E greu ca atunci cand pleci urechea spre trecutul publicitatii sa nu auzi de David Ogilvy. Nascut pe 23 iunie 1911, in West Horsley, Anglia, David a fost un copil cu minte agera, dotat cu un acut simt al argumentarii. Mereu in conflict cu profesorii, incerca sa le demonstreze ca el are dreptate. Invata mereu recompensat cu burse de studiu la scoli bune, iar studentia o incepe la Oxford.
Nu petrece mult timp in postura de student si renunta la facultate pentru a pleca sa-si caute rostul in lume. Ajunge intai la Paris, unde lucreaza in bucataria Hotelului Majestic. In cartea sa "Confesiunile unui om de publicitate”, povesteste despre aceasta perioada ca fiind definitorie pentru caracterul sau. Aici a invatat management si disciplina, dar a fost inspirat ca la momentul potrivit sa plece de acolo si sa-si urmeze destinul inapoi pe arhipelagul britanic.
Se intoarce in Scotia si se angajeaza ca agent de vanzari pentru o companie care produce aragaze. Se desavarseste ca un bun vanzator. Atat de bun incat scrie o carte despre asta. „Vanzarea aragazului AGA. Teorie si practica” este considerata de revista Fortune unul dintre cele mai pertinente manuale de vanzari. Clientii lui Ogilvy au fost din toate categoriile sociale.
Cartea ajunge la fratele sau mai mare, Francis, care lucra la firma Mather&Crowther. Ea devine argumentul cu care Francis il convinge pe partenerul sau de afaceri sa il angajeze pe mai tanarul Ogilvy pe postul de Account Manager.
In 1938 Ogilvy pleaca in America unde lucreaza alaturi de George Gallup in domeniul cercetarii de piata. Urmareste indeaproape tehnicile lui Gallup si invata de la el cum sa isi bazeze deciziile pe observarea realitatii.
Abilitatile dobandite in timpul experientei petrecute alaturi de Gallup ii servesc in timpul celui de al doilea Razboi Mondial. In acea perioada lucreaza la Washington, unde este consilier pe probleme de diplomatie si securitate. Extrapoleaza cunostintele sale despre consumerism in domeniul serviciilor secrete. Presedintele Eisenhower a folosit expertiza lui Ogilvy in planul de reconstructie al Europei.
Anul 1938. Razboiul e gata sa izbucneasca in Europa. In acest timp, Ogilvy se retrage impreuna cu sotia in Lancaster, Pennsylvania unde traieste intr-o comunitate amish. Nu rezista prea mult in aceasta ipostaza. Ii lipseste viata tumultoasa. Asa ca se decide sa se intoarca in Manhattan.
Ajuns in Manhattan, manat de ambitia unui om deprins cu munca de calitate, hotaraste sa isi deschida propria agentie de publiciate. Il convinge pe fratele sau din Anglia sa ii ofere suport financiar. Porneste la drum in lumea publicitara cu un capital de 6000$.
Incepe facand lucrari exceptionale pentru clientii sai, crezand cu tarie ca acesta e cel mai sigur mod de a-ti atrage clienti noi. Fratii Lever, General Foods si American Express fac parte din portofoliul sau. Pe masura ce devenea cunoscut, companii mari ca Shell, apoi Sears il cauta pe Ogilvy pentru serviciile sale.
Reclamele lui sunt in continuare exemple pentru publicitarii contemporani.
Omul imbracat in camasa Hathaway:
Sau omul elegant care evita sacrilegiile amestecand doar Schweppes cu ginul sau:
Este foarte atent la detalii, cheie a succesului regasita si la unul dintre clientii sai premium, Rolls Royce:
In 1973 Se retrage in Franta, intr-un mic orasel, Touffou. Conduce afacerea de la distanta prin corespondenta. Scrie atat de multe scrisori incat posta decide marirea salariului postasului si extinderea oficiului din zona respectiva.
Sapte ani mai tarziu, in 1980, revine la carma companiei si calatoreste prin toate filialele din lume. O perioada lucreaza in Germania facand zilnic naveta pana la Frankfurt. Apoi se muta pentru un timp la filiala din India.
Ogilvy&Mather devine prima companie listata public din industria marketingului. Listarea publica i-a permis trustului WPP sa duca la bun sfarsit o preluare ostila a agentiei lui Ogilvy.
Formula lui Ogilvy s-a sprijinit pe patru piloane: cercetare de piata, disciplina profesionala – prefera disciplina pe care o ofera cunoasterea fata de anarhia ignorantei, sclipire creativa – punea pret pe idee si rezultate – creativitatea oricat de brilianta ar fi, nu valoreaza nimic in afaceri daca nu genereaza vanzari.
Se stinge din viata pe 21 Iulie, 1999. Intrat in Advertising’s Hall of Fame, Ogilvy va ramane unul dintre oamenii marcanti care au schimbat industria publicitatii dupa anii ‘20.