Bogdan Prajisteanu despre work-ul MEC Romania in 2011 si asteptarile pentru piata de media in 2012

Review 2011

Clienti activi in 2011
Lista clientilor activi in 2011 cuprinde Altex, Baneasa Shopping City, Beiersdorf, BCR, Bricostore, Citi, Colgate Palmolive, Danone, Forum Film, Michelin, Novartis, Numico, Tchibo, Sandoz, Strauss, Tim w.e., URBB, Visa, Xerox, Zdrovit.

Estimarea cifrei de afaceri a companiei pe care o conduceti pentru 2011. Evolutia fata de 2010.
Nefiind inca finalizat procesul de audit financiar nu putem oferi rezultate exacte pentru anul 2011, dar conform estimarilor preliminare am inregistrat o cifra de afaceri similara anului 2010.

Alocarea bugetelor pe medii in 2011
Ca si in anii precedenti TV-ul continua sa aiba cea mai mare pondere din bugetele companiei (67%, similar cu 2010), insa s-au inregistrat unele fluctuatii pentru celelalte medii. Locul doi ca pondere in mix l-a ocupat OOH-ul cu 13%, urmat de Online cu 9%, Print cu 7% si Radio cu 4%. Online-ul a avut cea mai dinamica evolutie in alocarea bugetelor inregistrand o crestere de peste 15% fata de anul 2010.

Cel mai mare proiect din 2011
Cel mai mare proiect/campanie media a companiei in 2011 a fost campania "Nivea 100 de ani" derulata pentru clientul Beiersdorf, sub conceptul creativ "O atingere de neuitat" care celebreaza 100 de ani de expertiza in ingrijirea pielii. Campania a fost derulata pe TV, Online, Print, OOH.

Mutarea conturilor de media intre agentii in 2011 fata de anii trecuti
Conturile se misca continuu, in primul rand pentru a cauta solutii de eficientizare a investiilor dar si pentru a gasi noi idei de comunicare eficace care sa schimbe trendul negativ al vanzarilor pentru cei mai multi dintre advertiserii care schimba agentii.

In 2011 s-au miscat mai ales conturile internationale impinse de regulamentele interne de a face o licitatie de media intr-un termen predefinit sau in dorinta de gasi o varianta mai ieftina pe termen scurt din cauza reducerii bugetului de publicitate, ca urmare a stagnarii sau scaderii consumului.

Proiecte de media inovative
Majoritatea recomandarilor strategice facute clientilor nostrii cuprind si proiecte de media inovative. Daca ar fi sa ne oprim la cateva dintre ele, am enumera promovarea turneului de tenis BCR Open Ladies, crearea unei conexiuni emotionale intre consumator si spiritul Craciunului pentru Tuborg Christmas Brew, implicarea consumatorilor cu brandul Palmolive Nature prin platforma Palmolive Music.

Proiectul BCR Open Ladies a a fost inscris la European Sponsorship Award, fiind prima campanie romaneasca aflata pe shortlistul acestei competitii internationale. In cadrul evenimentului, MEC a consiliat toti sponsorii turneului: BCR, Eucerin si Bilbor.

Tendinte pe piata de media observate in 2011 (la nivel national si international)
Prelungirea crizei a dus in continuare la scaderea consumului, ceea ce a condus la o analiza mult mai judicioasa asupra bugetului familiei. Cheltuielile de stricta necesitate (mancare, utilitati, taxe) au limitat achizitionarea de bunuri sau servicii de folosinta indelungata (imobiliare, auto, servicii bancare, etc).

In privinta investitiilor de media avem o consolidare in zona TV-ului si a online-ului. Ca urmare a dorintei de conservare a vizibilitatii intr-un mediu traditional care si-a demonstrat in timp efectele in vanzari, TV-ul a reusit sa atraga bugete consistente, aproximativ 200 de milioane de euro din totalul pietei de media de aproximativ 320 Milioane Euro in timp ce dezvoltarea  tehnologiei digitale a permis cresterea penetrarii internetului, aparitia unor noi platforme de comunicare (smartphone, tablete) a facut ca bugetele sa se duca acolo unde sunt si consumatorii. In plus cautarile de informatii si fenomenul de social media au fost amplificate de Google si Facebook care au stimulat semnificativ la nivel international investiile advertiserilor in online.

Piata de media in 2012

Prognoze pe valoarea neta a pietei de media in 2012 
Daca pe finalul anului 2011 puteam spera la o crestere minima a piatei de media in 2012, astazi temerile si greutatile cu care se confrunta UE au deja un ecou in alocarea bugetelor de investit in media care nu mai tin cont de cresterea produsului intern brut din 2011 si prognozata in 2012 (care spre exemplu a fost redusa de la 1.1% la 0.8% de catre BERD). Se prefigureaza asadar o contractie pentru al patrulea an consecutiv, varianta cea mai optimista fiind o stagnare a pietei de media.

Tendinte in alocarea bugetelor pe medii in 2012

TV-ul va fi in continuare canalul media care va atrage cele mai mari bugete, mentinundu-si aproximativ aceeasi cota de piata (62%). Online-ul (11%) avand Google, Yahoo si Facebook incluse isi va consolida pozitia pe piata prin cresterea investitiilor media, venita mai ales din zona de search si social media.

Anul electoral va intetii competitia pe piata de OOH (11.7%) dar ramane un mediu greu predictibil fiind sensibil din punct de vedere politic (de curand a fost supus unei propuneri legislative de reglementare, propunere respinsa pentru moment ca fiind neconstitutionala)

Printul (7.3%) va continua si in 2012 declinul, chiar daca nu in acelasi ritm ca in anii anteriori, iar pe piata de radio (6.3%) nu par a fi semne de revenire nici in 2012. Indoor-ul si Cinema-ul vor atrage in continuare aproximativ 2% din bugetele de media.

Asteptari la nivel de business al companiei in 2012

La inceputul acestui an exista o stare de confuzie in piata de publicitate romaneasca ce reflecta rascrucea la care se afla azi economia noastra. Avem pe de o parte politici fiscale si monetare solide, inflatie scazuta si o crestere economica usor peste asteptari in 2011 si estimata peste media europeana in 2012. Pe de alta parte avem dependenta de UE si de asteptarea de intrare in recesiune a unor tari face consumul sa stagneze si investiile in media si publicitate sa fie timid anuntate de catre advertiseri. Asadar, asteptarile noastre reflecta starea de fapt, un scenariu optimist fiind mentinerea nivelului de afacere la nivelul lui 2011, inca neauditat intern, insa pe care noi il evaluam la nivelul lui 2010.

Evenimente din Romania care vor influenta piata cel mai mult in 2012
Stabilitatea sau instabilitatea economica si politica este pricipalul influentator al pietei de media si in 2012 in Romania, iar asta trebuie vazuta nu doar in cadrul national, ci si in contextual international instabil din acest moment.

Ne asteptam ca interesul oamenilor aratat evenimentelor sociale, economice sau politice sa influenteze piata de media din Romania in conditiile in care in 2012 avem 2 randuri de alegeri (locale si parlamentare). Statiile TV de stiri (vezi luna ianuarie), mediul online sau piata de OOH ar putea fi principalii beneficiari in 2012.

Din punct de vedere mediatic doua mega evenimente vor influenta in 2012 atat piata de media romaneasca cat si cea internationala: Olimpiada de la Londra si Campionatul European de fotbal. Interesul pentru acest gen de evenimente se va vedea nu numai in audientele livrate de televiziune, dar si in continutul generat in jurul acestor evenimente planetare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Wavemaker Romania

Exceptional growth requires uncomfortable change.We do our best work for brands who relish being provoked to go further and faster, together.   That’s why we’ve built Provocative Planning, a... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related