Branduri din portofoliul McCann Erickson active in 2011
Vodafone a comunicat fara pauza, ca de obicei. Insa anul asta Vodafone a comunicat foarte mult si pe segmentul business pe ATL - TV si OOH in mod special - lucru care s-a intamplat mai rar in anii trecuti. Nescafe a lansat o extensie de range pentru Nescafe Brasero, pentru care a existat si o importanta componenta promotionala, iar pentru Nescafe 3 in 1 am dezvoltat de asemenea o promotie. Coca-Cola a fost foarte prezenta on-air cu Best of Dorna, Golden Brau a lansat o campanie noua si a fost dintre berile cele mai vizibile in 2011, iar evenimentele pentru Burn s-au tinut lant. Ca o curiozitate, anul asta unii dintre cei mai activi clienti McCann au fost cei din afara tarii, respectiv operatorii telecom Bite din Lituania si Letonia. Ambii au avut si campanii de imagine, si campanii tactice, evenimente interne, in fine, cam tot 360-ul.
Media folosite in campanii
Evident, TV-ul a fost de cele mai multe ori piesa centrala datorita reach-ului. DAR anul asta, mai mult ca oricand, media cu care am lucrat a fost integrata. Am avut de multe ori un consumer journey, adica publicul a fost expus la o poveste care l-a purtat dintr-un mediu in altul, de la atentie si pana la achizitie. Am avut in majoritatea campaniilor componente de online si/sau de PR foarte bine dezvoltate. N-am mai vorbit doar de bannere si de cost per click.
Premii castigate
Anul asta am luat premii cu Rom, Vodafone si Dedeman.
Cannes Lions 2011:
- Grand Prix - categoria Promo&Activation - sectiunea Best New Product Launch/Re Launch or Multi-Product Promotion at Retail
- Grand Prix - categoria Direct Lions - sectiunea Traffic & Brand Building
- Gold la Promo&Activation - Food and Non-Alcoholic Drinks
- Gold la Direct Lions - Fast Moving Consumer Goods
- Bronze la PR - Best Launch or Re-launch
- Bronze la PR - Consumer Goods, including FMCG and Household Products
- Silver Lion la Media Lions - Best Use of Integrated Media
- Titanium Lion - Titanium and Integraed
- Gold Lion - Titanium and Integrated
Effie Awards 2011
- Grand Effie Award
- Silver Effie Award - categoria Food Products
- Silver Effie Award - categoria Media Efficiency
New York Festival 2011:
- Argint New York Festivals - Marketing Effectiveness: Consumer Products and Services
- Bronz New York Festivals - Integrated Media: Product & Service
- Bronz New York Festivals - Public Relation/Brand Communications: Product and Services Consumer
Sabre Awards 2011:
- Gold Sabre Awards - Consumer Marketing (Existing Product)
Portoroz:
- Agency of The Year
- Brand Grand Prix
- Grand Prix si Gold - Events
- Gold - Digital Campaigns
- Silver - Integrated Communication Campaigns
- Grand Prix si Gold - Digital Campaigns
- Grand Prix si Gold - Public Relations
- Grand Prix si Gold - Integrated Communication Campaigns
- Gold - Public Relations
- Silver - Direct Campaigns
Cresta:
- Gold – Integrated Communication
Epica:
- Gold – Integrated Communication
- Silver – Promo & Activation
Eurobest:
- Grand Prix – Promo & Activation (primul Grand Prix pentru Romania la Eurobest)
- Silver – Integrated Campaigns
- Bronze – PR
- KANDIA DULCE – Advertiser of the Year 2011 (primul premiu Advertiser of the Year pentru un client din Romania)
Cerintele clientilor
Criza continua, asa ca si clientii sunt la fel de preocupati ca si anul trecut de eficienta in vanzari. Adica extrem de preocupati. Dar sunt si dispusi sa faca miscari mai curajoase. Nu stiu daca exemplul Rom de anul trecut a motivat pe cineva in directia asta, dar am primit de peste tot semnale ca lumea pare pregatita sa fie mai creativa in locuri unde inainte domnea rutina: online, trade, direct si asa mai departe. Dincolo de asta, n-am mai intalnit pe nimeni care sa se indoiasca de importanta online-ului. Asta e un lucru foarte bun. Clientii isi doresc tot mai mult comunicare integrata. Gand la gand cu bucurie.
Modificari in bugetele de creatie si de productie alocate
N-ar fi relevanta o medie aritmetica. Conteaza la ce ne referim. Clientii existenti au taiat din bugete, sunt mult mai atenti la fiecare ban cheltuit. In schimb, castigarea unor clienti noi a adus o crestere in volum. Tendinta generala este totusi de scadere.
Modificari in departamentul de creatie
Daca anul trecut McCann a reusit sa nu faca nicio concediere, anul asta chiar s-au facut cateva angajari pentru ca volumul de munca din departament a crescut destul de mult, mai ales dupa castigarea clientilor din Lituania si Letonia care sunt foarte activi. Avem doua echipe noi de seniori care includ si niste stranieri.
O concluzie despre industrie in 2011
Lucrurile sunt complicate in continuare si nesiguranta s-a instalat destul de confortabil. E limpede ca asta este noua normalitate si am observat ca cei care fac fata cel mai bine sunt cei care au acceptat-o si care au gasit solutii de criza durabile. McCann, de exemplu, s-a orientat catre piata externa si in clipa asta este destul de activ regional si mai ales in Lituania si Letonia. Suntem in starea asta deja de ceva vreme si fiecare si-a creat niste parghii prin care isi tine intr-un fel sau altul echilibrul pe sarma asta pe care mergem cu totii de 2-3 ani incoace, agentii si clienti deopotriva.
Din punctul de vedere al calitatii reclamei, nu pot sa spun ca am vazut vreo schimbare fata de 2010. Cred - sau sper - ca in linistea asta care s-a asternut se cimenteaza in sfarsit ideea ca spectacolul creativ si eficienta nu se anuleaza reciproc, ci se hranesc una pe cealalta. Da, s-a mai spus asta, dar cred ca acum chiar se intampla pentru ca nu avem de ales. Unii privesc cu nostalgie catre jumatatea anilor 2000, cand creativitatea ar fi atins un apogeu. Eu cred ca ceea ce se intampla acum este mult mai profund si mai durabil. Probabil ca presiunea foarte mare e cea care inca nu lasa loc pentru niste explozii de creativitate. Dar cred ca o sa vina si vremea lor.