Digital Buzz cu Ionut Oprea (General Manager, Standout)
IQads: In ce masura a contribuit Standout la conceptul campaniei Zapp Buzz?
Ionut Oprea: Noi am planificat impreuna cu iLeo doar componenta de bloguri a campaniei, pe care ulterior am executat-o, in mai multe valuri. Conceptul general campaniei a fost dezvoltat in totalitate de iLeo.
IQads: Eu cred ca am ratat perioada de teasing. Am aflat de eliberarea emoticoanelor dintr-un post de pe subiectiv.ro, apoi am vazut zappbuzz.ro la sfarsitul unui ppt tot despre eliberarea emoticoanelor, pus de el pe slideshare. Ce s-a intamplat de fapt in perioada de teasing?
Ionut Oprea: In prima saptamana a campaniei am generat discutii pe marginea unor vox-pop-uri despre folosirea emoticoanelor, pentru a incalzi subiectul pentru saptamana urmatoare, cand am dezvaluit pe aceleasi bloguri ca e o campanie Zapp, care promoveaza un telefon nou, si un nou set de servicii de comunicare dedicate unei generatii tinere.
IQads: Subiectul "abuzul de emoticoane" si impartirea bloggerilor in tabere pro si contra a fost un pretext foarte bun de discutie pe bloguri. De ce ati ales sa marcati cu Promo mesajul de la Zapp si sa nu lasati sa fie pur si simplu integrat in text linkul spre zappbuzz.ro? ("Promo: Chiar daca nu folosesti emoticoane, poti sa folosesti Yahoo Messenger pe noul ZappE@sy.")
Ionut Oprea: Printr-o transparenta completa a campaniei, impuscam doi iepuri: maximizam expunerea sponsorizarii in articolele respective, si apoi respectam un principiu, pentru a nu afecta credibilitatea mediului. Oricum, nu a fost vorba de advertoriale, in sensul celor din presa scrisa, nici acum si nici in celelalte campanii pe care le derulam la STANDOUT, ci de implicarea bloggerilor in a genera si sustine o discutie tematica, pe un subiect generos, la care s-a adaugat acel element promo. Pe termen lung, vrem sa cream in acest fel un standard si un set de principii privind publicitatea pe bloguri.
IQads: E legitima viralizarea subiectului pe bloguri daca e vorba de posturi platite? Ce sanse avea sa se viralizeze subiectul "pro sau contra emoticoane", lansat pur si simplu, neplatit?
Ionut Oprea: In termeni de marketing viral, putem privi lansarea clipurilor pe bloguri ca un "seeding", de care ai nevoie pentru a atinge o masa critica, si abia aceasta masa critica iti aduce efectul viral. Pentru asta, un clip trebuie plasat in cateva locuri cu expunere si cu potential mare de preluare, si blogurile cele mai vizitate sunt astfel de locuri. Am avut campanii in care am generat aproape 100,000 de vizualizari pentru un singur spot, prin generarea unei conversatii conexe pe bloguri.
Chiar si dezbaterile despre emoticoane au continuat si pe alte bloguri decat pe cele participante la campanie, asta fiind unul din efectele implicite ale unei campanii bine realizate.
IQads: Se mai tem clientii, ca acum 2 ani, de tinut bloggerii sub control cand fac o campanie pe bloguri? Ce surprize placute si neplacute ati avut in aceasta campanie?
Ionut Oprea: Da, majoritatea se tem, pentru ca toate celelalte medii le ofera iluzia controlului asupra mesajului, si vor sa o aiba si pe internet, si pe bloguri. Si aici e foarte important rolul agentiei, care poate discuta cu clientul la un alt nivel decat noi, furnizorul de social media. Acum, de exemplu, n-am avut astfel de probleme, pentru ca si agentia si clientul inteleg bine acest mediu si nu sunt niciunul la prima campanie pe bloguri.
IQads: Posturile au fost scrise de bloggeri in intregime? Le-ati dat indicatii cu privire la continut?
Ionut Oprea: Dincolo de mecanismele planificate ale campaniei, si elementele promo, nu au existat limite pentru bloggeri in scrierea articolelor, fiecare scriind despre fiecare etapa a campaniei asa cum i s-a parut mai potrivit. Nu doar ca au fost scrise de ei in intregime, insa au avut si libertatea si responsabilitatea de a le scrie cum li se pare mai interesant pentru cititorii fiecarui blog in parte. Noi doar le-am pus la dispozitie materia prima.
IQads: Pluginul de wordpress cu emoticoane al bloggerului de_ce a capatat emoticoane mai mari din campania Zapp Buzz. Cati bloggeri l-au preluat si cat de incantati au fost de faptul ca acum un emoticon din acesta are 4 randuri inaltime si spatiaza foarte mult textul?
Ionut Oprea: L-au preluat in jur de 5-6 bloguri importante initial, or fi mai multe mai mici, insa pe acestea nu l-am monitorizat din motive de reach, si majoritate inca il mai folosesc, la cateva saptamani dupa etapa in care a fost lansat. Da, sunt mai mari si mult mai expresive decat emoticoanele obisnuite, insa asta le face si memorabile si atrage si atentia asupra lor, iar probabil cei care le-au preluat au facut-o pentru ca li s-au parut distractive. Am fi putut sa le facem mici cat cele obisnuite, si probabil l-ar fi instalat mai multe bloguri, insa n-ar mai fi avut efect, s-ar fi pierdut in peisaj si ar fi ramas neobservate.
IQads: Cat a contribuit campania pe bloguri la viralizarea filmelor de pe YouTube?
Ionut Oprea: Cred ca blogurile au contribuit intr-o mare masura la viralizarea filmelor de pe youtube, atat prin expunerea directa, cat mai ales prin declansarea efectului viral.