Digital Buzz cu Bogdan Nitu (General Manager, Webstyler)
IQads: In calitate de membru al juriului la categoria Interactive, la Golden Drum 2009, ajuta-ne sa intelegem un pic mai bine calitatile proiectelor castigatoare anul acesta. Grand Prix - 3 filme virale pentru Evian: Baby Breakdance (2,896,060 views), Baby Moonwalk (3,230,022 views) si Rollerbababies (11,792,092 views). Sunt niste cifre astronomice, cum iti explici ca se poate viraliza ceva atat de tare, mai ales ca nu era ceva real, erau niste filme trucate, pana la urma.
Bogdan Nitu:In primul rand, cifrele sunt mai mari, pentru ca filmele au fost uploadate de mai multe ori. Daca nu gresesc, au avut peste 30 milioane de afisari. La baza, reteta este destul de simpla si nu e un secret pentru nimeni: Pui copii sau animale de casa intr-un spot si exista sanse mari sa fie apreciat.
Realizarea, insa, este extraordinara. Invit pe cei interesati sa vada si filmul de making of. Nu conteaza ca nu este real, ci conteaza efectul pe care l-a avut asupra oamenilor.
Nu in ultimul rand, este un spot asumat de catre brand, pe care milioane de oameni au ales sa il dea mai departe. Asa da viral! Nu a existat niciun dubiu in juriu ca acesta e Grand Prix-ul competitiei.
IQads: Golden Drum: Deus TV series (despre care scrisesem cate ceva aici). Ce fel de brand comercial ar fi avut curajul de a livra bannere cu datele personale ale celor inscrisi in concurs si de a crea in mod constient panica aceea?
Bogdan Nitu: Yes este o televiziune comerciala. Acest brand, se pare, a avut curajul sa faca o asemenea campanie si a functionat. Iti pot da ca exemplu romanesc similar o campanie creata de Webstyler si nominalizata anul trecut la Internetics: Campania "Distreaza-te cu Joe", de 1 aprilie, in care oamenii lasau datele personale ale prietenilor sau colegilor fara a sti ce urmeaza sa li se intample. O campanie in care, de asemenea, mai intai oamenii s-au panicat, insa momentul reveal-ului farsei le-a adus un zambet pe buze si pe o treime dintre ei i-a facut sa se "razbune" pe autorii farselor.
Campania Deus a folosit inteligent resursele si specificul mediului si a creat engagement cu produsul prin experimentarea lui, computerul care stie totul despre tine.
IQads: Golden Drum: Volkswagen 2028 (case | site). Nu pricep ce e asa interactiv la site-ul asta. Dupa filmuletul de la inceput (cu conversatia dintre tata si fiu despre cum erau masinile in trecut) explicatiile sunt sub forma de test sau de filmulete cu interivuri lungi cu cercetatori, iar asta nu mi se pare un mod prea interactiv de a prezenta masinile viitorului sau n-am ajuns eu la partea aia cu adevarat interactiva?
Bogdan Nitu: Volkswagen nu este un brand inovator, ci face inovatia accesibila publicului larg. Asta este viziunea de la care a plecat constructia site-ului. Acest site nu este doar despre interactivitate, ci despre modul cu adevarat memorabil in care reuseste sa isi transmita mesajul. E un site care nu te poate lasa rece. Pe deasupra, un craft aparte si o atentie pentru detalii iesita din comun. Ca la nemti :)
IQads: Silver Drum: Unicef Austria - "4th april international day for mine awareness". Asta era un overlayer care exploda la mouseover. Ce limitari de frecventa ar trebui sa aiba o jucarie din asta ca sa nu dispere userul?
Bogdan Nitu: Nu trebuie sa ai frecventa mare pentru ca acest proiect sa functioneze. Este surprinzator, socant, memorabil. Si a obtinut o rata de click de 2.9% (!), in conditiile in care butonul de click te invita sa donezi bani.
IQads: Silver Drum: T-mobile "? Messages. Sunt tot mai multe branduri care pun la dispozitie consumatorilor spatiul lor de media pentru a transmite propriul mesaj. La Cannes imi amintesc cel putin doi castigatori cu ideea asta: banca pentru tineri Axion si berea James Ready. La noi, vad ca alegepoiana.ro are cam aceeasi idee. Cum vezi ca va evolua trendul asta?
Bogdan Nitu: Noi (juriul) ne-am creat un set de criterii care au stat la baza jurizarii tuturor categoriilor. Originalitatea ideilor tehnice nu a fost unul dintre ele. A contat insa tipul de engagement pe care au reusit sa il creeze si faptul ca au reusit sa faca oamenii sa participe real la comunicarea platformei "Life is for sharing" si sa devina avocati ai mesajului. A fost una dintre campaniile mele preferate.
Pentru mine, nu exista aproape nicio legatura intre "Life is for sharing" si "Alege Poiana". Ideea este cu totul alta.
IQads: Tinand cont de criza prin care trece industria auto, crezi ca vor supravietui genul acesta de campanii interactive: Volvo Rush sau Renault Grand Scenic?
Bogdan Nitu: In caz ca te referi la eficienta, Volvo sau Renault iti pot spune daca le-au considerat eficiente. Dincolo de creativitate, cele 2 sunt exemple foarte bune pentru entertainment si memorabilitate.
Daca te referi la viitorul unor astfel de campanii in care s-a investit mult, nu putem sti unde ne duce criza. Insa asta poate fi un mod in care sa te diferentiezi intr-o mare de promotii.
IQads: Care sunt campaniile premiate la Golden Drum, Interactive care te-au impresionat cel mai tare?
Bogdan Nitu: Dincolo de Grand Prix, m-a impresionat Sovietsky Boutique si Life is for sharing. Recomand studiul de caz Sovietsky Boutique.
IQads: Rezultatele carei campanii premiate la Golden Drum, Interactive te-au impresionat?
Bogdan Nitu: Din nou, ale campaniei Evian. Nu poti ramane indiferent cand un spot se transmite viral la milioane de oameni in doar cateva zile.
IQads: S-a simtit criza in numarul si in calitatea lucrarilor inscrise la Interactive anul acesta?
Bogdan Nitu: Din ce stiu eu, da, s-a resimtit in numarul lucrarilor. Dar poate asta a fost si spre bine, in sensul in care agentiile s-au gandit la calitatea unei lucrari de doua ori inainte de a o inscrie. Calitativ, Golden Drum Interactive a fost deasupra altor categorii din festival.
IQads: O concluzie pentru colegii de industrie, din experienta de membru in juriul la Golden Drum, Interactive 2009.
Bogdan Nitu: Daca intelegi comportamentul si psihologia oamenilor ce folosesc Internetul, poti avea parte nu doar de reactiile pe care brandurile si le doresc din partea publicului tinta, dar poti obtine mult mai mult, spre exemplu, avocati ai brandului.
Si un sfat: sa exploateze o inovatie tehnica doar atunci cand chiar adauga valoare comunicarii unui brand