AdBreak 40 – Panelul Inspiratie. E greu sa fii mai amuzant decat Teo, prin urmare, o sa-l las pe el sa faca partea cea mai grea cand va povestesc cum s-a vazut din public editia asta a AdBreak-ului.
Militaru a incercat de la inceput sa-l blocheze cu intrebarea "Ce faci cand nu mai e nimic amuzant in tara asta?”. Ei bine, Teo n-a avut problema pana acum sa-si gaseasca subiecte de amuzament: "Asta nu e o tara in care sa nu mai existe nimic amuzant de zis. Intotdeauna sunt lucruri amuzante care se intampla in tara asta. Greu e sa gasesti lucruri care nu sunt amuzante”. Teo spunea ca inspiratia vine de oriunde inclusiv din "stari de constiinta alterate”. Dar, nu rare sunt ocaziile cand nu-si pregateste nimic pentru ca e pur si simplu mai amuzant cand e pornit impotriva cuiva sau a ceva care il enerveaza. "De multe ori ma urc pe scena fara sa stiu ce–o sa zic. Stiu doar ca ma enerveaza chestia aia”.
Fostul membru Deko intelege foarte clar marea enigma a creativilor din industria publicitatii. A lucrat si el la un moment dat printre ei. "Am dat de-un director de creatie minunat si m-a facut sa-mi dau seama ca n-are rost”. N-avea rost sa continue intr-un domeniu in care nu-si mai gasea inspiratia. "In nici un caz, inspiratia nu vine de la un director de creatie care te face sa urasti fiecare moment pe care-l petreci acolo”.
Explicatia lui Teo in legatura cu modul in care merg lucrurile: "In momentul in care iti place ce faci poti sa scoti lucruri bune. Dar cand am ajuns sub regimul domnului Emilian brusc mi-am dat seama ca nu mai pot sa fac asta. Pentru ca era ca o chestie stresanta. Era un nor negru, nu stiu daca stiti, seful ala indian care avea un nor negru care ii ploua in fata. Asa ma simteam in fiecare zi. 'Hai, sa mor eu, iar ma duc acolo’. Ei, in momentul in care esti un om care se duce cu norisorul care ii ploua in fata in fiecare zi la munca n-ai cum sa te intrebi dup-aia de ce n-ai inspiratie. Pentru ca ai cacatul ala de nor in fata”.
Momentan, toata inspiratia lui Teo zace in iPhone-ul din care ne-a citit cateva idei pe parcursul serii. De-acolo ies cele mai tari glume pentru show-urile pe care le are inclusiv pentru banci. "Ultima petrecere a fost la Raiffeisen: 600 de oameni din care 3 se uitau la mine”. Morala corporatista pe care o vede Teo in petrecerile astea este: "Ii scot pe toti sclavii din galere si-o noapte le zic 'Beti ca va dam noi de baut!’”. Prin urmare, nu-i este foarte greu sa ajunga la o gluma de genul: "Tu cu cine ti-o iei la banking?”.
Intrebat daca oamenii din publicitate vin la stand-up si la ce le-ar folosi asta exact, Teo a raspuns: "Cele mai grele show-uri pe care le-am avut vreodata au fost cand am avut copywriteri in sala. Pentru ca, pe langa orgoliul pe care il are fiecare copywriter si om de publicitate in general, copywriterii de multe ori stau degeaba. Stand degeaba, fac foarte mult misto de munca lor. In momentul in care noi venim sa facem misto despre munca cuiva, ala a facut deja tot mistoul din lume despre el”.
La gluma asta a ras doar jumatatea de sala alcatuita din studentimea aspiranta. Oamenii din agentii au fost cel putin necooperanti. Contraofensiva lui Teo: "Sunteti fascinanti. Acuma as putea sa va intreb 'Aveti picioare?’. 'Nu raspund. N-ai tu treaba. Abereaza acolo’”. Dupa care ne explica Teo ca e greu sa lucrezi cu un public de genul asta. Pe de alta parte, n-are nici o problema daca este angajat de ei. "Uneori pot sa ne dea bani pentru campanie. Asta recomand. Deci, daca vor sa ne foloseasca, da, asta sigur”.
Discutia a virat apoi pe partea de insight-uri a materialelor lui Teo. "Cum gasesti tu insight-uri mai puternice ca oamenii din publicitate?”, l-a descusut Militaru. Ca sa aflam mai tarziu ca Teo nu crede in insight-uri. El are idei pe care le noteaza in telefon si pe care mai tarziu le exploateaza in asa fel incat sa devina glume. "Ai vreun insight despre parizer? Il bagi in gura si-l mananci”. Si "Vrei un insight? Nu exista apartamente urate in reclame. Daca te uiti la reclame in Romania nu exista igrasie. Ma rog, Radu Muntean e altceva”.
Dupa care Teo face o diferentiere intre genul de inspiratie pe care o cauta cand lucra in publicitate si genul de inspiratie de care are nevoie acum. Despre brainstorming: "Cautarea de inspiratie era un proces greu care n-avea nimic de-a face cu cautarea de inspiratie. Ne-adunam cativa oameni intr-o camera si incercam sa rezolvam o problema. Nu cautam inspiratie”. Pentru job-ul de stand-up comendian inspiratia e altceva: "Cand ma intrebi pe mine cum e inspiratia... e placerea de a face o chestie. Pentru mine totul are legatura cu placerea de a-i face pe oameni sa rada”.
Exemple la intamplare din sus-numitul iPhone: "Omul e ca cerbul”, "Kubul Knorr e mancarea din viitor”, "Urasc bisexualele de club”. Sunt ideile care, ulterior, devin sau au devenit glume in numerele lui Teo. Dar pentru el asta e inspiratia in forma cea mai pura. "Seinfeld practica scrisul ca activitate organizata. Altii nici macar nu-si noteaza in telefon. Altii se urca pe scena si sunt naturally funny”. Tot el a adaugat: "Important e sa-ti placa ceea ce faci. Daca nu-ti place ce faci, cauti o solutie sa scapi de corvoada”.
Pana la urma, Teo explica publicului modul in care functioneaza umorul lui. "Eu iau o idee ca o samanta si o plantez in ei. O ud un pic si vedem ce creste. Daca plantuta aia creste o recoltez si-o pun intr-un ghiveci. O mai ud acasa si-o aduc din nou la ei. Si in timp creste copacelul. Copacelul ala e lucrul din care-mi castig banii si meseria. Asta e cel mai plastic mod in care pot sa explic cum se intampla lucrurile. Iau seminte si le arunc in brazda. Ei sunt brazda mea. Arunc seminte in brazda si apoi vedem ce inmugureste. Nu stau acasa si ma loveste inspiratia si dup-aia scriu o carte ”.
Teo n-a vrut sa ofere la sfarsit sfaturi oamenilor din industria de publicitate sau de stand-up. Bineinteles Militaru nu l-a lasat sa scape asa usor. Asa ca pana la urma a zis: "Sfatul meu e: copywriterii sa se duca la accounti si sa se roage de ei” si "Singurul sfat care se poate da unui om care face stand-up e sa faca cat mai mult stand-up”.
Teo recunoaste ca totusi nu intotdeauna e usor sa faci glume pe un subiect anume. De exemplu, atunci cand persoanele din target-ul glumei cunosc atat de bine subiectul, ca nu mai pot fi surprinsi cu nici o forma de umor pe care sa n-o fi testat deja.