Am ajuns la ultima retrospectiva BestAds din anii trecuti, 2009. Anul a fost unul plin de extreme, reclamele trecand de la glume la cauze sociale dintre cele mai serioase. Va invit asadar sa vedeti cum arata podiumul publicitatii in 2009.
BestAds pe TV
Cel mai bun spot TV din 2009 este Dorna - Alergatorii, reclama care ne prezinta comuniunea om-natura din prisma a doi tineri cu puteri supranaturale.
[Update] Am facut ce am facut si am amestecat ceva ce nu trebuia (sic!). Pe locul 2 in topul celor mai indragite reclame din 2009 s-a aflat si spotul campaniei "Nu amesteca lucrurile", realizata de Next Advertising pentru Salvati Delta. Asa cum noua nu ne place sa amestecam copy-urile si imaginile reclamelor favorite, asa nici planetei nu ii place sa aruncam la gunoi tot ce ne trece prin cap, fara sa il colectam selectiv inainte. QED.
Pe acelasi loc s-a aflat si Cosmote, cu reclama "Genistul". Spotul vorbeste despre momentele in care chiar conteaza in ce retea te afli. Sfarsitul il ghiciti voi.
Romtelecom ne duce, tot de pe locul 2, intr-o atmosfera mai putin dezirabila, in care batranica pe cale de a fi jefuita il indeamna pe hot sa isi sune prietenii din strainatate "pe Hanibalu si ceilalti, in America, in Canada".
Continuam seria de spoturi despre minute, mesaje si tonuri de asteptare cu Puya si Cosmote si schimbam cliseul "autograf pe partile ceva mai intime ale corpului" cu "autograf pe partile usor destructibile ale masinii". Spotul realizat de McCann Erickson s-a aflat pe locul 3 in BestAds.
ProSport ne arata, tot de pe locul 3, cum pasiunea pentru fotbal iti poate schimba referintele culturale. Doar nu va inchipuiati ca odraslele dinamovistilor colinda "Steaua sus rasare" an de an.
BRD ne vorbeste tot de pe locul 3 despre oamenii mari cunoscuti si oamenii mari care ii sustin pe primii, intr-o maniera nostalgico-romantica, usor contra-intuitiva pentru o banca.
Vodafone revine in clasament pe locul 4, cu debutul lui Paul Maximus, de pe vremea cand inca nu o curta pe Cristina si era in cautarea unei fete cu care sa se combine la cartela. Reclama ne explica cum e cu first base, second base, back to base.
Gazeta Sporturilor, acest caine de paza al fotbalului romanesc, isi trimite jurnalistii in vestiarele jucatorilor care se bat cu prosoape mai ceva ca niste adolescenti in filme cu liceeni americani. Motivul? Vor sa ii convinga pe jucatori sa faca si ei ceea ce le cere titlul: sa joace fotbal. Ce nu face jurnalistul din lipsa de subiecte!
Iar pe locul 6 in topul voturilor vedem ce altceva decat our too friendly taxi driver, atat de entuziasmat de sticla de Unirea din mana posibilului client incat incepe sa-i dedice acestuia o manea inventata ad hoc.
BestAds in print
Sectiunea de print e plina de cauze sociale, in frunte cu Salvati Delta si a lor campanie de incurajare a colectarii selective. Primele doua printuri din clasament sunt castigatoarele detasate ale sectiunii, insumand 39% dintre voturile publicului.
Pentru ca tot se apropie Valentine's Day, Pepsi ne sugereaza in ce feluri ar putea femeile sa le reaminteasca barbatilor de sarbatoare. Solutia propusa de brand e sa integreze mesajul in mediul in care ei sunt cei mai concentrati: la jocurile de poker. Voi ce credeti? Ar functiona?
Printul de pe locul 4 este un print simplu si realist, realizat tot pentru o cauza sociala - Batranete Frumoasa.
Greenpeace ne vorbeste despre impactul energiei nucleare in viata noastra intr-un mod putin socant. Printul s-a situat pe locul 5 in topul publicului.
Mai jos in clasament avem un print simpatic pentru o scoala de dresaj canin. Cum poti sa nu iti doresti sa il vezi pe cainele tau facand piramida cu alti 9 caini perfect disciplinati?
Muraturi, carti si ceapa, toate pe acelasi raft. In caz ca nu v-ati dat seama pentru ce e reclama, raspunsul este Euro Mini Storage, un depozit cu autoservire pus la dispozitia oricui are nevoie de mai mult spatiu in casa.
Protecting your valuables. Cam asa ar putea fi rezumat printul de pe locul 8 pentru Eastpak.
Pe locul 9 avem un proiect social realizat din dragoste pentru animale. Dragostea este, asa cum vedeti, una impartasita.
BestAds la radio
Care sa fie secretul celor 42% dintre voturi adunate de catre spotul Radio Guerrilla? Noi pariem pe Mariana Zaharescu incercand sa vorbeasca asemenea unui badaran de cinematograf.
De Puya dam si in categoria radio, de data aceasta enervat de tatal sau care nu intelege de ce Puya e un nume mai bun decat atat de romanescul Dragos.
Ma intreb cate voturi ar obtine spotul SMURD anul acesta. Acum doi ani a reusit sa stranga 11% dintre voturile voastre, situandu-se astfel pe locul 3 in clasament.
O reclama careia poti sa ii reprosezi aproape orice altceva numai nu ca nu e memorabila - campania pentru un stil sanatos de viata, sustinuta de CNA si IAA.
Si acum o cu totul altfel de reclama. Dubioasa, amuzanta? Voi decideti. Hint: uitati-va intai la mascota festivalului.
Pe locul sase avem o asociere cel putin neasteptata: Money.ro promovat de un girl band care iti canta despre invidia concurentei.
La Vodafone schimbi fara probleme, chiar si accentul daca e cazul. Dovada? Ramona Badescu.
Cele mai bune coloane sonore
Clasamentul pentru cea mai buna coloana sonora inseamna de 4 x Orange. Pe primul loc, reclama Metro Love cu melodia "I'm Yours" a lui Jason Mraz.
Locul 2 e dovada ca multi dintre voi erati fani Matrix in 2009. Melodia apocaliptica de pe fundal (Juno Reactor – Navras) a fost intai parte din soundtrack-ul Matrix Revolutions.
Gabriella Cilmi si a ei melodie "Warm this winter" a fost motivul pentru care Orange apare si pe locul 3 in clasament.
Nicu Alifantis - Rar se pare ca a fost alegerea perfecta pentru un brand de bere.
"Peste rabdari" - Pasarea Colibri a fost melodia a care a adus CEC Bank intre finalistii BestAds 2009.
Probabil toti dintre voi ati fredonat macar o data refrenul mai mult decat pozitiv din reclama Orange.
Pe locul 7, Orange, din nou. Melodia de vina este "Ever fallen in love" - Nouvelle Vague.
Piesa din reclama "The Boss" a fost creata special pentru aceasta reclama. Coloana sonora a fost inspirata de melodia "Don't You Just Know It" - Huey "Piano" Smith.
“Lay, lady, lay” - Bob Dylan este melodia de pe locul 8 din topul celor mai bune coloane sonore.
Simone White -"The Beep Beep Song" a fost melodia aleasa pentru un Catalin Botezatu in fervoare creativa. Rezultatul a fost ocuparea locului 10 in top.
Cele mai bune campanii
Demersul de bun-simt a Radio Guerrilla a fost campania preferata a publicului in anul 2009, adunand 31% dintre voturi, de doua ori mai multe decat urmatoarea clasata.
Campania Tineri de la Vodafone a reprezentat inceputurile Maximiei, despre care probabil ca vom mai auzi mult timp de acum inainte.
BRD ne-a atras atentia si si-a exprimat aprecierea fata de oamenii mari necunoscuti care ii ajuta pe cei cunoscuti sa se realizeze.
"Natura intalneste orasul" a fost poate cea mai buna campanie Dorna dintotdeauna. Executiile minutioase si foarte eye-pleasing sunt unul dintre principalele motive pentru care aceasta campanie a ocupat locul 4 la BestAds din 2010.
Criminalii nu mai trebuie sa se teama de esec in campania Romtelecom Voce. Cu atatea minute, ei au numeroase sanse sa isi inspaimante victimele.
Vodafone este singurul brand cu doua campanii premiate in aceasta categorie. De data aceasta este vorba de promovarea abonamentelor printr-o serie de scuze spuse de sau adresate vedetelor.
Gazeta Sporturilor ne-a aratat ca jurnalistilor le pasa de sport si ca sport=fotbal.
ING ne-a demonstrat in 2009 ca o reclama pentru asigurari de viata poate fi simpatica si child-like (in a good way).
Seria muzicalurilor publicitare de la Murfatlar a ajuns pe locul 10 in top. In caz ca nu stiati, oamenii care afla de un premiu de un milion de RON incep din senin sa cante pe strada.
Over and out. Pregatiti-va stampilele de vot pentru ca urmeaza BestAds 2011!