Digital Buzz cu Adrian Stanescu (Country Manager, Thinkdigital Romania)
Din program:
1. Dar ce, e ceva in neregula cu rata de click de 0,3%?
2. Campanii din .ro derulate prin Eyeblaster
3. Exemple de bannere creative din .com livrate prin Eyeblaster
4. Cum se face Behavioral targeting?
5. Indicatori de evaluare
6. Retargeting si modificarea continutului bannerelor
Intrebari de background
1. Dar ce, e ceva in neregula cu rata de click de 0,3%?
IQads: Crezi ca agentiile sunt constiente ca rata medie de click a bannerelor, de 0,3%, e foarte mica si ca trebuie sa faca ceva ca sa sara de pragul asta?
Adrian Stanescu: Ei stiu ca e mica si cauta sa rezolve problema asta, dar cauta solutia in directia gresita, prin a face bannerul mai mare, mai intrusiv si mai deranjant. Si nu e acolo solutia. Trebuie sa ofere engagement cu userul acolo unde se afla el, pe pagina pe care se afla. Eyeblaster poate livra bannere care fac colectarea de date direct in banner sau bannere securizate pentru comert electronic, iar userul poate cumpara direct din banner, nu se mai duce pe site-ul companiei. Sunt pe messenger cu prietenii mei si acolo am fereastra de cautare pentru biletul de avion, bag credit cardul, se face o conexiune criptata cu bannerul si mi-l cumpar direct din banner, de ce sa mai deschid un browser? Asta e tot, nu ma pune sa ma duc in alta parte. Eu sunt aici. E normal, e uman.
IQads: Cand vor campanii cu CPC (Cost per Click), voi le ziceti vreodata ca e o creatie care nu o sa atraga clickuri, ii sfatuiti sa o schimbe?
Adrian Stanescu: Da, dar nu intotdeauna ne asculta.
IQads: Ce probleme au campaniile actuale de bannere din .ro?
Adrian Stanescu: Se lucreaza in continuare intr-un sistem cu limite tehnice si intr-un model de lucru din anii "?99-2000. Modelul de atunci era simplist:
afisare - click - microsite si asta pentru ca bannerele nu puteau fi complexe, nu puteau depasi 100 KB, pentru ca doar atat suportau majoritatea adserverelor. Dar studiile noastre arata ca rata de conversie e de 8 ori mai mare intr-un banner decat intr-un microsite si am avut chiar campanii in care rata de conversie a fost de 40 de ori mai mare in banner. E logic: daca imi citesc stirile, sunt mai degraba dispus sa iti dau 2-3 secunde din timpul meu acolo unde sunt decat sa ma duc pe alt site si atunci rata de conversie e mult mai buna in banner.
Oamenii au ramas ancorati in modelul vechi pentru ca s-au obisnuit sa lucreze asa. Trebuie sa se schimbe cu totul modul in care gandesc campaniile, de la inceput pana la sfarsit. E un mod de gandire, nu e vorba doar de faptul ca acum pot sa serveasca prin Eyeblaster bannere in flash de 10 MB sau de 50 MB pentru bannerele video HD. Noi incercam sa schimbam mentalitatea asta si sa ii facem sa inteleaga utilizatorul pe tot parcursul procesului, atat in ceea ce priveste engagementul, cat si post-interaction activity (atunci cand nu da click imediat pe banner, dar isi aduce aminte de mesaj peste cateva zile si intra direct pe site).
IQads: Si presupun ca vreti sa schimbati si modul in care se face evaluarea unei campanii de bannere.
Adrian Stanescu: Modelul de pana acum masura eficienta prin numarul de afisari si de clickuri. Modelul asta in alb si negru este gresit. Exista si zone de gri care presupun engagement, interactiune: poate ca nici n-am dat click, dar m-am jucat sau mi-am lasat datele pentru a fi contactat direct in banner. Eyeblaster masoara cati oameni s-au jucat in banner si cat timp. Pentru publicitatea de la tv, stiu doar audienta, dar nu stiu ce au facut oamenii in timpul spotului (poate s-au dus la bucatarie, poate au vorbit la telefon sau au dat sonorul la minim). Diferenta e ca in online stiu cu precizie cati s-au jucat si cat timp. La spoturile video stim inclusiv cati au dat play, cati s-au uitat pana la capat sau doar la jumatate, cati l-au vazut full screen, cati l-au vazut cu sonor, fara sonor, absolut tot. In online rezultatele sunt mult mai clare.
In plus, avem de exemplu Post-impression conversion rate, care arata rata de conversie doar in urma afisarii, fara sa dea click, si apoi, la un timp, si-au adus aminte si au intrat pe websiteul clientului sau pe landing page. Noi, practic, punem un conversion tag, un cod care ne spune daca tu ai ajuns in landing page imediat dupa click sau dupa cateva zile. Post-click conversion reprezinta situatia in care ai dat click pe reclama, dar n-ai avut timp sa-ti iei biletul de avion. Peste 10 zile, ai intrat din nou si ti-ai cumparat biletul. Indicatorul post-impression latency arata la cat timp dupa click ti-ai luat biletul de avion.
IQads: Cum faceti cunoscut noul mod prin care ar trebui sa se masoare rezultatele campaniilor de bannere? Oamenii de media se plang ca nu se poate masura eficienta online-ului, clientii n-au de unde sa invete, cum depasim situatia asta?
Adrian Stanescu: Ne-am intalnit cu oameni carora le-am prezentat indicatorii si sistemul, ei sunt la curent cu faptul ca se poate masura eficienta si cu toate astea ii aud in conferinte ca spun "e dificil de masurat eficienta in online". E o minciuna. Ca le e lene s-o faca sau sa-i explice clientului, ca nu vor, eu inteleg, dar clientii trebuie sa stie ca eficienta in online se poate masura mai bine ca pe tv si ca in orice alt mediu. De 4-5 ani de zile se poate face treaba asta foarte usor. Faptul ca unii nu stiu e o prima problema, dar lucram la chestia asta, ne intalnim cu ei, le prezentam, facem seminarii, traininguri. Faptul ca nu aplica lucrurile pe care le invata e si o problema a agentiilor, dar si a clientilor, ca nu le cer.
IQads: Dar crezi ca oamenii de media au ceva de castigat din a ignora faptul ca se poate masura eficienta in mod precis? Poate au deal-urile lor (ca sa nu zic spagi) pe care le vor pierde daca incep sa masoare eficienta cum trebuie sau daca la un moment dat clientii se vor destepta si vor cere cifre concrete.
Adrian Stanescu: Nu, nu cred asa ceva, cred ca spagile despre care se zvoneste sunt niste accidente. E vorba de cunoastere si de puterea de a schimba ceva. Sunt oameni carora le e greu sa schimbe pana si lucrurile marunte, au ramas ancorati intr-o rutina zilnica si trebuie sa faca un efort sa inceapa sa gandeasca altfel.
2. Campanii din .ro derulate prin Eyeblaster
IQads: Ce rezultate a avut campania pentru South Pacific (descrisa pe larg aici)?
Adrian Stanescu: Pentru South Pacific, in plina criza financiara, clientul ne-a rugat sa incetinim campania dupa 2 saptamani, pentru ca cei 3 oameni de vanzari nu mai faceau fata sa-i sune pe clientii interesati. Dupa 4 saptamani de campanie, in lunile mai si iunie, cand nu cumpara nimeni, se semnasera contracte pentru 47 din cele 117 case disponibile. La 2 saptamani dupa ce s-a terminat campania care a durat in total 6 saptamani, inca nu terminasera de sunat pe toata lumea interesata de o casa. Pentru creatie, CTR maxim in timpul campaniei a fost de 12%.
Pentru bannerul cu jocul (alege cum sa distrugi banca), pe MSN, rata de interactiune a fost de 51%, user average dwell time (timpul mediu de interactiune) a fost de 36 de secunde, video started rate 49%.
Avem creative comparison, care iti arata comparativ cum au evoluat cele doua componente ale campaniei: joculetul si filmuletele cu Gogu si Maria.
Pe MSN Messenger, desi timpul si rata de interactiune au fost mari, rata de conversie a fost mica. Deci sunt multi indicatori care trebuie luati in calcul, nu doar rata de click sau de interactiune. Cea mai mare conversie a fost pe casasigradina.ro si imobiliare.ro, desi au avut un timp de interactiune mai mic.
Filmuletele cu Gogu si Maria au avut video play rate pe imobiliare.ro de 49%, iar pe miresici.ro de 56%. Pe Hotmail, 48% s-au uitat pana la capat, pe miresici.ro s-au uitat doar 6,55% pana la jumatate "? asta din 53.000 afisari.
In medie, dintr-un total de 1,7 milioane afisari, 26% au initiat spotul video, iar dintre acestia 17% s-au uitat pana la jumatate si 10% pana la final. Dar rezultatele vorbesc dpdv al clientului, ca pana la urma au vandut si inca mai au baza de date sa mai tot vanda.
IQads: Ce rezultate a avut bannerul cu joculetul Raid, realizat de MRM Partners?
Adrian Stanescu: Era un banner care se expanda la click, nu la mouseover, ca sa nu fie intrusiv, pentru ca overlayerul se intindea pe toata pagina. Era vorba de un joc in care trebuia sa omori tantarii si mustele, cu unul dintre cele 3 instrumente de acolo. Rata de interactiune a fost de 22 de ori mai mare decat rata de click (asta inseamna ca la fiecare om care a dat click, au fost 22 care s-au jucat), iar dwell time a fost de aproape 1min. 17 sec. A rulat pe 4 site-uri romanesti.
IQads: Ce rezultate a avut bannerul Euro GSM, realizat de agentia COGEP (Compania Generala de Publicitate)?
Adrian Stanescu: A fost primul banner din Romania cu 2 landing page-uri. Incepea jocul si daca voiai un hint si dadeai click la inceput, te ducea intr-un landing page in care erau cuvinte subliniate. Daca gaseai cuvantul, terminai jocul si dadeai iar click pe banner, te ducea in alt landing page, unde era un formular in care iti lasai datele de contact. In functie de faza in care erai in banner, te ducea in alta parte. Durata era de 36 de sec iar dwell time-ul de un minut si ceva.
Am constatat ca oamenii se jucau de 2-3 ori, ca sa vada si celelalte cuvinte. A fost primul banner la care am avut custom interactions, adica am masurat niste interactiuni specifice: cati au apasat butonul de hint, de win si de new game.
3. Exemple de bannere creative din .com livrate prin Eyeblaster
IQads: Asa, arata-ne cateva exemple de bannere interesante care se pot livra prin Eyeblaster.
Adrian Stanescu: Pentru lansarea lui Chevrolet Tahoe in "The Apprentice", emisiunea lui Donald Trump, agentia a facut un banner in care userul isi putea crea propria varianta de spot tv.
In mod normal, ar fi fost nevoie de un microsite ca sa faca asta, dar ei au reusit sa faca totul doar intr-un banner. In el se gaseau niste secvente cu masina, filmate in diverse anotimpuri, care porneau la mouseover; cu drag&drop userul punea cap la cap secventele dorite, adauga muzica si text, apoi putea vedea un preview al clipului. Dadea enter si clipul se ducea direct in adserver. I se cerea adresa de mail, el o completa direct in banner si gata, era inscris in concurs.
Si asa clientul a obtinut o baza de date de oameni interesati de Chevrolet Tahoe. Si toate astea in 20 de secunde, fara ca userul sa paraseasca site-ul pe care era. Asta e un banner la care rata de conversie (numarul de oameni care au trimis filmuletul lor) a fost de 40 de ori mai mare decat daca totul s-ar fi desfasurat pe microsite. S-a rulat simultan o campanie de bannere simple, pe care trebuia sa dai click si sa mergi pe microsite sa faci toate astea. Pentru fiecare om care a dat click pe banner ca sa ajunga pe microsite si sa-si creeze propriul clip, au fost 40 de oameni care si-au creat clipul in banner. Inseamna eficienta de 4000%.
IQads: Dar de ce crezi ca de obicei clientii insista ca userii sa dea click pe banner si de-acolo sa ajunga pe site-ul lor? Pentru ca trebuie sa justifice eficienta muncii lor prin crestera traficului pe site in timpul campaniei sau prin numarul de click-uri obtinute in campania de bannere?
Adrian Stanescu: Nu, microsite-ul are valoarea lui. E o cantitate limitata de informatie pe care pot sa o comunic intr-un banner, mai ales daca bannerul trebuia sa aiba pana acum doar 100KB. Bannerele cu continut de pana la 10MB au spart bariera: inainte se puteau spune foarte putine lucruri intr-un banner, iar acum se pot spune mult mai multe, dar nu la fel de multe ca intr-un site. Am nevoie de un landing page, nevoia asta nu dispare.
IQads: Cred ca si oamenii de marketing inteleg cand ei sunt useri, dar cand sunt la serviciu, brusc nu mai inteleg.
Adrian Stanescu: E normal sa fi fost asa pana acum, pentru ca nu se putea tehnic. Acum se poate.
IQads: Alt exemplu.
Adrian Stanescu: Channel no5. E tot un homepage takeover, am un floating care sta doar 2-3 secunde, sa-mi atraga atentia, apoi am bannerul de site cu push down content.
Am brandingul, bannerul de 300x250 si la mouseover imi impinge continutul in jos si imi serveste asta. Prima user-initiated action e mouseover, a doua e clickul. Daca vreau, pot sa-l inchid. Absolut tot poate fi personalizat, inclusiv imaginea playerului. Bannerul e format din 6 mici secvente video, de cate 10 MB fiecare, pentru a se putea vedea tot trailerul.
IQads: Si presupun ca se poate implementa pe orice site acest banner cu push down content, pentru ca, practic, se mareste inaltimea headerului, nu?
Adrian Stanescu: Da, pentru ca nu se schimba designul site-ului, se implementeaza doar un format de banner. Mai exista sidekick ad, care impinge continutul in lateral.
IQads: Ca sa implementezi asa ceva pe un site din Romania, creativul trebuie sa-l faca special pentru designul site-ului, presupun, nu?
Adrian Stanescu: Da, trebuie mai intai sa ai acordul publisherului si apoi creatia e adaptata la dimensiunile site-urilor pe care e implementat. Agentia de media cumpara spatiul respectiv de la site, site-ul ii da dimensiunile si agentia de creatie face bannerul exact pe dimensiunea site-ului, iar noi ii dam specificatiile tehnice. In momentul de fata incercam sa incheiem parteneriate pentru proiectele speciale cu publisherii ("sidekick ad" si "push down banner"). Am initiat deja discutii cu ei.
IQads: Alt exemplu de banner.
Adrian Stanescu: Mousetracker: un exemplu de banner in care arat ca pot sa personalizez continutul bannerului in functie de pozitia cursorului pe ecran. Daca duc mouse-ul in dreapta, tipa se uita in dreapta, daca il duc mai jos, se uita in jos, tot timpul urmareste cursorul. E un banner cu continut multiplu video, dar imagineaza-ti sectiunea de agentii de publicitate de pe IQads. In momentul in care sunt cu mouse-ul peste ea, o sa inceapa reclamele la diverse agentii de publicitate. Daca sunt in sectiunea de campanii, o sa inceapa deja sa ruleze reclamele in bannere.
IQads: Si cum masurati interactiunea cu un banner din acesta?
Adrian Stanescu: Masuram absolut orice, unde ai fost cu mouse-ul, cat timp ai stat cu mouse-ul acolo, ce ai facut cand ai fost cu mouse-ul acolo. Si nu numai ca masuram, dar putem sa dam instantaneu alt continut.
IQads: Alt exemplu.
Adrian Stanescu: Banner de engagement, campania Adidas "? Impossible is nothing, a luat Gold la Cannes. E un banner expandabil, care are in spate un layer transparent si el stie pe unde ma plimb cu mouse-ul. Are rata de click foarte mica, dar engagement cu brandul de peste 20 de secunde.
IQads: Alt exemplu.
Adrian Stanescu: Gandeste-te cate televiziuni emit HD in Romania acum. Noi putem sa livram bannere cu video HD de pana la 50 MB. E o tehnologie foarte desteapta pentru video HD, care nu ingreuneaza incarcarea paginii. Mai intai se incarca un banner de 40KB, apoi lasa continutul site-ului sa se incarce, incarca 300KB din film, astfel incat eu sa pot sa navighez pe pagina si el, in spate, in timp ce noi ne uitam acum, incarca filmul, ca de-aia porneste asa de repede.
Eyeblaster au fost primii care au lansat bannerele video si interactive, iar standardele IAB la nivel international pentru bannere video si interactive au fost preluate de la Eyeblaster, pentru ca au considerat ca ale lor sunt cele mai bune.
IQads: Altul.
Adrian Stanescu: Uite, un nou joc facut de EA. In momentul in care am dat click pe el, el e deja expandat ca un overlayer transparent care imi face captura ecranului din spate si ma lasa sa interactionez cu el. Cand dau click, afiseaza animatia respectiva.
IQads: Altul.
Adrian Stanescu: Odisea - Titanic pleaca dintr-un banner 300x250. La mouseover expandeaza si pot sa ma joc cu timona, pot ghida Titanicul sa nu loveasca aisbergul. Si jos pica exact bucatile din site. E foarte important ca e user-initiated. Chiar si pentru bannerele expandabile, noi recomandam sa aiba o secunda de delay, ca sa stie ca n-ai trecut din greseala cu mouse-ul peste el.
IQads: Si accesul la bannerele creativezone.eyeblaster.com e gratuit?
Adrian Stanescu: Da, oricine poate intra acolo. Bannerele pot fi sortate pe industrii, pe servicii, pe interactive features etc.
4. Cum se face Behavioral targeting?
IQads: Puteti desfasura campanii de behavioral targeting in Romania, acum?
Adrian Stanescu: Da.
IQads: In ce consta Behavioral targeting, mai exact?
Adrian Stanescu: Uite, poate vezi un banner, n-ai timp sa dai click, dar peste doua saptamani iti aduc aminte si intri pe site. Actualele sisteme nu stiu daca tu ai vazut candva bannerul si acum intri pe site. Eyeblaster stie asta, prin cookie-uri.
IQads: Si daca am cookie-urile dezactivate, mai puteti face Behavioral Targeting?
Adrian Stanescu: Nu o sa putem face Behavioral Targeting in cazul asta, dar conform SATI, doar 2,5% din populatia Romaniei are cookie-urile dezactivate. Eu cred, totusi, ca si le vor reactiva, ca sa nu mai vada reclame care nu-i intereseaza. Prin Behavioral Targeting, publicitatea devine relevanta. Eu o sa stiu ca pe tine te intereseaza decoratiunile interioare si filmele, asa ca nu o sa-mi irosesc banii sa-ti livrez o reclama la cauciucuri de camioane. Tu vei fi incadrata in targetul "femeie, cu varsta intre 20-30, careia ii plac decoratiunile interioare si filmele". Si in momentul in care o sa am client o firma de decoratiuni, o sa vezi o reclama pentru aceasta firma, nu pentru altele.
IQads: Da-ne un exemplu de banner dintr-o campanie de Behavioral Targeting.
Adrian Stanescu: Am un banner generic de tip leaderboard: MSN Music. Daca nu vreau sa dau click pe el, am aici 3 genuri: Top Rock, Top Country, Top Hip-hop.
La mouseover pe Hip-hop, sa zicem (e user-initiated, nu expandeaza ca nebunu"?), pot vedea un playlist cu cateva sample-uri de melodii. Eu sunt pe site-ul asta si ascult putin, dar nu dau click. Peste cateva zile, ma duc pe cu totul alt site si o sa vad o reclama cu hip-hop, pentru ca am fost tag-uit ca imi place hip-hopul. Tie o sa-ti arate una cu rock, pentru ca tu ai facut mouseover pe Rock. Behavioral Targeting presupune segmentarea targetului in functie de preferintele pe care le are intr-un numar de categorii, care vor avea fiecare mesajul ei.
IQads: Si trebuie sa vina agentia sa ceara Behavioral Targeting sau functioneaza implicit, tot timpul, pentru Eyeblaster?
Adrian Stanescu: Campania trebuie gandita in asa fel incat sa foloseasca aceasta tehnologie. Totul trebuie sa pornesca de la strategia aleasa pentru brieful clientului. Clientul trebuie sa-si defineasca foarte bine obiectivele. Sa zicem ca are o promotie de 10% pentru o masina mica. E foarte usor sa transmit acelasi mesaj pentru toata lumea, dar nu e relevant pentru toata lumea, pentru ca unii oameni vor o masina mica, altii vor o masina de clasa mare, de familie sau o masina sport.
Asa ca agentia care gandeste strategia trebuie sa gandeasca asa: facem o campanie de Behavioral Targeting, vedem ce masini prefera oamenii, in timpul asta le comunicam despre brand, dupa care facem cate un banner pentru fiecare model de masina in parte. Noi suntem doar un suport tehnic pentru ei, ei trebuie sa se gandeasca sa faca asa campania. Acum, la inceput, noi ii ajutam sa afle ca se poate face Behavioral Targeting, pentru ca ei sa gandeasca lucrurile mai departe.
IQads: Dar daca ei nu stiu ca exista Behavioral Targeting, n-o sa vina sa va ceara asta.
Adrian Stanescu: Ei stiu toti ca exista, noi ne-am intalnit cu toate agentiile de media si de creatie web.
IQads: Si pentru ce tipuri de campanii e bine sa folosesti Behavioral Targeting? Doar in cazul in care am mai multe optiuni (mai multe tipuri de muzica sau de masini)?
Adrian Stanescu: E bine sa fie folosit pentru orice fel de campanie care presupune ca mesajul sa fie relevant si care urmareste o segementare a audientei. De ce sa dau banii sa vada toata lumea reclama mea la masina Toyota Yaris? De ce sa platesc ca s-o vada cineva care conduce un Jeep? Banii aia sunt aruncati pe fereastra. Pe mine ma intereseaza ca mesajul meu sa fie comunicat catre oamenii pe care ii intereseaza. Eu pot, folosind Behavioral Targeting, sa-i targetez pe cei care au reactionat in prima faza. Campania capteaza informatii pe masura ce se desfasoara. Poate sa nu fie despre Toyota Yaris in prima instanta, poate sa fie o intrebare despre ce fel de masina preferi. A doua faza a campaniei targeteaza doar oamenii interesati de o masina mica. Ceilalti, interesati de o masina mare, vor primi un mesaj generic. Scopul e ca mesajul sa fie relevant si eficient, sa nu cheltuiesc banii cu afisari in plus.
5. Indicatori de evaluare
IQads: Ce indicatori de evaluare aveti in Eyeblaster?
Adrian Stanescu: Dwell time (timpul mediu de interactiune) masoara impactul asupra brandului. Sa zicem ca am doua bannere si vreau sa stiu care performeaza mai bine dintre ele. Unul e pus pe mess si are rata de click si video start rate mai bune, iar altul are rata de interactiune mai mare. Benchmarkul e mult mai mare decat ambele. Care e mai bun? La intrebarea asta ar trebui sa raspunda agentia de media. Si atunci intervine acest indicator care se numeste "dwell time" si care imi spune cat timp au petrecut oamenii interactionand cu bannerul, asta insemnand mouseover, user-initiated expansion, user-initiated video sau user-initiated custom interaction.
IQads: Tipuri de indicatori.
Adrian Stanescu: Avem 17 tipuri de rapoarte. Stim in timp real foarte multe lucruri. Sistemul scoate singur la final un raport pe scurt, in care avem performanta campaniei pe fiecare site in parte, benchmarkul la nivel international si totalul. Pe urma avem analize mai detaliate: engagement summary (rata de interactiune, rata de click, user average dwell time, video started rate "? cati oameni au pornit clipul si video average duration "? cat timp s-au uitat la el). Cum au functionat asta comparativ dpdv grafic, pentru ca poate unele site-uri au o rata de interactiune mai buna, in comparatie cu evolutia ratei de click. Cum este durata interactiunii pentru fiecare publisher, utilizatorii unici si frecventa.
IQads: Ce inseamna overlapping?
Adrian Stanescu: In modelul actual, agentiile de media ruleaza o campanie pe mai multe site-uri, primesc rapoartele de la fiecare site in parte si aduna: 10.000 de unici pe site-ul A, 20.000 pe site-ul B, 30.000 pe site-ul C. Ei compileaza manual, aduna si rezulta un total de 60.000 de unici, ceea ce e gresit, pentru ca sunt dedublari: sunt unii care au fost si pe mess si pe prosport, de exemplu. Deci nu numara indicatorii de media corect, indicatorii de reach si de frecventa sunt gresit calculati. Din Eyeblaster eu pot vedea unicii pe toata campania mea, indiferent de site-urile pe care a rulat, pentru ca ii numara o singura data. Am afisari, unique clicking users rate, unique interacting users rate, unique video viewers rate. Performanta pe frecventa, o analiza comparativa intre rata de click, rata de interactiune si dwell time-ul, publishers unique overlap (utilizatorii caror site-uri s-au suprapus cu alte site-uri).
IQads: Se poate compara performanta mai multor tipuri de bannere?
Adrian Stanescu: Da, avem Creative Comparison, un tool foarte important pentru campaniile creative, pentru ca pot sa vad in timp real care executie creativa performeaza cel mai bine. Am avut campanii care au avut 5 variante de banner x 3 dimensiuni, deci 15 in total. Dupa cateva zile, dintre toate cele 15 puteam vedea care performeaza mai bine si unde si le schimbam instantaneu din platforma, nu mai trebuia sa trimitem la fiecare site in parte, sa faca schimbarile, ca se incarca direct din platforma.
6. Retargeting si modificarea continutului bannerelor
IQads: Ce alte instrumente mai are Eyeblaster?
Adrian Stanescu: Sunt situatii in care trebuie sa schimbi in timp real continutul bannerului. Modelul actual inseamna ca, pentru cea mai mica modificare (mi se modifica pretul, vreau sa schimb o imagine) bannerul trebuie trimis inapoi la programator sa faca schimbarile in banner, apoi trebuie trimis la toate site-urile ca sa-l incarce din nou, ceea ce dureaza. Smart versioning e un produs din Eyeblaster care scaneaza bannerele existente si le pune elementele in layere: text, imagine, video, sound. Agentia poate intra pe platforma ca sa modifice bannerul in orice moment.
IQads: Si depinde de cum e facut swf-ul in agentie?
Adrian Stanescu: Nu, tocmai asta e, ca le scaneaza si le face layere noi.
IQads: Dar voi cereti fla-ul?
Adrian Stanescu: De obicei nu avem nevoie de fla, dar pentru ca in ro piata e la inceput, e mai bine sa avem fla-ul ca sa le spunem daca e nevoie de alte schimbari.
IQads: Ce inseamna ca faceti retargeting?
Adrian Stanescu: E tehnologia folosita de Amazon sau de eBay - noi facem pixel tracking, cu acordul publisherului si capturam pe site informatii despre utilizator, pe care il retargetam ulterior. In momentul in care un user se duce pe Toyota.com si se uita la Landcruiser, eu am memorat ca fost interesat de acest model pe pagina clientului si, peste o luna de zile, cand adserverul meu il vede pe user pe zf.ro, ii arata un banner cu Landcruiser, pentru ca stie ca el a fost pe pagina de Landcruiser. Sau sa zicem ca ai vrut sa cumperi un bilet de avion, dar in timp ce completai, ti s-a intrerupt conexiunea la internet. Cand revii, te vad si-ti livrez un banner exact acolo unde ramasesesi tu cu completarea formularului.
IQads: Pentru ca agentiile sa desfasoare campanii de bannere folosind Eyeblaster, trebuie ca publisherii respectivi sa aiba un parteneriat prealabil cu voi sau e posibil oricand si voi doar le dati codul de banner?
Adrian Stanescu: Oricand. Toate adserverele publisherilor din ro sunt compatibile cu Eyeblaster. Trebuie bifata optiunea "third-party adserver" si pot pune acolo codurile date de noi.
IQads: Si sunt publisherii reticenti la implementarea unui cod third-party?
Adrian Stanescu: A fost o reticenta generata initial de lipsa de cunoastere, dar a disparut pentru ca au vazut ca nu le face nici o problema in incarcarea continutului, ba mai mult, le elimina din problemele de adserving. Foarte important pentru publisheri e ca modelul pe care il promovam noi e benefic pentru ei, pentru ca noi vrem sa tinem utilizatorul pe site-ul publisherului respectiv si sa cream interactiunea dintre consumator si brand acolo, fara sa-l mai ducem pe site-ul clientului. Deci ii creste si publisherului timpul petrecut de utilizator pe site.
IQads: Serverele pe care sta Eyeblaster unde sunt?
Adrian Stanescu: Serverele folosesc Content Delivery Network "? e o retea de servere situate peste tot pe glob, iar servirea se face in mod dinamic "? de la cel mai apropiat sau de la cel care are conexiunea cea mai buna cu zona respectiva. Exista un customer support 7 zile din 7, 24h din 24.
IQads: Cine trebuie sa-si faca user pe site-ul vostru? Isi seteaza agentiile singure campaniile sau le setati voi?
Adrian Stanescu: Noi avem o echipa dedicata pe Campaign Management care face toata operatiunea de trafic: testarea bannerelor, incarcarea mediaplanului in adserver, modificari, monitorizari, eliberari de rapoarte. Clientii isi pot face singuri treaba asta, isi pot modifica si creatia si isi pot genera rapoartele. Ei au un cont al lor default, dar noi le oferim gratis aceste servicii.
IQads: Care e rata de click medie cand derulezi o campanie in Eyeblaster, exista asa ceva?
Adrian Stanescu: Avem date statistice in Eyeblaster Analytics pentru afara (media pe fiecare continent si pentru cateva tari din Europa: Franta, UK, Germania si Italia), pentru afara sunt relevante, pentru ca au fost analizate campaniile servite prin Eyeblaster pe o perioada de 2 ani si avem date pe fiecare industrie si pe fiecare tip de banner.
IQads: In Romania se poate face o medie pe industrie? Cat mai asteptam?
Adrian Stanescu: Trebuie sa mai asteptam, pentru ca datele vor fi relevante doar daca avem suficient de multe campanii.
Intrebari de background
Despre Thinkdigital
Adrian Stanescu: Thinkdigital are doua divizii principale: 1. regie de media (de vanzari, vindem spatiu media pe site-uri .com pe care le avem in retea: Microsoft Advertising, MySpace, Oridian, Miniclip.com) si 2. furnizor de servicii de tehnologie, suntem reprezentanti exclusiv pentru Eyeblaster pe toata regiunea. Clientii nostri principali sunt agentiile de media. Cel mai mult lucram cu Initiative Media, United Media, McCann, dar si Zenith, Mindshare, COGEP, Scala JWT, iLeo. Lucram in doua sisteme: si pe campanii ad-hoc, si pe parteneriate anuale: cu United Media avem un deal anual, prin care ei beneficiaza de conditii mai bune de pret.
Despre Eyeblaster
IQads: Ce clienti ati avut pana acum pentru Eyeblaster?
Adrian Stanescu: BMW, ABN AMRO, KFC, Romtelecom, Mazda, Microsoft. Romtelecom a fost primul client care a ales sa deruleze toate campaniile lui cu Eyeblaster.
Despre Adrian Stanescu
IQads:Unde ai mai lucrat pina acum, in ce agentii si pentru cat timp?
Adrian Stanescu: Experienta mea vine din zona de publicitate neconventionala, dar din partea clientului. Am lucrat pentru CONNEX (acum Vodafone) in perioada de lansare si am avut extraordinara ocazie sa fac pionierat in BTL marketing in Romania. Ulterior am lucrat pentru COMMUNIQUE, unde am invatat marketing online, lucrand pe contul unuia dintre cei mai mari jucatori in industria de gambling online din lume, este vorba despre bet365.com. In total, s-au facut deja 12 ani de cand lucrez in publicitate.