IQads: Cand te uiti la o reclama, pe ce criterii o clasifici in buna sau proasta? O reclama amuzanta, dar care nu vinde produsul, este o reclama buna din punctul tau de vedere?
Oreste: Eu aici as face o disociere a reclamelor, in sensul ca scopul principal al unei reclame este - o sa spun o banalitate imensa - este de a vinde produsul. Noi stim foarte bine, cu parere de rau trebuie sa spun, ca publicul din Romania, si nu numai, publicul consumator de produse in general, este un public mediu spre jos, si atunci campaniile de publicitate, chiar si cele facute de companii inteligente care au spoturi care participa la festivalurile internationale de publicitate sunt targetate. Asadar, mesajul este unul pur comercial, stupid de cele mai multe ori, dar daca reuseste sa vanda produsul bine, inseamna ca este un efect publicitar bun, si-a atins scopul. Sigur, exista si reclame facute de mari regizori care sunt o incantare pentru spectatori. Nu stiu daca isi ating neaparat scopul. Poate in tarile sofisticate precum Suedia, Olanda si in general in tarile dezvoltate din Europa - nu ma refer la SUA, americanii se aseamana cu noi din acest punct de vedere - au priza si la masa cumparatorilor. Dar cred ca in general exista 2 categorii de spoturi: spoturi pentru consum si spoturi pentru delectarea privitorilor.
IQads: Pentru ce produs ai face reclama fara sa mai stai pe ganduri?
Oreste:La masini de lux.
IQads: Se poate sa iti placa un produs atat de mult incat sa joci intr-o reclama fara sa fi platit (aici intra si campaniile sociale de exemplu)?
Oreste: Desigur, pentru o campanie sociala, cu toata ipocrizia de rigoare, percutez. Nu vreau sa fiu neaparat Toma Necredinciosul, dar eu cred ca in general fondurile pentru campaniile sociale se duc din pacate si in alta parte, adica mai intra si in niste buzunare functionaresti, si atunci nu as vrea sa fiu participant la imbogatirea altora. Sigur, pentru o campanie umanitara, mai ales daca este si un spot simpatic, as face-o fara bani.
La produse, nu. Orice produs care se vinde pe piata trebuie sa genereze profit si celui care ajuta la promovarea lui.
IQads: La ce produs barbatesc i s-ar potrivi cel mai mult lui Mircea Badea sa faca reclama?
Oreste: Il vad facand reclama la parfum, la ceasuri, la masini, la butoni. Daca s-ar putea face in Romania reclama la butoni pentru costum, Mircea ar fi cel mai indicat sa o faca.
IQads: Dar femeiesc?
Oreste: La otrava. Daca "verdele de Paris" ar fi un produs destinat curateniei in casa, cred ca da, i s-ar potrivi.
IQads: Spune-mi o reclama care iti place acum foarte mult....
Oreste: Imi plac 2 reclame foarte mult, dar nu de acum, sunt atemporal aici, le-am vazut mai demult. Una dintre ele am vazut-o in ziar, era vorba despre un inel cu briliant si mesajul era urmatorul: "Trebuie sa-i amintesti din cand in cand cat de mult te iubeste". Asta mi s-a parut foarte misto. Si mi-a mai placut foarte mult o reclama la un whiskey - n-am sa ti-l spun acum pentru ca nu-mi amintesc - care suna chiar asa: "De 100 de ani ne straduim sa fim pe locul 2". Mi s-a parut foarte inteligent.
IQads: Zi rapid un posibil slogan pentru un detergent.
Oreste: Vrei s-arati ca Franco Nero,
Spala-te ..... bine (n.r.) cu dero.
IQads: Si unul pentru un absorbant ?
Oreste: Daca vrei ca si ala micu' sa faca bungee jumping, foloseste un tampon cu fir.
IQads: Cum au mers vanzarile vopselei in clipul careia ai pus vocea? Au fost OK?
Oreste: Da, probabil ca au mers OK, n-am urmarit exact fenomenul. E un clip care mie mi-a adus o penalizare. Lucram pe vremurile acelea la un alt post de televiziune si am platit o amenda mai mare decat banii pe care i-am incasat pe spot.
IQads: Tu si Mircea ati avut un promo care parodia o campanie sociala impotriva violentei asupra copiilor. Cat de eficiente sunt aceste campanii in opinia ta?
Oreste: Nu cred ca sunt eficiente, si asta pentru ca in Romania oamenii au atat de multe probleme ei insisi, incat cred ca sunt foarte putini cei care se gandesc si la problemele altora.
IQads: In concluzie, ca telespectator, cum vezi tu evolutia publicitatii in Romania in ultimii ani? A urcat, a coborat sau a stagnat?
Oreste: Cred ca publicitatea din Romania sta mai bine decat Romania. Nivelul la care s-a ajuns, calitativ si cantitativ, in materie de publicitate poate concura lejer alte tari din estul Europei mult mai evoluate decat tara noastra.