“Trebuie sa fii foarte flexibil cand lucrezi intr-o agentie de PR. Daca poti sa te adaptezi si ti-e usor sa jonglezi cu lucrurile care apar, o sa-ti placa, e un mediu de lucru interactiv, n-o sa te plictisesti niciodata. Pe de alta parte, situatiile neprevazute pot fi un factor de stres foarte mare, dar fiecare echipa e condusa de un om care ar trebui sa aiba suficienta experienta de lucru si maturitate incat sa calmeze lucrurile chiar si atunci cand iti vine sa te urci pe pereti. Asta conteaza foarte mult. Foarte multa lume se streseaza ingrozitor in PR. Iar daca te stresezi, eventually n-o sa-ti mai placa ce faci”. E una dintre povetele de cariera pe care le-a dat aseara cadetilor Catrinel Burghelea, Corporate Executive la IMAGE PR, unde lucreaza de 6 ani.
Gandindu-ma la toti oamenii de comunicare stresati pe care i-am vazut, in diverse situatii, in anii astia de IQads, amintindu-mi nenumaratele “victime” ale acestei “lumi meschine” a comunicarii, mi-am dat seama cat de bine le-ar prinde sa mai auda, din cand in cand, o voce care spune: “dar nu trebuie sa te chinui singur, poate ca jobul asta pur si simplu nu e pentru tine”.
Dar Catrinel n-a fost atat de rautacioasa pe cat sunt eu tentata sa fiu. Ea le-a povestit pe indelete cadetilor cum functioneaza lucrurile intr-o agentie de PR, care sunt departamentele, ce functii exista acolo (le enumar aici, pentru studentii care ne citesc, cu precizarea ca denumirile pot varia de la o agentie la alta: Account Assistant, Account Executive, Senior Account Executive, Account Manager, Account Director), a explicat ce presupun ele, incercand sa ofere cat mai multe detalii despre jobul de PR-ist, asa incat membrii IQads Kadett sa inteleaga ce-i asteapta daca vor sa urmeze aceasta cale.
Pe parcursul serii, Catrinel a pledat pentru a te informa cat mai bine inainte sa ajungi sa ai un job in PR, pentru ca, atunci cand o sa incepi sa lucrezi efectiv, s-ar putea sa te sperii, sa descoperi ca nu-ti place (si sa fie prea tarziu). De aceea, primul slide a fost despre miturile despre PR-isti pe care si le cultiva in general studentii: “PR-ul inseamna sa faci strategie in fiecare zi”, “PR-ul inseamna sa fii creativ” (in sensul creatiei de advertising), “PR-ul inseamna sa mergi la multe evenimente” (asa, cam in fiecare zi), “PR-ul inseamna sa te imbraci elegant si sa vorbesti frumos” (in sensul de “imbracat elegant, vorbit frumos si atat”).
Din sala a venit intrebarea “Cum arata o zi din viata ta?”. Pornind de la discutiile de la cafeaua de dimineata si de la planificarea activitatilor pentru ziua respectiva, Catrinel a inceput sa complice ziua cu elemente neprevazute, ajungand la zilele speciale, cu evenimente in care ceva merge prost (ca la toate evenimentele, de altfel), a explicat cum panica in prezenta clientului, intr-o situatie dificila, nu e chiar cea mai buna solutie, desi multa lume o practica, a mai vorbit si despre gestionarea situatiilor de criza, despre modul in care sunt pregatiti sa reactioneze oamenii din agentii si de la client si o gramada de lucruri pe care nu le mai transcriu acum de pe reportofon, pentru ca vreau neaparat sa cititi ultimul paragraf, care contine recomandari.
Catrinel a povestit, din experienta ei, ce spun juniorii la interviuri, cu ce CV-uri se prezinta, ce greseli fac si a incheiat cu o serie de recomandari: “Stay true to yourself; trebuie sa-ti dai seama ce doresti sa faci in viata”, sa te documentezi inainte sa mergi la interviu, sa fii la curent cu ce se intampla, cu oamenii care lucreaza in agentiile de PR, sa depui un efort continuu pentru dezvoltarea ta profesionala, pentru ca oricui ii e greu sa evalueze un om cu un CV gol. “Ajuta intotdeauna experienta intr-un ONG, pentru ca in PR cauti oameni proactivi. In PR nu poti sa stai asa la tine in birou, sa-ti faci treaba si sa pleci acasa. Nu e genul ala de meserie” a mai zis Catrinel.
De aceea e important sa mergeti sa ascultati profesionistii cu experienta si sa puneti cat mai multe intrebari, pentru ca va ajuta sa luati decizii de cariera mai bune.
Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare si care este disponibil pe site-ului programului -www.IQadsKadett.ro. Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.