Digital Buzz cu Mihaela Barsan (CEO, FourHooks) si Dragos Novac (CEO, Metropotam Group)
IQads: "Agentia anului" la Internetics 2009, FourHooks, s-a nascut la sfarsitul lui 2008 si a crescut de la stadiul de "divizie de creatie a Metropotam Group" (comunicat Metropotam Interbelic) la "agentia de comunicare, parte din Metropotam Group" (comunicat Discovery Metropotam). Spuneti-ne povestea agentiei, cum a inceput, a cui a fost ideea ca Metropotam sa-si faca divizie creativa/agentie, ce rol aveti fiecare in cadrul ei.
Dragos Novac: Istoric vorbind, eu am inceput sa ma ocup mai serios de managementul businessului acesta de internet (business care implica administrarea de online brands/products) acum vreun an si ceva. Atunci, ca si acum, imi era clar ca bannerele nu reprezinta o solutie pentru un model scalabil pentru niste produse de nisa, fie ele premium sau nu. In plus toti clientii care ne cautau nu vroiau bannere, ci "hai sa facem ceva misto, pe metropotam sau aiurea in online". Asa mi-am dat seama ca de fapt noi discutam de fapt un brief la care noi propuneam solutii si pe care le implementam, fix pe modelul unei agentii de publicitate.
Cand am cunoscut-o pe Ela in toamna anului trecut, mi s-a parut ca se potriveste foarte bine cu stilul nostru, ea avand si un background si experienta potrivite. I-am propus sa incercam sa lucram impreuna ca un departament de marketing si creatie pe o perioada de 3 luni rastimp in care sa ne dam seama care este formula ideala pentru a livra cele mai bune rezultate.
Astfel ideea unei companii noi a venit relativ natural - dupa aceste 3 luni am pus pe hartie un business plan si la inceputul anului 2009 a aparut entitatea juridica FourHooks, organizata ca si agentie si condusa de Ela. Eu sunt doar investitor in FourHooks si, ocazional, consultant, pentru echipele care se ocupa de proiecte. Eu ma ocup in continuare de creat si administrat produse online precum si de strategia celor 3 companii care formeaza Metropotam Group (una care dezolta software, una care administreaza produse online si agentia).
Mihaela Barsan: Dragos a spus deja povestea si a mentionat rolurile fiecaruia in cadrul grupului.
FourHooks, sub coordonarea mea, se ocupa de tot ceea ce inseamna briefuri si campanii de comunicare online, fie ele pentru clienti independenti sau pentru clientii grupului. Avem avantajul de a fi o combinatie destul de rara pe piata, cu un mix de oameni a caror baza este comunicarea de brand cu oameni care stiu ce inseamna sa dezvolti produse online, project management de online si ce inseamna sa interactionezi zi de zi cu utilizatorul in mediul online.
In aceeasi ordine de idei, servicile de marketing si comunicare pentru brandurile din cadrul grupului sunt in responsabilitatea FourHooks, eu mentinandu-mi rolul si de Marketing Director pentru Metropotam Group.
IQads: Anul trecut ai fost in juriul Internetics si (ai declarat ca "industria de online e varza". Ce spune despre nivelul industriei in 2009 faptul ca Agentia anului nu si-a castigat titlul cu microsite-uri in flash, ci cu proiecte de publishing online (Discovery Metropotam, Metropotamul Interbelic)?
Dragos Novac: Nu cred ca spune nimic, nivelul industriei nu a evoluat foarte mult fata de cel de anul trecut.
Sigur, ne bucura premiile si ne place ca abordarea noastra diferita fata de ce se face azi in online-ul romanesc este apreciata. Insa cred ca deocamdata suntem chiori in tara orbilor - proiectele noastre nu au inventat apa calda, sunt idei simple care s-au dovedit de impact si cu un return of investment foarte bun in conditiile in care in piata anul asta nu prea au fost proiecte de comunicare pe online.
IQads: Metropotamul Interbelic a luat aurul in categoria "Site-uri, microsite-uri si bloguri de promovare" si 2 trofee pe sectiunea "Mancare si bautura", unul in categoria "Site-uri, microsite-uri si bloguri de promovare", unul in categoria "Campanii interactive". Mi-ai povestit intr-un Digital Buzz, in vara, cateva rezultate obtinute la scurt timp dupa lansare. Care au fost rezultatele finale? Stii daca s-a facut vreo cercetare calitativa de evaluare a proiectului din partea clientului sau e piata prea tanara ca sa ne asteptam la evaluari de indicatorilor de brand dupa o campanie online?
Mihaela Barsan: Metropotam Interbelic si-a mentinut momentumul in rezultate pana la sfarsitul campaniei, pe toata perioada in care am scris articole si am avut continut la zi. Intentia noastra pe care o exprimam si vom cere acordul clientilor, este sa facem publice case-urile lucrarilor noastre inscrise la Internetics, cu tot cu rezultate. Case-ul Metropotam Interbelic vorbeste de rezultatele pe site si ceea ce am putut izola din aceastea pentru a demonstra interactiunea consumatorului cu brandul, engagement si loializare din perspectiva acestei componente de comunicare.
Asa cum am declarat si atunci, este foarte greu intr-o campanie ampla de comunicare, cum a fost campania "Timisoreana 10 ceasuri", sa izolezi in indicatorii de brand efectele fiecarei componente in parte.
Evaluarea unei campanii online strict in perspective de client si brand cred ca va veni la timpul potrivit, cand vor exista mijloacele necesare sau cand vorbim de o campanie de brand desfasurata doar pe online si unde rezultatele sunt mult mai usor de analizat, versus contextul din piata. Nu este exclus ca unele agentii sa fi facut deja acest lucru.
Photo credits: Radu Ciocan
IQads: Discovery Metropotam a luat trofeul pe sectiunea "Publicatii si media", in categoria "Site-uri, microsite-uri si bloguri de promovare". Care sunt datele din case care crezi au impresionat juriul, avand in vedere ca eficienta valora doar 10%? Trebuie sa fi argumentat foarte bine la celelalte criterii: Concept si strategie (30%), Integrare in strategia de comunicare a brandului (20%), Design (15%), Usability (15%), Copywriting (10%).
Mihaela Barsan: Sincer, nu ma pot pune in pantofii juriului, format dintr-o serie de profesionisti cu specialitati diferite in ceea ce priveste marketingul si comunicarea. Ce stiu este ceea ce am scris noi in case-ul lucrarii, in care am incercat sa explic foarte clar si logic conceptul cross-media, afinitatea la nivel de branduri, obiectivele, executia si rezultatele in linie cu obiectivele propuse, care nu au mai fost obiective de online, ci rezultate concrete in audienta.
IQads: Referitor la celelalte proiecte inscrise de voi/nominalizari obtinute ale voastre, da-ne pe scurt cateva rezultate ale lor, ca sa stim de ce e capabila agentia Fourhooks, in general.
Mihaela Barsan: Cateva cifre cu rezultate nu spun nimic in momentul in care lipseste contextul, conceptul, obiectivele si strategia. Sper sa obtinem toate acordurile pentru publicare case-study-urilor :).
Notabil atat pentru Metropotam Interbelic, cat si pentru Discovery Metropotam sunt indicatorii de timp mediu petrecut pe site si numar de pagini vizualizate, care au fost de peste 6 minute respectiv 6 pagini vizualizate, luand in calcul ca vorbim de microsite-uri de continut.
Proiectul Discovery este unul special, pentru ca in primul flight al campaniei am reusit sa crestem audienta cu 20 "? 30% pe emisiunile promovate.
IQads: Cum vi s-a parut jurizarea anul acesta si cum va explicati ca au fost atat de putine premii? Valoreaza mai mult un premiu obtinut acum, cand sunt foarte putine premii, decat unul obtinut anul trecut?
Dragos Novac: Mie imi place ca juriul a avut oameni de decizie si cu experienta in marketing si comunicare. Faptul ca au fost putine premii inseamna atat o exigenta necesara, dar si un nivel slab al inscrierilor.
Mihaela Barsan: Nu imi dau seama daca un premiu valoreaza mai mult sau mai putin fata de anul trecut pentru ca anul trecut eram inca in "scutece" ca agentie. Obiectivul nostru prin inscrierea la Internetics a fost sa ne facem cunoscuta munca si proiectele ca agentie, ceea ce s-a intamplat.
Photo credits: Radu Ciocan
IQads: In compartie cu Effie (unde stim ca juriul are foarte multe lucrari de jurizat si foarte putin timp la dispozitie pentru fiecare), la Internetics cat conteaza pentru juriu, in acordarea notelor, expunerea in presa de care a beneficiat o lucrare inscrisa si cat de familiarizati sunt membri juriului cu ea?
Mihaela Barsan: Si la Internetics juriul a avut multe lucrari de jurizat intr-un timp relativ limitat :). Ca in orice festival, cred ca a contat ce a fost scris si argumentat in case-uri si lucrarile in sine, mai putin expunerea media si PR-ul.
IQads: Majoritatea publisherilor online se multumesc cu banii din bannere si se roaga sa mai pice cate un skin branduit sau sa li se accepte "proiectele speciale" incropite in house. Cum te-ai decis sa faci o divizie creativa care sa faca pentru site-urile din Metropotam Group proiecte speciale si mai mult decat atat, campanii pe care sa le implementeze si pe alte site-uri? A plecat totul de la nevoia de monetizare, a fost vorba si de o revolta impotriva intrusivitatii bannerelor? Cat de sigur ai fost pe investitia in FourHooks?
Dragos Novac: Asa cum am spus mai sus, a fost natural si normal ca totul pleaca de la cum monetizezi cunostintele de online si marketing pe care le avem noi ca si grup. Sa fiu sincer, investitia intr-o agentie mi s-a parut un pic riscanta pentru ca am o parere proasta despre industria de publicitate din Romania, unde jocurile de culise conteaza cateodata mult mai mult decat meritocratia. Insa, pe de alta parte, la noi in companie totul este pe bune, iar punctul nostru forte sta in ce stim sa facem - Ela si colegii ei sunt o echipa foarte tare in piata.
IQads: Cum de ai avut curaj sa renunti la munca intr-o agentie de publicitate clasica, in conditiile in care publicitatea online nu face la fel de multi bani in .ro, mai ales ca plecai la divizia de creatie a unui publisher, nu intr-o agentie de online mare, cu companii multinationale in portofoliu, asa cum aveai la Leo, Scala, Mercury?
Mihaela Barsan: Nu stiu daca este curaj, idealism, inconstienta, oportunitate sau toate la un loc. Nu este deloc usor in online cand esti format intr-un sistem offline clar si recunoscut, cu proceduri si ai un nume in spate. Dar am o echipa care merita tot efortul si care face diferenta, am libertate completa de decizie, nu fac compromisuri, iar mediul online ofera oportunitati extraordinare si nelimitate in comunicare, un mediu in care nu ai ocazia sa te plictisesti sau sa te plafonezi.
IQads: In Digital Buzz-ul care deschidea rubrica Digital IQ, in mai 2009, spuneai ca de la inceputul anului vi s-au refuzat 40-50 de propuneri caracterizate ca "foarte-foarte misto" de catre clienti care spuneau in final "nu putem mai bine sa facem ceva ieftin de tot?". Cat de scumpa e agentia Fourhooks si cum se pozitioneaza pe piata ca pret intre celelalte agentii interactive care au in portofoliu companii multinationale?
Dragos Novac: Lucrul cu noi presupune discutarea si atingerea de obiective, iar atunci cand suntem siguri ca am inteles obiectivele facem propuneri care sa se potriveasca pe bugetul pe care clientul il are la dispozitie, in limita in care ne este comunicat si in limite pe care le consideram decente.
Pe de alta parte e greu sa faci ceva misto cu bani foarte putini insa suntem fair. Scopul nostru este sa livram rezultate nu sa luam banii cu orice pret, de aceea, de exemplu, sunt briefuri la care refuzam sa lucram.