Interviu cu Mihai Botarel (Senior Copywriter, Tribal DDB, New York)
Dupa 2 ani petrecuti la DDB Dusseldorf, Mihai Botarel este la Tribal DDB, New York, din ianuarie 2011. Pana acum a lucrat 99% din timp pe contul Reebok. Mihai are 4 trofee la Cannes, obtinute in 2007, 2009 si 2010, pe cand lucra in agentiile GMP, Leo Burnett Romania, respectiv DDB Dusseldorf. Mihai ne descrie viata de copywriter la Tribal DDB, care e atmosfera in agentie, in ce ritm se munceste si cat de creativ poate fi el acolo.
IQads: Ca sa ne facem o idee, cati oameni lucreaza in agentie, cati sunt in creatie, cu cati esti prieten?
Mihai Botarel: Pai in agentie lucreaza sa zic vreo 100. La mine, aici, in Tribal DDB, treaba e restransa, dar animata. Oamenii se stiu si, de multe ori, se si cunosc. Iar in lift de obicei toti facem small talk cu oamenii din alte agentii despre cum a fost weekendul, exact ca si cum ne-ar pasa cu adevarat. It’s the American Way.
IQads: Cum se lucreaza acolo, care e orarul, va luati pauza de pranz, cat de mult se sta noaptea, in ce situatii, pana la ce ora?
Mihai Botarel: Cam ca peste tot, dar nu prea. Teoretic se vine la 9. Multi vin intre 9 si 9.02. Eu sunt mai latino asa, mai scap cate un 10. Cu statul noaptea, e complet imprevizibila treaba. Poti fi liber ca pasarea cerului 3 saptamani, dupa care poti sa te muti vreo luna prin agentie. Treaba e ca atunci cand e treaba, e treaba. Mort, copt, bun, prost, e treaba.
Partea misto e ca avem “summer Fridays”. Deci dupa ce raspund la intrebarile astea (e 14.28 acum), sunt liber ca pasarea cerului.
IQads: In comparatie cu agentiile din Romania, e vreo diferenta la proceduri, mod de lucru, intalniri, prezentari.
Mihai Botarel: E greu sa vorbesc pentru toata industria de aici. Fiecare agentie cu povestile ei. La mine, noi suntem mai digital-haotici asa. Ne place sa zicem cuvantul “organic” des, ca sa scuzam haosul. E o diferenta de proceduri si de structura intre o agentie digitala si una… hai sa-I zic clasica. Nu e mereu art directorul si copy-ul care vin si prezinta la CD. Sunt echipe mari, mici, noi, vechi. Organica treaba, cum am zis.
IQads: Aveti vreo sala pentru brainstorminguri decorata nu stiu cum sau vreo sala de relaxare mai speciala, cum se stimuleaza creativitatea acolo?
Mihai Botarel: Da si nu prea. Mihnea Gheorghiu stiu ca are pe la Y&R niste Xbox-uri. Aici la Tribal suntem putin mai pragmatici. Desi avem o initiativa misto in care aducem artisti sa ne decoreze cafeteria. Care e maricica. Deci suntem si noi artisti.
IQads: Cat de entuziasmati sunt oamenii acolo in legatura cu jobul de om de publicitate?
Mihai Botarel: Destul de. Publicitaru’ e publicitar peste tot. Cand face leafleti sau scrie site-uri e deprimat, iar cand prinde un brief misto e regele discotecii.
IQads: Au avut colegii vreo reactie speciala / v-au zis ceva cand s-au anuntat castigatorii de la Cannes anul asta si s-a aflat ca erau si romani printre ei?
Mihai Botarel: Da, clar. Eu am si trimis mail la tot departamentul creativ sa-mi laud tovarasii. De fapt speram sa ma asocieze astia si pe mine cu geniile romanesti. Or avea ceva romanii astia de sunt mai destepti, hai sa nu-l dam afara pe asta mic ca e simpatic :)
IQads: Pe ce branduri lucrezi, ce campanii ai facut de cand esti acolo?
Mihai Botarel: Eu am lucrat 99% Reebok. Un cont frumos, dar greut. Ca e global si e mai politicut asa. Dar au lansat o treaba foarte frumoasa numita weRclassic.com, unde au inceput sa creeze content si cultura cu artisti, dansatori, muzicieni etc. Si m-am oferit si eu sa fac content pentru ei, drept urmare mi-am cumparat un Canon 7D si am inceput sa fac niste mini-documentare care imi plac atat de mult incat m-as lasa de publicitate. Vorba vine, radem/glumim.
IQads: Sunt campaniile pe care le faci acolo mult mai creative decat in Romania? Te simti mai liber sa creezi sau ai de mai multe ori ocazia sa fii creativ acolo decat erai aici?
Mihai Botarel: E putin mai greu sa implementezi aici ceva iesit din tipare, ca sa folosesc un termen tineresc :). Sunt mizele putin mai mari, treaba mai organizata. Dar si cand lovesti aici, mai ales in NY, faci buzz in toata lumea, nu doar in industrie.
IQads: Ce faci in timpul liber, cum e viata acolo?
Mihai Botarel: In New York nu prea ai cum, ca om, sa te plictisesti. Singura chestie e ca FOMO-ul (fear of missing out) te face sa abuzezi si sa iesi non-stop. Dar odata ce te mai asezi si obisnuiesti si incetinesti putin, iti dai seama de ce se fac filme si tricouri despre oras. Plus ca e misto ca avem o gasca aici, mai e si Bianca Naumovici, plus un milliard de prieteni noi si vechi, gasiti aici sau adunati de prin lume. Rau, una peste alta, nu e.
Bio: Mihai Botarel lucreaza in publicitate din 2003. A lucrat 2 ani la Ogilvy Romania, 1 an la GMP si 2 ani la Leo Burnett. In februarie 2009 a plecat la DDB Dusseldorf, unde a stat 2 ani. Din ianuarie 2011 lucreaza la Tribal DDB, New York. Mihai a castigat 4 trofee la Cannes: Bronz cu Mandra in 2007 (GMP), Bronz cu Muzeul Antipa - "The Dinosaur Exhibition" in 2009 (Leo Burnett) - ocazie cu care se bucura ca a scapat de titlul de "one hit wonder" – un Gold la Press si un Bronz la Outdoor, in 2010, cu o campanie pentru Volkswagen: Moose / Tree / Rock. Alte premii: Gold la Eurobest 2008, Gold la Golden Drum 2008, Film shortlist in Cannes 2009, Bronze la Eurobest 2006, Silver la Golden Drum 2006, Gold la Golden Hammer, Film&Print of the year la Ad'or 2007, Gold la Adprint 2007, Film Cristal la Meribel 2007.