Liviu Maxim (Grapefruit) despre cum arata un brainstorming productiv

Cum arata un brainstorming productiv? Liviu Maxim (Designer, Grapefruit) vorbeste despre cum arata un brainstorming la el in agentie, care au fost cele mai productive si neproductive sesiuni de brainstorming la care a participat, folosirea tehnologiei in timpul brainstormingului, surse de inspiratie si idei de imbunatatire a sesiunilor de brainstorming.

Programarea brainstormingului

Brainstormingul incepe cu o sesiune de debriefing la care participa toate functiile (account, strategie, creatie, dezvoltare soft), pentru a rezuma informatiile pe care participantii le-au primit si citit cu 2-3 zile inainte. Ideile bune vin de la oricare dintre participanti – nu am avut niciodata preconceptia ca oamenii de creatie sunt in vreun fel superiori din acest punct de vedere.

Acomodarea cu subiectul inainte de brainstorming

Da, e preferabil sa existe o scurta perioada de familiarizare si reflectie individuala. Nu e vorba doar de introspectie, ci si de documentare sau de discutii cu cei din jur, pentru a testa anumite rute sau insight-uri. Ideilor adunate inainte de brainstorming li se adauga fireste cele care se nasc in cursul sesiunii de lucru in grup.

Lucrul de unul singur vs. lucrul in echipa

Cele mai bune rezultate vin intotdeauna din co-creatie. E esential sa ai cu cine te completa si contrazice. Contrazicerea constructiva da roade. E mai simplu sa spui "da" unei idei banale decat sa justifici de ce nu esti de acord. Daca justifici un raspuns, inseamna ca iei in considerare si riscurile acestuia.

Spatiile in care se desfasoara brainstormingul

Brainstormingul are loc in orice ambient care le permite participantilor sa se concentreze pe idei si pe argumentarea lor. Nu cred ca e indicat ca un brainstorming sa aiba loc intre telefoane si mailuri. Nici cu oamenii asezati la birouri in fata laptopului. Nu exista nevoia unui mediu special decorat sau echipat – ideile castigatoare s-au nascut peste tot in birourile noastre.

Cel mai eficient brainstorming la care am participat

Cel mai eficient brainstorming la care am participat cred ca s-a intamplat undeva prin 2010 si oamenii erau atat de diferiti incat toti care veneau cu perspectiva proprie avea mereu ceva de completat sau eliminat. Proiectul era legat de domeniul auto si la sedinta cred ca cele mai bune idei le-au oferit tocmai cei care nu aveau permis de conducere. Asta spune multe despre oamenii pe care trebuie sa ii incluzi in brainstorming. Cred ca a durat cam o ora, timp in care s-au schitat si cateva desene. E esential ca toti cei implicati sa gaseasca potentiale solutii pentru problemele din brief, nu sa tina isonul unei idei captivante fara a mai veni cu nimic nou. Iar daca apare o astfel de idee, sa-i poata identifica si potentialele riscuri.

Cel mai neproductiv brainstorming la care am participat

Cel mai neproductiv brainstorming este acela care nu are loc. Nu cred ca un brainstorming poate fi total neproductiv. Cea mai mare problema a brainstormingului este limitarea absurda a timpului alocat sau a numarului de oameni implicati. Lipsa de concentrare si de timp sunt cauzele unui brainstorming ineficient.

Relatia dintre brainstorming si tehnologie

Depinde. Cred ca cea mai buna solutie este prezenta unui singur laptop care poate fi cale de acces catre exemplificari sau anumite demonstratii scurte. Oamenilor le este greu sa vizualizeze exact ce isi imagineaza cel care expune o idee. De aceea, e bine sa existe repere vizuale. Creionul si hartia nu s-au demodat niciodata si cred ca muzica, internetul, telefoanele sau alte dispozitive nu isi au locul in generarea de idei, cel putin nu in exces. Pur si simplu complica si lungesc procesul.

Perioada zilei cand flow-ul creativ e mai bun

Cred ca sunt doua momente ale zilei cand este bine sa fructifici roadele planificarii. Dimineata pe la 10, dupa cafele si ultimele noutati de pe net, e unul dintre ele. Al doilea este in jurul orei 16, dupa ce lumea a luat pranzul si a depasit moleseala de dupa-masa.

Sursele de inspiratie inainte de brainstorming

Cele mai bune surse de inspiratie sunt cartile, articolele si produsul sau serviciul vizat. Te folosesti de toate simturile si de memoria ta, de cunostintele generale, de preferinte, de parinti, de prieteni si de cultura. Se stie ca cele mai bune lucruri apar prin asocierea inedita a unor lucruri din domenii diferite. In rest, e bine sa eviti divagatiile si sa ramai mereu cat mai aproape de subiect, pastrand procentajul optim intre creativitate/originalitate si nevoile si puterea de intelegere a clientilor brandului respectiv.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune


Comentarii

Radu Har
acum 12 ani
Domnilor, uite de aia suntem niste negri mititei in curtea din spate a multinationalelor: pentru ca nici macar articole profesionale nu putem sa scriem. Nu cred ca am sa mai pierd vreodata 5 minute din viata mea ca sa citesc o insiruire de banalitati spuse pe un ton pretios de cineva care impartaseste din "valoroasa" (dar cumplit de banala) experienta profesionala personala. Chiar trebuia sa ni se spuna ca nu vii la brainstorming nepregatit? BAlo colegul Liviu, cand te duci la clienti sau la sef in birou te duci de obicei cu mainile in buzunar, gandindu-te la ce mananci la pranz? Nu ne mai insultati inteligenta...
Radu Har
acum 12 ani
si inca ceva: eu n-am ajuns la nici-o cincluzei cu articolul asta. Ba chiar sunt si mai curios acum - cum arata dom'le un Brainstorming Productiv? E sexy si atletic? Tras la fata? Amice, mai ai de lucru la piramida lui Maslow...
Maxim Liviu
acum 12 ani
Va multumesc pentru primele 5 minute de citit din viata dvs.


Branded


Related