Am vrut sa scriu articolul asta de aseara, de cand stirea ca un brand s-a afiliat cu revolutionarii din Piata Universitatii a inceput sa rasara din Timeline-urile prietenilor mei de pe Facebook. Jurnalul National anunta pe pagina oficiala de Facebook ca J&B va tine intreaga prima pagina din editia de azi. Dar am asteptat dimineata, obisnuita cu multe virale fake de pe interneti. Nu-mi amintesc cand am mai cautat un ziar in editie print cu atat de multa ardoare, chiar si la -15 grade, la mai mult de 3 gherete. Asa era, editia print a confirmat. Pe prima pagina troneaza o sticla J&B in mai mult decat marime naturala.
E un print curat si te impresioneaza la prima vedere in primul rand prin marime. Imi aminteste de printurile inceputului de advertising in care produsul apare ca fiind gigantic insa nici copy-ul scris cu caractere mici nu ramane fara impact. Sticla are un mesaj atasat in care se poate citi:
"EXPEDITOR: PIATA UNIVERSITATII
DESTINATAR: PALATUL COTROCENI"
Daca asta nu era destul de evident, in josul paginii, asocierea devine atat de puternica incat brand-ul renunta azi la Justerini & Brooks (numele unuia din fondatori si al celui care in 1831 a cumparat afacerea) si se vrea a se citi "Jos Basescu". Mai mult, imaginea e semnata de Mihai Stanescu, personaj asociat puternic cu Revolutia din 1989 si Piata Universitatii. Aceasta prima pagina semnifica o cotitura importanta si din punct de vedere al brand-ului personal Mihai Stanescu, care l-a sustinut pe Traian Basescu in campania "Vin la primarie" din 2000 cu desene si caricaturi.
Daca ar fi sa interpretam miscarea brand-ului, n-as putea sa ma pronunt daca e bine sau rau. Dar cu siguranta pot spune ca e extraordinar de curajos si putin tarziu. Oare sa fi asteptat J&B codul portocaliu de ger ca sa se asocieze cu protestatarii infrigurati din piata?
Cert e ca au trecut deja peste 20 zile de cand televiziunile de stiri si-au mutat 60% din redactii in Piata Universitatii si de cand viralele din Romania includ jandarmi si dube si nu pisici sau copii. Deodata fiecare roman si-a adus aminte ca ceva nu ii convine, insa brand-urile au continuat sa ne ureze "buna dimineata" pe Facebook intrecandu-se in moduri stupide de a castiga like-uri si fani, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat.
Campaniile au decurs conform planului stabilit in noiembrie-decembrie 2011, oricat de nepotrivite contextului ar fi fost. Dupa principiul "tara arde si brand-ul se piaptana", advertiserii nu s-au deranjat sa evite subiecte mundane, ceea ce nu face decat sa sustina faptul ca brand-urile din Romania se adapteaza doar la documentele de circuit intern si la deadline-urile date de sefi, uitand sa mai scoata capul in piata publica din cand in cand.
Publicitarii si marketerii par sa fie neinteresati de mana de oameni care se strang in fiecare seara in piata sau de dezbaterea publica care acapareaza toata atentia media. In birourile de sticla e cald in continuare si internetul functioneaza.
Din reactiile legate de brand-uri si "noua revolutie", mi-au mai ajuns la urechi inca doua cazuri:
"Sa iasa, sa protesteze, dar sa nu se atinga de Zara!" (via studenta fashionista).
Conceptul mult prea inspirational pentru contextul nostru social promovat de Vodafone cu ocazia sarbatorilor de iarna, "Primeste si daruieste" a intrat si el la victime colaterale. S-au primit si s-au daruit minute, mesaje in retea sau, dupa caz, pietre.
Nu ma asteptam la reactii vocale de afiliere sau negare fata de miscarile din tara, insa o lectie importanta in comunicare este si sa inveti sa taci atunci cand trebuie si sa reduci volumul de sclipici cu care arunci atunci cand afara e noroi. In limbaj de birou, asta ar insemna sa adaptezi Gantt-ul, strategia si bugetul la analiza PEST (political, economical, social, techonological).
Deci, Gogule, ne adaptam si noi mai cu talent?
Comentarii
Mie, personal, actiunea J&B mi se se pare ipocrita si curat marketing. They don't give a damn de aia din strada :)
Cheers!
Dar așa este, din păcate. Țara arde și brand-ul se piaptănă. Poate prea mult, chiar.