[Digital Buzz - Webstock 2009] TPU.ro are UGC de 3 milioane de afisari pe luna

Digital Buzz cu Anca Tenita (Marketing Manager, Free Road)

IQads: Ati castigat locul I la Webstock, in categoria de User Generated Content, cu TPU.ro. Raportandu-te la concurenta si la ce proiecte de UGC stii ca au mai fost in .ro, cum iti explici succesul platformei? E mai usor sa se genereze continut si sa se construiasca o comunitate in jurul unei idei non-comerciale (a oferi raspunsuri, a ajuta pe cineva cu informatii) decat in jurul unui brand?

Anca Tenita: Pe de o parte, este logic ca fiind un site generalist non afiliat unui brand ai mai multe sanse de crestere decat un site de nisa, format in jurul unui brand. Pe de alta parte insa, factorii cheie in UGC, indiferent de natura site-ului sunt capacitatea de a oferi valoare utilizatorilor si puterea de fidelizare a publicul.

Reteta TPU e foarte simpla:

  • imi ofera un raspuns adecvat pentru intrebarea mea;
  • imi stimuleaza dorinta de implicare si imi da certitudinea unei reciprocitati;
  • imi stimuleaza apartenenta la grup;
  • ma face sa rad in fiecare zi;
  • imi stimuleaza competitivitatea si imi ofera un cadrul civilizat in care sa imi etalez competentele;
  • reuseste sa ma surprinda din cand in cand;
  • are o buna uzabilitate.
  • IQads: Acum un an-doi, cand au inceput sa se faca proiecte de UGC in .ro, erau la moda concursurile cu teme foarte simple (ca sa nu zic stupide) in care te inscriai trimitand o poza in care esti imbracat in verde, pentru ca asa era culoarea brandului sau o poza cu un grup de oameni pentru ca una dintre valorile brandului era prietenia. De ce nu au supravietuit acele concursuri si in ce directie se indreapta categoria de UGC, ce fel de continut vor fi userii dispusi si motivati sa genereze in viitorul apropiat?
  • Anca Tenita: Nu sunt in masura sa judec cum au performat unele proiecte. Pot spune doar ca unitatea de masura a succesului pentru un site de campanie a unui brand este diferita fata de cea cu care se masoara reusita unei comunitati generaliste.
  • Despre evolutia UGC-ul este evident ca se afla intr-un trend ascendent. Mi-ar placea sa vad in Romania retele sociale in care userii sa poata castiga bani din monetizarea contentului generat si din profilul propriu. La fel, m-as bucura sa existe in .ro o retea sociala bazata pe cultura.
  • IQads: Cum a evoluat interesul publicului pentru TPU.ro, judecand mai intai dupa numarul si frecventa comentariilor si apoi ca trafic (vad in SATI o crestere impresionanta de la 800.000 afisari in martie, la 3.000.000 in august)?
  • Anca Tenita: La baza cresterii se afla perceptia utilitatii pe care o au userii in legatura cu site-ul TPU. Ne-au spus-o intr-o cercetare pe care am realizat-o, astfel ca media scorurilor obtinute pe o scala a utilitatii de la 1 la 5 (in care 1 "? deloc folositor si 5 "? foarte util) a fost de 4,37.
  • Utilizatorii fac din TPU un site util prin raspunsurile lor. Asa am ajuns in luna august la aproape jumatate de milion de unici, cam un sfert din unicii unui site major din .ro (de ex: trilulilu.ro). Si tot perceptia utilitatii TPU face ca rata de revenire pe site sa fie de 50% pe saptamana.
  • Mai exista un alt factor al cresterii: adolescentii care au venit pe TPU si care au adus dupa ei alti useri noi. Ei sunt "conectorii", asa cum ii numeste Malcom Gladwell. Ei au raspandit "epidemia" si au facut posibil ca 14% din utilizatorii noi sa fi aflat de TPU de la prieteni.
  • IQads: Care sunt categoriile cu cele mai multe intrebari pe TPU.ro?
  • Anca Tenita: Top 5 categorii:
  • 1. "Adolescenti" "? 8.398 de intrebari
  • 2. "Conversatii" "? 6.432 de intrebari ;
  • 3. "Sanatate" "? 6.112 de intrebari ;
  • 4. "Dragoste si sex" "? 5.445 de intrebari ;
  • 5. "Timp Liber" "? 4. 676 de intrebari ;
  • Asta dovedeste inca o data nevoia de comunicare a adolescentilor si principalele subiecte de interes ale omului normal: dragostea, sexul, sanatatea si timpul liber. 
  • IQads: Ce fel de public are TPU.ro si in ce perioada a zilei posteaza mai des? E genul de activitate pe care o faci la serviciu, dupa serviciu, dupa ce te intorci de la scoala, pentru distractie, pentru ca ai nevoie neaparat de un raspuns urgent sau pentru ca te macina de multa vreme o problema existentiala?
  • Anca Tenita: In prezent, publicul TPU este un public preponderent feminin (68%sunt femei), compus in cea mai mare parte din adolescenti: 66% din userii TPU au varsta pana in 22 de ani. Din punct de vedere al frecventei de acces al site-ului, extremele (adica: utilizatorii ocazionali "? cei care intra pe TPU cel mult 1 data pe luna si power users "? cei care intra pe TPU cel putin 1 data pe zi) sunt reprezentate de segmentul adolescentin. 
  • Adultii care ne viziteaza site-ul, o fac in mod frecvent, adica cel putin 1 data pe saptamana. Cu cat frecventa de acces creste, cu atat creste si timpul mediu petrecut pe vizita pe TPU. Utilizatorii ocazionali intra rar si stau putin, power users intra des si stau mult :).
  • Orarul de utilizare TPU: utilizatorii TPU sunt destul de matinali, fapt care face ca "actiunea" sa inceapa de la 8.00, cand sunt, conform Google Analytics, in jur de 1.000 de vizite. La ora 15.00 sunt cam 2.300 de vizite, dupa care numarul lor stagneaza pana la 18.00. Incepand cu 18.00 atmosfera se incinge din nou, ajungand sa atinga pickul de 3.000 de vizite la ora 21.00. Singurul interval orar care nu inregistreaza cel putin 100 de vizite este intre 04.00 si 05.00 dimineata.
  • Motivatia folosirii TPU: pentru unii TPU este un prilej de conversatie si de aceea vin aici pentru a-si impartasi povestile, temerile, bucuriile, filosofiile de viata. Altii vin pentru ca au o problema urgenta si nu cunosc solutia (de ex: "Care este cel mai scurt drum de la Gara de Nord la aeroportul Baneasa?"). Unii utilizatori nu au pe cineva care sa-i indrume si incearca sa-si gaseasca repere printre raspunsurile de pe TPU (de ex: "Care sunt cele mai bune 10 carti pe care le-ati citit?"). Altii, pentru ca simt bine oferind sfaturi. Bineinteles, multi vin pentru a se amuza de intrebarile care apar si asta nu este tocmai un lucru rau :).
  • IQads: Exista publicitate pe TPU.ro? Daca un brand ar vrea sa se foloseasca de comunitatea de 20.000 de membri (creata in doar 6 luni), ce gen de proiect ar putea dezvolta acolo? Ar putea folosi TPU wiki, de exemplu?
  • Anca Tenita: Da, exista publicitate, asta datorita colegilor de la F5 Xmedia.
  • O retea sociala si mai ales una precum TPU, care are la baza conversatia, poate fi mult mai ofertanta pentru branduri decat un site de continut editorial, iar asta din doua puncte de vedere:
  • 1) Educarea pietei;
  • 2) Generarea de discutii/ conversatii in jurul brandului.
  • Legat de prima directie, este stiut faptul ca brandurile lider sunt cele care au puterea de a se promova dincolo de nivelul ofertei comerciale, atingand nivelul de educare a pietei. Spre exemplu, un lant de farmacii poate sustine o serie de articole despre problemele de sanatate, sezoniere si de interes general (de ex: gripa, insolatie, astenie) prin care va atrage bunavointa si receptivitatea publicului. Iar in cazul TPU, vorbim de un public lunar mai numeros decat populatia Timisoarei. Deja unele branduri precum Germanos au inceput sa implementeze astfel de campanii. 
  • Pe partea de conversatie cu utilizatorii TPU, un brand isi poate comunica valorile si produsele prin intermediul unui specialist, a unei "voci cu greutate", care va fi invitat pe TPU. 
  • TPU si Realitatea.net au organizat o intalnire cu medicul Sebastian Pop, care a oferit raspunsuri la problemele dermatologice. Astfel de actiuni se pot realiza in mod regulat. 
  • De asemnea, actiunile de CSR si cele ale ONG-urilor promovate in comunitatea TPU se pot bucura de succes.
  • IQads: Cat de complex e profilul membrilor TPU, cum se stabileste rankingul si ce alimenteaza dezvoltarea comunitatii?
  • Anca Tenita: Fiecare actiune pe care o face userul pe site ii aduce un numar de puncte mai mare sau mai mic dupa caz. Insa nu doar cantitatea actiunilor conteaza, ci si calitatea lor. Raspunsurile sunt votate de ceilalti membri si asta ii afecteaza rank-ul. Raspunsurile castigatoare il rasplatesc cu un binemeritat numar de puncte. De curand am introdus si un sistem de notare a intrebarilor, tocmai pentru a rafina rank-uirea userilor. 
  • IQads: Ce crezi despre bannerele plasate in retelele sociale? Sunt oamenii mai atenti la ele, mai dispusi sa dea click, mai deschisi la receptarea mesajului sau acolo ar trebui sa li se ofere alt fel de publicitate?
  • Anca Tenita: Discutia este despre comunicarea brandurilor in retelele sociale si nu se rezuma doar la o campanie de bannere. Evident ca bannerele sunt parte din mix, insa numai cu bannere nu se face primavara. Traim in vremea cross-urilor si a campaniilor integrate, care s-au dovedit a fi mai eficiente decat simpla folosire a bannerelor.
  • IQads: E rationamentul valabil si pentru TPU.ro? 
  • Anca Tenita: Absolut. De aceea am mentionat mai sus exemple de proiecte speciale care se pot face pe TPU. Pentru fiecare brand putem gasi mixul perfect intre aceste modalitati de promovare. Iar la final vom obtine o comunicare de bun-simt, neintruziva si o legatura fireasca intre brand si utilizatorii TPU.
  • IQads: Ce intrebari trasnite pun oamenii pe TPU.ro? Presupun ca project managerul se distreaza in fiecare zi. 
  • Anca Tenita: In fiecare saptamana Raluca Diaconu, Project Manager-ul TPU.ro, face o selectie a celor mai trasnite intrebari & raspunsuri pe care o publica pe blog si in newsletter. Perlele de saptamana aceasta sunt aici. Raluca are o relatie extrem de stransa cu userii. Multi dintre ei vor sa afle cine e in realitate, cum arata si care e hi5-ul ei. Altii i-au scris poezii :). Cel mai dificil este sa comunice cu userii obraznici, dar pana la urma problemele se rezolva. 
  • In urma cercetarii noastre, activitatea de moderare realizata de Raluca a inregistrat o medie de 4,35 din maximul de 5 puncte, ceea ce este foarte bine.
  • IQads: Dar un top de raspunsuri cu informatii extrem de utile, care sa fi ajutat oamenii in actiuni concrete, nu doar pentru confort psihic?
  • Anca Tenita: Deocamdata nu am realizat un astfel de top, insa o sa-l adaugam in lista dezvoltarilor viitoare. 
  • IQads: Vad ca pentru a folosi contul de twitter @tpuro, userii trebuie sa dea un reply in care sa includa #q in intrebare ("@tpuro #q intrebare"), iar apoi primesc reply cu hashtagul #rasp. Cate intrebari vin de pe twitter pe site in medie, pe luna? 
  • Anca Tenita: In fiecare luna avem in jur de 20 intrebari venite prin canalul TPU de pe Twitter. Nu este o cifra mare, insa noi vrem sa dam utilizatorilor posibilitatea de a interactiona cu site prin cat mai multe tool-uri. Avem in vedere pentru viitor si o versiune de mobil.
Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related