Am lasat paharul cu sprit pentru un articol viitor si m-am hotarit sa imbratisez ultimul spot Unirea. Al saselea din serie, acesta raspunde unei intrebari aflate pe buzele tuturor: Cind le-o trage Dorel celorlalti handralai care il batjocoresc in toate felurile?
Momentul a venit si probabil ca nu mai e mult pina o sa il vedem si pe la tv, daca nu cumva deja se difuzeaza.
Mini retrospectiva
In sfirsit un spot pentru Unirea care imi place. Poate sint eu mai pretentios, dar nu mi-a placut nici unul. Ceea ce nu inseamna ca le micsorez in vreun fel valoarea si meritul. In nici un caz. Spun doar ca glumele de santieristi nu sint pe gustul meu.
Intr-un fel si primul mi-a facut o impresie buna pentru ca era proaspat, lucru pierdut de celelalte. Au urmat, daca nu m-a parasit memoria, cel cu tramvaiul, cel cu curentatul, cel cu trenul si cel cu nisipul. Inegale ca valoare, dar coerente cu mesajul initial, ceea ce e un lucru de admirat. Au existat si epigoni, dar dintr-un motiv sau altul, s-au ars si n-am mai auzit nimic de ei.
Dupa mine, s-au remarcat din serie cel cu tramvaiul ca fiind cel mai reusit si cel cu trenul ca fiind cel mai putin inspirat.
Dorel strikes back
Trebuia sa se intimple mai devreme sau mai tirziu. Oricit de smecheri erau cei care isi bateau joc de el, ziua lui Dorel se apropia cu pasi repezi. Si ce mi se pare foarte interesant este ca intrebarea plutea pe foarte multe buze si ca faptul a fost speculat de agentia care a facut spotul. Felicitari. Dupa gustul meu, lumea aceasta Unirea se cam obosise. Mirosea a statut cu toate eforturile de a gasi situatii. Trebuia schimbat ceva mai substantial decit situatia.
Si au facut-o foarte bine. Putin previzibil si moralist, ce-i drept, dar au "reinviat" Unirea. Apropos de autenticitate, e putin fortat sa credem ca unul care e intotdeauna fraierul tuturor va reusi ce face Dorel in acest spot. De unde trag concluzia ca operatiunea Sobolanul ii apartine fetei. Nu?
In plus mi se pare inspirata alegerea ca Dorel sa ii "faca" pe ceilalti intr-un alt mod decit acela in care era facut el. Asa e mult mai credibil, decit o artificiala inversare a rolurilor. Universul e acelasi, personajele la fel, iar actiunea defriseaza intr-o zona nevazuta pina acum.
Putina sare
Daca asta e bine e o alta problema. Aparent pastrarea coerentei universului, dar descoperirea unor parti neexpuse, e un lucru bun care contribuie la cresterea stabilitatii. Insa nu cred ca e atit de simplu. Ceea ce se intimpla in acest moment cu Unirea nu este o alta executie in acelasi concept, ci o schimbare mai profunda, ceea ce comporta un grad de pericol. Schimbarea era evident necesara.
Pina acum pot sa sesizez un singur pas gresit. Am pierdut cam orice legatura, nu ca inainte ar fi fost puternica, cu "Unde-s multi puterea creste". Si inainte aveam dubii ca e cea mai buna "zicere". Acum, insa, sint convins ca ar trebui schimbata. E vizibil rupta si lipita cu aracet.
Un brand de dat exemplu
E foarte posibil ca Unirea sa fie brandul romanesc care vorbeste cel mai bine limba consumatorilor lui. Iar aceasta nu e putin lucru. As spune chiar ca multe branduri, chiar straine si de traditie nu si-au gasit o voce unica, proprie cu care sa comunice coerent. Strategic vorbind, se pot descarca o multime de camioane cu laude in curtea celor care au "nasit" Unirea. Si nu pot sa nu o fac, chiar daca produsul nu ma intereseaza si glumele cu muncitori nu ma fac sa rid si nici sa le preiau orbeste.
Personajele sint rotunjite cum trebuie, nu sint cartoane plimbate prin fata spectatorilor, iar autenticitatea lor e completata foarte bine de limbaj si filmare.
Executional se pot gasi o multime de greseli, de scapari, insa acestea sint inevitabile.