Branduri din portofoliul THE PRACTICE active in 2011
In 2011 am lucrat pentru Avon, Carpatcement, Colour, Cord Blood Center, Eurocopter, GlaxoSmithKline, Gusto Pufuleti, Hochland, IKEA, ING Bank, Liebrecht&wood, Medas, Peroni, RMGC, Smartree, Starbucks, Varta, VES, World Vision, Trilulilu si altii. Cu cei mai multi vom continua colaborarea si in 2012.
Tipuri de proiecte implementate
Si in 2011 am realizat proiecte atat din zona comunicarii corporative, cat si din cea de marketing PR, offline si online: planificare si consultanta strategica, relationare cu formatori de opinie, mass media, comunicare in social media, media training, crisis management, issue management, event management, comunicare interna, employer branding, CSR, cause related marketing, suport pentru public affairs etc.
Mai mult, pentru cativa dintre clientii agentiei functionam ca unica agentie de comunicare, oferind o gama chiar mai larga de servicii (inclusiv creatie, coodonare media etc).
Cea mai mare crestere noi am observat-o in 2011 pentru zona serviciilor de online PR si consultanta de criza; totodata organizarea de eveniment a revenit in cererea clientilor si se apropie de nivelul lui 2008.
Cateva dintre cele mai ample si mai cunoscute campanii de anul acesta:
- "Mega-surprize" pentru Gusto Pufuleti - premiata la Romanian PR Award
- "Frappuccino Reinventat" pentru Starbucks - Nominalizata la Romanian PR Award
- "125 de femei pentru schimbare" pentru AVON - premiata de 2 ori la Romanian PR Award
- "L’Estate Peroni" pentru Peroni Nastro Azzurro/ SABMiller - nominalizata de 2 ori la Romanian PR Award
- "Transparency e de aur" pentru Rosia Montana Gold Corporation - Premiata la Romanian PR Award si nominalizata la European Excellence Awards
- "Prima platforma de e-learning pentru medicii de familie" pentru SNMF - premiata la Romanian PR Award
- "Indestructibila" pentru Varta
Impartirea proiectelor pe bugete
Singurele calcule pe care le putem face sunt:
- Comunicare corporativa vs. comunicare de marketing (58% vs. 42%)
- Social media vs. media clasica inclusiv online (15% vs. 85%)
In rest, noi realizand servicii integrate pentru clienti, compensate prin fee-uri lunare sau fee-uri totale de proiect, nu se poate face o impartire foarte precisa.
Modificari in cerintele clientilor
Fata de 2008, clientii s-au aplecat mult spre "neobisnuit" odata cu reducerea bugetelor (iata si o consecinta buna a crizei). Este si firesc - daca nu au putut sustine financiar campanii ample pentru a atrage atentia publicului, au facut lucruri mai iesite din comun pentru a capata acest interes. Vorbim de creativitate executionala in primul rand (pentru ca este mai "digerabila" chiar si pentru cei mai traditionalisti), dar uneori chiar si de inovatie – abordari si mecanisme total noi, idei chiar revolutionare (pentru curajosi, vizionari).
Modificari in bugetele clientilor
In general bugetele au crescut cu cateva procente in 2011, dar raman totusi mici. Nevoia pentru PR exista, deschiderea pentru apelarea la serviciile unei agentii specializate exista si ea – problema este ca in general clientii investesc cu mare zgarcenie in aceasta zona. Exista o prejudecata ca PR-ul trebuie sa fie ieftin (pentru ca multi inca il percep ca doar "media relations" care, intr-adevar, nu ar trebui sa coste foarte mult la nivel de costuri externe).
Aceiasi oameni de marketing sau comunicare de la client care cheltuiesc fara sa clipeasca peste o suta de mii de euro pentru productia unui spot TV sau zeci de mii de euro fee pentru o agentie de publicitate isi deschid cu greu "punga" pentru a da PR-ului cateva mii in plus pentru o campanie sau un fee lunar. Chiar daca agentia de PR este mult mai strategica si mai creativa decat buticul de publicitate, chiar daca aduce valoare si munceste mai mult.
Clientii nu sunt invatati sa dea bugete mari catre PR si, desi PR-ul a evoluat mult si sub umbrela generica de "relatii publice" se fac acum campanii integrate de mare amploare, va mai dura pana cand la companii va exista deschidere pentru a bugeta sume mai serioase pentru PR.
Este o mentalitate care nu se va schimba usor probabil la nivel de masa a clientilor. Din fericire exista vizionari, oameni care au inteles modul in care PR-ul poate fi folosit strategic pentru a integra comunicarea pentru o companie sau un brand, si care stiu si ca exista in Romania agentii de PR in stare sa-si asume acest rol integrator. Acestia sunt primii care investesc cu incredere in PR. Dupa ei, in timp, se vor lua si ceilalti...
Modificari in agentie
Nu am facut modificari semnificative in 2011; la finalul lui 2010 insa am lansat un departament specializat de Social Media si dezvoltarea sa este una dintre reusitele agentiei in 2011. De la 1 singur specialist si cateva proiecte, astazi divizia de PR online are 4 oameni, 5 clienti pe baza de retainer si alti circa 10 clienti pe baza de proiecte. Avem foarte multe campanii frumoase implementate, cateva dintre acestea fiind de altfel si nominalizate sau premiate la competitii locale si internationale de PR sau de digital.
Premii castigate
Lista este foarte lunga, o gasiti pe site-ul agentiei. In total, anul competitional 2011 a insemnat pentru THE PRACTICE 28 de nominalizari si 11 premii la competitiile de comunicare, cu 13 campanii diferite.
Cele mai mari reusite sunt premiile internationale obtinute cu campania "Crazy about computers" realizata pentru Stefanini TechTeam:
- Primul Global SABRE pentru Romania
- Un nou Gold SABRE la EMEA SABRE Awards
- Un nou European Excellence Award
Tendinte observate in 2011
Ceea ce a devenit evident in 2011 este ca tot mai multe branduri devin sociale, iar comunicarea de marketing devine cause marketing.
In acest context este firesc ca PR-ul ca disciplina sa preia lead-ul comunicarii sau cel putin sa joace un rol mult mai important in ansamblul comunicarii de brand.
Va fi foarte interesant de urmarit cum se va ridica PR-ul ca industrie pentru a beneficia de aceasta oportunitate.
O concluzie despre 2011
2011 va ramane pentru THE PRACTICE un important "milestone" in viata agentiei: am implinit 5 ani, ne-am sarbatorit ca cea mai premiata agentie de PR romaneasca, am castigat noi premii importante, am reluat cresterea agentiei dupa 2 ani de stagnare, am reusit foarte mult din perspectiva portofoliului de clienti, campaniilor si deloc in ultimul rand al echipei si climatului organizational.