10.000 de voturi au decis cum arata podiumul publicitatii romanesti din anul 2011. Topul din cadrul singurului festival de publicitate desfasurat exclusiv online din Romania a fost stabilit de catre juriul format din pasionatii de publicitate, fie profesionisti in marketing si comunicare, fie pur si simplu spectatori sau membri activi ai comunitatii IQads.
La cea de-a saptea editie a BestAds, in shortlist au intrat 100 de lucrari, realizate de catre 31 de agentii de publicitate din Romania. Nominalizarile au fost grupate in opt categorii: Spot TV, Print, Spot radio, Coloana sonora, Social media, Site, Viral si Campanii. Scorul a fost strans, la majoritatea sectiunilor existand diferente de doar cateva procente intre ocupantii primelor locuri.
Primul loc al categoriei Spot TV a fost adjudecat de IQads – Gelozie, cu 12% din voturi, realizat de Next Advertising, pe locul 2 aflandu-se cu 11% reclama Covrigi de Buzau – Genul care ia din curiozitate ca n-a mai mancat fix din aia semnata Propaganda, iar pe locul 3, cu 10%, React si Vodafone – Masuri de prim ajutor, McCann Erickson. Topul primelor 5 lucrari este completat, la egalitate, de Bergenbier nefiltrata – Fata, Leo Burnett si Orange – Love notes, Publicis, fiecare detinand 8% din numarul voturilor.
"Asa cum am spus si anii trecuti, un loc fruntas prin votul publicului la BestAds inseamna mai mult decat orice premiu din lume. Multumim celor care ne-au votat", a declarat Liviu David, Creative Director Next Advertising.
Cursa pentru primele locuri s-a desfasurat aproximativ la fel de strans si la sectiunea Print. Headvertising a castigat prima pozitie cu lucrarea Paduri virgine, pentru WWF, cu 13%. Cu un singur procent mai jos, pe locul doi se afla Salvati copiii – Asculta-i sufletul, Oma Vision, ocupantul celui de-al treilea loc fiind Pepsi – Playlist, de la Graffiti BBDO, cu 9%. Podiumului ii urmeaza, cu un numar egal de voturi (8%), Politia capitalei – Eyeless, Publicis si Dacia – Service 24/7, Graffiti BBDO.
"Dincolo de faptul ca imi pare bine ca a castigat ceva de la Head, imi pare bine ca a castigat o lucrare facuta cam pe genunchi dar pentru cel putin 100 000 de oameni; "as opposed to" vreo lucrare bibilita pe indelete pentru 12 directori de creatie de prin vreun juriu international. O lucrare parte dintr-o campanie care chiar a schimbat concret lucruri in Romania, si nu vreo lucrare care doar incearca sa mai inghesuie o statueta pe o policioara. Imi pare oarecum rau ca WWF nu castigat si la "campanii" - unde facea mai mult sens, sincer sa fiu - dar, deh, nu le poti avea pe toate", a spus Serban Alexandrescu, Managing Partner Headvertising.
Spot radio reprezinta categoria cu cel mai polarizat clasament, Propaganda si Romania de Romania, pentru Radio Guerrilla ocupand primul loc cu 41% din voturi. Tot Propaganda si-a adjudecat si pozitia urmatoare, cu lucrarea Rienergy – Taximetristi (11%). Urmatoarele pozitii corespund, cu un numar foarte apropiat de locuri, lucrarilor ING Bank – Fata, semnata CAP (8%), Salveaza vieti – Doneaza 2 euro, Graffiti BBDO (7%) si Help Malin – Constientizeaza autisimul, Mercury360 (7%).
“Va multumim, gen! Si multumim Radio Guerrilla, pentru ca le place sa loveasca acolo unde doare, in cazul asta direct in limba din limba romana :). Iar din partea agentiei Propaganda continuam sa continuam sa multumim celor care au votat si nu in ultimul rand lui Andrei Tripsa care a insistat sa insiste.”, a declarat Mihai Gheorghe, Art Director Propaganda.
La polul opus sectiunii anterioare se afla categoria Coloana sonora, in cadrul careia primul loc este impartit de Boromir – Chitara, Propaganda si Bergenbier – Nefiltrata vs Fresh, Leo Burnett, cele doua aflandu-se la egalitate, cu 12%. Cu doua procente mai jos, Odyssey ocupa a treia pozitie cu lucrarea Ai o dilema, pentru Dilema Veche. Topul primelor cinci lucrari este completat de Orange – Love notes, Publicis si Pepsi – Si ieri si azi, Graffiti BBDO, acestea detinand 10%, respectiv 8% din voturi.
"Este foarte frumos ca am castigat cu o melodie compusa vs. mult mai cunoscutele melodii deja consacrate. Dap, bravo noua si evident, bravo compozitorului ;) Multumim votantilor!", a spus Bogdan Moraru, Creative Director Propaganda.
"Ne bucuram ca publicul apreciaza muzica romaneasca bine facuta dar mai ales ne bucuram ca prefera Bergenbier. Nefiltrat sau Fresh. N-am fi castigat pentru coloana sonora fara ajutorul lui Micutzu, Narcotic Sound & Christian D. Le multumim lor si celor care ne-au votat.”, a declarat Valentin Lica, copywriter Leo Burnett.
Creatia ce ocupa primul loc la sectiunea Social media s-a distantat foarte mult de celelalte aflate in clasament. McCann Erickson a castigat aceasta categorie cu lucrarea ROM – Romanii sunt destepti, detinand 36% din numarul voturilor. Aceasta este urmata de Undercloud – Teatru pe Facebook, marca Propaganda, cu 21 de procente si de Pepsi – Da un refresh vietii urbane, XPLAIN, cu 7%. La egalitate, cu 6%, se afla Ferrero Romania – Fresh Comedy, HyperActive si Bergenbier – Nefiltrat vs Fresh, iLeo.
“10.066 de voturi X 36% = aproape 3.624 de oameni care, pe langa cei 600.000 de pe www.romaniisuntdestepti.ro, au crezut ca romanii sunt si altfel. Le multumim tuturor!”, spune Sebastian Olar, Copywriter McCann Erickson Romania.
Si in cazul categoriei Site-uri si micro site-uri lucrarea de pe primul loc si-a intrecut detasat concurentele. Boromir – Imparte bucurii, Propaganda a reusit sa acumuleze 29% din voturi. Continuand descrescator din punct de vedere ierarhic, pe locul doi se afla SOROS – Istoria comunismului, Senior Interactive si Vodafone – Manager SRL, MRM Worldwide Romania, detinand 17, respectiv 16 procente. Ferrero Romania – Povestea Kinder Surprise, HyperActive si BAT – Fabrica de contrafacere, Kaleidoscope vin in completarea primelor locuri, cu 13% si 9%.
“Eram cu tine si vorbeam ca vrem ca site-ul Boromir sa fie asa, mai altfel. Si cum era pe la doispe-unu asa, si ne era foame, ne-am gandit, “Mamaaaa, cum ar fi, daca tot fac oamenii astia de la Boromir bunataturi coapte, cum ar fi sa facem un site copt pe bune, si sa il mancam dup-aia. Si cam asta am facut.”, i-a declarat Baloo (Mihai Calota, Art Director) lui Cox (Adrian Albu, Creative Officer), Propaganda.
"Echipa care a realizat site-ul www.impartebucurii.ro si-a atins scopul: a impartit bucurii tuturor userilor de internet, iar asta s-a vazut in votul publicului, care a indragit si a votat cu spor literele coapte din aluat. Promisiunea facuta clientului a fost indeplinita, Boromir a devenit unul dintre cei mai expansivi creatori de continut din internetul romanesc.", adauga Dragos Musat, Digital Director Propaganda.
La capitolul viralizare, lucrurile au fost, de asemenea, destul de clare. Delfini in Dambovita, lucrare realizata de Propaganda, pentru Covrigii de Buzau, ocupa primul loc in sectiunea Viral cu 30% din voturile de pe aceasta categorie. Ii urmeaza EFIX – De la un cal putere in sus, Odyssey, cu 22% si Anim’est – Iepurele, Ogilvy, cu 18%. Headvertising si Leo Burnett sunt agentiile ce semneaza urmatoarele doua creatii din clasament: Gazeta Sporturilor – Becali, rupe-o si pe asta!(11%) si Bergenbier – Nefiltrat vs Fresh (9%).
"Obiectivul echipei care a lucrat la aceasta campanie - de a transforma internetul in entertainment - a fost atins. Poporul s-a distrat, poporul a votat, iar poporul are intotdeauna dreptate. Incercam sa gasim raspuns si la problema unuia din cele peste 1400 de comentarii postate la film: <De ce nu mananca elefantii mamaliga? Ca nu le da nimeni>. Raportam: facem tot posibilul!" Dragos Musat, Digital Director Propaganda.
In cadrul categoriei ale carei rezultate au fost probabil cel mai asteptate, cursa pentru primele pozitii s-a desfasurat foarte strans. La categoria Campanii, doua campanii si-au adjudecat locul 1: Covrigii de Buzau si Tipologii de oameni cu care imparti covrigii fara sa vrei, desi asta nu te deranjeaza cu nimic, realizata de Propaganda, alaturi de ROM – Romanii sunt destepti, McCann Erickson, ambele inregistrand 14% din voturile din categorie. Cele 2 sunt urmate de Pepsi – Si ieri si azi, Graffiti BBDO, WWF – Paduri virgine, Headvertising, ambele cu 13% si Radio Guerrilla – Romana de Romania, Propaganda, cu 10%.
"Noua ne place foarte mult campania covrigilor de Buzau si ne bucura maxim ca a placut si altora. Este important ca ceea ce facem sa nu fie adresat doar oamenilor din publicitate. Bravo Rom: ca de obicei ceva frumos! Iarasi bravo noua: tuturor celor ce-am lucrat, cu mic si mare, la intamplarea campaniei! Multumim mult celor care au votat." a spus Bogdan Moraru, Creative Director Propaganda.
Sebastian Olar, Senior Copywriter McCann Erickson Romania il citeaza pe Traian Bruma care il citeaza pe Henry Ford: "Fie ca tu crezi ca poti sau nu, oricum ai dreptate. Daca o sa incepem sa CREDEM despre noi ca suntem destepti, onesti, mai buni, o sa ajungem sa ne COMPORTAM ca niste oameni destepti si intr-un final sa DEVENIM niste oameni destepti. Le multumim celor care au crezut in campanile!”
Ca in fiecare an, la finalul BestAds, IQads a realizat topul celor mai premiate agentii in cadrul celor 8 categorii de festival. Astfel, conform unui punctaj care a acordat 5 puncte celor plasate pe primul loc si 1 punct celor aflate pe pozitia 5 din categorie, clasamentul agentiilor din 2011 arata in felul urmator: Propaganda se afla pe prima pozitie, cu 40 de puncte, fiind urmata de McCann Erickson si Graffiti BBDO, fiecare cu cate 13 puncte. Headvertising s-a plasat pe locul 4, cu 11 puncte, clasamentul fiind continuat de Odyssey si Leo Burnett, cu cate 8 puncte, de Publicis, cu 7 puncte si Next Advertising, cu 5 puncte. Urmeaza apoi Senior Interactive, HyperActive si Oma Vision (4 puncte), CAP, MRM Wordlwide, Ogilvy si Xplain (3 puncte), Mercury360 si iLeo (2 puncte) si Kaleidoscope (1 punct).
Clasamentul integral este disponibil in pagina aplicatiei in care s-a votat, pe pagina de Facebook a IQads.