Am plecat de la CohnandJansen JWT nerabdatoare sa vad in ce consta noua campanie pentru Jacobs3in1 - "Cea mai tare gasca", pe care agentia urma sa o lanseze a doua zi. Atunci cand i-am intrebat care sunt proiectele lor preferate, mai toti incepeau sa vorbeasca despre campania Jacobs si apoi incercau sa isi domoleasca entuziasmul, aducandu-si aminte ca "stau de vorba cu presa".
Peter Stoica a fost cel care m-a intampinat la intrarea in curte si ghidul meu in turul agentiei. Angajat de curand, el se ocupa de receptie si e ca un PR intern, asa cum mi-a povestit mai tarziu Alina Tudose (Managing Director & Head of Strategy).
Prima oprire: departamentul de strategie
Am inceput de la parter, cu departamentul de strategie, unde lucreaza Ana-Maria Olaru (Strategic Planner), Alex Borsan (Strategic Planner) si Alina Tudose (Managing Director & Head of Strategy). In acel moment era in birou Ana-Maria, care mi-a spus ca a venit la CohnandJansen JWT in ianuarie si ca cel mai mult asteapta un proiect care vine in toamna. Pana acum, ii place sa lucreze pentru Kraft. Pe birou avea revistele Creative Review si Photo Magazine.
Ana-Maria Olaru (Strategic Planner):
Langa Ana-Maria se afla biroul Alinei Tudose, care avea pe perete mai multe rafturi cu carti, impartite pe categorii: online/research/retail; branding; advertising confesiuni; advertising strategy; others interesante (unde 3 dintre carti erau scrise de Gladwell). Cu ea urma sa vorbesc mai mult in gradina, pentru ca in acel moment era in sala de conferinte. Stand pe o patura alaturi de Loredana Buta (Online Project Manager), Alina mi-a spus cum i se pare munca dupa cei 6-7 ani petrecuti in agentie. Ea mi-a zis ca la CohnandJansen JWT poate face lucrurile sa se intample, poate lucra cu oameni misto, Andrei Cohn fiind unul dintre ei, si ca ii place fuga pentru new business, spiritul lor de foame care ii tine vii. Proiectele ei preferate sunt pentru Mega Image, Valvis Holding (Aqua Carpatica), TUC, Kraft (Jacobs).
Loredana Buta (Online Project Manager) si Alina Tudose (Managing Director & Head of Strategy):
Tot in gradina am vorbit si cu Alexandru Borsan (Strategic Planner), intors de la un curs de limba germana. In cei 4 ani de cand lucreaza aici, Alex a prins 3 etape: perioada cu Ashley&Holmes, Cohn&Jansen independent si, acum, CohnandJansen JWT. Proiectele lui preferate au fost pentru lansarea Audi A4, campania "Alege Poiana" si campania pentru TUC. I-au placut si panourile de pe strada Arthur Verona si spoturile din campania pentru Domeniile Samburesti si pentru Garanti Bank, chiar daca nu a lucrat la ele.
Alex Borsan (Strategic Planner):
L-am intrebat de ce e tare sa lucrezi aici, iar Alex mi-a spus ca "pentru ca avem unul dintre cele mai frumoase sedii de agentie din Bucuresti, probabil, si pentru ca avem si spiritul asta de agentie mica, independenta, fioroasa, usor razboinica: sa facem, sa dregem. Si acum avem si tool-urile si reteaua si clientii cu care putem face tot ce visam acum ceva timp. Cumva s-au unit 2 chestii destul de greu de pus pe aceeasi pagina”.
"Hai la creatie!"
Acesta a fost indemnul lui Peter. Aici trebuie sa ma hotarasc de unde incep interviurile pentru ca sunt mai multe camere, una mai colorata si mai plina de distrageri decat alta. Incep cu un birou din capat de tot, unde se tachineaza pe seama unor cani nespalate Nadejda Ghilca (Junior Art Director) si Mona Petre (Senior Graphic Designer).
Nadejda lucreaza la CohnandJansen JWT de aproximativ 1 an si vine deja in agentie ca acasa. A mai facut internshipuri in alte agentii, dar acesta e primul job "serios", asa ca preferata ei e campania pentru Mega Image – primul ei proiect serios din cariera ei serioasa de Art Director in publicitate.
Nadeja Ghilca (Junior Art Director):
Mona Petre (Senior Graphic Designer) face parte din fosta echipa de la Scala JWT. Pentru ea, fuziunea cu agentia Cohn&Jansen din octombrie 2010 a insemnat ca au plecat o parte dintre cei cu care se obisnuise sa lucreze, dar ca acum au un sediu mult mai dragut si ca apuca sa faca mai multa miscare cu bicicleta. A lucrat pe foarte multe proiecte, dar i-au placut mai ales cele pentru NOKIA si Snack Attack. Tot Mona mi-a raspuns ca oamenii de la CohnandJansen JWT ies cel mai des pe la Verona.
Mona Petre (Senior Graphic Designer):
Ajunge si Alex Negoescu (Group Creative Director), care tocmai iesea dintr-o intalnire cu Andrei Cohn (Partner & Creative Director) si Andrei Ignat (copywriter). Alex lucreaza de 5 ani aici si imparte perioadele in "inainte de criza", "inainte de fuziune" si "inainte de Cosmote". Proiectul sau preferat a fost pentru Toblerone, unde a trebuit sa dramatizeze forma triunghiulara a tabletelor. Desi campania nu s-a implementat, a apreciat ca a fost cel mai tare brief primit vreodata de la un client si ca a rezultat o prezentare foarte buna, cu multe idei. Alte campanii la care i-a placut sa lucreze au fost pentru Mega Image si TUC.
Alex Negoescu (Group Creative Director):
Pe Andrei Cohn (Partner & Director de Creatie) l-am intrebat despre cum se vad lucrurile din agentie inainte vs. dupa fuziunea dintre Cohn&Jansen si Scala JWT, la un an dupa ce s-a intamplat.
"Au venit destul de multi oameni intr-o buna zi de luni dintre care nu au ramas foarte multi, fara ca noi sa ne dorim sa inlaturam pe cineva, ci pur si simplu pentru ca nu s-au impacat cu entuziasmul, ca sa spunem asa. Cred ca profilul de multinationala e cumva mai confortabil si te face sa te uiti cum trec zilele fara vreo panica si fara vreo disperare. In schimb, noi am depins in ultimii 10 ani doar de ce am facut inainte si atunci la noi atmosfera e un pic mai incordata. Si ne-am propus inca din momentul fuziunii sa nu se schimbe lucrul asta si sper ca nu s-a schimbat. Ba dimpotriva, eu sunt mai atent decat inainte pentru ca sanse ar fi sa te culci pe o ureche, lucru pe care l-au facut multe agentii multinationale si care in decursul ultimilor foarte multi ani nu au facut nimic prea entuziasmant. La noi chiar e mai alerta atmosfera decat inainte: mai mult de lucru, mai multe sanse de castig, ca sa parafrazez un slogan mai vechi. Glumesc. In sensul ca e mai mult de lucru si pretentiile mie mi se par destul de mari, inca nu sunt obisnuit si nu cred ca o sa ma obisnuiesc vreodata cu ecuatia ca ai niste clienti care, ca faci bine sau faci rau, ei raman cu tine. Eu sunt obisnuit cu relatia de tip 'ai dat-o-n bara, ne-am despartit' si lucrul asta se intampla vizavi de oameni, proiecte si asa mai departe. Cam asta e atmosfera aici", a spus Andrei Cohn.
"Exista un fel de vitalitate a lucrurilor care te sanctioneaza imediat cum ai lenevit. Nu m-a iertat nimic niciodata. Am dat-o in bara pentru fiecare moment de amorteala. Speram sa treaca neobservat si nu trecea niciodata. Ca e un client, ca e un coleg, ca esti tu, penalizarea vine. Asa ca sunt destul de tensionat in raport cu lucrurile astea", a completat Andrei.
Apoi mi-a spus cum vede entuziasmul in publicitate in ultima perioada: "Nu mi se pare diferit de alt moment al publicitatii. Intotdeauna au existat puturosi si muncitori, oportunisti si oameni entuziasti. Nu neaparat ultimii veniti in publicitate sunt cei mai entuziasti, nu neaparat primii veniti sunt cei mai demotivati, asa ca eu cred ca nu s-a schimbat nimic si tine doar de fiecare in parte", a raspuns Andrei Cohn.
Andrei Cohn (Partner & Creative Director):
M-am intors in prima camera de la creatie, unde am vorbit cu Andrei Ignat (Copywriter), care implinea si el 8 ani in agentie; de asta, nu m-am mirat ca ii e greu sa aleaga un proiect preferat. I-au placut insa campaniile pentru Honda (pentru ca e genul de brand pentru care orice creativ vrea sa lucreze), Poiana (pentru numarul mare de materiale si rezultatele obtinute), Cosmote (pentru ca a lucrat mult si variat pentru ei si asa a invatat despre telecom), panoul de pe Arthur Verona si, desigur, Jacobs si campania inca in pregatire.
Andrei Ignat (Copywriter):
Anca-Felicia Stoica este copywriter la CohnandJansen JWT din noiembrie anul trecut si cel mai mult apreciaza lucrul la campaniile sociale, cu care isi spala copywriterii "pacatele". Un proiect preferat este namingul pentru colectia "Cartea de acasa".
Anca-Felicia Stoica (copywriter):
In mansarda, la Client Service
La mansarda e departamentul de Client Service, unde lucrau Ina Simion (Client Service Director), Arina Stoenica (Account Manager), Loredana Buta (Online Project Manager) si Ana-Maria Munteanu (Project Manager/Account Executive).
Ina Simion mi-a spus ca lucreaza aici de la sfarsitul lui 2007 si ca ii plac in egala masura clientii cu care are chimie de la bun inceput si care fac orice proiect sa para mai usor, dar si clientii care au proiecte foarte interesante, care solicita mult si care ies bine.
Ina Simion (Client Service Director):
Arina Stoenica e Account Manager de 3 ani si cateva luni. Ii plac proiectele pentru Garanti in care se iese din tiparul bancar, cum sunt pachetele pentru studenti. De pe biroul ei imi arata o albina si un ursulet.
Ana-Maria Munteanu lucreaza de 2 luni si cateva zile, in curand urmand sa implineasca vestitul numar de 3 luni. Ana-Maria era foarte fericita cu job-ul ei si cu atmosfera din echipa, mai ales ca se astepta sa primeasca un internship, nu un job. Ea detine contul Bunge, cu marcile Floriol si Unisol, dar e implicata si in conturile NOKIA, Bayer si Nestle, unde e supervizata de Ina. In doar 2 luni de zile, a prins deja o petrecere in gradina – "for no reason party", data cu ocazia verii.
Ana-Maria Munteanu (Project Manager/Account Executive):
Peter m-a parasit pentru un moment pentru ca urma sa inceapa o petrecere in gradina pentru Alexandrii din agentie, iar el era maestrul cocktail-urilor, timp in care eu am mai facut poze pe la creatie.
Am discutat la petrecere si cu Peter si Cristina Jansen. Peter Jansen a spus despre agentie ca nu se arunca sa fie "in the news" si ca prefera sa faca treaba buna si sa se simta bine oamenii. Cristina Jansen a spus ca, desi lucreaza de 15 ani in industrie, nu si-a pierdut entuziasmul pentru ca il intretine, mereu sunt lucruri de explorat, mai ales acum in online.
Peter Jansen (co-actionar):
Apoi am vazut chiar biroul lui Peter, unde avea un Hexoral, apa de trandafiri si un mousepad cu Jacobs3in1.
Langa el sta Ilinca Dumitrescu (A/V Producer), care s-a angajat la Scala JWT in urma cu 8 ani. Ilinca era mandra de proiectul Jacobs3in1 de care va spuneam mai devreme pentru ca arata foarte actual, "foarte 2011". Ii plac mult si proiectele pro bono pentru ca ies foarte frumos, desi exista constrangerea legata de bugete. Printre preferatele ei, a mentionat campaniile pentru SMURD, niste spoturi realizate pentru Teatrul Vienez de Copii si unele pentru BancPost.
Vizavi de Peter si Ilinca stau baietii de la IT, iar in camera alaturata sunt o masa albastra de biliard si o biblioteca plina de dosare cu "dead bodies, clienti nesatisfacuti sau satisfacuti. The usual", asa cum se amuza Peter.
Tot la parter e si sala de conferinte:
Am mers si la bucatarie, unde erau alaturate un cuptor foarte vechi, un frigider si un boiler acoperite de stickere, si am vazut balconul in care se intalnesc fumatorii:
Apoi m-am oprit putin si la Georgiana Aldea (HR Manager), care lucra aici din 2005, si la Simona Clodeanu (Contabil), care s-a reangajat din iulie.
Am incheiat la petrecere, in gradina:
Comentarii
Sa te asociezi/ afiliezi/ lasi cumparat pentru a lucra cu 1-2 clienti e religia Cohn & Jansen fara de care nu ar supravietui in piata. In rest, vedem zi de zi cu ce mizerii decoreaza orasul: nici Mega Image nu mai e ce a fost:D
vezi baieti ca adevaru' doare mai rau ca minciuna :)