Poza de familie : Carioca

Un an de altceva. In loc sa bea o bere cu tovarasii in cinstea maretei impliniri, Dragos Coman, Dragos Traistaru, Andrei Stoleru, "Cariocile", cum le place lor sa-si zica fac mai mult decat poze pentru printurile marilor agentii de publicitate. Pentru Carioca, o poza de reclama e mai mult decat un unghi, un click si putin Photoshop.

IQads: De ce e nevoie de voi pe piata?
Dragos Coman: De la un nivel treburile sunt specializate. La fel se poate intreba de ce nu face BMW cauciucuri si le foloseste pe cele de la Michelin. E un alt profil pana la urma : noi facem fotografie
Dragos Traistaru: De ce un film e facut de atatia oameni si nu doar de un regizor ?
Dragos Coman: O agentie face advertising. Se ocupa de partea de concept, de creatie, de managementul clientilor, de parte de accounting. Restul apeleaza la furnizori : la fotografi pentru imagini, la case de productie video. Daca o luam asa, putem intreba de ce nu si-ar face o televiziune proprie sa le difuzeze spoturile. N-ai cum sa le faci pe toate. Ceea ce facem noi e o specializare.
Dragos Traistaru: Ceea ce a spus Coman se refera la un context general. Eu adaug ca suntem si talentati (rade).

IQads: Cati dintre clientii vostri isi dau seama de rolul pe care il jucati?
Andrei Stoleru: Toti
Dragos Traistaru: La noi ajung oameni care inteleg. Nu ne-am confruntat niciodata cu oameni care sa ne puna intrebarea asta. Cine intra la noi in pravalie, intra sa cumpere. Noi n-am avut niciodata intrebari de genul : « Oare am nevoie de voi sau nu ? ». Sunt multi care nu-si dau seama insa de alte aspecte. Iti dau un exemplu meschin de intrebare pe care il mai auzim pe ici, pe colo : « De ce sa faci un anumit artificiu pentru un produs care nu arata bine ? ». Ai de fotografiat o bucata de ciocolata care, oricat de bine e intretinuta si oricat de bine arata, in fotografie n-o sa arate excelent. Trebuie construita la o scara mai mare din tot felul de rasini, trebuie cosmetizata un pic ca sa salivezi cand o vezi mai apoi in reclama.
Andrei Stoleru: Clientii de care vorbesti tu, nu lucreaza cu o agentie de publicitate. Ei nu ajung sa spuna cuiva : « Am problema asta de comunicare ». Si-o rezolva singuri pe-acolo, in house : « Hai ca-l cunosc eu pe nepotu-meu, mai face si el poze ».

IQads: Eram prea curios sa intreb alte cele. S-o luam totusi cu inceputul. Cum v-a venit idea?
Dragos Traistaru: Ideea ne-a venit acum patru ani. Am inceput gradat pentru ca fiecare dintre noi a lucrat opt ani in publicitate, in agentii mari. Incet-incet, lucrurile astea au venit: avem background artistic: pe langa faptul ca am lucrat ca art-directori, am terminat fiecare Academia de Arte. Daca ne gandim mai bine, am facut si liceul de arte. Ideea ne-a venit pe undeva, printr-a cincea (rade). E o evolutie fireasca a cautarilor noastre. Peste tot am invatat cate ceva.
Andrei Stoleru: Prima data am prins o lucrare, incet-incet ne-am mai luat scule. Am pornit de la o lumina. Cu banii luati de pe poze ne-am mai luat o lumina. Asa am inceput, investind toti banii pe care ii castigam.
Dragos Coman: Mai ales acum doi ani, inainte de a porni, lucram deja foarte mult in agentii destul de mari si a trebuit sa luam o decizie : « Bai, ce facem ? Treaba a devenit serioasa ».
Andrei Stoleru: Nu mai mergea. Riscam sa fim niste amatori de duminica si pentru un job, si pentru celalalt. Am luat hotararea ca trebuie sa zburam din cuib si am facut Carioca.

IQads: Agentiile de publicitate au fost o etapa necesara pentru a ajunge aici?
Andrei Stoleru: Pentru noi a fost un atu. Avem un background vizual construit. La fel cum liceul de arta ne-a dat un tip de informatii, academia de arta altceva, o agentie ne-a dat o alta educatie. Sistemul creativ pe care il aveam ne-a fost sintetizat. E totusi un business, care are pasi clari, etape si cerinte specifice. Nu pictezi asa pur si simplu. Orice poza trebuie sa aiba o viziune, trebuie sa amplifice si sa sublinieze ideia / conceptul care se doreste comunicat.

IQads: Prin ce difera ce faceati intr-o agentie fata de ce faceti acum?
Dragos Coman: Acolo creai concepte, aici le executi. Nu lucram la nivel de concept, ci la nivel de viziune pe care o avem asupra imaginii respective. Ideea poate fi : « doi oameni in parc stand in cap ». Noi intervenim: « n-ar fi misto sa fie la asfintit? ». Accentuam ideea, incercam sa aratam de ce stau aia in cap acolo.

IQads: Sa inteleg ca aveti destula mana libera.
Dragos Coman: Se lucreaza impreuna. Cand un concept ajunge la noi, executia a trecut deja prin multe filtre. Tocmai pentru ca am lucrat in agentii, intelegem foarte bine intreg traseul si procesul de creatie. Nu ne place sa o luam pe aratura total gratuit. Vrem in fiecare proiect sa aducem plasticitate, viziune, claritate si stil.

IQads: Plus-valoarea fata de ideea creativa?
Dragos Coman: La toate proiectele care depasesc nivelul unui simplu pack shot. Pana si acesta poate fi uneori dificil. Peste tot a trebuit sa adaugam viziunea noastra.

IQads: Ce presupune o fotografie buna?
Andrei Stoleru: O fotografie buna poate fi si una foarte simpla, cum poate sa fie si una complicata. Depinde foarte mult de necesitatile fiecarui vizual. Daca trebuie ceva, trebuie. Unde se fac compromisuri e clar ca si rezultatul e mediocru. Efortul nu e doar fizic, in sensul ca am carat un bolovan de colo-colo. Ai nevoie de timp, sa 'consumi' conceptul si sa-ti clarifici viziunea.
Dragos Coman: Poate fi facuta si cu o suta de lumini, si cu una singura sau chiar fara nici o lumina. Plaja e asa de larga, incat nu exista o regula. Nu exista retete sau tratamente de a pune lumina. Nu e nevoie ca toate sa fie super-complicate. O fotografie nu iese din prima, intotdeauna exista un alt unghi, etc. O fotografie presupune un parcurs. Lucrurile se dezvolta, la fel ca intr-un mic film.
Dragos Traistaru: E ca si cum cioplesti in piatra : iei lucrurile treptat : pana sa ajungi sa slefuiesti, cauti. Stam mult la o sedinta foto tocmai pentru ca nu vrem sa aplicam clisee.

IQads: Fotografii grele ?
Dragos Traistaru: La unele e mai complexa executia si mai putin complexa productia sau post-productia. In alta parte poate fi invers. Am observat ca lumea ne cauta la proiecte mai complicate si asta e bine : inseamna ca putem. Carioca are sase oameni : trei se ocupa de productie si noi trei de fotografie, de partea creativa. Cei de la productie se ocupa de toata infrastructura : casting, make-up, haine, locatie, transport. Tot. Nu ne convine o pana, gasim alta sau facem noi una. Nici un regizor bun nu sta fara sa se implice in tot procesul creativ. Altfel nici nu ai control asupra produsului final. Cine zice ca e fotograf si numai asta face, nu cred ca procedeaza bine. O poza nu inseamna doar sharf, diafragma, compozitie si lumina. Asa risti sa devii un fotograf de nunti si botezuri.

IQads: Hai sa mergem iar la obarsii. Care au fost primii clienti ?
Andrei Stoleru: Agentiile in care lucram. Eu cu Coman activam in cadrul Young & Rubicam. Dragos a lucrat la McCann si la Scala. Ei stiau de placerea noastra de a face acest lucru, si noi eram multumiti ca putem sa ne exprimam in acest domeniu. La inceput, lucram pe subiecte mai lejere.
Dragos Coman: Au inceput sa ne caute clienti si de la alte agentii si atunci a inceput problema : a aparut un conflict de interese pentru ca nu puteai sa fi intr-o agentie straina si sa lucrezi cu o alta agentie, proiectele fiind confidentiale. A trebuit sa ne lasam atunci mamele.

IQads: Laurii unei campanii ii iau de cele mai multe ori agentia. Sunteti frustrati din cauza asta ?
Dragos Traistaru: N-avem de ce. Ei sunt premiati la festivaluri de publicitate si nu la cele de fotografie. Cand dam un plus unei executii premiate nu putem fi decat bucurosi. Cand agentiile iau premii, inseamna ca am contribuit si noi cu ceva.
Munca noastra este vizibila printre agentii si asta e suficient. Cand o campanie ia lauri se stie sigur cine a lucrat la ea. GMP-ul cand a luat un bronz la Portoroz cu Mandra cu fotografia noastra ne-am bucurat alaturi de ei si lumea a aflat.

IQads: Cat de profitabili sunteti dupa un an ?
Andrei Stoleru: Nu avem concurenta pentru ca noi am facut primii treaba asta. Inainte de Carioca, nu exista obiceiul ca fotograful sa se intereseze de productia respectiva. Venea, punea luminile si pac ! Nu exista nici conceptul de post-productie a unei fotografii. Noi le-am adus pe toate intr-un calup, intr-o pastila compacta. Carioca asta face : lucru de la cap la coada. Acum incep sa se miste si ceilalti cumva. Observatia care a stat la baza Carioca a venit in timpul muncii noastre in agentiile de publicitate, unde ne-am lovit de toate aceste inconveniente. Agentiile au primit ulterior pozitiv tot acest demers. La noi a venit totul natural si nu din considerente financiare. N-a fost ca in cazul « Deschid un Fornetti si fac 2 milioane pe zi ».

IQads: Clienti ?
Andrei Stoleru: Young&Rubicam, Scala, TBWA, Leo Burnett, McCann, Next Cap, Gavrila si Asociatii, Cohn&Jansen, Headvertising, Mercury, DDB, Publicis, Lowe, Grafitti BBDO, Saatchi&Saatchi, Propaganda, GMP, Maximize, Sister, Ogilvy one, BtB, Brands&Bears. Ne cerem scuze daca am omis pe cineva. :-)

IQads: Despre desene
Andrei Stoleru: E cam acelasi lucru, atat doar ca piata de ilustratie e mai putin dezvoltata decat cea de fotografie. Doar 5% din cererea clientilor merge catre ilustratie. Nu e specific Romaniei, se intampla peste tot in lume.
Dragos Coman: E un trend inspre realism, inspre lucruri comune ochiului.
Dragos Traistaru:Totusi aici in Romania lumea se confrunta cu gandirea « N-am bani de fotografie, hai sa fac ilustratie ». Nu e chiar asa. E o chestie de mana si are alte valori in general.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


DDB Romania

DDB Romania este agentia de creatie membra The Group. The Group este lider al industriei de comunicare din Romania si include agentii specializate in servicii de creatie, media, digital, branding, relatii publice,... vezi detalii »

Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related