"The lion leaps from strength to strength"! Sloganul companiei Peugeot (lansat in anul 1980) - mai mult decit o convingere corporatista - este realitatea cu care ne-am obisnuit de ceva vreme si in domeniul publicitar. Leul francez a ridicat stacheta competitiei creative la rang de arta, lasindu-si rivalii pe patru roti "intr-un nor de praf".
Fara a marsa pe incredibila forta a cailor putere, fara a abuza de plan-detalii si filmari insistente ale produsului, Peugeot este un caz mai degraba curios-exotic in lumea advertisingului, apelind la umorul subtil, cu final neasteptat, intr-o lume conotativ magica.
Fidela colaborare cu agentia pariziana BETC Euro RSCG a adus pe ecrane spoturi care au facut deliciul publicului spectator si au punctat la capitolul trofee in festivalurile internationale. Cred ca impatimitii de advertising isi aduc aminte de sculptorul indian, de autobuzul african metamorfozat intr-un Peugeot 206, de spotul in care Peugeot 406 "trimite" locuitorii orasului sub sosea si de silueta felina a modelului 607, care ii determina pe oameni sa sara de pe pod in apa, ferindu-se din cale.
Ultima creatie publicitara a agentiei BETC Euro RSCG - in colaborare cu Wanda Production - uimeste din nou prin originalitate si culoare, desfasurare de forte, design si soundtrack, adjudecindu-si un Leu de Aur la sectiunea TV commercials a festivalului de la Cannes.
Spotul "The Toys" propune ideea de schimbare radicala a conceptului "automobil", intr-o lume suprarealista, populata de masini-jucarii si de oameni naivi, dispusi inca sa le intoarca cu cheita, sa care piese lego pe bancheta din spate sau sa le parcheze in cutii de carton. In ciuda paletei cromatice, a prototipurilor hazlii ce ne duc cu gindul la "Monsters Inc.", a starii de fapt, reclama are un mesaj agresiv-direct, acel "wake-up, man!" pe care il transmite odata cu aruncarea in lupta a masinii "adevarate", prilej de revizuire a mentalitatilor in lumea cumparatorilor si producatorilor auto.
Se dezvolta astfel o relatie paradigmatica intre amatorism - stiinta, joaca - performanta, unde nu se intrevede cale de intoarcere; totul pledeaza pentru triumful tehnologiei si seriozitatii, in detrimentul gadgeturilor.
La capitolul "impresie artistica", prima mea conexiune de stil a fost cu videoclipul "Another Chance" - Roger Sanchez, apoi mi-am zis "World Looking in" - Morcheeba. M-am bucurat mai tirziu sa descoper ca aveam dreptate si ca regizorul spotului este Philippe André, recidivist in transpunerea pe pelicula a imaginii Peugeot, nume celebru in lumea show-biz-ului pentru colaborarea cu Hooverphonic, Texas, All Saints, la fel de dorit si in advertising dupa regizarea unor campanii de succes pentru Evian, Nina Ricci, Swiss Air, Kodak, Ford.
Un mare merit la categoria vizual il are production designerul si regizorul Jan Hoellevigue, creatorul celor 17 machete motorizate - sarea si piperul reclamei. Echipa tehnica a fost formata din 100 de insi, s-au folosit 30 de personaje si 1.500 de figuranti, iar filmarile pe strazile Parisului au durat doua saptamini.
Destul de impresionant, as spune.... Dar un buget mare nu garanteaza notorietatea si receptarea corecta a unui spot, lucruri care decurg, in cazul nostru, din transparenta si coerenta mesajului vizual, sustinut si punctat de exceptionalul soundtrack al celor de la The Film - "Can You Trust Me?". Accentul cade cu precadere pe cuvintele "can you feell me?", "can you touch me?", antrenindu-l in mod provocator-sarcastic pe spectator intr-un joc al seductiei, declansind dorinta.
Sloganul original nu lasa loc de replica: "Playtime is over!" te face "sa-ti stringi jucariile". Varianta romaneasca - "Si daca am vorbi din nou despre masini" - e mai "blajina" si dubitativa, folosind conditionalul - optativ, e prea lunga, impaciuitorista....si nu stiu cum se face ca ma trimite la Avon - "Hai sa vorbim despre picioare frumoase".....Ba hai sa nu mai vorbim!