Printesa, borgul si publicitatea

Inainte de a scrie ce am pe suflet, vreau sa aduc la cunostinta cititorilor citeva informatii de culise despre articolul de fata.

Autorul va cere intelegere
Desi ideea imi dadea tircoale de multa vreme, si nu parea a ridica multe probleme in articulare, ei bine, blocajele au intervenit concentric si succesiv. Chiar si prietena mea feminista m-a privit blind, in timp ce imi spunea ca "in aceste conditii" (vezi regulile 1. si 2. de mai jos), nu are cum sa ma ajute. Oricita revolta as avea in tastatura la adresa misoginismului publicitar, pentru a fi scrisa, ea trebuie sa respecte conventia jocului.
Adica:
1. Publicitatea traieste din discriminare. Mi-au spus asta de curind, un director de strategie si unul de creatie. Ea desparte bogatii de saraci, femeile de barbati, copiii de parinti, intelectualii de analfabeti, si tot asa, urmind caile traditional umane sub care am ales sa ne definim.
2. In reclame nu exista moralitate, ele trebuie sa vinda. Singurele valori de care trebuie sa tina cont sint cele ale consumatorilor. Dar daca ii convinge sa cumpere incalcindu-le, cu atit mai spectaculos si mai frumos.

In aceste conditii, am ajuns la urmatorul impas logic: publicitatea ne pune fata in fata cu femeia-borg, absolvita insa de orice incriminare pentru cei care ar vrea sa se revolte impotriva ineptiilor care o definesc.

Proba A
Ea este frumoasa cind face baie, sluta atunci cind barbatii au nevoie de o bere. Spala chiloti si sosete, unge margarina pe piine si fierbe cafeaua cu o gratie desavirsita, invatata parca in scolile speciale de devenit nevasta. Este invatata de mica sa faca sandvisuri cu destoinicie, pentru a obtine privilegiile si atentia celui care are trotineta, masina, casa, puterea de cumparare. Este sexy si muta. Intelegatoare si calda. Are un zimbet incuietor. Stie toate micile secrete ale existentei: medicamentul minune pentru dureri de cap-spate-indigestie, parfumul inspirant pentru baie, ciocolata afrodisiaca, solutia de indepartat praful. Existenta ei capata rost doar atunci cind se apropie barbatul, acest fenomen extraordinar si unic, si de a-l tine aproape pentru totdeauna. Pentru asta, borgul cu plete stralucitoare nu se da in laturi de la nimic. Isi stropeste accidental laptele pe sini, spala 73.250 de farfurii in parc, isi lasa decolteul inundat de ciocolata. Circotasii mi-ar spune ca in realitate, adica nu in reclame, dar pentru acelasi obiectiv, femeile isi smulg parul de pe picioare, stau cocotate pe pantofi de 10 cm inaltime si suporta cu stoicism kilogramele de rimel din gene. Circotasii au dreptate, asa ca ma voi indrepta catre deliciul naturii care inspira publicitatea.

Proba B si declicul filosofic
Nu numai 70% dintre reprezentantii mioritici ai sexului puternic gasesc firesti cele de mai sus, dar si 60% dintre miorite. Iar publicitarii nu se pot adresa consumatorului-rege, decit pe limba lui. Un pic analfabeta si imorala, dar fermecator de neaosa si hazoasa.

Interogatia
Intrebarea mea este urmatoarea: ce facem cu restul de 40-30%? Sint o idealista, dar cred sincer ca evolutia unei societati, presupune, printre altele, si largirea acestui procent (liberal in comunitatea romaneasca, de bun simt in altele, situate mai la vest). Adica aceia care gasesc in tabloul de mai sus (proba A) note cumva suparatoare, si care au nevoie, in acelasi timp de detergent, margarina, cafea, masina, alcool. Un procent cu venituri peste medii, putere de cumparare si ceva studii la activ. Care, si in formatia din prezent, nu este deloc nesemnificativ.

Concluzie
"Nu in toate reclamele de la noi femeia este un borg sexy sau o masina de spalat rufe", mi s-a mai spus. Ba chiar exista o serie speciala de spoturi in care barbatul face eforturi nelimitate pentru a cuceri locuitoarele de pe Venus. Ceea ce imi aduce aminte de povestile cu domnita frumoasa si neputincioasa, inchisa in turn si salvata de printul puternic, inteligent si sexy. Asa ca voi incheia cu reeditarea unui slogan la moda zilele acestea: cei 40% vor mai mult. Si merita. Ca doar asta li se repeta in prime time, cind filmul/stirile/meciul le este intrerupt de frumoasa Charlize Theron.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded


Related