Digital Buzz cu Irina Morosanu (Business Affairs Manager, F5 si F5 X-Media)
IQads: Stim ca un banner are sanse sa fie mult mai vizibil pe mobil decat online, pentru ca aglomerarea e foarte mare online, in timp ce pe mobil e aproape zero. Ce alte avantaje mai are publicitatea pe mobil?
Irina Morosanu: Telefonul mobil este un obiect extrem de personal, pentru fiecare dintre noi, de care nu ne mai putem lipsi, ne insoteste peste tot, ca atare cred ca este cel mai eficient mijloc de comunicare pe care il poate avea un advertiser la indemana. Practic, te adresezi targetului tau intr-o maniera foarte personala si ai un public captiv - acesta este din punctul meu de vedere marele avantaj al publicitatii pe mobil.
IQads: Cum se explica reticenta fata de publicitatea pe mobil? Tine de clienti sau de agentiile de media (care ar trebui sa propuna includerea mobilului in media plan)?
Irina Morosanu: Retincenta advertiserilor tine, in mare masura, de cat de bine cunosc beneficiile acestui mediu, pe de o parte, si de marimea pietei, pe de alta parte - si aici ma refer la universul total al publicului de mobile, care creste simtitor in fiecare an. Acum putem sa vorbim de o piata si in Romania, inca la inceput, dar cu mare potential de crestere. Este nevoie de un efort comun, atat al agentiilor de media, dar si al publisherilor/furnizorilor pentru a creste acest segment.
IQads: Cat de mult seamana vanzarea de publicitate pe mobil cu cea de publicitate online? Sunt mobi site-urile alese in primul rand in functie de trafic sau conteaza mai mult brandul publicatiei?
Irina Morosanu: Sunt foarte asemanatoare. Atat pe mobil, cat si pe site-uri primeaza bannerele. Legat de cum sunt alese mobi site-urile, as spune ca porneste de la un mix intre brand si trafic. Majoritatea clientilor doresc sa atinga o masa cat mai mare de potentiali clienti, asa cum este si firesc de altfel, ca atare se uita la cifrele de trafic. Pe de alta parte, conteaza si asocierea, deci brandul. Cu siguranta, din doua mobi site-uri cu trafic similar, intotdeauna clientii vor opta pentru cel care are un brand mai puternic in piata.
IQads: 6,24 milioane de afisari, 670.000 de vizitatori unici in luna mai pe mobi site-urile din portofoliul F5 X-media si ARBOmobile. Cifrele sunt impresionante. De ce ar prefera totusi clientii sa cumpere afisari pe website-uri si nu pe mobi site-uri?
Irina Morosanu: De cele mai multe ori din comoditate, pentru ca le este mai usor sa cumpere un mediu pe care il inteleg. Asa era acum cativa ani si cu bannere pe website-uri, oamenii nu intelegeau cum functionau si erau retinceti. Aceasta reticenta s-a transferat acum catre un mediu mai nou "? publicitatea pe mobi site-uri. Un alt motiv tine si de masele atinse, pentru un client care tinteste volume, cifrele din mobile sunt inca mici.
IQads: In top 18 pe mobilestats.ro sunt numai site-uri de stiri, cu cateva exceptii (sharemobile.ro, mobilewave.ro, convertor.ro). Ce fel de branduri ar fi avantajate sa aiba publicitate pe mobil in conditiile astea?
Irina Morosanu: Brandurile care se preteaza cel mai bine la acest tip publicitate sunt cele din zona de IT&Telecom, Banking, Auto, Imobiliare, mai exact clienti care tintesc un target high.
IQads: In ce fel contribuie fiecare parte, F5 X-media si ARBOmobile, la acest parteneriat, cum se completeaza portofoliile si fortele de vanzari?
Irina Morosanu: Parteneriatul a plecat din dorinta noastra si a colegilor de la ARBOmobile de a dezvolta piata de mobile si de a oferi advertiserilor o masa mai mare catre care sa-si promoveze brandurile. Un potential advertiser va fi mult mai interesat de acest mediu daca ii spui ca ai 670.000 de vizitatori unici, decat daca ii prezinti o audienta fragmentata. Am pus mobi site-urile la comun si urmeaza ca ambele regii sa vanda catre un portofoliu de clienti stabilit de comun acord. In plus, momentul coincide cu prima luna in care, in SATI, traficul mobi site-urilor este masurat separat. In prezent, sunt incluse in categorie doar patru site-uri pentru mobil - realitatea.mobi, m.standard.ro, m.cotidianul.ro si m.gsp.ro; dar este un pas important pentru piata de specialitate care acum se construieste, pas care, in opinia mea, va contribui la cresterea credibilitatii in acest mediu.
IQads: Cum pot fi tentati clientii sa cumpere publicitate pe mobil? Sunt mai multe sanse sa accepte, pentru inceput, sa includa o componenta de mobil intr-o campanie cross-media?
Irina Morosanu: Este important sa explicam avantajele acestui mediu, cum poate fi folosit si ce rezultate poate sa ofere. Apoi sa vorbim de cifre si de target. Cu siguranta, o campanie pe mobi site-uri este foarte eficienta daca este integrata intr-o campanie cross-media. Asta este cazul ideal. Probabil ca foarte curand o sa lansam pachete care sa integreze web-bannere cu mobi-bannere.