Sloganele publicitare si mai ales adaptarile lor la nevoile "pietei" au devenit pentru mine un fel de replica "sablon" imbunatatita dupa caz cu inflexiunile vocii. Asa ca reactia mea la vederea unei fete imbufnate se rezuma de multe ori la un "fara vlaga?" spus din suflet. Numai ca "fara vlaga" azi, "foarte obosit" maine, interlocutorul incepe sa se plictiseasca si sa-si dea seama ca nu am mai deschis dictionarul cu neologisme de mult. Si recunos ca are dreptate, dar pentru ca ma acuz, o sa ma si scuz. Tot mai putine slogane din ziua de azi se lipesc de mintea mea ca marca de scrisoare. Iar daca totusi reusesc sa le retin, cad de multe ori in capcana confuziei.
Exista si cazuri, la fel de nefericite, in care ma uit cu admiratie la un spot, dar cand vine vremea sa articulez numele produsului raman cu gura cascata si cu ochii dupa lecitina. Sa fiu eu, sau sa fie devina lipsa diferentierii, timpul va lamuri problema. La fel cum tot timpul, bate-l vina, sper ca va rezolva problema comunicarii din sistemul bancar, caci la asta vroiam sa ajung. Iar pentru ca "making more possible" a fost deja adjudecat o sa ma gandesc la alt slogan pentru campania impotriva liniaritatii din spoturile la "furnizorii de credite". Pana atunci o sa ma opresc pret de cateva batai in tastatura la ABN Amro si Maria.
Draguta fata, nu am ce zice, cu fluturasi in par si tot tacamul. Pe mine sincer m-a amuzat curiozitatea si hotararea ei mai ales ca mi-a adus aminte de glumita aceea care dramatizeaza etapele din viata noastra, a tuturor. Asa ca pot sa ma gandesc la ABN Amro ca la o posibila solutie pentru atunci cand am cu cine, dar nu am unde. In schimb, "beneficiul diferentiator", adica acel raspuns rapid pe care mizeaza banca, a ramas undeva in ceata, printre indemnurile vocii din off. Pentru ca daca e sa luam povestea de la cap la coada, Maria primeste intr-adevar raspunsuri rapide, dar, in prima instanta, nu neaparat pozitive. Asa ca, eu ce sa inteleg? Ca la ABN "NU" se poate trasforma foarte bine in "DA"? Sunt convinsa ca pot fi gasite si alte solutii decat dramatizarea beneficiului, dar in acest caz, nu am reusit sa depistez acea solutie de backup, ci mai degraba am impresia ca, in toata aceasta istorie, diferentiatorul a fost ignorat cu desavarsire. Din punctul meu de vedere, acea fraza de final in care mi se comunica, precum la radio, despre cat de rapizi sunt cei de la ABN Amro, nu are, fara o sustinere anterioara, nici un efect. In consecinta, am ramas cu ideea ca ABN AMRO este pentru cei care ajung la o varsta la care vor mai mult, indiferent ce ar putea insemna aceasta. Dar Surpriza!
Toata lumea vrea mai mult
Mai precis, mai este cineva care merge pe aceeasi ideea si o spune raspicat in slogan. Cu o diferenta de nuanta temporara, cei de la Piraeus Bank, sustin ca ei reprezinta solutia optima pentru "Oricand vrei mai mult".
Sa pufnim in clisee!
Cum problema pozitionarii am rezolvat-o, o sa ma intorc putin la spot si la incercarea de a fi amunzant. Sunt constienta da faptul ca umorul este un bun atenuator de agresivitate, dar asa sunt si copii sau mai mult, femeile. Cu alte cuvinte, refuzul "subtil" al tanarului din spot m-a facut pentru a nu stiu cata oara sa constientizez existenta cliseelor.