Dragos Stanca (Managing partner Q2M, Co-owner PUBLYO si fondator RoNewMedia) vorbeste despre piata de publicitate online din Romania in 2011, despre evolutia portofoliului Q2M pe parcursul anului trecut si despre perspectivele pentru 2012.
Cifra de afaceri a Q2M in 2011
Cifrele pe 2011 nu sunt finale, insa suntem undeva intre 1.8 si 1.9 milioane de euro, valoarea totala a campaniilor rulate prin reteaua Q2M. Bugete prin agentii media, plus clientii directi si proiectele noastre.
Site-uri reprezentate
Ca regie [Q2M nu e doar regie, ci si agentie interactiva] reteaua actuala este aici: http://www.q2m.net/network [mai putin antena1 si antena3].
Audienta cumulata de unici atinsa pe diferite segmente
Ad-network-ul Q2M are circa 40 de site-uri care totalizeaza circa 12 milioane de vizitatori unici duplicati lunar. Reach-ul saptamanal al retelei, pe zona de news, se apropie de 20% din totalul site-urilor masurate de SATI si peste 20% business. La asta se adauga singurele retele sociale care rezista asaltului Facebook, TPU si Netlog, pe care le reprezentam exclusiv, la care se adauga circa 10% din piata masurata de SATI in materie de mobisite-uri. Suntem reprezentati bine si pe segmentul de time-out si divertisment, prin Radio ZU, Sapte Seri si 24FUN. In plus, derulam si proiecte si campanii pe Facebook si Google.
Evolutia portofoliului si a audientelor reprezentate in 2011 fata de 2010
Au plecat 2 site-uri importante de la Intact, e vorba de A1 si Antena3, insa am compensat partial cu alte 2 site-uri de hard news care cresc: RTV.net si B1.ro. Si mai sunt discutii si cu altele. In rest, continuam in 2012 cu ce am avut si in 2011.
Ponderea display-ului si ponderea publicitatii CPA in totalul veniturilor
Display-ul reprezinta inca peste 80% din total. Insa formele de display se diversifica, atat ca formate, cat si ca abordare. A crescut zona video si interactiva, au scazut formatele statice.
Metode/formate de promovare propuse clientilor
In functie de obiective, combinam tehnici si formate diverse. Putem rula si display, in paralel cu o campanie Facebook si un spot viral, sau video ads combinate cu affiliate marketing si, eventual, research. Mediul online permite combinatii, A/B testing si asa mai departe.
Formate cu succes in vanzare
Pentru ca de regula online-ul face parte dintr-un mix multimedia, tot "batranul" banner este la putere. Si eu unul cred ca va mai fi o vreme, pentru ca nevoia de branding va exista in continuare. Performanta - fie affiliate marketing, direct response, CPC sau altele - e foarte buna si importanta, insa ea nu se obtine sau, daca se obtine, nu se si mentine fara awareness. Deci bannere, PR etc.
Metode/formate noi de promovare introduse in 2011
Facem asta in permanenta, de 3-4 ani. Introducem, testam, propunem, promovam. Singura chestiune e ca de regula un format sau altul se cam include in pachetul de creatie de la bun inceput si declinari foarte speciale se fac ceva mai greu. Mai ales cand campaniile incep "in cateva ore, e urgent!".
Evolutia discount-urilor si a rebate-urilor in 2011 fata de anii trecuti. Asteptari pentru 2012.
Se cumpara la jumatate din pretul net de acum un an sau doi o expunere similara sau, uneori, mai mare. E un lant al "slabiciunilor" la finalul caruia pierd toti. Pe termen scurt, publisherii care nu mai pot investi in produs, calitativ vorbind. Apoi, regiile. Vor urma agentiile si, in cele din urma, clientii. Si, la ambele capete, consumatorii, publicul. Fenomenul "mai ieftin, mai mult" trebuie sa inceteze. Altminteri ramanem pe o piata dominata doar de Facebook si Google. Eu cred insa ca rolul publisherilor locali trebuie sa fie in continuare unul important.
Influenta unor playeri globali ca Google, Facebook, Yahoo! asupra bugetelor locale si a sumelor gestionate de regii
Ponderea Facebook si Google tinde deja spre 30% din total, din ce "simt" eu. Yahoo e important, inca, dar Romania e un caz particular si fericit pentru ei.
O concluzie despre 2011. O prognoza pentru 2012.
A fost greu, dar se poate face treaba. Va fi greu, dar vom face treaba.
Comentarii