La inceput n-am stiu ce sa spun despre acest spot. Nu in sensul ca m-a lasat fara cuvinte sau ca ar fi perfect. In nici un caz. Mai degraba pentru ca m-a surprins cumva pe picior gresit. Proptit bine in ce se difuzeaza pe la noi pe la televizor, noul spot Elite Selected a fost o surpriza placuta prin prezenta, dar m-a dezamagit nespus la o privire mai atenta.
Comentarii introductive
N-am mai vazut asa ceva pe la noi. Daca au mai fost, sa am pardon, ma lasa memoria.
Adica impactul e garantat. Spotul se desprinde cit se poate de evident din calup-ul cu reclame, ceea ce e o realizare datorata in primul rind animatiei. Mi-a sarit repede in ochi ca un lucru deosebit pe la noi prin provincia publicitatii. Motiv pentru care am sarit repede sa-l comentez aici pe IQads.
Un spot oarecum similar a luat anul trecut un Gold la Cannes. Era pentru apa minerala Evian si chiar m-a lasat cu gura cascata, in imposibilitatea de a face vreun comentariu. Acesta este un frate mai nefericit.
Intram in piinea cafelei
Daca am probleme, acestea sint legate de continut. Aici voi fi nevoit sa merg oarecum in paralel cu comunicatul. Va recomand sa-l cititi, atit pentru amuzament, cit si pentru a va servi ca un dictionar explicativ. Recomand chiar agentiei sa trimita citeva fragmente din comunicat tuturor celor care vad spotul, pentru a nu exista neclaritati despre el.
Prima impresie pe care am avut-o a fost ca melodia nu este coerenta cu "actiunea". Dincolo de faptul observat si de mine, confirmat si de comunicat, ca sintem in perioada sarbatorilor de iarna, nu stiu ce cauta o colinda intr-un spot pentru schimbarea unei cafele. Am citit despre florile dalbe ale cafelei, dar intre "vorba" din cintec si cea din spotul nostru tot nu vad legatura. Sa fie culoarea alba a florilor singura punte care leaga cele doua lumi. Cam subtire dupa parerea mea. Astept comentarii pe forum.
Continuind pe firul de cafea, ce sa inteleg din ochiul care se deschide si prin care, surpriza, patrundem in aceeasi lume? As putea sta citeva zile si sa epuizez sensurile acestei imagini, dar ma tem ca poporul consumator de cafea si televizor nu va avea aceasta rabdare.
Mai departe urmeaza imagini care m-au zapacit complet. In coaja boabei de cafea vedem silueta unei femei care sufla intr-o papadie. Eu nu vad aici decit un pretext de a mai adauga citeva secunde. Un pretext si atit. Sa inteleg ca Elite Selected contine un ingredient secret, puful de papadie. Sau ca asa se transporta cafeaua din padurea verde (tropicala) inspre padurea de brazi rosii (mioritica)??????
Apoi, cind trecem chiar in ceasca de cafea, vedem din nou nelipsita papadie, un dragon care ma duce cu gindul la filmul Spirited Away si gimnasta. Pe acestea pot incerca sa le inteleg ca mai mult decit pretexte. Pot sa vad puterea aromei, armonia ei, delicatetea, gratia etc.
Dupa aceste rinduri sint chiar nerabdator sa aud comentarii ca nu inteleg, ca sint prost sau altele asememenea. Dar dupa ce l-am vazut pe Evian, care exceleaza prin simplitate si miroase de departe ca e finisat la perfectie, nu pot sa fiu intelegator cu o animatie dezlinata.
Comunicatul
Grijuliu sa nu calc vreun balaur pe coada, am citit cu atentie comunicatul inainte de a scrie aceste rinduri. L-am mai citit inca o data si a avut acelasi efect hilar. Cititi-l si voi si veti intelege.
Poate ar trebui sa le atraga cineva atentia celor care l-au scris ca vechiul Selected nu se "descompune", macar pentru sensul negativ, daca nu si pentru ca transformare sau transmutatie ar fi mult mai potrivite ca inteles. Ar mai fi comentarii si despre saga alegorica, dar deja e prea multa atentie pentru un comunicat.
Si totusi e bine
Spotul se aseamana cu pasele unui iluzionist, adica miscari experte pentru a ascunde nimicul din spate. Ceea ce nu e o problema. In fond toata publicitatea este in esenta cam acelasi lucru. Doar ca in cazul acestui spot la Elite Selected, pasele nu sint atit de experte pe cit ne-am astepta.
Insa ramine salutara, poate chiar dincolo de defecte, mutarea macazului. Comunicarea schimbarii se face intr-un mod, pe la noi, original si care chiar scoate Elite in fata dintre pastele de dinti, detergentii si telefoanele mobile care ne-au terminat prin insistenta.