Dupa succesul inregistrat in inimile si urechile romanilor de catre Catena, un nou spot romanesc face furori printre internauti. E vorba de spotul ce promoveaza magazinul Profi si super-oferta lor la ulei pe care, daca nu il stiti, va invit sa urmariti mai jos.
Stiu ca multi dintre voi ati fost socati, amuzati sau jigniti de acest spot. Dar va propun sa-l analizam la rece, cu creionul in mana si cu mintea la consumator.
Dar ce-a vrut sa zica poetul?
Nu poti sa nu observi evolutia conceptului de familie pe care si l-a format publicitatea. Pana acum nu mult timp aveam barbatul cu afinitate pentru alcool si femei, asezat la masa cu prietenii lui barbati in timp ce femeia venea cu platoul de sarmale, parintii si copiii vorbind casual despre micile indragosteli la o felie de pate sau tratandu-se cu o frectie de la mami.
In perspectiva relatiilor mai recente si mai intens promovate intre domnisoare tinere si frumoase si domni batrani dar bogati, imaginea despre familie a suferit mici ajustari. Profi ne prezinta asadar o poveste care incepe sa nu mai fie doar un caz izolat. O doamna frumoasa pierde un sot vizibil mai in varsta si se refugiaza intr-un magazin Profi pentru a uita de durere. Urmeaza cadre cheie in care doamna se vede intr-o lume a bucuriei, in care alte femei achizitioneaza lapte, iar ea poate pipai merele si bananele linistita, uneori chiar si cu efecte de marire instanta a bustului (0:10). Teleshopping-ul si mailurile din spam nu se gandisera la asta pana acum – supermarket-ul care iti mareste instant sanii.
Trecand peste faptul ca glumele cu femei proaspat vaduve si banane miros de la o posta a autobaza Titan, vaduva se opreste la un pui prajit pe care il aduce inapoi in mijlocul familiei indurerate ale carei reactii nu reusesc sa le deslusesc. Imagineaza-ti ca dupa ce ai venit la inmormantare si vaduva a abandonat cortegiul pentru un magazin Profi (slava domnului ca nu stii ce a facut acolo!), ea se intoarce zambitoare cu un pui fript si cu pretextul ca asta i-ar fi placut si raposatului. Voi cum ati reactiona la asta?
La sfarsit (sa vezi si sa nu crezi!), chiar mortul – trezit probabil de mirosul de pui fript- sta la o sueta cu consumatorul si ii arde chiar de glume – "Am trait s-o vad si pe-asta!"
Copy
Pentru ca ma astept la orice din partea publicitatii si a relatiei ei cu jocurile de cuvinte, nu pot sa cred ca nimeni nu a corelat pretul la super-oferta al uleiului cu o glumita de prima-mana. Ar fi mers pe voice-over una din variantele: "Avem ulei la mai putin de 4 lei", "ia ulei la 4 lei" sau "cu 4 lei iti iei ulei"
Coincidente
Coloana funerara trece fix prin fata magazinului Profi. Evident, nici soferul dricului nu a riscat sa rateze oferta la ulei.
Un stol de porumbei zboara dramatic in fata magazinului.
Productie
Pentru ca s-a zgarcit la nivel de copy, Profi a zis sa-si respectele numele macar la nivel de productie. Trebuie sa recunoasteti ca avem de toate: garderoba si machiaj adecvate, doamna arata ca si cum ar fi plans foarte natural la inceput, porumbei (!), machiaj de mort foarte bun, efecte supranaturale de marire a sanilor, coloana sonora schizofrenica ce sare de la note grave la triluri de bucurie senina in mai putin de jumatate de secunda.
Da’ stai ma, ca asta e umor negru!
Desi au mai fost cazuri in care publicitarul a manuit cu dibacie umorul de culori nu chiar vesele, folosirea lui in scop comercial e riscanta si nu cred ca am ajuns la gradul de maturitate al consumatorului roman in relatie cu comunicarea de brand incat sa introducem asa ceva.
In orice caz, spotul Profi a venit ca o amintire a reclamelor din anii ‘90, in care gospodinele gaseau alinare pentru tot felul de probleme in compania detergentului (aflat nu mai departe de poseta personala) ce genera o ploaie de flori parfumate si fericea instant. De aici pana la puiul fript ce face pomana de neuitat nu a fost decat o chestiune de cativa ani si putina imaginatie.
In speranta ca industria creativa din Romania se va trezi si ea la un moment dat precum mortul de le Profi, inchin o coliva festiva si pun cruce acestui spot.
Comentarii
Apoi...am si o continuare. Dupa ce l-am urmarit, am mers la baie si mi-am turnat sampon in ochi. Cu greu o sa uit asa ceva.
"What has been seen, cannot be unseen", cum zice americanu'!
Intreaba-te cine este clientul Profi, si ce valori are acest client. Si o sa vezi ca potrivirea este ca nuca in perete.
Asa cum spunea Nemesis mai sus, exista o reclama "emanata" dupa revolutie de o "geniala" fosta cantareata, aceea la calculatoarele Felix (dap, aceea cu vrajitoarele). Pentru mine reprezenta pana acum un etalon de prostie in publicitate. Acest spot nou venit pe piata imi va ramane, da, in amintire, ca doboratorul de record. In conditiile in care recordul era detinut pana acum de un spot iesit cand publicitatea in Romania era la nivel de bebelus. Pacat ca acum, cand cica ne-am maturizat in aceasta industrie, mai putem sa scoatem astfel de rahaturi.
In concluzie: este un spot cretin, netargetat, care si-a dorit multe (probabil) si a obtinut un record de prostie. Pacat, caci agentia despre care am inteles ca s-a ocupat (nepomenit fie-i numele in acest context), a facut si campanii inteligente.
Pălelea mea...hâc!
Aveti ditamai siteul dar nu puneti agentia si detalii esentiale.
Sau cand e de lauda se ingramadesc la reflectoare, iar cand e de dat in bara tac si asteapta urmatorul client.
Mesajul transmis prin reclama este direct la obiect. Iar factorul surpriza, modul lipsit (aparent, as spune) de profesionalism a fost impactul surpriza.
Da, cred ca peste jumatate din cei care au un magazin Profi langa ei vor merge sa cumpere de acolo ulei cu 3lei si cartofi cu 50bani/kilu.
Si, ca sa vezi cum sta treaba cu profi, verifica linkul asta (http://www.fin.ro/articol_71847/afacerea-profi-a-crescut-anul-trecut-cu-29-si-nu-este-de-vanzare.html). O asa afacere nu e pe butuci, iar reclama asta, oricat de proasta ai zice ca este, te-a scos din pepeni. Iar altii ca tine au zis ca e proasta. Si eu, la fel. Dar, garantat, daca as avea Profi langa mine m-as duce sa vad de uleiul ala.
p.s.: sa ne amintim reclama de la ROM, cea cu americanii. Te-a scos din pepeni, ai zis ca e o tampenie, dar stii ca e la ROM. Scopul a fost atins, acum le stii produsul. Vrei exemplul contrar? Reclama cu "era ta-su, ma" si "batman, batman...ti-am zis eu ca-i popa"...e amuzanta rau, virala, dar la ce produs facea reclama? Un tv, nu? Repede, poti sa-i amintesti sau dai google search?
Si vroiam sa adaug: toti cei care spun ca e o reclama idioata asteapta, sunt convins de asta, cu o placere pervesa si necuvantata (pentru ca ei considera ca s-ar face de ras) sa vada cum va arata urmatorul spot Profi.
faptul ca te (mai) duci la magazinul cu pricina daca il ai langa tine este irelevant. Cel care era in proximitate se ducea (sigur) inainte - desi poate ar trebui sa citesti si cateva injuraturi directe trimise de unii vizitatori frecventi cu ocazia "campaniei de lichidare stocuri" de zilele trecute.
Dar in Romania oricum TOTI (pana si Mega Image :o) se lauda ca au preturi mici...asa ca marele lor diferentiator nu exista. Vor atrage in continuare aceiasi clienti de proximitate, si nu vor deveni (cel putin cu aceasta campanie) un magazin atractiv pentru alti potentiali clienti. Ori, nu te apuci sa faci reclama TV la un brand de proximitate, ci la unul de masa. O alta greseala, daca vrei, adaugata la alte greseli facute cu aceasta campanie.
Spotul nu m-a socat in sine, m-a lasat..rece. Si brandul m-a lasat la fel de rece precum eram si inainte. Ce m-a oripilat a fost simplul fapt ca in Romania, dupa 20 de ani de experienta in advertising, mai poate sa apara o astfel de campanie de un pueril atroce.
Singurul element la care pot sa dau un plus in aceasta reclama este faptul ca au fost consecventi: au dat-o in craci cu targetul, cu efectul creat asupra brandului, cu ideile de la cap la coada, cu modul de filmare...si au incununat totul cu un absurd al mortului viu care da o replica demna de un copil de 4 ani care repeta ce a auzit odata de la niste adulti, fara sa aiba vreo legatura cu subiectul discutat.
In concluzie, oricat m-as chinui, nu-i pot acorda absolut nici o circumstanta atenuanta, nu reprezinta o incorsetare a viziunii mele, nu reprezinta o revolutie a gustului...este doar o reclama total gresita, si singurul sau efect potential pozitiv este ca se vorbeste de ea..preferam sa cada in uitare rapid, desi e bine si asa, poate nu mai vine alta agentie care sa repete o astfel de greseala.
Pare un spot facut de o agentie de amatori incepatori (spre a-i deosebi de amatorii cu vechime), si aprobat de o echipa de marketing de acelasi nivel (if any) a unui client, care culmea se numeste PROFI ...as zice ca alea din anii 90 spre deosebire de acesta, aveau totusi farmecul lor . Asta nu provoaca decat dezgust atat consumatorului/telespectatorului, cat si profesionistului din industrie.
@ felixb #24- de acord, exista oameni in industrie care gandesc asa, chiar si clienti care vor retine Profi din cauza mortului sau vaduvei, dar cu tot respectul, modesta gandire de marketing.
Pentru cine nu stie axioma lui Aristotel, suna cam asa (parafrazat): Daca-i alba nu e neagra...BA!
As zice deci ca Chestia Asta nu-i un spot, e un Anti-Spot. Pentru ca-mi place sa gandesc simplu, ma gandesc ca si Agentia (care o arde agentura secreta sau ceva) e o Anti-Agentie, ca ala de la marketing e un anti-marketing si ca'n general PROFI a ars-o super AMATOR (adica Anti-Profi)!
Inca ceva...nu-i ok sa intre in acelasi paragraf, treaba asta d'AICI'SA cu ROM sau Batman. Nu vad cum s-ar gasi termeni de comparatie (pozitivi sau negativi).
Deci, care e pozitia oficiala???
Foarte, foarte caterinca...
astept o clarificare din partea voastra. merci.