interviu cu Radu Muntean, regizor
Publicitate versus film. Doua lumi diferite pe care unii au reusit sa le imbine, demonstrand ca se pot face la fel de bine amandoua. Regizorul Radu Muntean este unul dintre acestia. A pornit pe drumul publicitatii din lipsa unor alternative, dar acum se simte bine in aceasta industrie devenita intre timp "cool". Pentru o perioada va lua insa o scurta pauza, filmarile pentru noul sau film, "Hartia va fi albastra", urmand sa inceapa din februarie.
IQads: Ce inseamna publicitatea pentru regizorul Radu Muntean?
Radu Muntean: Un mod profitabil de a-mi face meseria.
IQads: Spuneati la un anumit moment ca in perioada studentiei credeati ca nu o sa faceti niciodata spoturi si o sa incepeti direct cu lungmetrajele. De unde aceasta desconsiderare?
Radu Muntean: Naivitatea tineretii plus atmosfera sectara din scoala romaneasca de film, care isi schimba numele odata la doi ani, dar ramine la fel de prafuita si incremenita in proiect.
IQads: Care a fost motivul pentru care v-ati implicati atat de mult in publicitate?
Radu Muntean: In Romania, ani de zile nu s-au facut decit foarte putine filme, iar accesul debutantilor la fondurile cinematografice a fost extrem de limitat. Asa ca am ales, cum spuneam, sa-mi fac meseria in loc sa mi-o schimb.
IQads: Ati regretat vreun moment faptul ca o perioada v-ati dedicat mai mult regiei de spoturi, poate in detrimentul altor proiecte regizorale?
Radu Muntean: Nu a fost cazul. Cind a venit momentul sa filmez pentru film, am facut pauza de publicitate.
IQads: In breasla regizorilor, care este perceptia generala fata de cei care s-au axat in special pe publicitate?
Radu Muntean: Perceptia s-a schimbat in ultima vreme, pentru ca si publicitatea s-a schimbat. Nu se mai fac numai promotii cu plicuri zburatoare sau spoturi cu split screen si conflict intre detergentul bun si ala rau. In mod evident publicitatea a evoluat devenind un domeniu "cool" si foarte bine platit. Asa ca multi din cei care, asemeni mie in anii studentiei, huiduiau publicitatea, isi doresc acum sa regizeze spoturi.
IQads: Cum a venit prima propunere de a regiza un spot? Cand se intampla lucrul acesta? Care a fost primul spot regizat?
Radu Muntean: A fost o intimplare. Maica-mea lucra la o firma care a avut nevoie de un spot pentru festivalul de muzica usoara Bucuresti 92. Impreuna cu prietenul Tudor Lucaciu l-am filmat si produs in doua zile. Am primit amindoi frumoasa suma de 75 de dolari.
IQads: Daca este sa faceti o statistica, care este numarul spoturilor pe care le-ati realizat pana acum?
Radu Muntean: Intre 300 si 400, nu le mai numar de mult.
IQads: Ce stil credeti ca va reprezinta?
Radu Muntean: Banuiesc ca va referiti la publicitate, asa ca va pot spune mai degraba ce nu ma reprezinta. Spoturile cu imagini frumoase, multe product shot-uri si flic-flacuri tehnice.
IQads: Trei atribute ale regizorului Radu Muntean.........
Radu Muntean: La asta sa raspunda colegii mei academicienii.
IQads: Ati lucrat destul de des cu Leo Burnett, McCann Erickson. Cu ce alte agentii ati mai lucrat? Cu ce agentii ati dori sa lucrati?
Radu Muntean: Am lucrat cu aproape toate, dar in special cu cele doua pe care le-ati mentionat, plus NextCap si Headvertising. Lucrez cu oricine livreaza un scenariu de calitate si nu vrea sa faca productia spotului pe gratis.
IQads: De fapt, care sunt considerentele care stau la baza acceptarii sau refuzarii propunerii de a regiza un spot? Vi s-a intampla des sa refuzati scenarii de reclame?
Radu Muntean: Refuz o reclama pe care, la o adica n-as semna-o. Sint adeptul teoriei ca un scenariu prost te trage dupa el in jos, asa ca prefer sa nu ma cert cu mine si sa astept un subiect mai bun. Inca imi permit sa fac asta.
IQads: Cum ati descrie raporturile de forte intre agentie, client, regizor?
Radu Muntean: Difera de la caz la caz, nu se poate generaliza. Oricum fata de acum 10 ani cind m-am apucat sa lucrez mai serios in publicitate, lucrurile s-au mai schimbat. Sint tot mai putini clienti sau acounti care se cred regizori.
IQads: Se poate compara satisfactia profesionala pe care o simtiti regizand un spot premiat fata de sentimentele pe care le nutriti regizand un film?
Radu Muntean: Evident nu. In publicitate agentia creaza conceptul in timp ce regizorul e vehiculul care transmite mesajul cit poate de convingator. In film, regizorul e autorul, poarta principala raspundere pentru rezultatul final si macar in teorie exprima un punct de vedere personal asupra subiectului. Lucrul la film e chinuitor si te stoarce de toate energiile, dar intr-un fel simti ca asta trebuie sa faci, iar satisfactia de a crea personaje credibile si a le controla evolutia compenseaza toate frustrarile acumulate in timpul facerii filmului.
IQads: De ce spot/spoturi sunteti cel mai mindru?
Radu Muntean: Xnet Taraful, "Cafeaua" din campania pentru vot, Unirile, .ro, MTV-urile, Antena 1-volanul
IQads: Ce va place cel mai mult atunci cand regizati o reclama?
Radu Muntean: Sa montez materialul filmat.
IQads: Ce va dispalce?
Radu Muntean: PPM-urile, adica intilnirile de productie cu clientul si agentia.
IQads:b Care sunt in general provocarile carora trebuie sa le faceti fata atunci cind regizati un spot, o reclama?
Radu Muntean: Sa intre in 30 de secunde.
IQads: Prin ochii d-voastra de regizor, cum ati descrie ce se vede la TV in pauzele publicitare?
Radu Muntean: Publicitatea de la noi nu e nici mai buna nici mai proasta decit in restul Europei. E vazubila. Din pacate, spoturile misto, facute de agentii ca sa ia premii la festivaluri au bugete mici si nu beneficiaza de multe difuzari.
IQads: Spre ce credeti ca tinde publicitatea romaneasca?
Radu Muntean: Spre glorie, normal.
IQads: Pe plan profesional care sunt obiectivele d-voastra in urmatorii 5 ani?
Radu Muntean: Sa fac multe spoturi in pauzele dintre filme.
IQads Sunteti in toiul pregatirilor pentru un nou film. Despre ce este vorba? Vom mai auzi de spoturi realizate de Radu Muntean in aceasta perioada?
Radu Muntean: Se numeste "Hirtia va fi albastra" si il voi filma incepind cu jumatatea lui februarie. Se-ntimpla in timpul revolutiei si vorbeste despre experienta tragicomica a unui grup de soldati. Pina in aprilie nu mai fac spoturi.