Romanii nu prea stiu ce mai sarbatorim de 1 decembrie (tineti minte vox pop-ul de la Prahova TV?). Daca ar fi sa cream un tag cloud pentru 1 decembrie, acesta ar include "zi libera", "gratar", "bautura" si undeva mic de tot, in colt, “Unirea”.
Daca inainte ne obisnuisem cu fanfare si discursuri politice, mai nou brandurile afiseaza un interes din ce in ce mai crescut fata de Ziua Nationala. Sa fie influenta americana care ne indeamna sa sarbatorim din ce in ce mai fastuos si mai comercial sau doar un moment vintage readus in atentie odata cu moda? Cert e ca 1 decembrie pare sa ocupe din ce in ce mai mult spatiu si atentie media.
PRO TV - Buna seara, Romania! Buna seara, Bucuresti!
Televiziunile au fost astfel deschizatoare de drumuri. Pro TV si-a legat istoria de aceasta zi, serbandu-si in fiecare an de 1 Decembrie ziua de nastere. De la an la an ne suprinde cu cate o campanie legata de Romania. In 2009 au facut-o lata cu mamaliga prin toata Europa iar in 2010 ironizau fin si optimist metehne ale romanilor ca "taiatul frunzei la caini" si ne indemnau sa "dam cu lenea de pamant".
Anul acesta, online-ul i-a cuprins si pe ei si au creat o aplicatie ce se conecteaza cu Facebook si iti schimba poza de profil intr-una cu tine si steagul Romaniei. Campania ne provoaca sa ne gandim de ce iubim Romania asa cum e ea, "de la sublim la grotesc, intre derizoriu si exceptional, Romania este o continua provocare. Dar este PROVOCAREA NOASTRA". Urmand exemplul unor vedete, utilizatorii pot intra virtual in Cabina PRO TV si inregistra declaratii de iubire sincera si patriotica.
ROM Autentic
Tot la online s-au gandit si cei de la McCann cand au conceput campania Rom Autentic. “Daca nici tu nu esti gunoi, prost sau gainar, atunci hai sa aratam cum suntem de fapt!”, ne indeamna batonul de ciocolata de pe vremuri. Legat prin excelenta de Romania si spiritul ei, Rom si-a propus sa reabiliteze imaginea online a tarii pana pe 1 Decembrie, facandu-i astfel un frumos cadou.
Tot ce trebuia sa facem era sa cautam de cat mai multe ori pe Google fraza “romanii sunt destepti” sau diferite alte traduceri ale sale. In felul asta, macar motorul de cautare ar avea o impresie buna despre noi si o va sugera altora prin functia de autocomplete. Rezultatele incep sa se vada pe Google.ro: in romana, prima varianta sugerata de Google pentru terminarea frazei "romanii sunt" este "educati"; in engleza (tot pe Google.ro, nu insa si pe Google.co.uk), a treia varianta sugerata de Google este "SMART!". Si, apropo de imaginea Romaniei in lume, Rom Autentic a fost numit Advertiser of the Year la Eurobest.
Ursus celebreaza paradoxurile
Daca tot e rege, Ursus s-a pregatit temeinic si din timp de sarbatoare. Tot pe Facebook in mare parte, ca oricum suntem toti acolo, Ursus a lansat concursul foto "Romania Mea", care le cere utilizatorilor sa arate Romania asa cum se vede prin ochii lor. Special pentru ziua de astazi, Ursus s-a gandit sa ne duca pe toti intr-o piata virtuala unde sa ciocnim impreuna o bere. Piata e populata cu simboluri romanesti ca Palatul Peles, Manastirea Curtea de Arges, coloana infinitului a lui Brancusi si Fabrica de Bere Ursus. Si ce ocazie mai buna decat asta sa se asocieze perfect cu romanii?
Iar eye-candy-ul zilei de publicitar patriot este chiar noul spot Ursus care trece in revista bunele si relele noastre de popor paradoxal concluzionand perfect “Ursus – o experienta intensa, ca viata de roman”. Prevad o viralizare a frazei “avem femei frumoase, dar avem femei frumoase”.
Pepsi da refresh Zilei Nationale
Revenind pe pamant romanesc, mai multe branduri s-au deranjat sa compuna o urare speciala transmisa prin social media. Pepsi, o marca ce incepe sa fie din ce mai apropiata de romani, ureaza simplu fanilor de pe Facebook "La multi ani, Romania!" incluzand in mesaj si logo-ul lor. Un mesaj simplu si la obiect, dar suficient pentru a intretine interactiunea pe Facebook intr-o zi in care nu lucram.
Romani cu Farmec
Direct din laboratoarele Anei Aslan, Gerovital se lauda ca ar fi cel mai cautat brand romanesc. Ne asteptam la multe de la ei si reactiile nu au intarziat sa apara. Gerovital, sponsor principal al Echipei Olimpice a Romaniei, comunica acest lucru printr-un manifest postat pe aducemromaniaacasa.ro. Cu un ton nostalgic si in imagini de sepia, brandul pune in contrast realizari ale unor romani celebri ca Paulescu, Cioran si Ana Aslan, indemnandu-ne apoi sa ne bucuram de valorile noastre si sa aducem Romania acasa.
E o maniera mult mai personala de a anunta un sponsorship decat un "mult branding pentru nimic" afisat gratuit de atatea alte marci.
Ne plac brandurile care nu uita de ocaziile speciale si mai ales cele care le acorda atentie cu executii muncite. Cu siguranta multe alte branduri mai mult sau mai putin politice vor folosi aceasta zi pentru a comunica prin fasole si ciolan cu romanii din target. Asteptam in aceeasi nota o campanie de branding de tara careia sa-I dam Like din toata inima.
Mai multe mesaje prin care brandurile saluta ziua de 1 decembrie se afla pe pagina de Facebook IQads.