Cum arata un brainstorming productiv? Eugen Suman (Senior Copywriter, JANDL Bratislava) vorbeste despre cum arata un brainstorming la el in agentie, care au fost cele mai productive si neproductive sesiuni de brainstorming la care a participat, folosirea tehnologiei in timpul brainstormingului, surse de inspiratie si idei de imbunatatire a sesiunilor de brainstorming.
Programarea brainstormingului in agentie
Noi suntem categoric impotriva creativitatii "de comitet", asa ca brainstormingurile, in forma lor clasica, sunt evitate complet. Niciodata nu o sa ai creatie misto cand umpli o sala cu toata lumea implicata in proiect si-i pui pe fiecare sa scoata idei. O sa primesti chestii caldute, generice, plictisitoare. Asta nu inseamna ca nu ne intalnim intre noi si nu discutam. In primul rand se discuta cu accountii si cu strategia. "Avem un brief de la client, ce facem cu el?". Dupa ce ne punem de-acord in privinta strategiei, si dupa ce brief-ul de creatie e gata, il dam mai departe echipelor care vor lucra pe el. Ce se intampla apoi depinde de echipe. Daca au chef sa lucreze impreuna, lucreaza impreuna, daca nu, nu. Oricum, exista si discutii la comun.
Acomodarea cu subiectul inainte de brainstorming
Idei pe loc dupa ce primesti brief-ul? Niciodata. Alea se numesc idei la prima mana, si de obicei locul lor e in cosul de gunoi. Fiecare isi ia timp si se gandeste separat. Dupa aceea se pun cap la cap ideile, se implica si cd-ul, se aproba unele, se omoara altele, se ia totul de la inceput.
Lucrul de unul singur vs. lucrul in echipa
In echipa e mai bine, pentru ca ai un partener cu care sa joci ping-pong. Singur risti sa te multumesti prea usor, sa nu sapi atat cat trebuie. Chiar si cand imi vine o idee in tramvai sau te-miri-unde, tot o discut cu art-ul meu inainte sa mergem mai departe cu ea.
Spatiile in care se desfasoara brainstormingul
Avem o sala la parter, care e facuta sa arate ca un barulet – masa de DJ, sistem de sunet, proiector profi, etc. Lumea mai sta pe-acolo. Cand e cald afara mai mergem si in parcul de langa agentie sau la o bere pe la terasele din Bratislava.
Cel mai eficient brainstorming la care am participat
Nu tin minte nimic interesant care sa fi iesit dintr-un brainstorming clasic la care am participat. Cele mai bune idei au iesit dupa ce m-am retras cu art-ul intr-un loc unde am putut sa aruncam idei de la unul la celalalt. Nici macar nu-mi dau seama cum caracterizezi un brainstorming eficient – e ala care-ti da cele mai multe idei? E ala care-ti da cele mai bune idei? E ala care-ti da ideea pe care clientul o cumpara?
Cel mai neproductiv brainstorming la care am participat
Au fost mai multe, pe branduri mari, dar in toate au fost implicati prea multi oameni din toate departamentele. Nu s-a ales nimic de ele, doar pierdere de timp si plictiseala cu idei la prima mana – de la toata lumea, inclusiv creatia. Cred sincer ca ar trebui sa ducem brainstormingurile in spatele hambarului si sa le curmam suferinta.
Relatia dintre brainstorming si tehnologie
Depinde de fiecare, nu cred ca are importanta daca folosesti sau nu tehnologie. Vorbim de idei, nu de butoane.
Perioada zilei cand flow-ul creativ este mai bun
Din nou, depinde de fiecare. Eu lucrez foarte bine cand un brief ma entuziasmeaza, indiferent de momentul zilei.
Sursele de inspiratie inainte de un brainstorming
N-am niste surse de inspiratie puse deoparte pentru brainstorminguri. Dar ma inspira foarte multe lucruri, de la literatura la transhumanism, trecand prin video games si 9gag.
Idei de imbunatatatire a sesiunilor de brainstorming
Ar fi cateva. Una ar fi sa fie ucis brainstormingul clasic. A doua ar fi sa fie lasata creatia in pace sa creeze. A treia ar fi sa se mai omoare si din meetingurile inutile, in care se despica firul in patru pe chestii care nu intereseaza pe nimeni.