In cadrul panelului “20 minutes to be content about the next 20 years” al evenimentului “The Next 20 years” organizat de Graffiti BBDO, Cristina Bazavan (Jurnalist Freelancer si Blogger) a vorbit despre limbajul jurnalistului roman din zilele noastre si despre media, care influenteaza modul in care limbajul este contruit si mesajul este transmis: ‘ca pe vremuri’ sau ‘cum se face azi’.
Inainte de a ataca miezul problemei, Cristina Bazavan a prezentat publicului brandul cu o longevitate care se intinde pe cateva secole: William Shakespeare. Actualitatea scriitorului este datorata “contentului” care este suficient de flexibil incat sa poata fi interpretat de toate generatiile de critici pana astazi.
Ceea ce au in comun Shakespeare si jurnalistii din zilele noastre este limbajul de lemn care, spre deosebire de primul caz, nu este un avantaj avand in vedere importanta mediul prin intermediul caruia se comunica. “Jurnalistul din ziua de astazi, si in urmatorii 2-3 ani, va vorbi o limba veche, fara ritm, greoaie, dificil de inteles” (Cristina Bazavan).
Acest fenomen este cauzat de tiparul jurnalistilor din zilele noastre care, la 35 de ani, in apogeul carierei, au resursele pentru a scrie un material bine documentat, dar nu sunt pregatiti pentru digital, care este mediul targetului actual.
Cristina Bazan il citeaza pe Marshall McLuhan pentru a explica importanta mediului prin care este transmis mesajul: “The Medium is the Message”, citat care mai tarziu a devenit “The Medium is the Mass Age”. Si, din perspectiva stimularii interactiunii cu publicul tinta, comunicarea este un masaj pentru consumatorul care trebuie atras, convins si cucerit.
Concluziile in urma prezentarii Cristinei Bazan vizeaza jurnalistii de astazi si media zilele noastre: limbajul trece printr-un proces de evolutie care trebuie adaptat targetului in continua schimbare, iar pentru publicul tinta mediul prin care se transmite mesajul devine de multe ori insasi esenta comunicarii.
Dupa comunicarea jurnalistilor, urmatorul subiect abordat in cadrul aceluiasi panel a fost personal branding, intr-o prezentare pregatita de Andi Moisescu. Dupa o scurta introducere in care Andi Moisescu a mentionat printre motivele participarii lui la eveniment mancarea gratis de la LOFT, TV Producerul a continuat cu o autobiografie: de la vanzarea ziarelor in Piata Romana, la producator de emisiune cu un puternic brand consolidat in mediul online.
De la visul din copilarie de a deveni gunoier, Andi Moisescu a ajuns DJ in adolescenta, fara sa stie neaparat ce meserie sa urmeze in viitor. Postul la radio i-a dat posibilitatea sa-si incerce skillurile de copywriter si producer pentru a realiza spoturi radio, iar mai tarziu a ajuns TV Star si a avut prima experienta in ceea ce priveste brandingul personal. “A fost pentru prima oara cand am simtit ca in ceea ce ma priveste pare sa fie vorba si de un produs. A fost primul meu contact cu aceasta senzatie. Cum c-as fi mai mult decat un simplu om si ca as putea sa fiu un produs. Un produs care incepe sa poate fi vandut pe piata. Dar stati linistiti, nici in momentul acela nu stiam ce inseamna personal branding”.
“Despre Personal Branding am aflat si eu cand cred ca am aflat noi cu totii. In momentul in care industria de comunicare a inceput sa se aseze bine in pagina, in care am inceput sa intelegem cu totii ce inseamna comunicarea, in momentul in care a aparut ceea ce astazi, nu-i asa, a fost botezat atat de frumos ‘Social Networking’”, a adaugat Andi Moisescu.
Despre Facebook, Andi Moisescu spunea ca l-a descoperit intamplator. Iar in momentul in care i-a spus lui Razvan Exarhu ca a depasit pragul de 500 de prieteni, raspunsul acestuia din urma a fost: “Esti intarziat. Facebook-ul e deja mort. In ziua de azi se poarta Twitter”. Facebook a fost urmat apoi de Twitter si Linkedin: “Linkedin a fost la mine un must have”, pentru ca absenta de pe reteaua asta sociala ar fi lasat loc speculatiilor.
Andi Moisescu a devenit un personal brand din 1992, odata cu prezenta lui in mediul online. Si, dupa cum explica el, toti suntem persoane publice in momentul in care lansam informatii despre noi in mediul digital, chiar daca expunerea la public difera. “Odata cu aparitita Internetului, eu cred din ce in ce mai tare ca fiecare dintre noi este o persoana publica. Diferenta dintre mine si voi consta doar in diferenta publicului caruia ne adresam. Poate publicul care ma recunoaste pe mine e, in momentul de fata, mai mare decat publicul care va recunoaste pe voi. Dar, odata ce am intrat in online, practic fiecare dintre noi e o persoana publica. Ceea ce inseamna ca fiecare dintre noi devine din ce in ce mai mult un brand”.
Despre promovarea in retelele sociale, Andi Moisescu spunea ca utilizatorii primesc pe Twitter continut, spre deosebire de Facebook, unde li se livreaza o poveste. “Sunt arme cu doua taisuri. In sensul in care, cu ajutorul lor poti sa castigi batalii sau, daca esti nepregatit si nu stii sa le manuiesti, cu ajutorul lor, poti sa te infrangi chiar pe tine insuti nemeritat. Da, in fond sunt niste arme. Decizia pe care o iei in ce te priveste, atunci cand erai intr-un con de sticla si-ti vedeai de treaba ta. A fi la vedere e un mare exercitiu. Este si un mare beneficiu, eu va spun la modul cel mai sincer. Dar in acelasi timp e si un mare exercitiu pentru ca presupune niste reguli pe care daca nu le cunosti e ca si cum ai incerca sa apuci un ondulator de par de partea fierbinte”.
Andi Moisescu a continuat prin a spune ca e un avantaj sa fii primul. “Folositi avantajul de a fi primul. E un mare avantaj. Cand lucrurile sunt la inceput, oamenii n-au cum sa faca comparatie. E scuzata orice greseala”. Cat despre strategia pe care o abordeaza in promovarea brandului personal, Andi spunea ca totul este bazat pe intuitie. “Nu mi-am propus nimic, nu mi-am organizat nimic in ceea ce priveste comunicarea mea personala. E vorba doar de o intuitie si pe baza acestei intuitii atunci cand simt pornirea de a publica ceva, o trec prin acest filtru. Daca intuitia imi spune ca e okay o public. Daca nu, nu”.
La finalul prezentarii Andi Moisescu a oferit publicului o explicatie mai neconventionala in legatura cu ce inseamna personal branding. “Becali e un brand. La Iasi pot sa fac pui Gigi Becali daca vreau”.