Nasol moment, misto uleiul

Nasol moment, misto uleiul

Dupa succesul inregistrat in inimile si urechile romanilor de catre Catena, un nou spot romanesc face furori printre internauti. E vorba de spotul ce promoveaza magazinul Profi si super-oferta lor la ulei pe care, daca nu il stiti, va invit sa urmariti mai jos.

Stiu ca multi dintre voi ati fost socati, amuzati sau jigniti de acest spot. Dar va propun sa-l analizam la rece, cu creionul in mana si cu mintea la consumator.

Dar ce-a vrut sa zica poetul?

Nu poti sa nu observi evolutia conceptului de familie pe care si l-a format publicitatea. Pana acum nu mult timp aveam barbatul cu afinitate pentru alcool si femei, asezat la masa cu prietenii lui barbati in timp ce femeia venea cu platoul de sarmale, parintii si copiii vorbind casual despre micile indragosteli la o felie de pate sau tratandu-se cu o frectie de la mami.

In perspectiva relatiilor mai recente si mai intens promovate intre domnisoare tinere si frumoase si domni batrani dar bogati, imaginea despre familie a suferit mici ajustari. Profi ne prezinta asadar o poveste care incepe sa nu mai fie doar un caz izolat. O doamna frumoasa pierde un sot vizibil mai in varsta si se refugiaza intr-un magazin Profi pentru a uita de durere. Urmeaza cadre cheie in care doamna se vede intr-o lume a bucuriei, in care alte femei achizitioneaza lapte, iar ea poate pipai merele si bananele linistita, uneori chiar si cu efecte de marire instanta a bustului (0:10). Teleshopping-ul si mailurile din spam nu se gandisera la asta pana acum – supermarket-ul care iti mareste instant sanii.

 

Trecand peste faptul ca glumele cu femei proaspat vaduve si banane miros de la o posta a autobaza Titan, vaduva se opreste la un pui prajit pe care il aduce inapoi in mijlocul familiei indurerate ale carei reactii nu reusesc sa le deslusesc. Imagineaza-ti ca dupa ce ai venit la inmormantare si vaduva a abandonat cortegiul pentru un magazin Profi (slava domnului ca nu stii ce a facut acolo!), ea se intoarce zambitoare cu un pui fript si cu pretextul ca asta i-ar fi placut si raposatului. Voi cum ati reactiona la asta?

La sfarsit (sa vezi si sa nu crezi!), chiar mortul – trezit probabil de mirosul de pui fript- sta la o sueta cu consumatorul si ii arde chiar de glume – "Am trait s-o vad si pe-asta!"

Copy

Pentru ca ma astept la orice din partea publicitatii si a relatiei ei cu jocurile de cuvinte, nu pot sa cred ca nimeni nu a corelat pretul la super-oferta al uleiului cu o glumita de prima-mana. Ar fi mers pe voice-over una din variantele: "Avem ulei la mai putin de 4 lei", "ia ulei la 4 lei" sau "cu 4 lei iti iei ulei"

Coincidente 

Coloana funerara trece fix prin fata magazinului Profi. Evident, nici soferul dricului nu a riscat sa rateze oferta la ulei.

Un stol de porumbei zboara dramatic in fata magazinului.

Productie

Pentru ca s-a zgarcit la nivel de copy, Profi a zis sa-si respectele numele macar la nivel de productie. Trebuie sa recunoasteti ca avem de toate: garderoba si machiaj adecvate, doamna arata ca si cum ar fi plans foarte natural la inceput, porumbei (!), machiaj de mort foarte bun, efecte supranaturale de marire a sanilor, coloana sonora schizofrenica ce sare de la note grave la triluri de bucurie senina in mai putin de jumatate de secunda.

Da’ stai ma, ca asta e umor negru!

Desi au mai fost cazuri in care publicitarul a manuit cu dibacie umorul de culori nu chiar vesele, folosirea lui in scop comercial e riscanta si nu cred ca am ajuns la gradul de maturitate al consumatorului roman in relatie cu comunicarea de brand incat sa introducem asa ceva.

In orice caz, spotul Profi a venit ca o amintire a reclamelor din anii ‘90, in care gospodinele gaseau alinare pentru tot felul de probleme in compania detergentului (aflat nu mai departe de poseta personala) ce genera o ploaie de flori parfumate si fericea instant. De aici pana la puiul fript ce face pomana de neuitat nu a fost decat o chestiune de cativa ani si putina imaginatie.

In speranta ca industria creativa din Romania se va trezi si ea la un moment dat precum mortul de le Profi, inchin o coliva festiva si pun cruce acestui spot.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune


Comentarii

Andreea Buta
acum 12 ani
Oricat as incerca sa ma amuz privind aceasta reclama nu reusesc. Imi da un fior pe sira spinarii si ma face sa zambesc ironic. Din pacate foarte multe reclame romanesti au darul de a ma face sa mut televizorul pe un alt post! Aceasta reclama si enervanta serie de reclame la Catena au intrat in topul celor care ma scot din sarite...
Mihaela Beldie
acum 12 ani
NICI MAKAR FIORI NU-MI "DA"...E STUPID SI ATAT

Mihnea Trusca
acum 12 ani
Cine isi asuma totusi creatia spotului?
Cristina Nae
acum 12 ani
este cel mai prost spot ever!!!!
Oana Bitan
acum 12 ani
sunt total de acord cu ultimul comentariu: the worse ever!
Oana Anton
acum 12 ani
e groaznic. nu pot sa inteleg de ce ar fi crezut cineva ca este amuzant.
Alina Corcodel
acum 12 ani
este cea mai idiota reclama ever. nu imi pot imagina cum cineva a putut sa isi dea okay-ul pentru asemenea porcarie...
liubovi grecea
acum 12 ani
cred ca spotul poate intra in categoria "spoturi de pomina", alaturi de cateva productii de imediat dupa '89: v-am prins, vrajitoarelor, oamenii de la minolta... doar ca asta va fi mai repede uitat, a venit prea tarziu ca sa ramana in istorie.
Brandusa Dascalescu
acum 12 ani
Mizerabil.Cine plateste o asemenea imbecilitate?

Emilia Chetrone Emilia
acum 12 ani
Cred ca spotul poate intra in categoria "de pomana", nasol moment...
Ruxandra Cruceru
acum 12 ani
Se inchide cumva Profi?
Violeta Marinescu
acum 12 ani
daca imbecilitatea asta e facuta de o agentie de publicitate, multi ne vom gandi daca mai are sens sa lucram in acest domeniu
Mara Diaconu
acum 12 ani
Cel mai prost spot...o data l-am vazut si nici nu mai vreau sa il vad. Oare cum poti sa aprobil asa ceva? Orice persoana care a trecut printr-un asemenea moment, dureros, il va retrai acum ..... De necrezut ce poate crea un om cu un creion in mana!
Cristina Toma
acum 12 ani
Nu cred ca exista grade de comparatie pentru "imbecil", dar spotul asta te face sa le cauti frenetic....nu e vinovat, totusi, cine a "creat" asa ceva, ci acela care l-a aprobat, si, pe zi ce trece, acela care nu ii interzice difuzarea :-)
Felix Bratescu
acum 12 ani
Pai, ce sa zic! In primul rand e atat de "vai de mama lui" (am alte apelative insa nu se cade sa le folosesc) incat m-a lasat cu un gust amar si o amintire vie si extrem de insistenta a acestuia. Asadar, rog a se citi ÄMINTIRE INSISTENTA, pentru ca este o publicitate exceptionala. E cineva dintre cei care au urmarit spotul si sa nu si-l aminteasca? Este ca veti zice "ba, ai vazut porcaria aia?" - "da, ba, incredibil! Cum sa faci asa ceva?". Ei bine, uite, s-a facut, si toata lumea vorbeste despre el.

Apoi...am si o continuare. Dupa ce l-am urmarit, am mers la baie si mi-am turnat sampon in ochi. Cu greu o sa uit asa ceva.

"What has been seen, cannot be unseen", cum zice americanu'!

simona elena dascalu
acum 12 ani
...de acord cu felixb, producatorul si-a atins scopul si reclamele proaste raman in mintea consumatorilor.
Adrian Usatiuc
acum 12 ani
Mda. Publicitatea v-a intunecat mintile. Uitati ca menirea unui spot e sa vanda nu sa ramana in memorie. Daca spotul asta e de natura sa atraga oamenii la Profi insemna ca gandim degeaba :)))
Vasile Teisanu
acum 12 ani
Un spot prost facut ramane in memorie la capitolul "inca un spot de kko". Nu retine nimeni ca l-a facut Profi sau Coca Cola. Izbit in moalele capului de logoreea mortului vorbitor, nu mai retine nici dracu' ca uleiu' la Profi e ieftin spre mocca...
Ciprian C
acum 12 ani
felix, daca tu crezi ca dupa spotul asta se va umple magazinul de clienti, asteapta un studiu "de dupa" si o sa ai surprize. Mai degraba l-as vedea ca un motiv de respingere ("mama, hai la Profi sa luam niste salam. Ptiu, maica, la magazinul ala cu mortu'!? :o")

Intreaba-te cine este clientul Profi, si ce valori are acest client. Si o sa vezi ca potrivirea este ca nuca in perete.

Asa cum spunea Nemesis mai sus, exista o reclama "emanata" dupa revolutie de o "geniala" fosta cantareata, aceea la calculatoarele Felix (dap, aceea cu vrajitoarele). Pentru mine reprezenta pana acum un etalon de prostie in publicitate. Acest spot nou venit pe piata imi va ramane, da, in amintire, ca doboratorul de record. In conditiile in care recordul era detinut pana acum de un spot iesit cand publicitatea in Romania era la nivel de bebelus. Pacat ca acum, cand cica ne-am maturizat in aceasta industrie, mai putem sa scoatem astfel de rahaturi.

In concluzie: este un spot cretin, netargetat, care si-a dorit multe (probabil) si a obtinut un record de prostie. Pacat, caci agentia despre care am inteles ca s-a ocupat (nepomenit fie-i numele in acest context), a facut si campanii inteligente.

Ciprian C
acum 12 ani
un mic sfat: cand mai vreti sa faceti experimente din acestea discutabile, prin care sa dovediti ce clienti curajosi sunteti, aveti o solutie: pastrati initial campania la nivel de viral. Aveti astfel o buna metoda de verificare a succesului unui spot, inainte de a va arunca banii si credibilitatea intr-o campanie TV.

Pălelea mea...hâc!

Vlad Butucariu
acum 12 ani
Ok si cine a facut spotul totusi?

Aveti ditamai siteul dar nu puneti agentia si detalii esentiale.

Sau cand e de lauda se ingramadesc la reflectoare, iar cand e de dat in bara tac si asteapta urmatorul client.

Claudia-elena Croitoru
acum 12 ani
asta si "sunt esentiala in firma asta" (vodafone) incretesc nervii si celor mai calmi dintre "muritori" (se pare ca avem de-a face cu nemuritori in reclamele difuzate). asteptam agentii mai competente sa "sara cu spoturi"!

Cristina Icnotiu
acum 12 ani
Dupa reclama asta, n-as intra in magazinul ala nici moarta.
Felix Bratescu
acum 12 ani
@wanderer: poate ca gresesc, dar in mintea omului se fac urmatoarele legaturi: reclama cretina - profi - mortul - pomana. Cred ca nu se sesizeaza subtilul reclamei (preturi de pomana). Clar, ai fost socat. Ca mai toti. Asta e, la noi in tara nu tine cu reclame subtile. Vrei subtilitate? Citeste-o carte, poarta un dialog inteligent cu o persoana.

Mesajul transmis prin reclama este direct la obiect. Iar factorul surpriza, modul lipsit (aparent, as spune) de profesionalism a fost impactul surpriza.

Da, cred ca peste jumatate din cei care au un magazin Profi langa ei vor merge sa cumpere de acolo ulei cu 3lei si cartofi cu 50bani/kilu.

Si, ca sa vezi cum sta treaba cu profi, verifica linkul asta (http://www.fin.ro/articol_71847/afacerea-profi-a-crescut-anul-trecut-cu-29-si-nu-este-de-vanzare.html). O asa afacere nu e pe butuci, iar reclama asta, oricat de proasta ai zice ca este, te-a scos din pepeni. Iar altii ca tine au zis ca e proasta. Si eu, la fel. Dar, garantat, daca as avea Profi langa mine m-as duce sa vad de uleiul ala.

p.s.: sa ne amintim reclama de la ROM, cea cu americanii. Te-a scos din pepeni, ai zis ca e o tampenie, dar stii ca e la ROM. Scopul a fost atins, acum le stii produsul. Vrei exemplul contrar? Reclama cu "era ta-su, ma" si "batman, batman...ti-am zis eu ca-i popa"...e amuzanta rau, virala, dar la ce produs facea reclama? Un tv, nu? Repede, poti sa-i amintesti sau dai google search?

Felix Bratescu
acum 12 ani
Am revenit! Am cautat ce agentie a facut spotul, si nu am gasit. Prea bine, o sa aflu, candva. Insa am dat de tot soiul de blog-uri si comentarii, unul mai "inteligent" ca altul. Recomand sa va uitati pe "http://somnulescu.com/".

Si vroiam sa adaug: toti cei care spun ca e o reclama idioata asteapta, sunt convins de asta, cu o placere pervesa si necuvantata (pentru ca ei considera ca s-ar face de ras) sa vada cum va arata urmatorul spot Profi.

Ciprian C
acum 12 ani
Tot pe post de contra-exemplu voiam sa dau si eu "batman batman", la reclame cu potential morbid si totusi de aplaudat. Si da, brandul m-a surprins atunci, si l-am retinut.

faptul ca te (mai) duci la magazinul cu pricina daca il ai langa tine este irelevant. Cel care era in proximitate se ducea (sigur) inainte - desi poate ar trebui sa citesti si cateva injuraturi directe trimise de unii vizitatori frecventi cu ocazia "campaniei de lichidare stocuri" de zilele trecute.

Dar in Romania oricum TOTI (pana si Mega Image :o) se lauda ca au preturi mici...asa ca marele lor diferentiator nu exista. Vor atrage in continuare aceiasi clienti de proximitate, si nu vor deveni (cel putin cu aceasta campanie) un magazin atractiv pentru alti potentiali clienti. Ori, nu te apuci sa faci reclama TV la un brand de proximitate, ci la unul de masa. O alta greseala, daca vrei, adaugata la alte greseli facute cu aceasta campanie.

Spotul nu m-a socat in sine, m-a lasat..rece. Si brandul m-a lasat la fel de rece precum eram si inainte. Ce m-a oripilat a fost simplul fapt ca in Romania, dupa 20 de ani de experienta in advertising, mai poate sa apara o astfel de campanie de un pueril atroce.

Singurul element la care pot sa dau un plus in aceasta reclama este faptul ca au fost consecventi: au dat-o in craci cu targetul, cu efectul creat asupra brandului, cu ideile de la cap la coada, cu modul de filmare...si au incununat totul cu un absurd al mortului viu care da o replica demna de un copil de 4 ani care repeta ce a auzit odata de la niste adulti, fara sa aiba vreo legatura cu subiectul discutat.

In concluzie, oricat m-as chinui, nu-i pot acorda absolut nici o circumstanta atenuanta, nu reprezinta o incorsetare a viziunii mele, nu reprezinta o revolutie a gustului...este doar o reclama total gresita, si singurul sau efect potential pozitiv este ca se vorbeste de ea..preferam sa cada in uitare rapid, desi e bine si asa, poate nu mai vine alta agentie care sa repete o astfel de greseala.

Catalin Lascu
acum 12 ani
Problema pe care o vad nu este catusi de putin neatingerea "gradului de maturitate al consumatorului roman in relatie cu comunicarea de brand" ... ci pur si simplu imbecilitatea acestui spot, din toate punctele de vedere, dar in primul rand strict profesional (marketing/advertising). In mare parte din motivele descrise in articol si de wanderer #26 mai jos, nu mai repet.

Pare un spot facut de o agentie de amatori incepatori (spre a-i deosebi de amatorii cu vechime), si aprobat de o echipa de marketing de acelasi nivel (if any) a unui client, care culmea se numeste PROFI ...as zice ca alea din anii 90 spre deosebire de acesta, aveau totusi farmecul lor . Asta nu provoaca decat dezgust atat consumatorului/telespectatorului, cat si profesionistului din industrie.

@ felixb #24- de acord, exista oameni in industrie care gandesc asa, chiar si clienti care vor retine Profi din cauza mortului sau vaduvei, dar cu tot respectul, modesta gandire de marketing.

Catalin Lascu
acum 12 ani
scuze...wanderer #26 mai sus
Daniel Relenschi-pictor
acum 12 ani
Vaduva indurerata, vazand asa o oferta generoasa, in compania sotului ei platitor, a gandit ca e momentul si pentru ''un pic de'' shopping: alege intai ce ii convine iar mai apoi isi aduce aminte ca puiul fript cu ulei (poate ca), ii placea... foarte mult defunctului, care din pacate nu apucase sa vada minunata oferta: aceasta il si face sa se trezeasca din moti, acelasi pui spre sfarsit se pare ca trezeste interesul grupului care pare sa mai uite de durere....:>
Denis Dns
acum 12 ani
un sport creat de o agentie de amatori...daca o pot numii agentie...
Radu Vasile
acum 12 ani
Lumnea lui Non-A

Pentru cine nu stie axioma lui Aristotel, suna cam asa (parafrazat): Daca-i alba nu e neagra...BA!

As zice deci ca Chestia Asta nu-i un spot, e un Anti-Spot. Pentru ca-mi place sa gandesc simplu, ma gandesc ca si Agentia (care o arde agentura secreta sau ceva) e o Anti-Agentie, ca ala de la marketing e un anti-marketing si ca'n general PROFI a ars-o super AMATOR (adica Anti-Profi)!

Inca ceva...nu-i ok sa intre in acelasi paragraf, treaba asta d'AICI'SA cu ROM sau Batman. Nu vad cum s-ar gasi termeni de comparatie (pozitivi sau negativi).

Radu Vasile
acum 12 ani
"Contactati telefonic de catre adplayers, reprezentantii agentiei de publicitate Headvertising au promis sa revina cu o pozitie oficiala in cel mai scurt timp."??? (citat de pe Ad Players)

Deci, care e pozitia oficiala???

Foarte, foarte caterinca...

Lia Buda
acum 12 ani
constat ca mi s-au sters comentariile, si asta fara sa primesc vreo notificare in acest sens. comentariile mele nu contineau cuvintele "prost" sau "imbecil", ci enunturi - zic eu - pertinente si o oarecare doza de umor. ce aveti de spus in acest sens? ca mie nu mi se pare deloc ok.

astept o clarificare din partea voastra. merci.



Branded


Related