Sorin Tranca (FRIENDS Advertising) despre cum arata un brainstorming productiv

Cum arata un brainstorming productiv? Sorin Tranca (Creative Director, FRIENDS Advertising) vorbeste despre cum arata un brainstorming la el in agentie, care au fost cele mai productive si neproductive sesiuni de brainstorming la care a participat, folosirea tehnologiei in timpul brainstormingului, surse de inspiratie si idei de imbunatatire a sesiunilor de brainstorming.

Programarea brainstormingului in agentie

Dupa umila mea parere, un brainstorming e un accelerator de gandire. Formalizarea lui excesiva e gresita. Nu cred ca trebuie sa participe "un manunchi de specialisti" la brainstorming, ci unul de competente reale in generarea de idei. Exista un banc evreiesc simpatic, care zice asa: stii ce e aia o camila? R: un cal "desenat" de un comitet. Cam asa e si cu brainstormingul. Daca se transforma intr-o consultare de tip comitet e o prostie, fiindca nu face decat sa uniformizeze opiniile si sa paseze responsabilitatile. Deci nu formatul si organigrama lui e importanta, ci capacitatea de a aduce laolalta oameni capabili sa dezvolte pe ideile celorlalti.

Acomodarea cu subiectul inainte de brainstorming

Un brainstorming are cateva principii simple, le puteti citi in orice carte mai rasarita sau chiar pe net. Dinamica lui e importanta, nu legitimatia de "brainstormer". Personal, cred ca oamenii care intra in brainstorming fara o baza informationala (si poate si doua-trei idei) e ca unul care se pune in fata calculatorului sa faca un ID si asteapta de la Photoshop sa-i dea idei.

Lucrul de unul singur vs. lucrul in echipa

Eu prefer sa am alaturi oameni care ma enerveaza, pentru ca au idei bune, care ma ambitioneaza sa am si eu unele macar la fel de bune. Dar nu toata lumea se simte bine intr-un context de genul asta, competitiv. Cred ca trebuie gasit echilibrul potrivit intre motivatii personale si capacitate de executie, daca vrem sa iasa treaba buna.

Spatiile in care se desfasoara brainstormingul

Cel mai bun spatiu in care se desfasoara brainstormingul e creierul omului. Daca sunt mai multi, spatiul ideal al brainstormingului se formeaza undeva deasupra mesei, ca un norisor, unde se strang toate ideile spuse pana atunci - si care se ingroasa de la noile conexiuni facute de cei ce pompeaza idei in el. In norisor, da :)

Cel mai eficient brainstorming la care am participat

Nu stiu. Eficienta e un indice bazat pe conceptul de obiectiv. Iar un obiectiv al unei sedinte de brainstorming e discutabil, pentru ca finalmente e un obiectiv de business in publicitate. Deci habar n-am. Dar e bine ca atunci cand vezi ca nu iese nimic sa dai stingerea, cat mai repede. Brainstormingul costa, chiar daca pare o joaca. 6 oameni care stau o ora intr-un brainstorming sunt 6 ore de lucru, nu una. Plus cafea, tigari si curent :)

Cel mai neproductiv brainstorming la care am participat

Sunt genul care invata din greseli, apoi incearca sa le uite cat mai repede. Nu-mi aduc aminte sa fi participat (mai mult decat era suportabil) la un brainstorming neproductiv.

Relatia dintre brainstorming si tehnologie

Mi se pare o intrebare nerelevanta. Tehnologie, rindea sau tuica, whatever works, vorba lui Woody Allen.

Perioada zilei cand flow-ul creativ este mai bun

Cred ca tine de bioritmul fiecaruia. In publicitate suntem antrenati sa fim creativi si cand nu suntem creativi, ca sa zic asa.

Sursele de inspiratie inainte de un brainstorming

Nu am surse de inspiratie dedicate momentului de dinaintea brainstormingului. Am multe surse de inspiratie in general, iar ele tin de oameni, carti, filme, Twitter, Facebook, targul auto Vitan, istorie, antropologie, mersul cu bicicleta, condusul cu viteza, vorbitul cu mama, colectii de ceasuri si jucarii, glume cu colegii... Asta ca sa dau doar 2-3 exemple.

Idei de imbunatatire a sesiunilor de brainstorming

Da, cititi. Interactionati. Intelegeti. Observati. Uite un link in care Terry Gilliam spune niste chestii foarte valabile si pentru noi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Friends\TBWA

Why work with an agency like FRIENDS\TBWA Bucharest? DisruptionⓇAlmost everyone in the business world knows about disruption, talks about disruption or wants to try it, sooner or later. Well, it’s maybe time... vezi detalii »

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related