In ultimul timp, Google a facut progrese importante in indexarea site-urilor Flash, mergand pana la a indexa si continutul fisierelor apelate de Flash. Totusi, mai e mult pana departe. Majoritatea site-urilor in Flash nu sunt concepute sa fie "prietenoase" cu motoarele de cautare, nu au URL-uri diferite pentru pagini diferite, nu au nici macar titluri, subtitluri sau marcaje pentru text.
In functie de proiect, o parte dintre aceste probleme pot fi rezolvate de flash developer. Numai ca, de regula, focusul celor care creeaza astfel de site-uri este in alta parte decat la motoarele de cautare. De aici intervin cateva probleme SEO pentru site-urile in flash.
Prima problema este cu indexarea, iar daca robotii Google se impotmolesc undeva, flash-ul nu iti permite sa afli unde. Daca a trecut de asta, intervine alta problema la obtinerea increderii si popularitatii. De exemplu, daca nu pot pune link spre un anumit lucru dintr-un site, sunt sanse mari sa renunt la a le mai acorda link-ul. De regula, flash-urile primesc embed, nu link.
Si daca site-ul reuseste totusi sa se claseze pe o pozitie suficient de buna in paginile cu rezultate din Google, nestructurarea textului va duce la sanse minime ca descrierea de acolo sa fie cea mai relevanta. Nu in ultimul rand, dupa ce vizitatorul da click este trimis in pagina de inceput si nu acolo unde era informatia cautata. Si daca nu erau suficiente batai de cap, nici nu vom sti daca s-a dus sa vada ce cauta, pentru ca statisticile disponibile pentru site-urile in flash sunt si ele mult limitate.
Dar, inainte de toate acestea, cel care proiecteaza un site ar trebui sa se gandeasca la optimizare pentru oameni si pentru motoarele de cautare, nu doar pentru cele din urma. Un site care incarca greu sau un meniu pe care robotii Google nu il razbat le vor aduce aceleasi probleme si vizitatorilor.
Nu sunt impotriva acestei tehnologii atat de iubite pentru posibilitatile creative oferite. Sunt site-uri care nu ar trebui facute in Flash, sunt site-uri care ar trebui facute altfel in Flash, cum sunt si site-uri care ar trebui sa foloseasca Flash doar partial.
SEO pentru Flash nu e misiune imposibila, dar eforturile sunt mai mari. Alternativa JavaScript nu este nici ea perfecta, avand forme care nu sunt recunoscute de roboti, dar si aici motoarele de cautare fac progrese. JavaScript poate fi utilizat in site-uri intr-un mod curat si prietenos pentru vizitatori (oameni sau roboti). Colegii de la creatie au cateva astfel de reusite, printre care chiar site-ul agentiei (MBDragan.com), unde au folosit scripturi pentru efecte stil Flash fara a afecta uzabilitatea.