Duminica am prins la un prieten un TV deschis si m-am uitat la el. Si m-am intrebat de cand am inceput toti sa vorbim in rime. De unde aceasta frenezie de pseudo ars poetica? Parca eram la un duel de rime si nu intelegeam de ce sunt pentru ca nu imi doream sa fiu. Mai degraba imi doream sa fiu considerat om mare, cu o anume putere de intelegere si ratiune.
Stim despre discursul publicitar ca este unul aparte: el trebuie sa fie persuasiv, concis, dar nu lipsit de conotatii, memorabil. Headline-ului ii revine misiunea cea mai grea: el trebuie sa atraga atentia si sa sintetizeze in cel mai istet mod mesajul cu care targetul trebuie sa ramana in minte (bineinteles, de mult prea multe ori se doreste* ca targetul nostru sa retina foarte multe aspecte: calitate, pret bun, inovatie, disponibilitate si alte cateva, daca se poate).
Sa presupunem ca dupa multe discutii se ajunge la o idee principala de transmis. Rasufli usurat, iti sufleci manecile si te-apuci de gandit, adesea dupa formule care s-au dovedit in multe situatii castigatoare. Cercetatorii arata ca targetul proceseaza mai usor si intelege mai clar statement-ul daca acesta "curge".
Clientilor le plac rimele (au auzit ca sunt eficiente), consumatorii le retin usor (iar daca mai sunt si cantate, atunci succesul e garantat: consumatorul va fredona sub dus headline-ul tau), tie iti e mai simplu (traiasca site-urile de rime) si incepi: surprinzatoare/uimitoare, egal/papagal, colorat/acidulat... pana la urma se gasesc doua epitete care sa se potriveasca. Et voila!
Ei, dar nu-i chiar asa. Avem pretentia de la noi ca suntem si mai destepti si mai artisti si mai altfel. Ca ne mai trage clientul de ate, este adevarat, dar macar sa incercam. Exista omofonii, cuvinte imbinate, antonimii, oximoroane, daca vrei sa te joci la nivel fonetic. Si sintaxa iti lasa loc de expresivitate: jocuri de cuvinte, repetitii, parafrazari. Resurse inepuizabile de expresivitate sunt si fenomenele culturale si sociale pe care le poti "parazita", ironiza, potenta in favoarea produsului tau. Iar cateodata nici nu trebuie sa scoti atat de mult in evidenta headline-ul (ceea ce nu e o tragedie pentru orgoliul de copywriter) si sa lasi imaginea to do the trick.
Dar... fie! Vrei ca headline-ul sa "curga"? Se poate, astfel incat sa fie credibil, cu o aura de conotatii, nu fortat, nu gol. Cam asa adica:
Sortez du troupeau, roulez en Polo (Volkswagen) - reminiscenta din facultate
My goodness, my Guinness! (Guinness)
Anyway you please it, cheese it (Cheese Council)
*Impersonal folosit in mod sarcastic. A se ierta.
Comentarii
Poate nu la fel de rimat, dar si asta-i simpatic: "Beanz Meanz Heinz."
sau... "Plop, plop, fizz, fizz, oh what a relief it is." (Alka Seltzer) :))))