“Incep prezentarea prin a spune ca in online esti semi-creativ. Asta asa, ca sa stim o treaba. Mai mult, incercarea de a fi creativ cu orice pret duce in zone care nu sunt rumegabile de public; noi ne adresam publicului si tot ce facem foarte creativ trebuie sa fie in asa fel incat publicul sa stie cu ce se mananca”, a inceput Octavian Viorel (creative si partner la Pukka) trainingul IQads Kadett despre online art direction de ieri.
Legat de creativitate in online, Octavian i-a sfatuit pe cadeti sa nu fie creativi doar de dragul creativitatii, ci sa urmareasca sa fie eficienti si pragmatici. Un produs nu va fi cumparat si placut daca nu este inteles, de aceea trebuie sa se bazeze pe elemente deja cunoscute de public. Pentru a verifica acest lucru, se poate apela la testarea de catre batrani sau de copii sub 7 ani, a spus Octavian.
Astfel, inainte sa fii creativ trebuie sa fii inginer (cand faci un site trebuie sa tii cont de sistemul de operare instalat de utilizator, de device-urile pe care va aparea lucrarea ta, de rezolutii, browser-e, continut, programatori), psiholog (sa cunosti oamenii, sa stii ca in online oamenii se comporta ca pe strada, adica, asa cum esti ocolit pe strada atunci cand ceri ceva, nici in online oamenii nu se bucura atunci cand se vrea ceva de la ei) si antropolog (aici, Octavian a amintit ca noi suntem obisnuiti cu layout- urile facute in stil european, dar sunt alte culturi care scriu de la dreapta la stanga si acolo e alt layout – ex: site din China cu sidebar in dreapta).
Apoi, Octavian a vorbit despre tehnica eye-trackingului si de "F-shape-ul" care arata zonele de interes pentru utilizatori atunci cand privesc un site. Iata de ce textele mai putin populare vor fi plasate in partea dreapta jos, unde ochii utilizatorilor se opresc cel mai putin.
Octavian a enumerat si situatiile in care intervine art direction-ul, precum si cele in care nu trebuie sa intervina. Astfel, se apeleaza la art direction atunci cand trebuie sa fii eficient, urmaresti un anumit scop (exemplul dat de Octavian este cum o poza cu un copil care se uita in fata, spre privitor, face ca textul din dreapta sa nu para de interes pentru ca lumea cauta fete umane, insa o imagine similara, cu un copil care se uita spre text, face ca privitorul sa arate interes si pentru text, asa cum o demonstreaza tehnologia eye-trackingului).
Un alt moment in care e nevoie de art direction este cand trebuie transmisa o anumita stare si continuata personalitatea unui brand. Un exemplu de site care reuseste foarte bine sa transpuna in online comunicarea brandului si deci un exemplu de art direction bine facut este site-ul Skittles, a aratat Octavian.
Un alt treilea caz in care intervine art-ul este cand se urmareste rezolvarea unei probleme specifice. Aici, Octavian a dat un exemplu facut chiar de Pukka pentru ING, in care o scrisoare despre pilonul II de pensii devenea mult mai user friendly printr-un microsite facut in Google Maps.
Art direction-ul nu intervine insa inainte de a realiza urmatoarele: scrie pe hartie ce vrei sa faci, ce features are site-ul, ce componente, realizeaza un wireframe (de mana sau cu un soft), schiteaza layout-ul, arata-l batranilor sau copiilor pana in 7 ani - ei iti vor spune unde nu e bine - , revino si repara ce nu e in regula, pune ce ai mai bun ca sa scoti cel mai bun layout, arata-l programatorilor - ei iti vor spune daca ai "abuzat" pe undeva cu creativitatea - , revino si modifica-l, arata-l superiorului direct; daca nu esti trimis inapoi la faza de schita, arata-l clientilor.
Tot pentru viitorii art directori este important sa stie cand si la cine sa apeleze: ilustratori, flash-eri, programatori de java , c++ asp, php, fotografi, studiouri de sunet, 3D-isti.
Un sfat de final a fost sa foloseasca scrisul de mana; un om se va uita mult mai atent la text - cu cat nu intelegi scrisul, cu atat vrei sa te apropii mai mult. Acest sfat poate fi aplicat pentru prezentari, clientii fiind mult mai incantati cand privesc ceva uman, si asta din doua motive: arata o preocupare din partea celui care prezinta si este usor de inteles.
Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads cu sprijinul agentiei-partener Mercury360. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului -www.IQadsKadett.ro.
Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii