Interviu cu Raul Mandru (Senior Art Director, Ogilvy & Mather New York)
Primul roman care a luat un Gold la Cannes (cu "Donate a meal"), pe cand lucra la Ogilvy Dusseldorf, in 2009, s-a mutat de vreo 2 ani la Ogilvy New York. Acolo lucreaza la campaniile globale pentru Motorola si pentru mai multe branduri Nestle. Raul (@rmandru) ne-a povestit cum e viata in agentie, care e nivelul entuziasmului acolo, dar si cat de creativ are ocazia sa fie pentru brandurile pentru care lucreaza.
IQads: Ca sa ne facem o idee, cati oameni lucreaza in agentie, cati sunt in creatie, cu cati esti prieten?
Raul Mandru: Ogilvy e mare aici, sunt Worldwide Headquarters si in total suntem cam 2500 de suflete intr-o cladire de 11 etaje numita The Chocolate Factory. In creatie sunt cam 250 de colegi cu care ma stiu bine, atmosfera e foarte prietenoasa.
IQads: Cum se lucreaza acolo, care e orarul, va luati pauza de pranz, cat de mult se sta noaptea, in ce situatii, pana la ce ora?
Raul Mandru: Orarul: in general lumea se aduna in jur de 9:30 si se lucreaza, in functie de proiecte cam 9-10 ore. Pauza de pranze e oficial la 12:30 o ora, dar nu prea si-o ia nimeni in totalitate. Cand e un pitch serios, se doarme in agentie, avem canapele foarte confortabile.
IQads: In comparatie cu agentiile din Germania si Romania, e vreo diferenta la proceduri, mod de lucru, intalniri, prezentari.
Raul Mandru: Comparativ cu Germania si Romania nivelul de asteptari e mai ridicat si timpul de la brief pana la primele idei mult mai scurt. Modul de lucru e foarte relaxant: faci ce vrei si lucrezi unde vrei, atat timp cat ajungi la intalniri la timp cu idei bune.
IQads: Aveti vreo sala pentru brainstorminguri decorata nu stiu cum sau vreo sala de relaxare mai speciala, cum se stimuleaza creativitatea acolo?
Raul Mandru: Nu avem o sala speciala, dar toata arhitectura interioara a cladirii e foarte stimulanta. Avem o expozitie de arta moderna care se schimba la cateva luni si fotolii foarte confortabile peste tot, mini biblioteci cu carti de inspiratie si o terasa verde pe acoperis.
IQads: Cat de entuziasmati sunt oamenii acolo in legatura cu jobul de om de publicitate?
Raul Mandru: Entuziasmul depinde de clientii pe care lucreaza fiecare, cu cat se produce mai mult, cu atat sunt oamenii mai entuziasmati.
IQads: Au avut colegii vreo reactie speciala / v-au zis ceva cand s-au anuntat castigatorii de la Cannes anul asta si s-a aflat ca erau si romani printre ei?
Raul Mandru: Da, toata lumea mi-a spus "Your damn romanians did well this year".
IQads: Pe ce branduri lucrezi, ce campanii ai facut de cand esti acolo?
Raul Mandru: Eu lucrez pe Motorola la campanii globale si pentru mai multe branduri Nestle.
IQads: Sunt campaniile pe care le faci acolo mult mai creative decat in Romania / Germania? Te simti mai liber sa creezi (sau ai de mai multe ori ocazia sa fii creativ) acolo decat erai aici?
Raul Mandru: E cam la fel, numai ca aici se fac in majoritate campanii globale care trebuie sa fie pe placul tuturor. Dar depinde si de proiect: acum am, de exemplu, un brief pentru un brand de sucuri unde ni s-a spus sa facem "the craziest thing ever".canne
IQads: Ce faci in timpul liber, cum e viata acolo?
Raul Mandru: Facem mitiei si vinete pe balcon. Mergem la mare cu trenul, in weekend. Iesim la o bere seara, na... ca tot omul.
Bio: Singurul contact al lui Raul cu publicitatea romaneasca a fost in timpul liceului, cand a lucrat cate un an in doua agentii de print si webdesign din Brasov. In 2003, dupa BAC, a plecat in Germania, unde a studiat Arte, Design si Film la facultatea din Dortmund. Pentru lucrarea sa de licenta, Raul a primit Junior Grand Prix la Red Dot Design Awards 2008.
Din 2005 pana in 2008 a lucrat part-time la Ogilvy & Mather Dusseldorf, iar din 2008 full-time, ca Art Director. In octombrie 2009 a plecat la Ogilvy & Mather New York. Printre premiile lui Raul, pentru "Donate a meal": Gold Cyber Lion la Cannes 2009, Bronze la New York Festivals 2009, ADC Germany 2009, ADC Europe 2009, Red Dot Design Award 2009, Webby Awards 2009.