Digital Buzz cu Catalin Dobre (Copywriter, McCann Erickson)
IQads: "Date Casting" pentru "Vodafone pentru tineri" e una dintre primele aplicatii de Facebook din Romania. Cum ati reusit sa convingeti clientul sa nu se limiteze la clasicele bannere?
Catalin Dobre: Abia pot sa ma abtin sa nu inventez o poveste telenovelica despre cat de greu sa fost sa-i convingem si cat de mult a trebuit sa le explicam ca e spre binele lor dar, in final, am reusit. Adevarul e ca avem un client care nu trebuie convins sa accepte lucruri destepte si indraznete, ci asteapta de la noi sa propunem astfel de lucruri.
In general, nu prea cred ca sunt clienti care sa te priveasca in ochi si sa iti spuna "Poate va prind cu altceva decat cu bannerele alea clasice care-mi plac mie". Nu prea cred ca isi freaca niciun client mainile intr-o prezentare si zice "Maaama, abia astept sa se ajunga la bannere. Sa vezi atunci!"
Faptul ca "Date Casting" e printre primele aplicatii de Facebook din Romania nu cred ca dovedeste o reticenta din partea clientilor la aplicatiile Facebook sau la initiative mai indraznete pe net. Cred ca mai degraba dovedeste ca ambitia publicitarilor romani in ceea ce priveste Facebook-ul e mai mult urmatorul status "de premiu" si mai putin exploatarea acestui teritoriu interesant. Dar sa nu dam cu paru"?, ca na, cu totii am mai scapat cate un status cu joc de cuvinte din cand in cand.
IQads: E important ca oamenii de online de la client sa foloseasca cel putin o data chestiile astea misto web 2.0 ca sa poata aproba o aplicatie de Facebook, de exemplu?
Catalin Dobre: Cred ca e destul de greu sa intelegi exact cum functioneaza o aplicatie de Facebook daca habar n-ai ce e Facebook-ul. Daca nu o intelegi, e foarte greu sa o aprobi.
IQads: Esti prieten pe Facebook cu oamenii astia de la client care au lucrat la campanie?
Catalin Dobre: Sunt, sunt. Radem de pozele de profil ale fiecaruia in care "dam bine", ne scriem "La multi ani!" pe wall sa fim "la moda" si sa evitam clasicul SMS. Tot tacamul.
IQads: Spune-mi despre rolul aplicatiei in cadrul campaniei: e doar o chestie amuzanta, cu potetntial viral, facuta pentru awareness sau e esential si sa se inteleaga ideea de "mijloc ieftin/aproape gratis de a contacta oameni si de a-i invita in oras" (asa cum e si oferta "Vodafone pentru tineri")?
Catalin Dobre: Din punctul meu de vedere, lucrurile sunt foarte legate. Daca o campanie iti place, dai click pe linkul care contine numele clientului, macar din curiozitate. Din simpatie pentru campanie si pentru brand.
Campaniile pe care le-am facut pentru Vodafone au o componenta de "real life" foarte importanta.
Filmuletul viral pe care l-am facut nu ar avea valoare nici pe jumatate daca ramanea la stadiul de poveste, de reclama clasica ce se termina cu o intrebare "N-ar fi tare sa poti sa faci un casting pe Internet? Uite oferta si vezi tu cum faci".
Aplicatia transforma povestea in realitate. Te face sa intelegi ca e pe bune. Ca poti sa faci acest casting, ca poti sa profiti, pe bune, ca esti tanar folosind tot pachetul de voce, date si gadgeturi pus la dispozitie.
IQads: Vad ca exista bannere si in campania aceasta, iar linkul presupun ca merge in vodafone.ro/tineri. Deci oferta de la Vodafone pentru tineri are rolul aplicatiei Date Casting, in cadrul campaniei de bannere. Era suficient sa aveti bannere, e piata pregatita pentru aplicatii de Facebook sau clientii sunt cei care nu sunt pregatiti de fapt?
Catalin Dobre: Tinerii din Romania sunt pregatiti pentru mult mai multe lucruri decat cred unii. Cea mai mare greseala pe care poti sa o faci e sa ii subestimezi. Ei te taxeaza cel mai tare cand simt un ton superior si rad cel mai tare de tine cand simt o incercare stangace de a vorbi pe limba lor. Si foarte bine fac, pentru ca nu fac altceva decat sa ridice stacheta.
Ca sa-ti raspund la intrebare, nu, nu cred ca era suficient sa avem bannerele clasice. Pentru ca aceasta campanie sa fie credibila e nevoie sa functioneze ca un intreg, impreuna cu aplicatia.
IQads: Daca n-ar fi existat mesajul asta sub tabloul care rezulta din utilizarea aplicatiei (mai multe poze cu potentialii invitati la date):
"Make your own Date Casting at http://apps.facebook.com/datecasting/ and see who would love to go out with you on a date. If you are under 26, join "Vodafone pentru tineri" at https://www.vodafone.ro/tineri/, get special offers to call, text or email them and make the most of your date."
si era doar branduita aplicatia cu Vodafone, ar fi fost clientul la fel de multumit cu modul in care se transmite mesajul?
Catalin Dobre: Da, cred ca am fi rezolvat daca se numea Vodafone"?s Date Casting :)
Glumesc. Nu cred ca am fi avut o mare problema daca incercam sa "negociem mai putina oferta". Poate daca e considerata de utilizatori prea "in your face" o sa ne gandim sa mai lucram la ea. Asteptam comment-uri pe wall-ul aplicatiei.
IQads: Ma gandesc ca oamenii oricum dau click sa vada pozele in care sunt tag-uiti, deci functia de awareness e asigurata pentru aplicatie. Va asteptati sa foloseasca foarte multi oameni aplicatia de acum inainte sau e suficient sa se intersecteze o singura data cu ea si sa afle ca exista ofertele din programul "Vodafone pentru tineri"?
Catalin Dobre: Nu a fost intentia noastra sa facem o aplicatie "publicitara" care sa te pacaleasca sa o instalezi si la sfarsit sa zici "aaaa, stai mah ca era reclama, m-ati prins".
Noi am vrut sa cream content pe net. Ideea e ca lumea sa isi instaleze aplicatia si sa se distreze cu ea. Pe parcurs, or sa inteleaga si ca "Profita ca esti tanar" nu e doar un line, si ca acest program chiar le ofera mijloacele sa faca acest lucru.
IQads: Tu cat de des folosesti aplicatii pe Facebook? Ai cateva preferate?
Catalin Dobre: Intrasem la inceput in febra aplicatiilor, dar acum parca nu-mi mai place atat de mult sa vad 59 de notificari, sa ma gandesc "maama ce de commenturi" si sa vad ca, de fapt, am uitat sa-mi hranesc cainele virtual pe care oricum il abandonasem si ca un friend pe care nici nu prea-l cunosc, insista sa ma ajute la ferma mea virtuala.
Oricum, daca mai vad cate o aplicatie care sa ma faca sa rad, nu ma abtin si o instalez.
IQads: Eu mai stiu din ro doar aplicatia de Facebook Metropoquest. Tu mai stii altele?
Catalin Dobre: Mai stiu una facuta tot de noi. Te-am obligat. Ia sa vedem, tu mai stii vreuna?
IQads: O sa aveti aplicatie si pe Hi5. Sunt pentru Vodafone importante diferentele dintre utilizatorii de Facebook si cei de Hi5 (sau activitatile lor de acolo)?
Catalin Dobre: Tinerii pentru care e facut programul sunt atat pe Facebook cat si pe Hi5. Rar au profile pe ambele site-uri.
Cei de pe Hi5 meritau sa se bucure de campanie la fel ca cei de pe Facebook.
IQads: Filmuletul e 2 in 1? A pornit de la brief de film explicativ pentru cum functioneaza aplicatia si a ajuns filmulet cu potential viral?
Catalin Dobre: Nu s-a dorit niciodata a fi un tutorial pentru aplicatie. Cred ca aveam o problema daca faceam o aplicatie care avea nevoie de un filmulet care sa iti explice cum se foloseste. Sunt sigur ca cei de pe Facebook s-au prins singuri de cum functioneaza si le urez succes la intalnire. Ce sfat sa le dau"?sa incerce orice si, daca nu le iese, sa o dea ca a fost o gluma si sa rada.
Cat despre filmulet, scopul lui e de a promova aplicatia.
IQads: Dupa ce te joci cu aplicatia asta si dai click pe linkul din subsol, cat de important e ce gasesti pe landing page? S-a terminat partea de "seductie" o data cu aplicatia si acum e vremea de getting down to business, deci e ok sa fie toata pagina plina de preturi?
Catalin Dobre: Am simtit intepatura si imi pare rau daca asa ai simtit.
Planul ideal ar fi sa vezi filmuletul si sa razi, sa te joci cu aplicatia, sa te distrezi si sa alegi pe cineva la casting. Dupa toate astea, cred ca e ok sa vezi oferta, chiar si cu cifre scrise cu font mare. Rolul ei e sa te ajute sa "get down to business" cu persoana pe care ai ales-o la casting. Te ajuta sa o suni, sa ii dai mesaje, sa vorbesti pe net.
E, daca vrei, echivalentul cartoanelor de la sfarsitul unei reclame. Daca spotul iti place, nu cred ca te deranjeaza atat de mult cartoanele.