Buzz cu Liviu David (Creative Director, Next Advertising)
IQads : Cu ce ganduri ati pornit la drum in campania "Totul despre publicitate", din care face parte spotul TV "Gelozie" premiat cu Gold la Golden Drum 2011?
Liviu David : Acest proiect nu a fost usor pentru mine. Sa faci reclama pentru IQads, locul unde intra toata suflarea publicitatii, e o raspundere destul de mare.
In primul rand pentru propria ta imagine. Daca nu-ti iese, ai pus-o stramb cu gratie in fata tuturor profesionistilor din industrie. Cine isi poate permite asta?
In al doilea rand, ce credibilitate ar avea un site de publicitate, cu analize, comentarii si topuri, a carui campanie de autopromo nu se ridica peste nivelul spoturilor criticate?
In al treilea rand dar nu ultimul, produsul este atat de ofertant incat ar fi mare pacat sa nu dai totul pentru un output exceptional.
Imaginati-va cum am lucrat la proiect cu aceste presiuni in spate. Pe care nu ni le-a impus clientul, ci noi insine.
IQads: Si cum v-a venit ideea?
Liviu David: Problema cu unele idei bune e ca pot trece neobservate. Nu se aprinde un bec deasupra capului, nu se starneste un cutremur, nu se aude un jingle triumfator. Universul nu se schimba cand ti-a trecut prin cap o idee geniala. Daca nu o prinzi, s-a dus. Nu a fost cazul si acum. Insight-ul asta cu brandurile ne-a aprins tuturor becurile. Dialogurile au iesit mitraliate, ne-am ras tare.
IQads : Legat de productie, noi stiind ce buget ati avut la dispozitie, ziceti sa stie toata lumea cum v-ati descurcat :) Cum a fost la filmari si cat a durat post-productia ?
Liviu David: Reload ne-au dat optiuni foarte bune pentru locatii si casting. Operator a fost bineinteles preferatul meu, Iva. Ghibort first AD, Traian producator executiv. Sebi super-atent si omniprezent. Regizor m-am nimerit eu, dar cand lucrezi cu multipremiatii Mirela Oprisor si Bogdan Dumitrache, iti da mana sa te joci de-a regizorul. Actorii au inteles rapid ideea, m-au ascultat cu strictete profesionala si au improvizat pe alocuri prin punctele esentiale. M-au ajutat enorm. Am mai fost shortlistat de doua ori ca regizor la Golden Drum, dar tot ma stresez cand fac meseria asta care nu-mi apartine.
Paranteza. Radeam la filmare cu colegii de la IQads ca ar trebui, pentru a ramane in spiritul spotului, sa scriem making-of-ul ca pe o insiruire de branduri de echipament de filmare. "Iata cum a fost filmarea noastra: Arri, Sachtler, Karl Zeiss, Alexa, Panther." Doar ca n-ar fi inteles nimeni ce povestim noi acolo. Nici noi, haha. Inchid paranteza.
Spoturile astea n-au iesit ca s-a nimerit, ci pentru ca au fost niste factori umani hotaratori acolo. Niciodata spoturile bune nu ies ca se nimereste, trebuie sa depui mai mult efort, sa fii mai atent, sa planifici mai bine, sa nu iti scape vreun detaliu pentru ca orice detaliu stricat se vede de la o posta si se depuncteaza undeva. Si e foarte important sa lucrezi cu oameni buni si pasionati. Oricum ajungi sa faci mai multe meserii in acelasi timp, macar fiecare sa-si faca treaba bine si sa ai cat mai putine de ajustat. Profesionistii care sunt multumiti cu rezultate mediocre sunt de evitat, pentru ca oamenii de agentie trebuie sa faca eforturi suplimentare sa compenseze lipsa de exigenta.
IQads: Cate variante de scripturi ati avut si cat timp v-a luat sa le scrieti?
Liviu David: Mmm... Proiectul asta s-a nimerit intr-una dintre cele mai aglomerate perioade din agentie, asa ca a durat ceva. Am prezentat impreuna cu Semida doua directii la vreo luna de la primul brief. Dupa care s-a schimbat brieful si n-am ramas decat cu pozitionarea. Dupa inca o luna jumate de proiecte dezlantuite, printre zeci de fatale deadline-uri concomitente, am sunat adunarea oastei celei mari de copywriteri si am atacat noul brief. In scurt timp clientului i s-au jucat ca la teatru, pe roluri, opt scenete. Nici ca-ti poti imagina ce voie buna a fost. De fapt ce-ti tot povestesc, ca erai si tu acolo! Bine ca n-am zis ceva rau de client.
IQads: De ceva vreme auzim din ce in ce mai multi publicitari dezamagiti de industria de publicitate, dar la cat de mult s-au raspandit spoturile create de voi, consumatorii nu par deloc plictisiti de ideea de publicitate si de rolul ei in viata noastra. In plus, “Totul despre publicitate” mi se pare in egala masura si o campanie facuta pentru publicitate in sine, nu doar pentru IQads. Cand crezi ca isi va recapata industria entuziasmul pentru meseria asta, din moment ce sunt destui consumatori inca entuziasmati?
Liviu David: Consumatorii vor fi intotdeauna entuziasmati de reclamele care le plac. Cu atat mai mult acum, cand sunt atat de rare. Problema e la cei care le aproba si probabil in mai mica masura la cei care le propun. E interesant de observat ca de fapt clientilor le plac campaniile creative si diferite. Am in sprijinul acestei idei Topul 10 votat de oamenii de marketing pe site-ul AdDaddies.ro, din care toate spoturile inscrise la Portoroz au fost finaliste! Asta e un lucru extraordinar, pentru ca desfiinteaza teoria conform careia clientii nu stiu sa recunoasca o idee exceptionala. Si atunci de ce nu o aproba? De ce au atatea retineri si filtre, atunci cand e vorba sa o faca pentru brandurile lor? De ce rad la un spot in prezentare si apoi aproba altul, fara sare si piper?
Am un sertar plin cu idei foarte bune refuzate de clienti. Au fost pitch-uri pierdute cu spoturi care n-ar fi trecut neobservate si i-ar fi distrat pe oamenii de care spui, entuziasti. Oamenii entuziasti (din ce in ce mai multi si din ce in ce mai entuziasti) ar fi cumparat produsele, clientii ar fi fost fericiti. Cineva se opune insa cu inversunare originalitatii si curajului. Asa ca la sfarsit toata lumea e trista si dezamagita.
Acum da-mi microfonul sa-ti pun si eu tie o intrebare, Ana. Cum e sa fii client? :)
IQads: Cum e sa fii unul dintre oamenii de la client? Greu sa ajungi la un numitor comun cu ceilalti cand trebuie sa dai feedback la agentie.