[SEO si Flash] "Dintr-un sustinator al flash-ului, m-am transformat intr-un adversar"

de Mugur Patrascu, Managing Director, iLeo

Html sau flash? O dilema care a nascut energii demne de cauze mai bune. O dilema de la care pleaca realizarea fiecarui proiect. O dilema care, in contextul industriei noastre nu are miza. Nu are miza pentru ca nivelul de dezvoltare al industriei este fix in era html. Astazi, nu ne permitem flash. Si din cauza ca nu avem acest exercitiu, nici nu stim sa facem flash.

Flashul necesita bugete mari si pricepere pentru a iesi ceva interesant. Necesita specialitati diverse, de la designeri, animatori, programatori, video, audio, etc, necesita optimizare continua si timpi mult mai lungi de realizare. Flash-ul este ca un fel de racheta. Cativa profesionisti stiu sa o construiasca, iar aceia ajung in spatiu. Toti ceilalti facem racheto-modelism. Personal, dintr-un sustinator al flash-ului, m-am transformat intr-un adversar. Sunt situatii in care clientul isi da cu parerea ca "ar merge mai bine un flash", iar eu ma trezesc cu contr-argumente si scuze pentru a nu-l face flash.

Am ajuns in situatia asta pentru ca am incercat sa fac flash cumva impotriva curentului. Am incercat sa comunic experienta si atmosfera, sa livrez imersiune si functionalitate. Si nu mi-a iesit asa cum mi-as fi dorit. Din toate cauzele de mai sus: bugete, specialisti, timp. Asa ca mai asteptam putin.

Ca urmare, concluzia cu flash-ul este simpla: este singurul care poate sa livreze in zona de comunicare in care muncim, singurul care poate sa transforme posterul in ceva viu si rich dar este deocamdata inaccesibil la standardele pe care le solicita.

Ca urmare, inapoi la html. Iar html-ul livreaza frumos si safe. E putin mai greu sa optimizezi pentru toate browserele posibile, dar livreaza. Livreaza functionalitate, masurabilitate sporita, posibilitati reale de optimizare, timpi rezonabili de constructie. Nu sta foarte bine la experienta, dar e ok. Livreaza bine si aici, pentru cat costa. Asta in partea de comunicare.

Pe partea de business, html-ul, alaturi de alte tehnologii, este singura alteranativa. Este tehnologia care tine industria internetului. De altfel, cred ca acesta este unul dintre motivele pentru care avem atatia adversari inversunati ai flash-ului. Sunt pur si simplu utilizatori profesionisti de html care nu inteleg nevoia de experienta in detrimentul standardizarii si uneori a functionalitatii. Evident ca s-a si facut mult flash de dragul flash-ului, dar altfel nu evoluam.

Ca urmare este si va ramane o discutie deschisa care sper sa nasca mai putine pasiuni pe masura ce trece timpul si ne normalizam. Iar aceasta normalizare inseamna aparitia de proiecte spectaculoase in ambele directii, realizari care sunt singurele argumente valabile in aceasta discutie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune

Dictionar



Branded


Related