Adrian Pavelescu despre jobul in Marketing Direct & Interactive: "E un domeniu in care, daca intri, nu mai iesi"

Adrian Pavelescu despre jobul in Marketing Direct & Interactive: "E un domeniu in care, daca intri, nu mai iesi"

Adrian Pavelescu (Direct Marketing Manager, Mercury360) vorbeste despre jobul in Direct Marketing & Interactive, criteriile dupa care angajeaza si cum vede evolutia DM in Romania la nivel de agentii, clienti si consumatori. 

IQads: Cum ar trebui sa se pregateasca un student care vrea sa lucreze in Marketing Direct si Interactive?

Adrian Pavelescu: Eu am intrat de mult, nici nu mai tin minte, am intrat punctual intr-un proiect care se numea UniversiDAR,  un proiect de sampling in universitati in care puneam mai multe mostre de la diversi clienti pe care ii aveam in momentul ala si le distribuiam cu forta de field in universitati. Era foarte fain proiectul, dar era incredibil de mult de munca: trebuia sa ma duc la toti clientii si sa negociez conditiile de intrare in pachet pentru ca, iti dai seama, unul voia un flyer, unul voia o mostra, trebuia sa negociez preturile, dupa care trebuia sa lucrez pe partea de comunicare. Era un proiect epuizant. L-am facut atunci, in 2004, dupa care mi s-a propus sa raman in Mercury360. Mi s-a parut interesant si apoi n-am mai putut sa plec. Si am incercat, dar n-am mai putut. Volumul de proiecte e atat de mare, oportunitatile sunt atat de multe, directiile de dezvoltare totdeauna sunt absolut explozive, incat n-ai cum sa mai iesi. E un domeniu in care, daca intri, nu mai iesi.

IQads: Si atunci cum intri in domeniul asta?

Adrian Pavelescu: Ce ziceam e ca mi-e greu sa imi aduc aminte cum ma vedeam eu de partea cealalta a agentiei pentru ca n-am incercat in mod activ sa ma angajez intr-o agentie, am fost invitat sa raman si am ramas. Dar pot sa spun cum privesc eu lucrurile in momentul in care caut pe cineva pentru un job si pot sa-ti mai spun ca nu sunt extraordinar de pretentios, dar pentru pozitia de Project Manager, ocupata acum de Alex Manoilescu de la noi in departament, am facut 34 de interviuri. 30 fuking 4 de interviuri! Pentru ca e greu sa gasesti pe cineva. Ce ma intereseaza cel mai mult sunt entuziasmul, deschiderea, o combinatie intre common sense , adica logica si bun simt, hai sa zic sinceritate, desi e greu sa iti dai seama, dar caut cel putin deschidere si true spirit. Imi plac oamenii care chiar cred in ei, cred in ce vor sa faca, sunt foarte deschisi si isi accepta partile negative, marjeaza cu fortele pozitive, sunt constienti de valoarea lor si mai ales sunt constienti de non-valoarea lor, sunt dispusi sa invete. Cam astea sunt criteriile pe care le iau in considerare, deci nu ma intereseaza ce stiu, ce experienta au. Nu.

IQads: Si daca vine la voi cineva care nu are nimic in CV? Cum vii in creatie cu un portofoliu, la voi ce ar putea veni?

Adrian Pavelescu: Avem sisteme de on-boarding care ne permit sa angajam pe oricine oricand, deci chiar nu ma intereseaza ce scoala a facut, poate sa fi facut si Medicina. Daca e cineva care vrea sa faca online, mai degraba ma intereseaza cati prieteni are pe Facebook decat ce facultate a facut. Avem un sistem de on-boarding destul de bun, avem training-uri care pot aduce un om la un nivel functional destul de rapid: intr-un orizont de 3-6 luni, cu tot ce inseamna training-uri si cu tot ce inseamna carti din biblioteca Mercury360, e imposibil sa nu functioneze.

IQads: Ce greseli ti se pare ca fac juniorii si ar putea fi usor evitate?

Adrian Pavelescu: E greu sa nu faci greseli la nivelul asta, ei nu sunt experti in domeniul Interactive sau in domeniul Direct Marketing si atunci nu pot sa privesc punctele lor de vedere ca fiind gresite. Mie imi e de ajuns sa vad ca exprima un interes in directia asta. Oricum pot fi modelati dar, daca i-as pune sa faca o campanie cap-coada, ar fi gresita cap-coada. Am pretentii destul de mari si coordonate destul de stricte si greseli se fac la orice nivel, vorbesc si de brand management, si in agentii. Si agentiile mari. Daca iei 100 de promotii sau campanii online din piata din momentul asta, iti spun ca 90% au greseli majore in strategie, in executie. Daca iei, nu zic un procent, dar daca iei un anumit procent din proiectele agentiei Mercury360, tot gasesti greseli, nu ai cum sa nu faci greseli.

IQads: Ce fel de greseli se fac in foarte multe agentii in Romania?

Adrian Pavelescu: Cred ca cel mai frustrant e ca vezi proiecte in care e clar ca se face online de dragul online-ului: facem un site pentru ca trebuie sa facem un site, facem Facebook pentru ca trebuie sa facem Facebook. Nu vezi un fir rosu, nu vezi o strategie, nu vezi un obiectiv final. E clar ca daca nu stii unde vrei sa ajungi, nici nu stii ce trebuie sa faci. Si atunci sunt lucruri facute pentru ca trebuie sa fie facute. Astea sunt greseli de planning si de strategie pe care le vezi frecvent si mi se par cele mai grave. Dar greseli de executie vezi peste tot, de la '404 page not found' pana la formular de inregistrare fara buton de Save, nu mai vorbesc de validatori in campuri din programe de inregistrare, nu mai vorbesc de mesaje Corporate puse pe Facebook.

IQads: De ce crezi ca se tot repeta greselile astea?

Adrian Pavelescu: Piata e tanara in Romania. Vad o evolutie, clar evoluam, ne dezvoltam din toate punctele de vedere si profesionalismul clar are o evolutie buna. Online-ul e un canal nou pe care trebuie sa il abordezi si trebuie sa il abordezi altfel decat pe canalele traditionale, dar noi nu avem nici cultura canalelor traditionale pentru ca ok, am facut facultatea de marketing, stim ce a zis Kotler, stim ce a facut Drayton Bird, dar hai sa fim seriosi, pleci de la o istorie de peste 100 de ani de marketing, dar e o experienta care conteaza si se vede, piata gandeste altfel, inclusiv la nivel de consumator e cu totul altceva. Marketingul Direct in Romania e privit cu un grad de suspiciune mult mai mare decat afara. Daca vezi ce succes au Reader's Digest intr-o tara dezvoltata! Nu se compara cu ce se intampla in Romania.

IQads: Si clientii ce atitudini au?

Adrian Pavelescu: Clientii stiu ce inseamna Marketing Direct si online, deja majoritatea clientilor isi dau seama ca e extrem de important sa fie in online, chiar si in social media. Deci nu prea mai sunt situatii in care trebuie sa conving clientul de importanta canalului, dar a fost o lupta destul de grea din 2004 – 2005 cand nimeni nu le intelegea utilitatea. Acum clar toata lumea intelege ca trebuie sa fie in online. Internetul a prins contur si in randul utilizatorilor si, daca jumate dintre consumatorii tai s-au mutat in online, trebuie sa fii si tu acolo. Bine, nu sunt toti capabili sa faca o strategie de online si sa stie cum ar trebui sa actioneze in online. Nici agentiile nu sunt atat de profesioniste, mai ales ca, de cele mai multe ori, soarta brandurilor sta la agentii de ATL, multinationale care si-au dezvoltat divizii de online si au o infuzie de mind set de online, stiu ce se intampla in online si fac lucrurile mai mult sau mai putin ok, cel putin la nivel de strategie. Dar sunt si agentii care gandesc numai in termeni de mass-marketing.

IQads: De ce iti place sa lucrezi in Direct Marketing?

Adrian Pavelescu: Pentru ca Direct Marketingul se indreapta mult catre Interactive si Interactive e frumos pentru ca lucrezi cu tehnologii noi, esti pe o piata tanara, lucrezi cu lucruri fantastice si poti sa visezi efectiv cu ochii deschisi. Chiar cred ca intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat o sa poti sa iti cunosti fiecare consumator, sa stii exact ce face, cand face, ce mesaj trebuie sa ii livrezi, daca esti intruziv sau nu. Ce se vorbea acum cativa ani de relationship marketing deja o sa treaca la almost marriage marketing.

E fain sa lucrezi in agentie, dar e un efort incredibil, te toceste foarte mult pentru ca e un volum extraordinar de mare de informatii, trebuie sa ai capul extrem de limpede ca sa poti sa fii politically correct, sa poti sa relationezi si sa comunici coerent si sa poti sa si faci lucruri cu care sa te diferentiezi. Pe de o parte, trebuie sa te informezi foarte mult, social skills sunt mandatory pentru ca marketingul si proiectele de comunicare sunt procese complexe, nu e ca si cum as vinde o pereche de pantofi – ma intalnesc cu unul, l-am pacalit, la revedere! – ci trebuie sa construiesti relatii solide cu clientii si asta inseamna sa intri in mintea lui, sa vezi ce stie, ce are nevoie sa stie, ce cauta, care-s butoanele pe care trebuie sa apesi. Si nu la modul planificat manipulator, ci la modul 'hai sa vedem cum facem sa ne-ntelegem noi 2 astfel incat sa facem ceva fain pentru brandul asta', astfel incat sa poti sa si construiesti ceva solid pe partea de vanzari si pe partea de viitor a brandului, dar sa facem si lucruri valoroase, cu care sa iesim in fata si noi ca agentie. Si asta e destul de greu de obtinut. Nu poti sa te duci pur si simplu sa vinzi un proiect, trebuie sa te vinzi pe tine cu totul. Munca in agentie e mai mult decat un job, e o viata, cercul meu de prieteni e format din colegii mei si clientii mei.

IQads: Si care e volumul de munca, in general?

Adrian Pavelescu: Depinde cat de mult vrei sa te implici. Volumul de proiecte e urias si, odata ce incepi sa lucrezi pe proiecte de genul asta, iti vin in minte extraordinar de multe directii de dezvoltare pe care n-apuci niciodata sa le abordezi pentru ca n-ai timp. Sunt atatea! In momentul asta eu am 12 proiecte in pending, proiecte proprii diviziei, care nu au legatura cu clientii, proiecte interne. Am o echipa de programare de 4 oameni si mai lucrez in freelancing cu inca 4 oameni si cu toate astea eu nu am timp sa imi fac un ERP (n.r. Enterprise Resource Planning), am nevoie de o aplicatie in care sa bag toate bugetele. Avem una, dar trebuie dezvoltata si trebuie sa integrez si time sheet-urile si sa fac si o aplicatie de traffic briefing, ma rog, e un soft intern pe care nu apucam niciodata sa il facem. La un moment dat citeam o chestie extraordinar de interesanta, ca abilitatea cea mai importanta a unui manager e sa ia din milionul de lucruri pe care trebuie sa le faca setul cel mai important si sa se concentreze numai pe ala, sa aiba puterea sa lase de-o parte restul". Si OMG, mie exact asta-mi lipseste, as putea foarte bine sa trec in executie si sa las pe altul (rade). E greu, e complicat, trebuie sa faci compromisuri, sa iei decizii in continuu, trebuie sa vezi in perspectiva si sa te misti in directia in care vrei. Altfel, daca te lasi dus de val, mergi cu valul, dar vei fi inghitit de mediocritate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Mercury360

Cu o istorie de peste 25 de ani in Romania si, in continuare independenti, full-service, suntem una dintre putinele agentii care au capabilitatile necesare pentru a deveni partener pe intreaga durata a unei campanii,... vezi detalii »

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related