Sa scrii despre produse lactate pana iti vine acru. Nu consum decat in mod exceptional iaurturi, lapte, sane si alte bifidus esensis-uri si probabil ca voi trai mai putin decat oricare dintre cazacii din Caucaz. Dar am fost entuziasmat sa aflu ca mai apare cate un nume care are curajul sa se ia la lupta cu suprematia imperiului Danone. Asadar : tara lu' lapte si eventual miere si-a mai imbogatit piata cu un nume. I s-a spus Zuzu. Premisele erau bune : producatorul Albalact, care lansase deja Fulga, se pregatea sa-si largeasca portofoliul de branduri odata cu Zuzu, un produs « intr-un ambalaj inovativ furnizat de Tetra Pak, primul de acest fel pe piata romaneasca », dupa cum trambita comunicatul Brandient, compania care s-a ocupat de pozitionare. Foarte bine, foarte bun. Odata depesa de presa primita, papilele asteptau contactul gustativ, ochii angajatului IQads, la randul lor, contactul vizual cu spotul de rigoare. Zuzu, Zuzu, Zuzu !!!
Zigzagazaga number 2
Compania aleasa, NextCap, lucrase deja cu Albalact pentru spotul Fulga, unul hazliu, memorabil. Lapte cu sare si piper, ce mai ! NextCap da insa peste cap pozitionarea gandita de cei de la Brandient. « Numele Zuzu (cu accent pe ultimul « u ») este neconventional si memorabil de la prima intalnire, ajutind pozitionarea produsului intr-un mod intim si lejer », mai spunea comunicatul Brandient. Din toata ideea, pare-se ca Albalactul a ramas doar cu un zumzait de Zuzu in cap, pe care a si reusit sa-l comunice celor de la NextCap. Declicul s-a produs, musca a intrat de-a binelea in lapte. Si-a iesit Zigzagazaga number 2. Atmosfera intima si lejera ? Ce-i aia ? Bei lapte si dai in boala vacii nebune. E mai usor, nu trebuie sa comunici nimic altceva despre ce nu s-a comunicat pana acum despre lapte si derivate, nu risti nimic. Nu faci mare branza, adica. Zi-le Loredana !
Grupul soferilor de AB saluta Zuzu
Oare cine n-a suflat indeajuns de bine in iaurt si s-a ars cu aceasta campanie de spoturi cam neinspirate? Cel mai la indemana ar fi sa spunem ca cei de la Albalact, care au mers pe varianta zuzu, neaosa, nefrantuzita, fara sisteme de ortografie complicate. In Ardeal, de unde-s eu, circula un folclor referitor la soferii din Alba, insa nu vreau sa-l extind si la producatorii de lapte pentru ca Albalact imi par niste clienti rezonabili, dar se prea poate ca aici sa fi fost mult prea ardeleni. Zuzu e unu si e pentru toti, si-or fi zis ei. Sau poate ca e pur si simplu eroarea de apreciere a Brandientului, care a vrut prea mult de la un client care dincolo de un ambalaj care sa ia ochii nu prea stia ce-s alea subtilitati de pozitionare, adresare si alte cele. Dar tot nu va zic legenda cu soferii din Alba. Acestia, ca toti soferii de altfel, nu beau iaurtul decat insotit de o bucata uscata de cabanos si, poate cel mai trist, au neveste care nu-i alinta in veci cu apelativul Zuzú. Dar asta deja nu mai e folclor.
Iaurt pe paine
Vizibilitatea produsului e cam meschina. Cate un personaj zumzaitor in fiecare din cele trei spoturi incearca sa ne comunice o actiune de ingurgitare a unei chestii dintr-o cutie, pe care multi risca sa nu o ghiceasca nici la sfarsitul celor 20 de secunde. Si informatiile despre pozitionare lipsesc, la randul lor, facind din Zuzu o victima aproape sigura pentru Danone, principalul concurent pe acest segment, care-l va manca, cel mai probabil, pe paine cu proxima ocazie.