IQads, cu sprijinul TradeAds, a dat startul Digital SuperHeroes - o noua serie de evenimente dedicate industriei de digital ce a demarat aseara cu o editie in care am discutat despre campanii online cu ocazia Valentine's Day si a Dragobetelui si despre masurarea eficientei campaniilor online.
In primul panel al serii moderatorii discutiei - Marin Preda (Business Developer, Blue Idea) si Alin Zainescu (Online Consultant) - au avut ca invitati oameni de la client si din agentie ce au prezentat aplicatii online create pentru Valentine's Day, Dragobete, sau 1 si 8 martie, punctand obiectivele, strategia de media abordata si rezultatele obtinute. Am vazut cum unele aplicatii au reusit sa aduca Romania intr-un top global al utilizatorilor, sa fie relevante in Facebook dar si in site-uri, sa fie disruptive si sa se viralizeze, sau sa combine partea emotionala cu componenta promotionala.
Invitati: Din partea Bitdefender (aplicatia Relationship Scanner): Alex Constantinescu (Romania/Moldova Social Media Manager, Bitdefender) si Ionut Oprea (Manager, STANDOUT); din partea Heineken (aplicatia Heineken Serenade) Bogdan Bayer (Brand Manager Global Brands, Heineken) si Catalina Chirica (Digital Marketing Manager, WebTailors); din partea Skittles (aplicatia Romance the Rainbow), Zina Barbaros (Senior Category Brand Manager, Skittles) si Cristian Pantazi (Managing Director, Kaleidoscope) si din partea Vodafone (aplicatia Love Mixer): Laura Duta (Product Manager Online, Vodafone) si Cristina Tudor (Project Manager, Kondiment).
Serenade - aplicatie promovata local care a functionat cel mai bine din 40 de tari
Pentru echipa Heineken, aplicatia Serenade a insemnat preluarea unei idei dezvoltate la nivel global de catre Wieden&Kennedy, cu 640 de variante de serenade personalizabile si implementarea si promovarea ei prin activari online si de BTL.
La o luna de cand aplicatia Heineken este disponibila, rezultatele anuntate de Catalina Chirica (Digital Marketing Manager, WebTailors) sunt aducerea a 42.000 de fani noi, pagina avand acum 150.000 de fani, clasarea Romaniei pe locul 1 in topul tarilor care au folosit aplicatia si clasarea paginii Heineken ca prima pagina de bere (din punct de vedere al numarului de fani) din Romania.
"A fost un teaser inainte de campanie si o campanie in special de BTL inainte. Aplicatia noastra n-a avut premii deloc – evident asta poate sa fie un impediment, dar nu a avut premii pentru ca ne doream exclusiv engagement. [...] Suntem in momentul asta pe primul loc dintre tarile de pe pagina globala a Heineken ca numar de serenade trimise", a completat Bogdan Bayer (Brand Manager Global Brands, Heineken).
Aplicatia a fost promovata si printr-o activare de BTL in caminele studentesti pentru ca echipa a realizat ca receptivitatea utilizatorilor este mai mare atunci cand e cineva care sa explice cum se foloseste.
Pentru ca BTL-ul a constituit o parte importanta din promovarea campaniei, Bogdan a mai precizat ca split-ul de media a fost 60% online, 40% offline (creatie + resurse umane). Desi campania a fost gandita special pentru Valentine's Day, succesul de care s-a bucurat si faptul ca era o investitie foarte mare a facut echipa de marketing sa decida sa o prelungeasca si sa o lege si de 1 si 8 Martie.
"The Relationship Scanner" - aplicatie in 2 pasi ce a scanat virusii existenti in relatie
"Anul acesta am primit o propunere din partea agentiei STANDOUT legata de profilul nostru de activitate – solutiile de securitate", a spus Alex Constantinescu (Romania & Moldova Social Media Manager, Bitdefender). S-a dorit sa se targeteze utilizatorii de internet din social media din Romania (prin Facebook si bloguri) si internationali (exclusiv prin Facebook) si s-a concretizat intr-o aplicatie in 2 pasi ce scana virusii existenti intr-o relatie.
Pentru ca aplicatia Bitdefender a fost lansata si la nivel international, in paralel cu Facebook aplicatia a fost dezvoltata si pe doua micro-site-uri destinate celor care nu au cont de Facebook si care o puteau folosi inscriindu-si datele personale.
Ionut Oprea (Manager, STANDOUT): "Am avut 7.000 9.000 [n. red. conform unei precizari ulterioare venite din partea Bitdefender, dupa publicarea materialului] de oameni care au prins poanta, au fost atinsi de mesajul de brand Bitdefender, si a fost un concept despre care au vorbit peste 20 de bloguri". Mecanismul campaniei presupunea ca fiecare participant sa-i trimita jumatatii sale un mesaj cu virusii din relatia lor, urmand ca aceasta sa identifice virusii din perspectiva ei.
Referitor la rezultate Alex Constantinescu a declarat: "Suntem foarte multumiti pentru ca pasii erau destul de complicati, trebuia sa te inscrii, sa recunosti ca ai o problema, oare sa trimit, oare sa nu trimit?"
Agentia a generat 50 de variante initiale de virusi, dar utilizatorii aveau posibilitatea de a adauga si alte variante. Topul final al virusilor identificati in relatii arata ca pe primul loc se afla prea multa sau prea putina afectiune.
"Am detectat la un moment dat ca sunt unele persoane care nu primesc raspuns si am pregatit un mail special daca trec 72 de ore si le anunta ca trebuie sa faca niste eforturi sa ii aduca aminte si celuilalt sa scaneze partea lui de relatie", a mai spus Ionut.
Disruption romantic cu Romance the Rainbow
Desi este pentru prima oara cand Skittles a comunicat in Romania cu ocazia Valentine's Day, prin aplicatia "Romance the rainbow" a reusit sa depaseasca rezultatele proiectate initial de echipa client – agentie.
"Nu e deloc usor sa fii Skittles si sa vorbesti despre Valentine's Day fara a utiliza cliseele cu care ne-am obisnui si sa fii credibil.[…] Concluzia e ca am reusit sa comunicam din punct de vedere brand si pe 14 februarie desi la inceput parea o provocare, a spus Zina Barbaros (Senior Category Manager, Skittles)".
Despre obiectivele si rezultatele aplicatiei, Cristian Pantazi (Managing Partner, Kaleidoscope) a declarat: "De la bun inceput ne-am setat niste obiective destul de clare pentru aplicatia noastra. Aplicatia s-a desfasurat in perioada 9-14 februarie, cu un teaser in care prezentam personajele intre 9 si 13 februarie si o singura zi de activare - 14 februarie. […] Ne-am setat ca obiectiv 5000 like-uri, am avut 6300 new fans, aproape 20% din fanii nostri vorbeau in momentul acela despre aplicatie […] si s-au trimis 1200 de mesaje."
Desi isi propusesera ca aplicatia sa fie accesabila doar pe 14 februarie, echipa a decis sa prelungeasca accesibilitate ei si pe 15 si 16 iar Cristian Pantazi a spus ca longtail-ul a fost destul de constant. Cristi a mai spus ca ceea ce au invatat in urma acestei activari a fost ca fanii isi doresc ceva disruptive care sa ii distreze in putinul timp pe care il petrec interactionand cu aplicatia.
Love Mixes Promotions via Vodafone
Aplicatia Vodafone cu ocazia Zilei Indragostitilor si a lunii Martie vine sub forma unui quiz despre relatia dintre iubiti, soti sau copii si mama in care utilizatorul raspunde la mai multe intrebari pentru a primi la sfarsit un mesaj personalizat sub forma unei scrisori si o recomandare de pachet Vodafone.
Laura Duta (Product Manager Online, Vodafone) a explicat scopul aplicatiei Love Mixer: "Anul acesta ne-am propus sa oferim clientilor nostri o aplicatie web si social media care a avut ca obiectiv principal sa promoveze pachetele comerciale lansate in primavara, dar de asemenea ne-am dorit sa oferim clientilor nostri prilejul sa ofere o surpriza placuta celor dragi si sa-si exprime sentimentele."
Aplicatia Love Mixer a fost ceruta de client si nu a fost gandita doar special pentru Valentine's Day, ci a fost legata si de zona 1 – 8 martie. Si pentru ca aseara campania nu se terminase inca, echipa nu ne-a putut da rezultate concrete inca.
Laura Duta a precizat insa: "Monitorizam de la inceputul campaniei, avem cativa KPI pe care i-am setat clar de la inceput, ne-a interesat foarte mult partea de utilizare, de viralitate, dar si partea de lead-uri catre magazinul online, si da, am inceput monitorizarea inca din prima zi."
Ca si in cazul Bitdefender, si aplicatia Love Mixer a fost activata pe site-ul companiei. Echipa a considerat ca traficul mare pe care il are site-ul poate ajuta la cresterea awareness-ului aplicatiei catre clienti pe langa celelate metode de promovare ca Facebook Ads si Google AdWords.
"Aveai cam 7 intrebari cu 3 variante de raspuns si componenta respectiva era cumva un mix de intrebari care genera una dintre ofertele prepay sau postpay Vodafone. [...] Depindea foarte mult de cum alegeai", a spus Cristina Tudor (Project Manager, Kondiment) referitor la mecanismul aplicatiei.
Concluzia panelului a fost data de Ionut Oprea care a punctat: "In 2012 am sarbatorit in industria de online pentru prima data Valentine's Day ceea ce, credem noi, in trecut nu s-a intamplat" felicitandu-i pe toti cei care au creat engagement online cu aceasta ocazie.
Prima editie Digital SuperHeroes a continuat cu o discutie despre masurarea eficientei campaniilor online, la care au participat reprezentanti ai clientului, agentiei, regiei si furnizorului de tehnologie, despre care puteti citi aici.