Dupa o a doua oara in sediul agentiei, mi-am dat seama ca o vizita la Hippos n-o sa fie niciodata scurta. Sa fie atmosfera prietenoasa, hipopotamii de 2 metri de pe hol sau pasiunea cu care oamenii de acolo vorbesc despre proiectele lor lucrul care te face sa nu mai pleci? Sa fie toate cele de mai sus? Vedeti mai departe.
Emanuel Clonda (Managing Partner)
Emanuel Clonda (Managing Partner) mi-a povestit despre inceputurile unei agentii create de un absolvent de 19 ani si jumatate care stia Digital. "Am facut un site, gradinite.com se numeste, care avea ca scop sa adunam toate gradinitele din Bucuresti cu toate informatiile complete pentru parinti. Dupa care, fiecare gradinita a inceput sa ceara creatie. Usor, usor am inceput sa facem logo-uri de gradinite, pliante, am diversificat serviciile. In primii 2 ani eram 2-3-4-5 oameni dupa care mi-am dat eu seama ca mi-ar placea sa lucram ca lumea si sa facem campanii si sa lucram in publicitate serios si atunci am schimbat brandul. Am facut Hippos. La inceput, 1 an de zile, s-a numit diferit. Numele Hippos exista de 6 ani jumate propriu-zis si de atunci am decis ca trebuie sa fim o agentie full service, ceea ce am reusit in urma cu 3 ani".
Printre campaniile preferate este cea mai recenta – lansarea Maritimo Shopping Center si lansarea unui showroom de ambarcatiuni - Willon Harbour, pentru care au facut inclusiv design-ul de interior al showroom-ului.
La intrebarea despre clientul preferat Emanuel Clonda mi-a raspuns scurt: Vodafone. “Si persoana se numeste Luminita Bostinaru, cu care, desi am lucrat putin, am avut o interactiune cu foarte putine cuvinte care a avut niste rezultate 99,9% perfecte. N-am avut nici un fel de rework, intrebari, probleme, feedback-uri. A fost o aplicatie de Facebook care a avut si un deadline destul de scurt pentru concertul Guns’n’Roses. Era prima colaborare cu Vodafone si cu Luminita si am lucrat smooth. Nu s-a intamplat nimic. Totul a mers extraordinar si am fost foarte incantat pentru ca exista si oameni cu care reusim sa lucram foarte profi”.
Au existat, pe de alta parte, clienti cu care colaborarea nu a fost deloc usoara. Un client dintr-o multinationala a cerut 32 de variante de packaging alegand-o, in final, pe a 33-a.
La nivel personal, Emanuel Clonda planuieste sa-si deschida in viitorul mai indepartat un restaurant mexican in Barcelona. Si sa exploreze mai mult mersul pe munte, wakeboarding-ul si kiteboarding-ul, pasiunile sale.
Strategia
Interactiunea cu Strategia a fost cel putin la fel de palpitanta. In timp ce il amenintam pe Mihail Stanciu (Director de Strategie) cu reportofonul, el ma ameninta cu o cantare la chitara. “Dintre cele doua chitari una e a mea, una e a lui Max (n.r.: Simion Max – Art Director). Cand simt nevoia sa ma relaxez vin aici si ii deranjez pe ei sau ies pe balcon daca e foarte multa treaba”.
Mihail Stanciu (Director de strategie)
La o discutie mai serioasa, directorul de strategie mi-a povestit cum este sa lucreze in agentie dupa ce inainte a lucrat pentru client. "In primul rand am avantajul ca inteleg mai bine brieful de la client. Pentru ca e in limbajul corporatist, am lucrat in corporatie stiu cum functioneaza lucrurile acolo, stiu ce inseamna, fiecare cerinta apoi o traduc pe limba interna a agentiei. Brieful intern pleaca la creatie. Si intotdeauna ma uit de peste umar. Sunt clientul din agentie, urmaresc procesul pe tot parcursul lui".
De la venirea lui in Hippos (iunie 2011) printre conturile pe care a lucrat au fost Danone - Activia, Maritimo Shopping Center. Despre clientul preferat, Mihai Stanciu mi-a spus ca intotdeauna va fi “urmatorul”.
Creatia
S-ar putea ca zicala "O poza face o mie de cuvinte" sa fie foarte adevarata in ceea ce-l priveste pe Martin- Emilian Balint (Director de creatie). Asa ca, pe langa un rezumat al conversatiei, va las mai jos cu fotografii care surprind mimica si gesturile lui si care ii exprima atat de clar pasiunea.
Proiectul de suflet a lui Martin Balint a fost recenta lansare Maritimo Shopping Center. "Ni s-a aprobat identitatea propusa. A fost pentru prima oara, cel putin in experienta mea, cand clientul nu a vrut absolut nici un fel de modificare. Si pentru mine a fost foarte important sa simt ca amprenta Hippos se simte 100% intr-un brand si nu au existat tot felul de compromisuri client – agentie". Conceptul brandului e inspirat de arhitectura lui Frank Gehry si inglobeaza moda, cadourile si marea.
Martin-Emilian Balint (Director de creatie)
Dupa care Martin Balint mi-a confirmat o banuiala care se infiltrase inca de la inceputul conversatiei. "Pentru mine arta nu este o pasiune. Este a doua cariera a mea. Incerc sa-mi mentin ambele cariere si in advertising si in arta contemporana. Pentru mine sunt importante amandoua si se intampla de multe ori sa interferze si asta ma bucura foarte mult. De multe ori cand am un proiect in advertising vin cu background-ul din arta si invers. Cand incep sa lucrez la instalatie, fiind cu background-ul din advertising mi se pare foarte amuzant si entuziasmant".
Catalin Bulat (Copywriter), venit recent in agentie, mi-a vorbit despre atmosfera de lucru. "Am avut surpriza sa gasesc un colectiv foarte misto cu care m-am inteles nesperat de bine, inca de la inceput. E foarte misto cand intri intr-o agentie si treci de la asteptarile alea mici pe care le ai cu un colectiv cu care speri sa te intelegi doar bine, cu care speri sa comunici la nivelul ala minimal, cu care sa-ti faci treaba si gasesti insa niste oameni cu care, iti dai seama foarte repede, vrei sa fii si prieten pentru ca sunt niste oameni foarte misto si care-ti plac foarte mult. Si asta s-a intamplat inca din primele zile de cand am venit aici”.
Catalin Bulat (Copywriter)
In timpul pe care nu-l petrece cu prietenii din agentie, lui Catalin ii place sa scrie, pregateste cateva scenarii de scurtmetraje si are in plan crearea unei platforme de cultura urbana.
Simion Max (Art Director) si in acelasi timp “Tanarul Maximilian”, dupa porecla aleasa chiar de el, a lucrat mult pe contul Danone – Activia, Nutriday, Actimel, Danonino. A colaborat mult cu mai sus numitul Catalin, iar campania lui favorita este cea pentru Augsburg.
Max Simion (Art Director)
"Am avut un client, Augsburg, care se ocupa cu piese de service si pe site-ul lor au facut un fel de joculet pentru clienti. Aveai un circuit de Formula 1 si cand cumparai ceva primeai niste puncte si avansai cu masina, raspundeai la niste intrebari. Si mi-a placut foarte mult sa lucrez pentru ca am facut tot circuitul ala 3D si masinute si m-am distrat facandu-l".
Andra Iorgulescu (Copywriter) a lucrat si ea pentru Augsburg, dar si pe proiectul social "Zambet pentru Viitor" – Danone, lansarea Electroputere si Maritimo Shopping Center. De data asta nu va pot arata o fotografie, in schimb pot sa redau ce a spus Andra legat de cea mai memorabila sedinta de brainstorming.
"Era tarziu. 9 seara. Toti primeam telefoane: 'Haide, ba, nu vii acasa?' Si eram cu Martin si nu ne venea (n.r.: ideea). Nu venea. Si trebuia sa fie gata a doua zi. (...) Si ne uitam asa unul la altul. Martin are un tic cand ii vine o idee". In continuare Andra il imita pe Martin, povesteste cum isi aduce propria contributie la idee si descrie procesul de descompunere a conceptului pe tabla din sala de sedinte folosind sapte markere.
Andra Iorgulescu (Copywriter)
Daniel Voicu (Copywriter) a lucrat pe Vodafone, Electroputere, Danone, "Cupa Hagi Danone" fiind campania lui preferata. "Acolo aveau nevoie sa-si promoveze cauza in randul utilizatorilor de Facebook si voiau sa stranga mai multi fani pe pagina lor. (…) Am dezvoltat o aplicatie prin care utilizatorii puteau sa joace fotbal. Si se creau competitii. Trebuia sa marchezi un anumit numar de goluri. Ideea era ca poti castiga premii semnate de Hagi. Stiu ca pagina a ajuns intr-o saptamana sau doua de la 100 la 3.600 de fani".
Daniel Voicu (Copywriter)
In timpul liber scrie scenarii si-si intrebuinteaza chitara bass si muzicuta.
Silviu Tomisteanu (Art Director) prefera campaniile de branding. "Ai multa libertate cand o iei de la zero. Ai mai multa libertate cu toate ca exista un brief pentru toate. Intr-un proiect de branding o iei de la zero, cromatic, design si toate elementele astea".
Silviu Tomisteanu (Art Director)
In schimb, nu se ataseaza de ideile care evolueaza intr-o alta directie decat cea gandita initial. "Dimensiunea umana apare atunci cand propui initial o chestie. Cand apare feedback-ul si se schimba totul se pierde si atasamentul fata de proiect pentru ca, daca e total diferit de ce-ai gandit si ce-ai vrut, probabil nu mai e acelasi aport uman sau implicare. Asta se doreste, asta faci".
Web Design & Web Development
La departamentul de Web Design si Web Development l-am cunoscut pe Cosmin Stoica (Programator) care a lucrat pe mai toate campaniile, dar preferata lui a fost campania pentru Nutriday. Colegul lui de birou, Cristian Florea (Web Developer), este de 3 luni in Hippos si pana acum a invatat sa absoarba rapid informatiile noi: "Nu prea mai lucrasem pe aplicatii de Facebook si a fost o provocare (…) Am avut de invatat cat de greu se dezvolta o aplicatie de Facebook. Cei de la Facebook schimba destul de des modul de conectare la serverele proprii si obtinerea de informatii. Din 3 in 3 luni se schimba foarte mult", a spus Cristian Florea despre lucrul pentru o aplicatie de Facebook Vodafone.
Cosmin Stoica (Programator) & Cristian Florea (Web Developer)
Daniel Ursuleanu (Web Designer) a consolidat ce stia si a invatat si alte lucruri in Hippos, in timp ce si-a adus contributia pe mai toate conturile. "E o atmosfera foarte misto. Cand e vorba de deadline-uri super stranse muncim exact proiectul ala. Nu mai vorbim despre altceva. Dar in acelasi timp reusim sa pastram o atmosfera placuta. Si cand avem sedinte de brainstorming e mai relaxat si, banuiesc, e un mediu mai propice pentru creativitate. Nu poti sa creezi cand esti incordat", a adaugat Daniel Ursuleanu.
Daniel Ursuleanu (Web Designer)
Pe langa Web Designer, Daniel Ursuleanu mai este si amator de teatru, iesiri in oras si full-time rocker.
Productie
M-am mutat apoi la departamentul de Productie unde am intalnit un alt full-time rocker - Daniel Roncea (Director de productie). L-am descoperit neflancat de colegul Bogdan Domnescu (Asistent de Productie)asa ca aproape l-am rapit din fata calculatorului ca sa stam de vorba.
Daniel Roncea (Director de productie)
Chiar de ziua lui, Daniel Roncea mi-a povestit ca lucreaza de 5 ani in Hippos si ca atmosfera e la fel de placuta ca intotdeauna. Cat despre munca pe partea de productie, mi-a explicat mai in detaliu: "Sunt doua aspecte ale productiei: varianta in care partenerul nostru, nu-i spun clientul, stie ce-si doreste: un produs care sa arate intr-unanume fel, sa fie cu niste specificatii la care noi propunem alternativa cum o gandim noi, si exista varianta de partener care nu stie ce vrea si apeleaza la noi sa-i facem una, doua, trei propuneri. Sau partenerul crede ca stie ce vrea, iar dupa ce-i analizez proiectul pot sa vin sa-i spun: 'Tu de fapt vrei altceva', cum se intampla foarte des. Consultanta iarasi intervine foarte mult. Suntem invatati sa oferim consultanta".
Client Service
Tot din vechea generatie, asa cum spunea Daniel Roncea, este si Oana Brasoveanu (Client Service Director). Si ea, la fel ca majoritatea, este atasata de cea mai recenta campanie, cea pentru Maritimo Shopping Center, dar mai ales de lucrul pentru campaniile Danone.
"Mi-a placut modul in care am reusit sa integram digitalul in toata campania pe care o faceau pe branduri si ca am putut sa luam branduri de la zero, inca de la infiintarea paginii de Facebook si primul site equity", a spus Oana Brasoveanu.
Oana Brasoveanu (Client Service Director)
Oana Brasoveanu a lucrat si cu clienti deschisi, si cu clienti mai dificili si, potrivit ei, cheia este increderea reciproca. Cand nu face toate astea, ea cocheteaza cu fotografia.
Irina Tudose (Account Manager) a lucrat pe Unilever, Danone (Activia si Nutriday), Maritimo, Augsburg, dar contul ei preferat ramane Magnum. "Am avut in primele 3 saptamani 8.000 de fani. Asta era anul trecut. Si am avut si foarte multe lucruri noi. Acum un an si ceva se incepea cu Social Media, nu stiai cum se fac aplicatiile, era foarte greu. Noi am pus foarte multa pasiune atunci".
Irina Tudose (Account Manager)
Cand vine vorba de clienti dificili Irina Tudose respira adanc, isi exprima punctul de vedere si isi aminteste ca joaca rolul unui consultant nu doar a unui executant. Despre Irina Tudose am mai aflat ca este licentiata in estetica, ii plac operele lui Dali, iar pisica Ziggy si-a capatat numele de la Ziggy Marley.
Pentru Corina Dumineca (Account Executive) campania preferata este cea desfasurata pentru promovarea programului social Danone – "Zambet pentru viitor" pe de o parte datorita cauzei nobile, pe de alta datorita complexitatii programului; a inclus si o expozitie foto cu Alex Galmeanu si un viral cu un caz real. Cand nu intermediaza relatia dintre agentie si clienti, Corina Dumineca frecventeaza cursurile scolii de soferi.
Corina Dumineca (Account Executive)
Am profitat ca Radu Bucur (Account Manager) este cel mai nou angajat Hippos ca sa-l intreb cat de bine s-a adaptat. "Eu vin din PR si avem deocamdata filosofii de lucru diferite. Cred ca oamenii de calitate se integreaza pentru ca ii uneste un scop comun si o filosofie de lucru comuna. Suntem oameni de calitate aici si sunt sigur ca in cele din urma vom ajunge sa lucram foarte bine impreuna", a spus Radu Bucur. In timpul programului lucreaza pe contul Samburesti, iar in timpul liber face fotografii si e pasionat de scufundari si benzile desenate.
Daniela Niculescu (Traffic Manager) a lucrat anterior pe proiectul gradinite.com. "Odata cu acest proiect am invatat foarte multe lucruri, m-am ocupat de foarte multe parteneriate media, am invatat lucrul pe online. Mi-a oferit multe posibilitati sa invat cate ceva din domeniu care mi-a folosit ulterior". Tot Daniela a povestit despre calatoriile cele mai memorabile pe care le-a facut cu colegii: un teambuilding la Predeal si excursia la una dintre expozitiile lui Martin Balint.
Daniela Niculescu (Traffic Manager)
Doina Nacu (Project Manager) a preluat proiectul gradinite.com pe care il tine up to date cu toate informatiile referitoare la gradinitele din baza de date. Angajata in urma cu aproape jumatate de an, Doina Nacu povestea ca s-a integrat in colectiv din prima saptamana.
Doina Nacu (Project Manager) & Irina Tudose (Account Manager)
Ca plan de viitor pentru Hippos, Emanual Clonda povestea ca intentioneaza sa afilieze agentia la o companie multinationala. “Intr-o asociere toate lucrurile cresc. Okay, vor exista probabil niste schimbari niste proceduri care pot veni de-afara si care se pot pune pe masa si se face matching sa vezi care se potrivesc, daca se potrivesc. Daca vine cineva de-afara, trebuie sa inteleaga piata locala unde noi o stim mai bine decat ei. Ei probabil vor vrea sa imbunatateasca productivitatea, de exemplu. Si atunci si acolo exista diverse mecanisme de a imbunatati productivitatea. O schimbare de genul asta nu vad sa aiba un impact negativ la nivel de oameni sau de atmosfera”, a declarat Managing Partner-ul Hippos.