[Training IQads Kadett] Tudor Nastase despre graphic design, ilustratie, typography si art direction

[Training IQads Kadett] Tudor Nastase despre graphic design, ilustratie, typography si art direction

Art direction-ul, graphic design-ul, ilustratia si typography-ul au fost la ele acasa la trainingul Kadett de aseara, unde a vorbit Tudor Nastase (Senior Graphic Designer, Rusu+Bortun Brand Growers). Tudor a descris diferentele dintre ilustratori si graphic designeri prezentand mai multe tipuri de design reprezentative pentru fiecare parte, dar si lucrari care combina ambele metode.

Axa graphic design - ilustratie

Pentru a descrie cat mai exact aceasta trecere, Tudor a reprezentantat axa graphic design – ilustratie printr-un gradient, oprindu-se mai intai asupra executiei pur tehnice, apoi asupra textului ilustrat, asupra ilustratiei alaturate design-ului si oprindu-se la ilustratie – strict ca exprimare vizuala.

Graphic design-ul si ilustratia sunt foarte diferite si impreuna alcatuiesc un tot, povestea Tudor. Daca primul este anonim, obiectiv, rational si functional, cel de-al doilea este vag, incert, subiectiv si emotional. "Ilustratiile, de obicei, au calitatea de a comunica emotii, sentimente. Sunt mult mai sensibile decat design-ul, dar mult mai putin functionale", a spus Tudor.

Despre masura in care cele doua domenii sunt folosite astazi Tudor a mentionat ca: "Multi spun ca graphic design-ul eclipseaza ilustratia pentru ca in era comerciala graphic design-ul a devenit principala unealta de comunicare. Ilustratia este folosita atunci cand clientul vrea sa faca ceva mai special, mai nonconformist, costa si mai mult. Iar ilustratia, desi este mai data la o parte, e valoroasa pentru ca are originalitate 100%”.

"Ilustratia a pierdut foarte mult teren si din cauza fotografiei care a devenit foarte populara. Acum 100 de ani era mult mai populara ilustratia si era mana in mana cu design-ul si publicitatea. Nu existau ad-uri care sa nu se foloseasca de ilustratie. Dar de cand a aparut fotografia si post-productia foto s-au cam dus toate astea", a adaugat el.

Ceea ce este foarte folosit in zilele noastre este hibridul dintre text si imagine, iar foarte multi dintre ilustratori trec de cealalta parte a 'baricadei'. Combinatiei graphic design –ilustratie i se alatura si typography-ul care, de multe ori, este realizat de catre o a treia persoana care se dedica in exclusivitate crearii fonturilor.

Tips, tricks & typography

"Typography-ul e o unealta a design-ului. E practic inseparabil de design pentru ca nu exista design fara text. Si automat daca pui text intr-un poster trebuie sa faci typography. Trebuie sa respecti niste reguli de distante intre litere, de distante intre randuri … ”, a spus Tudor.

Typographer-ul creeaza, de multe ori, fonturi complet noi, sarcina ce presupune cunostinte de proportie si un anumit simt. Intrebat despre tips&tricks, Tudor a sugerat evitarea folosirii a mai mult de doua sau trei typeface-uri (familie de fonturi). Tot ca truc a mentionat si alternarea grosimilor, evitand folosirea a mai mult de trei – patru.

Intrebat despre rolul Art Directorului in mix, Tudor a raspuns: "E foarte apropiat de Creative Director, ca job. Director inseamna regizor. Art Director inseamna ca te ocupi de arta si pur si simplu o supraveghezi".

Graphic design in Romania

Tot aseara, am discutat si despre nivelul graphic design-ului care se face in Romania. "Mi se pare ca este imatur domeniul in Romania. Asta si din cauza ca e foarte nou. Sunt doar vreo cincisprezece ani de cand se face graphic design aici, serios. Si inca nu s-a ajuns la un nivel profesional foarte avansat. La noi, foarte putini oameni folosesc grid-uri, reguli geometrice".

In Romania nu exista facultati de graphic design la fel de avansate ca in afara granitelor. Un graphic designer, ilustrator sau typographer trebuie sa fie in mare masura autodidact. Despre propriul juniorat, Tudor povestea ca a inceput prin a face cat mai multe desene.

"Pana sa ajung la Rusu+Bortun, unde sunt acum, eram destul de manierist. Imi placea sa desenez foarte mult si faceam chestii foarte personale. Si asta se vedea pana si in logourile pe care le faceam in stilul meu de desen. Nu eram foarte obiectiv. Iar de cand sunt aici, Catalin Rusu m-a tot batut la cap ca trebuie sa renunt la maniera, sa devin mult mai strict, trebuie sa respect niste reguli, sa nu mai fiu tributar manierei".

Desenele animate, muzica, coincidentele si asemanarile dintre obiecte sunt sursa de inspiratie a lui Tudor. De-a lungul timpului a creat flyere, leafleturi, bilete pentru o petrecere, cupoane de mancare, coperte de vinyluri si logouri. Considera ca cea mai creativa lucrare a lui a fost Ghiseul.ro.

“Ghiseul.ro e un site nou care s-a lansat in aprilie. E premiera in Romania. Acolo o sa-si poata plati toata lumea taxele si amenzile. Deocamdata e implementat doar in Targul Mures. Si acolo am putut sa ma joc cu ilustratie foarte mult, am putut sa fac desene gen Mihai Stanescu. Si, intr-un fel, clientul a fost atat de incantat ca noi desenam lucrurile astea customizate, incat ne-a dat frau liber la ce trebuia sa desenam".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Rusu+Bortun

Rusu+Bortun este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Conform Art Directors Club, Rusu+Bortun este printre cele mai creative agentii din Romania in 2022. Din 2008, Rusu+Bortun integreaza servicii... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related