Daca v-a atras titlul acestui articol, probabil irositi multi bani pe publicitate prin internet, cel putin jumatate din cei pe care ii investiti in publicitate online. Si vina nu e decat a dvs, pentru ca sunteti singurul in masura sa ajustati randamentul propriilor investitii in internet.
Stiti de ce ii pierdeti? Pentru ca va limitati la un aspect banal al internetului, la cel de a afisa bannere. Pe care sperati ca toti sau cat mai multi vizitatori ai unui site le vor vedea, le vor acorda o particica din pretioasa lor atentie, il vor intelege, le va starni interesul si il vor retine.
Sau, nu-i asa, vor da click, o parte infima din ei, pentru a ajunge pe site-ul din spatele bannerului. Nu va mai mirati, e normal ca numarul celor care dau click sa fie foarte mic, pentru ca uite prin cate etape trebuie ei sa treaca pentru a ajunge in faza in care ar fi dispusi sa vi-l dea.
Unii dintre dvs, discipoli ai ratei de click, folosesc diverse tertipuri pentru a genera mai multe click-uri, gasind in asta un scop suprem al publicitatii prin internet.
Insa arderea etapelor afecteaza si calitatea rezultatelor. Degeaba atragi pe site clickeri care nu sunt interesati de produsul tau sau care nici nu stiu pentru ce au ajuns acolo, ca ei au incercat saracutii sa inchida patratul de reclama care le umplea jumatate de ecran.
Insa deja vorbim de rezultate, si ajungem in curand la diferenta intre publicitate si marketing pe internet. Pana acolo, totusi, sa ne gandim la internet din urmatoarea perspectiva: celelalte medii sunt trecatoare, in timp internetul e permanent. TV-ul, presa tiparita, radioul si outdoor-ul se impart in functie de timp in segmente, care sunt pregatite, difuzate, raportate si uitate. Internetul e permanent, internetul iti ofera nu doar mediul de comunicare ca si celelalte medii, ci si terenul nelimitat de marketing pe care iti poti construi activitatile (pornind mereu de la activitatile anterioare, si nu de la zero).
In spatele fiecarei campanii publicitare pe internet ar fi ideal, in conditiile astea, sa existe si o campanie de marketing, care sa dezvolte campania publicitara si sa fructifice rezultatele acesteia. In lipsa unui context de valorificare, cu toate mecanismele si continutul necesar, rezultatele raman la nivelul click-urilor, si al reach-ului general al campaniei, eventual vizite pe site.
Mai mult, companiile care isi fac intens publicitate pe internet ar trebui sa-si asigure o permanenta a marketingului si comunicarii online, pe care sa il potenteze, sa il improspateze, sau sa il sustina doar in masura in care e nevoie cu publicitate.
P&G si Unilever, pentru ca de la ei incepe orice schimbare in marketing, au pe site-urile lor o audienta mai mare decat multe din mediile pe care le folosesc pentru comunicarea brandurilor lor. Si au ajuns acolo prin activitati sustinute de marketing online, si acorda in momentul asta o importanta semnificativa marketingului pe site, menit sa exploateze la maximum audienta deja stransa acolo.
La noi, revolutia incepe mai greu, ne impartim in cei care nu fac nimic pentru ca nu inteleg destul, si unii care desi se straduiesc, nu fac nimic pentru ca au impresia ca le inteleg singuri pe toate. Prevad aparitia unor mici laboratoare de marketing pe internetul romanesc, care pornind de la banalele activitati de a face site-uri si campanii, doua instrumente necesare insa nu si suficiente pentru succesul pe internet, vor incepe sa faca marketing online, marketing interactiv, sau marketing digital.
Eu, pana atunci, am sa continui, cum fac de de ani buni, sa le explic (pe www.clickio.ro si pe alte site-uri) si unora si altora ceea ce invat eu in fiecare zi, invartindu-ma in tot acest timp pe la radacina copacului cunoasterii despre internet, adica in miezul industriei.
Si de aceea, am sa inchei acest articol cu cateva sfaturi practice.
1. Nu lasati pe umerii agentiei de publicitate, sau, mai rau, a celei de media, raspunderea marketingului pe internet pentru produsele din care vreti sa vindeti mai mult. Fie impartiti intern responsabilitatea asta, fie angajati o firma specializata. Nu va asteptati sa gasiti ditamai agentia, un shop de cativa oameni inteligenti si cu experienta in marketing online sunt suficienti.
2. Nu lasati sa va orbeasca indicatori intermediari precum rate de click, vizite samd, ci incercati sa va definiti obiective de marketing, si sa masurati toate etapele intermediare, cu rolul de a optimiza fiecare conversie.
3. Ganditi-va la cum v-ati putea asigura permanenta, continuitate si consistenta in orice activitate de comunicare pe internet.
4. Problema de gandire pana la articolul viitor: Site-ul e o foarte importanta componenta a prezentei permanente pe care o puteti avea pe internet, insa nu suficienta. De ce? Pentru ca majoritatea utilizatorilor de internet, peste cinci milioane, nu sunt pe site-ul dvs, ci pe google, yahoo, neogen, site-uri de dating, de stiri, samd, unele dintre ele site-uri care nici nu afiseaza bannere. Cum rezolvati problema asta? (Raspunsul intr-un articol viitor, pe IQads sau pe www.clickio.ro)