Digital Buzz cu Raluca Bailescu (Projects Division Director, Millenium Communications)
IQads: O editie Internetics cu 240 de lucrari inscrise, dar cu foarte putine premii. Doar 10 lucrari au fost premiate de juriul de specialitate si alte 4 "? de catre cel de bloggeri. Cum apreciati, ca organizatori, exigenta juriului?
Raluca Bailescu: Avem toata increderea in corectitudinea decizilor luate de jurati de anul acesta. Vorbim de un juriu de marketeri, strategi si oameni de branding care e normal sa ridice stacheta la un moment dat si sa spuna pietei "haideti sa mergem la nivelul urmator si sa facem lucruri si mai bune". Pana la urma decizia asta comuna ne poate genera speranta ca si implicarea lor va fi de acum inainte la un anumit standard.
Si vorbim de un juriu de bloggeri care a acordat premii in 3 sectiuni din 5 posibile. Un juriu generos, as zice eu si care de asemenea transmite un mesaj incurajator catre piata. Caci din perspectiva internautilor a existat apreciere pentru ceea ce au livrat agentiile in piata in acest an.
IQads: Desi au aparut diverse competitii, agentiile asteapta confirmarea suprema tot de la cel mai vechi si cel mai credibil festival, Internetics. Cred ca ar trebui insa, pana dobandesc agentiile competente de "branding, marketing si advertising online", sa fie incurajate sa inoveze in continuare, in campanii desfasurate pentru clienti reali. O sa lasati misiunea de a "incuraja industria" in grija altor competitii si o sa ramaneti "festivalul cu cel mai disputat trofeu din Romania" (elitist, greu accesibil, oferind putine premii), chiar daca asta inseamna ca o sa striviti niste orgolii pe parcurs?
Raluca Bailescu: Cred ca nu mai e chiar atat de mult pana departe, "pana dobandesc agentiile competente de branding, marketing si advertising". In Romania exista oameni care au competente si cunostinte de branding, marketing si advertising in general. Poate ca oamenii astia nu au fost inca suficient implicati in proiecte de online si poate ca agentiile de online (care au echipe ok de programatori si designeri) ar trebui sa faca un efort de recrutare indreptat catre acesti oameni. Cred, insa, ca nu mai e mult pana se va ajunge acolo. Si asta pentru ca multi dintre advertiserii prezenti la discutiile din juriul Internetics au spus-o inca o data raspicat ca o buna parte dintre bugete se vor duce catre online.
Iarasi, poate ca raportandu-ne la orice alta piata cu experinta de zeci de ani in spate, vom spune mereu ca noi suntem inca la inceput (mai dureaza pana se formeaza o generatie completa de publicitari care sa fi adunat suficiente succese si esecuri pentru a sti cum se face treaba asta), dar cu siguranta sunt destule agentii care stiu ce fac cand le propun clientilor lor sa foloseasca mediul online in mix sau in defavoarea oricarui alt mediu din publicitatea clasica.
Acum 9 ani festivalul sustinea industria creand un context de promovare pentru putinele si saracele agentii de web care existau pe la noi. Acum va continua sa sustina industria promovand si creand un context de exprimare pentru agentiile care fac si vor face branding, marketing si advertising online.
IQads: Pentru ca unii participanti nu au stiut sa completeze formularele de inscriere si pentru ca a venit si anul trecut sugestia aceasta "? o sa faceti un seminar "cum se completeaza un case de Internetics" similar cu cel pentru Effie? Cine ar trebui sa tina acest curs "? avem oameni suficient de pregatiti in industrie pentu asta, avand in vedere numarul mic de premii acordate anul acesta?
Raluca Bailescu: Daca vor fi suficient de multe agentii dornice sa avem o intalnire comuna in care sa se discute despre completarea formularelor de inscriere sigur ca o sa se intample acesta intalnire. Si cred ca in primul rand juratii ar putea fi cei care sa vorbeasca intr-o astfel de intalnire. Sa nu uitam ca o parte dintre ei sunt oameni de marketing care foarte des sunt pusi in situatia de a da un verdict legat de reusita sau nereusita unei campanii atunci cand trebuie sa-si evalueze propriile campanii si stiu bine care sunt indicatorii pe care agentiile nu trebuie sa uite sa-i mentioneze cand isi contruiesc un studiu de caz. De asemenea, sa nu uitam ca o alta parte dintre jurati sunt strategi si tot asa "?
Oricum, cu sau fara o astfel de intalnire, echipa noastra va continua sa ofere asistenta si sa ofere ajutor pe parcusul inscrierilor in intelegerea formularului si oferirea de exemplu, lucru pe care cred ca l-ar putea confirma oricare dintre agentiile care au solicitat ajutorul nostru.
IQads: Ati cules sugestii de imbunatatire si de la juriu, si de la participanti pe internetics.ro. Care sunt cele pe care le veti lua in considerare?
Raluca Bailescu: Cele mai multe sugestii sunt legate de compozitia juriului. Si sunt multe solicitari interesante de a aduce in juriu pe langa un numar suficient de mare de clienti si 2-3 specialisti din afara tarii. Oameni care sa stie online, care sa fi lucrat pentru branduri importante si care sa aiba si background de jurati "? interesant challenge :).
IQads: Ce criterii v-ati propus pentru evaluarea succesului repozitionarii festivalului? Cat de multumiti sunteti cu alegerea facuta, acum, la final de editie?
Raluca Bailescu: Ne bucuram ca am reusit sa ajungem cu festivalul acolo unde il vedeam acum trei ani. Pot spune ca nu a fost o alegere facuta anul asta, ci ca suntem aproape de a finaliza un plan de cativa ani. Legat de evaluare, cred ca cel mai mult conteaza numarul de agentii interesate de festival si participante, cat si numarul oamenilor de marketing care au participat la evenimente, au interactionat cu agentiile si au sunat pentru a cere contactele lor.
IQads: Cum arata editia 2009 in comparatie cu editiile anterioare ca numar lucrari versus numar premii? Sa luam, de exemplu, ultimele 3 editii si sa vedem cum au evoluat. Se pot trage concluzii pe baza acestor cifre despre evolutia pietei sau doar despre evolutia exigentei juriului?
Raluca Bailescu: Fie ca ma uit la ultimele 3, fie ca ma uit la ultimele 5 editii in care am fost implicata nu-mi amintesc de nicio editie in care participantii sa fi plecat cu bratul de trofee Internetics acasa. E adevarat ca daca ne uitam la procentul de castigatori din totalul de participanti poate ca el e mai mic ca in anii trecuti dar, asa cum spuneam mai sus, n-avem niciun motiv sa punem la indoiala decizia celor 20 de oameni din juriul acestei editii.
Numarul de inscrieri in crestere de la un an la altul, arata ca avem o piata in crestere. Ar fi bine sa ramane asa si dupa ce trece de tot criza.
IQads: Criteriile de jurizare si ponderea lor se discuta intre membrii juriului, inainte de inceputul jurizarii efective, dar formularul si componenta juriului "? despre ele cine, cand, cum poate propune efectiv schimbari?
Raluca Bailescu: Anul trecut si acum doi ani, juriul, criteriile de jurizare si structura formularului de inscriere, le discutam cu partenerii nostri din IAB. Anul acesta, acumuland experienta celor doi ani trecuti am mers pe feedback-ul si pe sugestiile primite din piata, de la participanti. Criteriile de jurizare si ponderea, in fiecare an au putut fi schimbate si discutate de catre membrii juriului. Noi le-am oferit o grila de jurizare pe care sa o aiba in vedere. Au fost ani in care juratii au intervenit mai mult asupra ei si ani in care s-a intervenit mai putin (aici conteaza mult experienta acumulata de la o editie la alta).
IQads: Ca organizatori, cum va evaluati activitatile de anul acesta, din cadrul Internetics? Ce se putea sa mearga mai bine si ce veti pastra la anul dintre lucrurile care au avut succes anul acesta? Dezbaterea agentii vs. clienti mi s-a parut ca a fost un succes, de exemplu.
Raluca Bailescu: Intotdeauna exista ceva care ar putea sa mearga mai bine si ceva care ar fi putut sa mearga mai rau. Cu experienta pe care am acumulat-o pana acum poate ar fi putut sa fie o editie sclipitoare, dar avand in vedere contextul, trebuie sa recunosc ca nenorocirea de criza a afectat si echipa noastra mai mult decat ar fi fost de asteptat.
Intr-adevar, asa cum spui, unul din succese acestui an a fost intalnirea dintre agentii si potentialii lor clienti, intalnire pe care vom incerca sa o organizam mai bine si mai destept la anul si poate, cu putin noroc, o vom putea replica in intalniri mai dese, mai mici si mai focusate.