Interviu cu Doru Buscu, Director Editorial "Cotidianul"
IQads: Cotidianul se prezinta sub un nou layout.
Ce ne puteti spune despre acesta?
Doru Buscu: Este o schimbare extrem de discreta, este un face lift, o upgradare a layoutului initial, necesara, pentru a marca o etapa de evolutie, dar necesara in primul rand pentru a clarifica, a aerisi un pic textul, continutul. Este facuta cu pastrarea genelor initiale, nu este un ziar complet diferit, este un ziar foarte asemanator, insa din testele pe care le-am facut oamenii il inteleg si il citesc mai usor. Este cred o moda a impachetarii cat mai atractive a continutului de care trebuie sa tinem cont. Aceasta este ideea noului layout: impachetarea cat mai eficienta, mai atractiva si mai clara a continutului. Este un test pentru editori, pentru ca au mai mult de editat, dar principiul este ca jurnalistul va munci mai mult, pentru ca cititorul sa munceasca mai putin.
IQads: Care este schimbarea cea mai evidenta la nivel de layout ( alta impartire a textelor, casete, etc)?
Doru Buscu: Layoutul de pana acum era un pic conservator, daca nu rigid, in formulele pe care le punea la dispozitie continutului. Acum am adaugat niste procedee care sunt folosite in presa "tabloida", dar care sunt acceptate si in presa serioasa: o mai mare varietate de casete, grafice, sunt foarte multe vizualuri care usureaza lectura si au crescut importanta vizualul in comparatie cu textul. Acesta este motivul pentru care am facut acest progres. Este insa un progres de etapa, nu o schimbare fundamentala. Oamenii isi regasesc formula actuala a Cotidianului. Structura este neatinsa, acum credem insa ca va fi si mai bine.
IQads: A existat vreun exemplu la nivel mondial din care v-ati inspirat?
Doru Buscu: Nu. Exista bineinteles tendinte la nivel de grafica de presa la nivel international de care am tinut seama, dar nu am importat un model. Exista celebra scoala a lui Garcia. Eu am formulat cererile, obiectivele si le-am dus pana la executie.
IQads: Ati lansat doua suplimente si mai urmeaza.
De ce ati ales tocmai acest moment si ce ofera acestea?
Doru Buscu: Mai degraba sunt niste extensii ale continutului, sunt lucruri pe care Cotidianul le-a facut inca de cand s-a relansat si anume acele subiecte de constructie, care lamuresc o problema, explica un fenomen, din economie, din cultura, din societate, din politica. Abordarea explicativa a marilor fenomene, marilor tendinte a fost mereu o constanta. Redactarea lor necesita cel mai mult timp si de multe ori nu pot sa prinda ritmul zilnic de aparitie al ziarului si atunci am extras din acele domenii tipurile de subiecte respective, pe care le-am tratat in aceste extensii de continut. Am inceput cu economia si cu cultura, pentru ca competenta noastra in aceste domenii este foarte bine dovedita si am realizat subiecte care au starnit multe valuri. De asemenea, avem o buna competenta in media si vom incepe sa abordam sistematic in acest supliment de Media si Cultura a mediului publicitatii, care incet, incet incepe sa devina o constanta a vietii culturale, mesajele publicitatii incep sa fie asimilate la nivel cultural, oamenii incep sa gandeasca in reclame, sa aleaga produsul in functie de reclame, sa se raporteze la tendinte prezentate in reclame. Vrem sa ii dam un diagnostic, sa il prezentam si sa il prevenim cat mai profesional.
Economia este iarasi un domeniu in care ne simtim bine, este un domeniu care in mod natural ar trebui sa starneasca curiozitatea clasei mijlocii, segmentul caruia ziarul Cotidianul i se adreseaza cu predilectie, insa ceea ce facem in acest supliment este un gest de apropiere si de imprietenire cu consumatorul. Vrem sa traducem evenimentele din economie intr-un limbaj prietenos si foarte utilitar, pe care sa il punem la dispozitia cititorului. Practic nimic nu este foarte sofisticat din ceea ce se intampla, insa formulele in care este livrata informatia sunt cam nefericite. Atunci, noi incercam sa gasim semantica prin care acele evenimente si fenomene din economie care il vizeaza in mod normal pe cititorul nostru sa devina foarte accesibile, sa il faca sa inteleaga ceea ce are nevoie. Totul trebuie centrat pe individ: unde sa iti depozitezi banii, cum, de ce?, ce sa investesti si cum? Sunt anumite indicatii pe care le oferi cititorului. Incercam sa ii facem pe oameni sa inteleaga ca cel mai rau lucru care se poate intampla intr-o economie ca a noastra este sa stai cu mainile in san.
IQads: Veti mai lansa si alte suplimente.
Care este diferenta intre ceea ce oferiti voi si concurenta?
Doru Buscu: Diferentele sunt fundamentale, totul depinde de politica editoriala. Noi tintim un public educat, cu venituri medii si peste, urban. Am identificat nevoile acestui public si pentru el scriem. Ne adresam acelei categorii care ar trebui denumite printr-un cuvant un pic desuet, BURGHEZIE. Suplimentele noastre difera in primul rand prin originalitatea unghiurilor. Veti vedea ca subiecte aparent cunoscute de toata lumea pot fi privite dintr-un unghi special si capata o alta relevanta. Un alt lucru la care eu tin si il consider a fi inedit este discursul jurnalistic foarte umanizat in rapo de a-si construi o cultura solida. Ei sunt aspirationali, ei isi doresc, sunt in forul lor interior rt cu teme care aparent par complicate. De exemplu, in primul supliment de media si cultura am scris despre "un intelectual prin 10 carti". Fireste ca nu poate nimeni deveni un intelectual citind zece carti, exista insa un pic de frustrare educationala care se manifesta in paturi largi de fosti ingineri, etc, care nu au avut nici timpul si nici sansa niste intelectuali intr-o devenire care nu se mai sfarseste. Atunci, am realizat acest material in ideea de a construi un univers minimal pentru a putea urca in aceasta barca intelectualitatea.
Ceea ce aduce in plus Cotidianul prin aceste subiecte este originalitatea abordarii. Avem o legatura destul de puternica cu publicul nostru si simtim ca ii dam ceea ce ii trebuie.