Madalina Marcu (Digital Communications Manager la Zed Digital - Zenith Media) vorbeste despre piata de publicitate online din Romania in 2011 si perspectivele pentru 2012, despre evolutia Zed Digital - departamentul de digital al Zenith Media - si a cheltuielilor pe media digitala in bugetul total media pe parcursul anului trecut.
Clientii Zed Digital
Avem clienti activi pe digital din diverse domenii de activitate: retail, bancar, asigurari, farma, auto, FMCG, electrocasnice & electronice, educatie, divertisment. Clienti care au imbratisat cu entuziasm lumea digitala si, impreuna, am reusit sa experimentam si sa livram campanii de succes.
Sume de media cheltuite in online pe portofoliul de clienti ai Zed Digital in 2011
In medie, clientii au alocat pentru online intre 3-10% din bugetul total de media.
O prognoza de evolutie a bugetelor aferente mediei digitale in 2012 fata de 2011
Spending-ul pe digital este intr-un trend ascendent inca din 2011, plus ca portofoliul nostru de clienti a crescut. Estimam minim 20% crestere fata de anul anterior.
Ponderea cheltuielior pe media digitala fata de bugetul total media
5%. Deci chiar mai avem loc de crestere (daca nu organica, macar in detrimentul celorlate canale de comunicare :))
Ponderea cheltuielilor care se vor face spre audientele playerilor globali (Google, Facebook, Yahoo)
Destul de mult, in special pe Google si Facebook, dar nu este de ignorat nici Yahoo. Noi suntem in jur de 30%.
Ponderea display/CPA
In acest moment inca echilibrata. Din motive bine intemeiate. Exista presiune insa pe ambele, creativitate si complexitate vs. eficienta si ROI.
Obiective urmarite de clienti in campanii
De cele mai multe ori nu se cere doar digitalul, ci solutii digitale, online sau mobile ce fac parte dintr-un mix larg de comunicare media. Si cu totii urmarim aceleasi obiective. In mod particular pe digital (si oarecum simplist), asta poate insemna notorietate (de brand, de campanie, de mesaj etc.) sau direct response. Cautam vizibilitate si trafic (de calitate), cautam performanta, respectiv conversii. Nu in ultimul rand, e un interes mare pentru proiecte speciale, cu potential de viralizare si engagement.
Evaluarea rezultatelor campaniilor
Evaluarea are doua nivele: analiza indicatorilor media, a performantelor proprietatilor clientului, a rezultatelor de business ale acestuia, in coreatie cu intregul efort de marketing si comunicare despus.