Interviu face2face cu Corin Chiriac (Strategy Director, Senior Interactive)
Senior Interactive a facut in 2008 1,1 milioane Euro, iar in 2009 ne-a povestit Radu Glont ca au facut 24 de campanii majore. Sa vedem acum pe ce tehnologii inovatoare se bazeaza cateva dintre proiectele lor cele mai recente, iar apoi, sa trecem la viata de agentie si la modul in care se raporteaza ei la piata de interactive din .ro.
Din program:
1.Proiecte: Skittles.ro, 5gum.ro, Squish.ro, site-uri de campanie Heineken, Orange Webshop
2.Cum se lucreaza la Senior Interactive
3.Pitch-uri, brief-uri, evaluare
4.Un top al agentiilor interactive
5.De ce e Senior mai low-profile?
1.Proiecte: Skittles.ro, 5gum.ro, Squish.ro, site-uri de campanie Heineken, Orange Webshop
IQads: Declarai in comunicatul de presa care anunta lansarea Skittles.ro ca s-ar putea sa fie o noutate la nivel mondial, sa fiti "primii care au facut comunicare de brand folosind un brand character (n.r. curcubeul Skittles) dotat cu inteligenta artificiala". Cum functioneaza, mai exact, cum se genereaza dialogul cu acel curcubeu?
Corin Chiriac: Aici au fost multe discutii. Sa lamurim putin lucrurile pentru cei care nu prea stiu ce e un brand character. Un exemplu bun e omuletul Michelin (Bibendum), brand character-ul pentru brandul omonim, a carui prima aparitie e datata 1894 la Expozitia de la Lyon. E un personaj creat pentru a comunica personalitatea si valorile acelui brand, in spatele sau acumulandu-se in timp brand equity. Evident ca s-au mai facut proiecte de AI (Artificial Intelligence) conversational pe web, eu stiu vreo 20. Evident ca printre ele au fost cateva cu caracter comercial, dar din cate stim, asta e primul caz care respecta criteriul de mai sus.
Functional, am folosit un model de pattern recognition adaptat gramaticii si sintacticii romanesti, caruia i-am regandit tipologia conversationala, i-am adaugat o functie de invatare si un sistem predictiv. Pentru a infuza personalitatea curcubeului au fost scrise aproximativ 44.000 de replici. Ganditi-va la el ca la un copil care crescand, invata din ce in ce mai mult. In spatele lui exista un model statistic care spune ca in momentul in care vom avea 1.000.000 de unitati de dialog, curcubeul va avea raspunsuri pentru 98% din intrebarile ce ii vor fi adresate. As putea sa vorbesc ore intregi despre munca depusa aici, e R&D pur.
IQads: Tot in comunicat scrie ca site-ul e impartit "in 3 mari zone: o zona subacvatica, in care o caracatita ghicitoare prezice viitorul vizitatorilor, un al doilea spatiu, semi-terestru, in care utilizatorii vor putea conversa cu curcubeul Skittles si o a treia zona, spatiul cosmic." Care au fost componente dificil de realizat le site-ului si cat a durat implementarea intregului site?
Corin Chiriac: In mod cert curcubeul. Ganditi-va ca nu discutam doar despre un proiect de pionierat, ci si de un buget moderat si de un timp de executie scurt. A trebuit sa alegem o solutie scalabila, usor de spart in subproiecte mai mici, cu un model predictibil de dezvoltare. Am folosit eficient toate resursele de care dispuneam, am cautat sa paralelizam cat mai multe procese. Baza a fost asezata printr-un efort masiv de copywriting, dublat de munca de R&D si de art direction. A durat o luna si cateva zile, de la brief, trecand prin strategie, pana in faza de testare.
IQads: 5gum.ro e un microsite unde se mixeaza melodii din sample-uri cu diverse instrumente. Brandul e legat de muzica in vreun fel, a fost in brief sau a fost alegerea voastra compunerea de melodii?
Corin Chiriac: Brief-ul a fost despre crearea unei experiente senzoriale autentice, unice. Alegerea strategiei a mers spre livrarea unei "ultimate experience": sa cream un loc in care userul poate simti vibratia Universului, live, si sa o poata transforma in muzica. 5gum.ro e interfatat live cu un radiotelescop. Muzica /sunetul a fost prima alegere pentru ca e elementul senzorial care iti ofera cel mai bun acces la publicul tinta, e un mod usor digerabil de a livra experienta. Nu trebuie sa fii rocket scientist ca sa ti se intample.
IQads: De ce nu are 5gum.ro butoane de sharing pentru retele sociale, dupa ce salvez melodia compusa, ci doar posibilitatea de a o trimite pe mail?
Corin Chiriac: Suntem in 2010 :). In online nu prea mai conteaza unde e postat un element de content, atat timp cat poti pointa catre el. Am ales varianta unei galerii, utilizatorii avand posibilitatea sa recomande oricare dintre creatiile de acolo prin facebook, twitter si Y! Messenger. Dureaza mai putin, e mai eficient si ca timpi de procesare si ca administrare a latimii de banda. Motive tehnice.
Squish.ro
IQads: Cu Squish.ro ati luat un premiu la WebAwards 2009 (oferit de Web Marketing Association), iar la Internetics doar premiul special al juriului pentru Best Use of Technology. Cum iti explici faptul ca n-ati luat mai mult la Internetics?
Corin Chiriac: Pentru exactitate, am luat un Outstanding Website Award. E vorba de un festival unde se aduna site-uri foarte bune din lume asta, care sunt analizate pe sapte directii: Design, Innovation, Content, Technology, Interactivity, Copywriting, Ease of Use. Cred ca am luat 10 la vreo 5 din criteriile astea si note mari in rest.
Despre editia de anul asta de la Internetics trebuie spus ca standardele au fost foarte dure, lucru salutat de noi. In rest, nu suntem ingrijorati, pentru ca Internetics nu este pentru noi un festival de la care asteptam in mod necesar validari. Pentru validari ne uitam la festivalurile internationale, in timp ce la Internetics participam pentru a ne incerca fortele cu agentiile challenger.
IQads: Pe Squish.ro era totusi destul de mult text si mi-era greu sa-l citesc. Site-ul era facut ca sa citim continutul text din el?
Corin Chiriac: E un site full-video, what do You think?
IQads: Dar era mult text in el.
Corin Chiriac: Ma rog, cred ca inteleg de unde vine problema :) E un site construit pentru o nisa de public, challangerii, sunt un pic mai tineri decat noi, cauta experiente, dar in acelasi timp sunt la varsta la care absorb informatie noua. De aceea ai in fata un site hibrid, cu o experienta full-video, dar care livreaza si content. Contentul e in schimb foarte pentru ei, si ne-am luptat pentru calitatea lui.
IQads: Am vazut ca Squish.ro era optimizat SEO, desi era in Flash.
Corin Chiriac: Da, surprinzator, au gasit baietii o modalitate sa-l optimizeze. Cand ai departament R&D, se poate.
Orange Webshop
IQads: Am vazut pe blogul vostru un post in care scriati "va mai amintiti cand scriam anul trecut ca Orange+Senior=Love? Iata ca optimizarile noastre au crescut vanzarile de 12 ori in Orange Webshop, fata de anul precedent". Insa in comunicatul de la Orange care anunta performantele magazinului nu era mentionata agentia voastra. Va deranjeaza asta?
Corin Chiriac: Cei care conteaza in industria asta stiu cine e autorul. Suntem bucurosi ca am avut ocazia sa o facem noi, in rest se stie ca suntem niste tipi discreti. Bine, nici nu cred ca sunt foarte multe companii care sa fi putut sa faca lucrul asta cum trebuie.
IQads: Ce fel de optimizare era? SEO?
Corin Chiriac: Nu, a fost restructurare completa a interactiunii, a modului in care oamenii navigau prin site, a fost reanalizat modul in care site-ul raspundea nevoilor oamenilor, a fost regandit modul in care informatia le este furnizata acelor oameni. A fost o optimizare cap-coada a interactiunii.
IQads: Si apoi ati facut Orange Feedback "? nominalizat la Internetics, in categoria "Site-uri, microsite-uri si bloguri de promovare".
Corin Chiriac: A fost o chestie foarte curajoasa din partea celor de la Orange, pentru ca au vrut neaparat sa aiba feedback dupa ce facem optimizare (e foarte in spiritul Orange, de-asta mi-a placut foarte mult ideea). Le-am facut un proiectel pe o structura de blog in care puteai sa raportezi bug-uri, sa dai sfaturi; aici se strangea feedback de la utilizatori, si au avut si o campanie cu niste premii. Si a fost misto ca am primit niste idei foarte bune, care vor fi implementate in viitor. Cate branduri mari au curaj sa ceara feedback de la utilizatori? Trebuie sa scrie Orange pe tine ca sa poti sa faci chestia asta.
IQads: Pentru Heineken ati facut mai multe site-uri de campanie. Spune-mi despre ele.
Corin Chiriac: Sunt directii si asocieri pe care brandul Heineken le-a dezvoltat in comunicare. E un brand asociat cu muzica si fotbalul de o anumita calitate, cu Liga Campionilor Europeni. Primul site pe care Heineken l-a avut in Romania a fost facut de Senior. Cand s-a lansat, nimeni n-a crezut ca e facut aici. Toti credeau ca a fost adus de afara si tradus, pentru ca arata foarte bine. Cred ca asta spune totul:)
2. Cum se lucreaza la Senior Interactive
IQads: Tu pe unde ai mai lucrat si cum ai ajuns aici?
Corin Chiriac: Am fost la Grapefruit, apoi am lucrat in PR cativa ani, apoi strategie la DDB. Nu mi-am propus sa ajung in online, dar a fost o intamplare fericita, zic eu, uitandu-ma la ce se intampla in piata de advertising clasic. M-am intalnit cu Mihai Tataru, am stat de vorba si mi-a placut ce se intampla aici. Avand experienta unei alte firme care a lucrat in online, am inteles ce imi spunea Mihai si am vazut aici un model functional prin care eu am mai trecut. Intalnesti rar modele functionale atat de bine puse la punct. Aici avem o structura de Project Manageri, Accounti ca in advertisingul clasic, toata structura de Client Service e construita asa. Nu simt diferenta intre structura noastra si o structura de agentie de publicitate. Simplul fapt ca exista om pe strategie, adus din advertising, ajuta foarte mult. Creatia e tot pe modelul agentiei de advertising.
IQads: Am citit undeva ca aveti 40 de anajati in 8 departamente.
Corin Chiriac: Tendinta e sa functionam foarte specializat. Suntem genul de agentie care atunci cand ajunge la incarcare 90% pe o zona, angajeaza un om nou. Ca model functional, desi multi dintre ei au skilluri multiple, in loc sa ii punem sa faca trei lucruri, ii lasam sa lucreze specializat. Uite un exemplu: avem un Project Manager care a stat 3 ani in Finlanda, la Nokia, altul care a lucrat pentru HP Europe. Ambii sunt programatori buni. Avem creativi foarte capabili sa faca strategie, sau oameni de strategie care pot sa faca un audit de usability decent, dar am ales calea specializarii.
IQads: Si cum functioneaza: e o echipa dedicata pe fiecare proiect?
Corin Chiriac: E o alocare dinamica a echipelor: sunt niste structuri construite pe fiecare proiect. Unui proiect i se asociaza o echipa de creatie, o echipa de accounti, project manageri, strategie, dar e o alocare dinamica, nu exista conturi sau proiecte care au alocate echipe dedicate, full time, care nu mai fac altceva. Asta e avantajul specializarii la nivel personal, nu e nevoie sa facem asta.
IQads: Cum se lucreaza la voi in agentie? Lucrati pana la 12 noaptea sau dimpotriva, vine toata lumea la 8"?
Corin Chiriac: Nu cred ca exista agentie in care toata lumea vine la 8 si pleaca la 8. Nu dam cu batul in nimeni. Daca am urat ceva vreodata cand eram in advertising si nu mi-am dorit sa mi se intample, a fost sa ajung intr-una din agentiile alea stil fabrica, in care sunt 120 de oameni, iar unii dintre ei nu s-au intalnit niciodata unul cu celalalt si nu stiu cum ii cheama. Se intalnesc la cafeteria sau pe hol si se uita ciudat unii la altii, lucreaza in cubicals si toata lumea tipa la toata lumea. E exact genul de loc pe care eu il evit. Experientele mele vin din agentii in care functionam in grup restrans. Asta e cea mai mare agentie in care am fost eu vreodata. Daca n-ai sentimentul de familie si de ok cand te duci acolo si nu e loc sa construiesti o relatie si sa functionezi pe baza acelei relatii cu oamenii aia, aproape ca n-are sens sa te duci la lucru.
IQads: Am vazut pe blog ca ii aniversati pe "Pisi si pe Teo", la 2 ani de cand sunt la Senior.
Corin Chiriac: Da, asta spune multe despre cum se intampla lucrurile aici: oamenii vin in principiu ca sa ramana. E uimitor, vreo 60% din oameni sunt mai vechi de 2 ani, chestie destul de greu de intalnit in domeniul asta destul de volatil, unde oamenii vin si pleaca mereu.
IQads: Sunteti prieteni, mergeti la bere, in teambuilding-uri?
Corin Chiriac: Suntem o familie muzicala :) Multa lume canta in firma asta, suntem ca muzicantii din Breman. Toata lumea e intr-o trupa (Coma, Conflict Mental"?), toata lumea canta la un instrument. E o chestie care ii uneste foarte mult pe oamenii de aici.
IQads: Aveti vreun soi de Creative Meeting, o intalnire programata pentru idei care sa nu fie pe clientii pe care lucrati?
Corin Chiriac: La noi se intampla asta in timp real, nu trebuie sa avem o intalnire speciala pentru asta :). In schimb facem ceva ce altii nu prea fac: avem un departament de R&D care analizeaza si testeaza tehnologii noi 8 ore pe zi.
3. Pitch-uri, brief-uri, evaluare
IQads: Cum sunt pitch-urile de online la care participati?
Corin Chiriac: O sa razi, in principiu nu mergem la pitch-uri atat de mult pe cat mi-as dori eu, de exemplu. Slava Domnului, abia apucam sa multumim clientii care vin la noi din recomandari. Nu suntem una dintre agentiile "fortate" sa se duca la pitch-uri. Suntem una dintre agentiile care isi permit chiar luxul de a-si alege clientii, chestie care nu se intampla foarte mult in domeniul asta, mai ales acum, pe fond de criza. Sunt clienti cu care vrem sa mergem mai departe. In general, urmarim relatii de durata cu ei, nu urmarim proiecte. Si daca te uiti la cati ani sunt in spatele unora dintre relatiile astea, o sa vezi ca functionam bine in sportul asta.
IQads: Si atunci brief-urile sunt si ele profesionist facute, daca vin de la clienti care sunt multinationale, pentru ca au knowledge din afara. Multe dintre agentiile care au clienti locali se vaita de brief-urile primite.
Corin Chiriac: Mai, noi nu prea avem clienti carora sa trebuiasca sa le facem desene despre online :). Gandeste-te ca in multinationalele cu care lucram noi sunt oameni cu minim 10 ani de experienta. Au vazut online, stiu cu ce se mananca.
IQads: Ce criterii de evaluare vi se impun, in general?
Corin Chiriac: In general e vorba de indicatori de trafic, the usual stuff, nimic deosebit. Cand e nevoie sa ne uitam la indicatorii de brand, construim corelatii intre acestia, peste care aplicam chestionare prin direct mailing.
IQads: Dar faceti vreodata cercetare de evaluare? Te intreb pentru ca stiu ca nici in publicitatea clasica nu se face prea mult.
Corin Chiriac: Da, facem. Blogul de feedback pentru Orange e un bun exemplu. Pentru lucruri mai complexe preferam totusi sa subcontractam o firma specializata pe cercetare online, atunci cand e nevoie.
IQads: Faceti bannere?
Corin Chiriac: Facem, in masura in care ai o campanie de comunicare care include bannere, evident ca le faci. Sincer nu inteleg de ce are lumea perceptia asta, conform careia bannerele nu sunt ofertante creativ. Uite, exista tehnologii precum Eye Blaster ul care iti permit sa te duci inspre rich media in bannere, sau inspre interactivitate. Poti sa faci un site intr-un banner. Industria ar trebui sa fie mai atenta cu lucrurile astea. Cred ca modelul de comunicare se schimba incet incet, clasicul site + banner simplu va fi inlocuit de un banner capabil sa comunice mai mult, mai bine, mai aproape de consumator.
IQads: Ati folosit retelele sociale in campaniile voastre?
Corin Chiriac: Da, avem un modul de Facebook Connect in toate proiectele noastre recente (Skittles.ro, 5gum.ro), acolo unde un model de tip member get member avea sens. E unul din lucrurile care au iesit din mana R&D-ului. Site-ul de test a fost cel al trupei Conflict Mental, o trupa in care canta unul dintre colegii nostri.
Oricum, trebuie spus ca a folosi retele sociale in comunicare nu e un scop in sine. Sunt niste unelte, au nevoie de motivatie si de context in jurul lor.
Daca e sa ne uitam in jur, am vazut in comunicarea online recenta destule lucruri "puse cu mana", pe tehnologiile noi. Intai au fost blogurile, apoi social networkingul, acum e augmented reality.
Simplul fapt ca exista o jucarie noua, apetisanta pentru un eventual client nu e suficient, nu face interactiunea sa se intample. Ea trebuie integrata creativ in actiune. Trebuie sa aiba sens, lucrurile astea trebuie sa existe acolo cu un scop.
4. Un top al agentiilor interactive
IQads: Cum va raportati la celelalte agentii interactive din Romania?
Corin Chiriac: Suntem printre cele mai mari agentii de Interactive din Romania. Suntem printre cele mai serioase agentii de online din Romania. Atunci cand apare pe piata o tehnologie noua, probabil ca vom fi primii din Romania care o vor implementa. Ne cauta clienti mari, care vor lucruri inovative, spectaculoase. Aplicati criteriile astea si uitati-va cam cate agentii raman. Eu as spune ca nu foarte multe. In rest, nu ne definim prin frecare de altii.
IQads: In afara de cifra de afaceri, cum iti dai seama care sunt agentiile de top din Romania?
Corin Chiriac: Te uiti la premiile relevante pe care le-a luat si la rata retentie pe clienti si angajati.
IQads: Dar in Romania nu am auzit de multe agentii care sa aiba premii din afara, asa ca trebuie sa ne intoarcem la Internetics ca etalon local.
Corin Chiriac: Asta e un raspuns in sine. Nu sunt foarte de acord cu opinia ta despre Internetics, dintr-un motiv banal.
In linii mari, in Romania sunt cam 2 tipuri de agentii de Interactive in Romania. O prima categorie este cea a agentiilor mici si medii, al caror singur argument este burst-ul de creativitate. Acestea tintesc la clienti locali, motiv pentru care un premiu la Internetics functioneaza ca validare.
In categoria a doua intra alergatorii de cursa lunga, agentiile care tintesc la multinationale / clienti mari, care trebuie sa ofere creativitate pe un interval continuu, nu doar pe o multime de puncte discrete. In plus acestea trebuie sa fie capabile sa ofere predictibiliate, capacitatea de a derula proiecte complexe, cu consum mare de resurse, in perioade scurte de timp, compatibilitate in structuri. Pentru acestea, validarea trebuie sa vina de la un alt nivel.
IQads: Si daca ar fi sa faci un top, ce agentii ar mai fi, pe langa voi, in el?
Corin Chiriac: Habar nu am. E ca intr-un vechi banc evreiesc, ii lasam pe ei sa isi puna intrebarea asta, noi ne vedem de treaba :)
IQads: Voi sunteti o agentie fericita pentru ca aveti multinationale si clientii stiu deja din retea cum se lucreaza online, dar e foarte greu pentru o agentie mica, cu clienti locali. Cum crezi ca pot sa ajunga agentiile astea mici la nivelul vostru?
Corin Chiriac: Nu cred ca asta e un scop in sine. Imi doresc sa vad foarte multe agentii mici si shopuri de creatie care sa deserveasca clienti mici si medii, e o zona de piata care trebuie acoperita. Ideea de crestere a unei agentii nu presupune ca trebuie sa isi dubleze numarul de oameni la fiecare doi ani. Pentru multe dintre ele, care au in spate un model functional family-like, nu este o trecere nici usoara, nici dezirabila. Stiu agentii care au avut probleme mari cand au trecut de la 20 de oameni la 40, pentru ca aveau un stil anume de a face project management, pentru ca nu au reusit sa pastreze nivelul de calitate al prestatiilor lor, etc. Uneori, calitatea nu e direct proportionala cu resursele alocate, ci cu controlabilitatea procesului.
IQads: Dar ca sa vizeze clienti mari trebuie sa participe la multe pitch-uri.
Corin Chiriac: Sfatul meu pentru agentiile mici este sa viseze la multi clienti mici + un client mediu, nu la clienti mari.
Un client mare inseamna foarte multa munca, e un mare consumator de resurse si nu foarte multe agentii mici dispun de resursele astea, astfel incat sa poata livra in conditiile draconice pe care un client mare le pune. Pentru o agentie mica, un client mare care se supara si pleaca este moarte sigura. Riscul ca acest fenomen sa se intample este destul de mare, din cauza contextului actual.
IQads: Stiu ca multinationalele au si niste reguli tehnice stricte impuse din afara, pe care agentiile de online trebuie sa le respecte.
Corin Chiriac: Da, ai nevoie de oameni capabili sa inteleaga ce se intampla pe platforma aia, trebuie sa faci foarte multa comunicare, inclusiv tehnic. Trebuie sa poti sa te interfatezi cu o structura foarte mare. Nu e simplu. Chiar stau si ma gandesc daca o agentie mica ar putea trai din proiecte care au un ciclu din asta de lansare indelungat. Eu nu cred ca e un model viabil pentru o agentie mica, pentru ca ea trebuie sa gateasca repede si sa manance repede, nu-si permite proiecte care ii consuma 98% din resurse, lansate dupa 6 luni.
IQads: Toate agentiile de web se promoveaza ca interactive. Voi va pozitionati cumva ca agentie? Sau stai, ca voi aveti Interactive in titlul agentiei, ati rezolvat-o din titlu.
Corin Chiriac: Si in titlu, si in fapt. Stii cum e cu agentiile astea interactive? Multe dintre ele fac proiecte web, dar putine stiu ce e aia interactivitate cu adevarat.
5. De ce e Senior mai low-profile?
IQads: Voi nu sunteti genul de agentie care sa iasa foarte mult in presa, dar faceti treaba buna. Sunteti mai low-profile. E o chestie asumata?
Corin Chiriac: Da, a fost o chestie asumata, dar vom mai schimba putin din starea asta de fapt, trecem printr-un moment in care re-evaluam comunicarea de brand.
IQads: De la voi nu stiu foarte multa lume pe Twitter si pe Facebook.
Corin Chiriac: Suntem, dar suntem noi intre noi.
IQads: Sunteti in mod constient underground? "Am cont pe Twitter, dar nu vreau sa ma dau mare ca lucrez la Senior" "? intreaga agentie are genul asta de mentalitate?
Corin Chiriac: Oamenii exista dincolo de peretii acestei firme, comunica online foarte bine, dar e treaba lor, viata lor. There is life beyond work hours. In cultura Senior e foarte mult respect pentru spatiu personal.
IQads: Dar crezi ca e important sa ai multi angajati pe Twitter? Sau sa fie acolo managerul agentiei, directorul de strategie/client service? Conteaza asta pentru clienti cu adevarat sau e optional? Ca unii au impresia ca se promoveaza agentia daca au angajatii conturi acolo.
Corin Chiriac: Sigur ca asta conteaza. Vizibilitatea omenilor care lucreaza in agentie conteaza. N-a fost niciodata manage-uita in mod fortat aici, pentru ca asa cum iti spuneam, Senior are o politica foarte misto apropo de oameni. Nu li se forteaza mana in nici un fel, nu sunt inregimentati, e un loc ok, care se poarta ok cu oamenii.
IQads: Pe de alta parte, tendinta e sa judeci ca daca oamenii dintr-o agentie stau pe Twitter toata ziua, ei cand mai lucreaza?
Corin Chiriac: Asta e o alta chestie pe care probabil ca ar trebui sa o constientizam cu totii: modelul Google functioneaza foarte bine si motiveaza extraordinar. Oamenii nu lucreaza si nu vor lucra niciodata 100% din timpul lor, mai ales pe domeniile creative. E normal sa se mai opreasca putin, sa citeasca lucruri, sa interactioneze cu cei din jurul lor. Asta e normalitatea. E o prostie sa crezi ca angajatii uita ce e ala messenger cand intra pe usa firmei. Nu cred ca intrebarea e cum sa facem sa-i scoatem de pe messenger. Asta e metoda fascista. Nu se intampla aici, e un loc prietenos.
IQads: La voi se simte criza cumva, ca vad ca o duceti bine.
Corin Chiriac: Se simte cumva, bugetele s-au mai micsorat, dar e normal,e prima reactie. Evident ca in board-uri, in consilii de administratie sunt niste oameni foarte destepti si evident ca roata trebuie sa se invarta in continuare, iar comunicarea este principalul ei lubrefiant. Bugetele o sa creasca incet, incet. N-o sa se ajunga foarte repede la ce era inainte de criza, dar pana la urma, companiile nu au de ales. Eu sper ca pe urmatoarea executie bugetara, sa avem surprize placute.
IQads: Pentru o agentie de talia voastra, mai e nevoie de promovare?
Corin Chiriac: Este, desi noi nu vrem sa comunicam oriunde si oricum. Ne promovam, dar nu in modul in care o fac marea majoritate a agentiilor. Avem grija ca informatiile despre noi sa ajunga la oamenii corecti, in locurile corecte. Vrem sa fim eficienti, nu vrem comunicare de masa, nu pescuim cu dinamita. Important e sa ajungi exact la acei oameni de care ai nevoie.
IQads: Exista un punct in care o agentie nu mai are nevoie de promovare, pentru ca vin clientii oricum?
Corin Chiriac: Exista un punct din care natura promovarii se schimba. Comunicarea devine un pic mai subtila, se duce mai mult inspre PR, e mai mult control al calitatii comunicarii, agentia se uita mult mai atent unde, cand, cum si ce comunica.
In cazul nostru, da, credem ca suntem intr-un punct in care stim foarte bine ce vrem si cu ce clienti ne dorim sa stam de vorba. Nu vrem clienti cu orice pret, nu a fost si nu este strategia noastra, nu acceptam orice.