[Face2face] Nu exista categorie la Internetics pentru ce face GreenPixel

Interviu face2face cu Marius Deak (CEO, Strategy Director, GreenPixel) si Ioana Proca (Client Service Director, GreenPixel)

Pentru ca toata lumea stie ca Green Pixel e o agentie priceputa, dar nu stie exact in ce anume, pentru ca li se cunosc o parte din clientii mari (Vodafone, Rompetrol), dar nimeni nu stie ce fac ei pentru acesti clienti, pentru ca atunci cand faci strategie de business, e normal sa ai clauze de confidentialitate in contract si atunci nu mai poti da un comunicat de presa dupa fiecare proiect lansat si pentru ca trebuie sa cunoastem si scenaristii industriei, nu numai actorii, am incercat sa aflu de la Marius si de la Ioana de ce ii tot lauda lumea, cum se lucreaza la ei si care e viziunea lor de business pentru GreenPixel. Iata despre ce am discutat:

1. Cum e organizata GreenPixel, cum se lucreaza la ei

2. Site-ul greenpixel.ro, relansat vara trecuta, la a 10-a aniversare a agentiei. Bonus: microsite de promovare

3. "Nu exista categorie la Internetics pentru ce facem noi"

4. Cum se raporteaza la celelalte agentii ("Care e diferenta dintre un proiect de 100.000 Euro care ajunge la noi si unul care ajunge la ei?")

5. Ce au lucrat pentru Vodafone

6. Ce inseamna o agentie scumpa, de fapt

7. E nevoie de cunostinte de publicitate in agentiile de online?

8. Infochioscurile inteligente

9. Atmosfera din birou

Background

1. Cum e organizata GreenPixel, cum se lucreaza la ei

IQads: Cum e organizata firma, in cate departamente?

Ioana Proca: Suntem 22 in total, si pentru moment suntem organiati pe departamente similar unei agentii clasice de publicitate. Apropo si de iesirea noastra la lumina acum, a pornit cumva din interior, dincolo de faptul ca GreenPixel insemna doar Marius Deak, noi aveam o organizare destul de atipica. Atuul nostru, de foarte multe ori, a fost flexibilitatea; am incercat sa ne mulam foarte mult pe nevoile clientilor si sa ne reorganizam cu echipe pe client. Ajunsesem si la un moment dat ca titulatura functiilor sa nu spuna mare lucru unui outsider si de vreun an jumate am incercat sa ne reorganizam pe o structura unei agentii de publicitate. Drept urmare, avem departament de Client Service, de Creatie (care contine designeri, acestia fiind de mai multe feluri: Art Director, Designeri de Layout, Experience Designer), de Content (separat de cel de creatie pentru ca avem si Copywriteri, si Content Editori, care e un job specific, de web), departament de Productie (unde sunt Developerii) si departamentele clasice de Suport.

IQads: Imi aduc aminte ca s-au amuzat oamenii din agentii la Noaptea Internetics, din Prometheus, la intrebarea clientilor "cat de calificat e copywriterul in agentiile de web?". Content Editorul e subcalificat fata de Copywriter sau care e diferenta dintre ei?

Ioana Proca: N-as putea spune ca e subcalificat, sunt pur si simplu doua joburi diferite. La noi, Copywriterul, intr-adevar, scrie texte publicitare, face naming. Content Editorul scrie textele mai lungi, continutul efectiv al site-ului, dar face si strategia de continut, face paginatie, lucreaza cot la cot cu designerul, n-as zice ca e subcalificat.

IQads: Dar Copywriterul se simte mai... smecher decat Content Editorul?

Marius Deak: Nu fac neaparat acelasi lucru, sunt joburi complementare. Un Content Editor se ocupa inclusiv de imagini, prioritizare de content, care content inseamna mult mai mult decat textul efectiv. Ei trebuie sa lucreze impreuna de cele mai multe ori.

Ioana Proca: Da, pentru ca un Content Editor face harta site-ului, iar Copywriterul da numele sectiunilor.

Marius Deak: Content Editori la noi sunt oamenii care au fost la companii concurente cu voi (n.r. IQads): Imagoo, Magnetique. Sunt oameni care stiu sa scrie, sa organizeze informatia clar, nu au nici o legatura cu Copywriterul traditional, ci lucreaza impreuna cu el.

IQads: Dati-mi exemple de site-uri corporate care sa aiba mult content.

Marius Deak: Am refacut tot site-ul Vodafone, la care s-a muncit foarte mult. Cu ocazia asta ne-am ocupat si de content, l-am reorganizat cap-coada, dar cel mai mare proiect de content, cel mai greu, a fost site-ul nostru (greenpixel.ro).

2. Site-ul greenpixel.ro, relansat vara trecuta, la a 10-a aniversare a agentiei. Bonus: microsite de promovare

IQads: Voi nu prea v-ati promovat asa, in trecut.

Marius Deak: Nu se stia decat ca GreenPixel e compania care lucreaza cu clientii x, y, z, toata lumea ma stia doar pe mine, dar anul asta, cand am implinit si 10 ani, am schimbat putin abordarea si cred ca suntem prima agentie care are pe site-ul oficial (in header si in pagina de echipa), poze cu toti oamenii implicati in activitatile de zi cu zi si declaratii de la fiecare.

Ioana Proca: Site-ul agentiei a fost si proiect editorial, pentru ca a presupus mult sapat in arhive si selectat informatie. Am discutat si cu fostii angajati, pentru ca arhivele nu erau suficiente. Am incercat sa punem pe site informatie despre toate proiectele pe care le-am facut si am reusit in proportie de 70%.

IQads: Am vazut ca e stufos. Probabil ca nimeni n-o sa treaca prin tot, dar fiecare tip de cititor isi va gasi informatiile de care are nevoie in sectiunea care il intereseaza cel mai tare.

Ioana Proca: Cu siguranta ca nu vor avea rabdare sa treaca prin tot si nici macar nu e asta ideea. Ideea era sa aratam ce am facut in 10 ani. Ce vede utilizatorul cand intra pe site e ca exista foarte mult continut, iar in zona de portofoliu chiar am vrut sa sugeram abundenta. Acum, pentru browsarea continutului, exista mai multe modalitati. Fiecare citeste ce il intereseaza: daca esti client din zona corporate, probabil ca o sa vrei sa vezi ce experienta avem in zona ta; daca esti client din publicitate, o sa vrei sa vezi ce am facut acolo.

IQads: Si cate luni ati lucrat la site-ul vostru?

Ioana Proca: Noi nu mai aveam site, aveam doar o pagina in care spuneam ca muncim din greu si ca n-avem timp sa ne ocupam de site-ul nostru. Ne-am hotarat la inceputul verii, la sfarsitul lui iunie. Trebuia sa fie gata in august, la aniversarea a 10 ani de GreenPixel.

Marius Deak: In august deja munceau 5 oameni la site, multe ore pe zi, verificat, scris, corecturi. Dar in paralel, ei mai lucrau la un site, fara stirea mea.

Ioana Proca: Da, si Marius se intreba de ce nu merge mai repede lucrul la site-ul oficial.

Marius Deak: Au fost foarte hoti. Plecau asa, cate unul, pe furis, sa nu ma prind eu. Se intalneau pe aici, nu stiu pe unde...

Ioana Proca: Am avut si sedinta foto in studio fara stirea lui Marius, am plecat in doua transe. Pe site era un joc care avea acelasi scop: sa ne cunoasca lumea mai bine pe cei din agentie. In joc trebuia sa recunosti personajele GreenPixel, pe baza declaratiilor celorlalti colegi. Asta era surpriza pentru Marius.

IQads: Si, Marius, te-ai jucat, i-ai ghicit 100%? Ca in rest nu stiu, din afara, cine ar fi putut...poate prietenii apropiati...

Ioana Proca: Sa stii ca l-am facut cam greu. Scopul nostru era ca utilizatorii care ne recunosc sa fie invitati la petrecerea noastra de 10 ani si sa-i ajutam sa ne cunoasca personal, dar mai intai trebuia sa ne ghiceasca virtual. Si sa stii ca n-au fost multi.

IQads: Clientii, poate...

Ioana Proca: Ei erau oricum invitati la petrecere. S-au jucat, dar nu aveau un imbold prea mare sa se joace. Au fost putini cei care ne-au ghicit si majoritatea erau cei care ne cunosteau: fosti colegi...

IQads: Si tie cum ti-au dezvaluit site-ul?

Marius Deak: Era o mafie totala pe aici, prin curte. Stateau asa, se invarteau printre nuci, isi gaseau tot felul de lucruri de facut pe acolo, nu ziceau nimic, pana s-au adunat destui si... ce sa zic, mi-a picat fata. Noi meetingul oficial il facem vara sub nuc, acolo, in curte. Acolo au pus laptopul si mi-au aratat site-ul. Mi-a picat fata pentru ca stiam cat s-a muncit la site-ul oficial...

Ioana Proca: ...si nu intelegea cum am avut timp si de asta.

Marius Deak: Da, pentru ca se vede ca a fost nevoie de mult timp: s-au pozat, s-au photoshopat, s-au descris fiecare pe toti ceilalti, o nebunie.

Ioana Proca: Uite, asta e un proiect de promovare pe care l-am facut (n.r. apropo de faptul ca ei nu prea fac campanii).

Marius Deak: Nu ca nu vrem sa facem campanii, dar pentru ca mult timp am facut mai multe dintr-o anumita zona, am inceput sa primim din ce in ce mai multe cereri din aceeasi zona.

 

3. "Nu exista categorie la Internetics pentru ce facem noi"

IQads: Despre ce zona e vorba? Cum va pozitionati ca agentie?

Marius Deak: Noi suntem agentie interactiva full-service. Inseamna ca putem sa facem orice interactiv, nu doar online. Infochioscurile, de exemplu, sunt destul de offline; putem sa facem si aplicatii online, marketing, nu suntem doar agentie de comunicare online, ci agentie interactiva full-service. Specializarea vine din experienta si recomandari. Daca am lucrat foarte bine pe zona de corporate si de site-uri mari, evident ca alti clienti ne-au cerut sa lucram cu ei in aceeasi zona.

IQads: Pot sa spun ca GreenPixel si TreeWorks sunt axate pe development?

Marius Deak: Mai corect si mai realist ar fi sa spui ca suntem capabili sa facem si development. Ei fac mai multa programare decat noi, noi facem destul de multa programare, dar principala chestie pe care noi o facem si o facem bine e strategie, dar nu de marketing sau de comunicare, ci de business online.

Iti dau un simplu exemplu, dar nu pot sa dau nume. A venit cineva la noi si a zis: "Vreau sa intru in piata de x, vreau sa ating cota y de piata, in termenul z". Noi am luat brief-ul asta si am inceput sa planuim: cine e pe piata, ce face bine, ce face prost, cum poti sa combati, pe unde intri mai usor, pe unde intri mai greu, cum ii atragi, cum maximizezi. Am luat un business, l-am desfacut in bucati, le-am analizat si le-am recombinat intr-o varianta optimizata. Asta nu e strategie de comunicare, ci de business online. O pozitionare unica GreenPixel ar fi ca noi ne-am specializat in migrarea de business-uri pe online.

Am avut si noroc. Acum vreo 7 ani, cand am inceput noi sa lucram cu Connex, se reorganiza, se unea MyX cu Connex-ul si am fost implicati destul de devreme in niste proiecte cu mult inaintea timpurilor. Ne-a placut si apoi am dezvoltat. Proiecte grele in care am fost implicati sunt SelfCare-ul unui telecom, Single SignOn, chestii care au legatura 100% cu online-ul, cu marketingul, dar nu sunt campanii. Sunt proiecte de infrastructura, de strategie, de "cum fac sa vand mai mult sau mai bine".

La Pagini Aurii noi am castigat contul la pitch, dupa care am hotarat sa-l impartim cu alta agentie, strict din motive de business: lor le-am dat campanii de promovare a brandului si noi am pastrat partea de strategii alternative de crestere a ROI. Ne-am apucat sa construim API-uri, sa crestem expunerea efectiva a acelui content fara a face o campanie pentru chestia asta; nu atragem utilizatorii la Pagini Aurii, ci ducem Pagini Aurii in cat mai multe locuri, unde sunt utilizatorii. Asta e genul nostru de contributie. Nu e campanie, dar e marketing, pentru are ca obiectiv cresterea usage-ului.

IQads: Ar trebui sa comunicati mai mult ca faceti strategie de business. Campaniile de promovare sunt superficiale in comparatie cu strategia de business.

Ioana Proca: Dar sunt mai vizibile.

Marius Deak: Da, insa nu prea exista o categorie la Internetics pentru ce facem noi.

Ioana Proca: Da, intr-adevar, nu comunicam indeajuns. Nici n-am avut interesul sa ne promovam in ultima vreme, nici foarte mult new business n-am facut, pentru ca nu aveam nevoie. Clientii pe care ii aveam ne tineau asa de ocupati, iar clientii noi veneau pe baza de recomandari fara ca noi sa facem nici un efort. Si atunci lucrurile s-au legat. Am comunicat doar atunci cand simteam nevoia sa comunicam ceva. In ultima perioada, agentiile care fac campanii au devenit destul de galagioase si ne-am gandit ca trebuie sa ne diferentiem.

Marius Deak: E o problema de denumire a specializarii. Cu totii suntem agentii interactive full-service, dar lipseste contextul. Noi suntem agentie interactiva overall full-service, iar ei sunt agentii de publicitate interactiva. Noi am ramas cu denumirea si cu sloganul intact de 10 ani: "Rezultatele conteaza".

Ce ne-am propus sa facem atunci, facem si astazi.

In general problema cu ce facem noi e ca nu ai voie sa spui. Iti dau un exemplu: Ce crezi tu ca am facut noi timp de 7 ani pentru Vodafone in conditiile in care nu ne-am ocupat de bannere? Ca nu exista o relatie client-agentie mai lunga.

IQads: Da. Toata lumea stie ca ati facut ceva, dar nimeni nu stie ce anume, nu?

Marius Deak: Am facut proiecte punctuale (mententanta, continut), am contribuit la toate proiectele care aveau componenta de online, uneori doar in calitate de consultanti. Apoi ei s-au reorganizat si s-a format departamentul de online, care btw, s-a infiintat tot cumva si la recomandarea noastra. Daca vrei, o buna perioada de timp noi am fost departamentul online externalizat al Vodafone, si de asta n-am lucrat cu alte companii de telecom. Am fost implicati in proiecte mari.

IQads: Si ati facut si CMS-ul?

Marius Deak: Am facut 5 site-uri Vodafone. De fapt, erau refaceri ale designului si restructurari de continut, dar platforma de baza, care sta in picioare din 2004 e platforma Avandor.

Ioana Proca: La Vodafone e important e ca a avut o solutie (Avandor CMS) foarte scalabila la baza si ca n-a fost necesar sa fie schimbata odata ce conditiile de trafic s-au schimbat.

IQads: Avandor e un CMS facut de voi. Pe ce site-uri e implementat?

Marius Deak: S-a inceput in 2000. Sunt pe Avandor.com site-urile: Vodafone, Rompetrol, toata Sanoma Hearst (femeia.ro, mami.ro, cosmpolitan.ro, bazaar.ro) EuropaFm, Romtelecom, KissFm, UNICEF, TAROM, Banca Romaneasca, si altele. Directiile principale in care s-a utilizat au fost online publishing si site-uri mari, in general datorita abordarii diferite fata de ce exista pe piata.

Marius Deak: La un moment dat, compania Avandor s-a separat de GreenPixel, pentru ca incepusem sa avem o parte de programare atat de puternica, incat n-ar mai fi fost clar ce facem. Acum GreenPixel e un grup de 3 companii. Avandor se compara direct cu TreeWorks. GreenPixel foloseste serviciile lui Avandor. Ei sunt 6 oameni care se ocupa de dezvoltarea CMS-ului Avandor si alte jucarele. GreenPixel vede diverse problematici, gandeste si inventeaza instrumente si cineva trebuie sa le faca sa se intample si sa functioneze "? aici intervine Avandor. Sunt companii-sora. Dar GreenPixel se ocupa de zona de strategie, de design, de continut.

4. Cum se raporteaza la celelalte agentii ("Care e diferenta dintre un proiect de 100.000 Euro care ajunge la noi si unul care ajunge la ei?")

IQads: Daca ar fi sa faci un top al agentiilor interactive, de ce criterii ai tine cont?

Marius Deak: Nu poti sa faci un singur top, trebuie sa faci mai multe. Si e o problema de nume. Agentii interactive suntem toti, dar facem chestii diferite.

IQads: Clientii cand isi aleg agentiile, ar trebui sa aiba niste topuri din care sa aleaga: specialistii in flash, programatorii, cei care ar putea sa faca strategie de business; poate mai sunt si altii decat voi; eu nu mai stiu, dar poate mai sunt.

Marius Deak: Stii cum e, consultanti sunt multi. Si pe Twitter.

IQads: Deci cum ar fi un top in care sa fie GreenPixel?

Marius Deak: Dpdv strict al formatului abordat, firme care ne seamana cel mai mult cu ceea ce propun clientilor ar fi Kondiment, intr-o masura un pic mai mica Kinecto, dar putem fi in aceeasi zona. Ceva mai indepartati: Senior Interactive si Webstyler.

IQads: De ce mai indepartati?

Ioana Proca: Ei au capabilitatile sa faca ce facem noi si au cam fost concurenti cu noi cu niste ani in urma.

Marius Deak: O buna parte din agentiile cu care eram noi concurenti au inceput sa traiasca din bugetele de media; adica se duc inapoi inspre publicitate, unde se vor intalni cu agentiile de publicitate traditionala care s-au apucat de online.

IQads: Si de-asta le urati mult succes in aceasta directie.

Marius Deak: Da, le uram mult succes. Sansele sunt ca cei care vin dinspre online si se duc incolo sa se descurce un pic mai bine.

IQads: Dar de ce credeti ca s-au orientat mai mult inspre publicitate? Pentru ca au prins niste multinationale care le dau multi bani pentru flashuri?

Marius Deak: Stii cum e, sumele par mari. Sunt spectaculoase. Stii insa care e diferenta intre un proiect de 100.000 Euro care ajunge la noi si unul care ajunge la ei? Ca la noi raman toti banii (avand de platit doar costuri interne: salarii, chirii, etc).

IQads: Dar a fost o alegere constienta sau asa vi s-a intamplat sa va orientati in directia de strategie de businnes online?

Marius Deak: Ce facem noi e o munca grea. E dificil sa intri doar cu un copywriter si un designer... Ce facem noi e greu si le e peste mana foarte multora sa se apuce de asa ceva.

Ioana Proca: E peste mana si ai nevoie totusi de niste ani de experienta in spate.

Marius Deak: Noi suntem intr-o pozitie in care de multe ori am putea sa lucram cu acele agentii, sa le dam o bucata din munca, sa se ocupe de ea si chiar asa am si facut. Ei au acces la client; suntem fiecare pe segmentul lui.

IQads: Ajunge vreodata o agentie la un nivel la care nu mai are nevoie de promovare, pentru ca vin clientii din recomandari?

Marius Deak: Noi, de vreo 5 ani, peste 80% din ceea ce facem, am facut fara promovare. Noi in ultimii 4 ani nu am avut site. Nu am mai comunicat nimic.

Ioana Proca: Noi am ajuns la concluzia asta nu ca sa atragem clienti, ci ca sa ne diferentiem, ca sa spunem ce facem noi de fapt, pentru ca toti suntem agentii interactive.

IQads: V-ati hotarat sa va promovati mai mult pentru motivarea echipei, ca sa aiba oamenii confirmarea ca fac treaba buna?

Marius Deak: Sunt doua probleme diferite. S-a intamplat anul asta sa comunicam mai mult pentru ca am implinit 10 ani. In general, "am functionat" pe baza de recomandari. E cat se poate de clar: portofoliul vorbeste pentru noi si nu cred ca ii e greu cuiva sa compare portofoliul nostru cu al altora si sa faca singuri diferenta.

A doua chestie de anul asta e ca pentru prima data GreenPixel a inceput sa-si scoata oamenii in fata. Pana acum lumea ma cunostea pe mine de la GreenPixel. Dar am ajuns la nivelul asta si in nici un caz singur, de capul meu. Acum comunicam invers. Cred ca functioneaza mai bine asa.

IQads: E un fel de recunoastere publica, de felicitari ca au ajuns la nivelul asta, nu?

Marius Deak: Da, e ceva de genul: daca iti apare poza pe acelasi site pe care apare portofoliul asta si ai lucrat la proiectele alea si lumea zice "bravo mai, sunteti tari", e foarte motivant. Tine mai mult decat o gala de premiere.

5. Ce au lucrat pentru Vodafone

IQads: Deci nu din nevoia de promovare v-ati facut site-ul si ati inceput sa iesiti in fata, dar e un fel de recunoastere publica a eforturilor echipei de-a lungul timpului, nu e pentru ca aveti nevoie sa va promovati.

Marius Deak: Noi am facut acum o chestie foarte importanta punand atata amar de lucrari si organizate pe niste categorii (n.r. IT&C/Telecom, Banci/Finante, Media/Publishing, Retail/Distributie, Advertising/Comunicare, Servicii/Online, Non-Profit/Institutii) care pe jumatate lipsesc de la alte agentii.

Am pus atat de mult continut si tot portofoliul ca sa le mai fie clar tuturor de ce ne tot lauda lumea. Toata lumea zice "astia sunt tari", dar neavand noi pe site acolo portofoliul prezentat, era mai complicat sa inteleaga lumea de ce.

Asa ca am zis hai sa publicam cat de mult se poate din el. N-am putut sa dam cifre, n-am putut sa dam foarte multe chestii. Adica putem sa spunem ca am lucrat 7 ani cu Vodafone si cateva chestii din ce am facut: pot sa spun ca in 2005 am facut strategia pe urmatorii 3 ani - ce trebuie sa faca, ce trebuie sa lanseze, in ce ordine, cum sa le lege, ce fel de oameni sa isi ia in departamentul de online.

Ioana Proca: Dar nu puteam spune care sunt problemele pe care le-am identificat atunci, pentru ca sunt deja informatii mult prea sensibile.

Marius Deak: E un document de 100 de pagini facut in 2005 care spunea ce trebuie sa faca si atentie, nu e strategie de comunicare. Le spuneam ce produse trebuie sa inventeze, cum sa le puna online. Acum facem acelasi lucru pentru urmatorii 3 ani la Vodafone.

IQads: Deci important e cand face un client un top e ca ii invita la pitch pe cei din top 3; sa nu invite si o agentie nou lansata si pe GreenPixel. Trebuie sa invite agentii de acelasi calibru, nu, pentru asta e important un top, cred.

Ioana Proca: Sau sa stie ce apreciaza cand primeste o oferta.

Marius Deak: Cu exceptia celor care vin din recomandari, cei care pur si simplu au auzit de noi si ne cheama la pitch afla de-abia dupa ce ne-am apucat de lucru, pentru ca incepem sa avem discutii ample. In general nivelul de incredere creste cu discutiile. Ca la orice noua relatie, incepe mai prudent, dar in timpul proiectului sau la final ajungem deja la stadiul in care ne suna sa ne intrebe "voua cum vi se pare ideea asta?". Noi vindem si foarte multa consultanta.

6. Ce inseamna o agentie scumpa, de fapt

Ioana Proca: Suntem perceputi ca fiind foarte scumpi.

Marius Deak: Total gresit.

Ioana Proca: Stii de ce? Pentru ca noi dam preturi complete. Noi stim deja cata munca o sa fie in spatele acelui proiect si nu putem sa ne limitam doar la lucrurile cerute explicit. Clientul in momentul in care vede la tarif "consultanta" zice "eu nu ti-am cerut consultanta, eu stiu ce vreau sa fac". Si de-asta preturile noastre o sa fie mai mari decat ale altor agentii.

Marius Deak: E chestie de cat stii ca o sa ai de munca acolo.

Ioana Proca: Suntem un pic prea transparenti din punctul asta de vedere. In loc sa mergem pe ideea de a da un pret mic aici si apoi sa-i spunem ca "stai, in pretul asta era inclus doar atat din proiect, pentru restul trebuie sa platesti suplimentar". Noi suntem destul de fair si ii spunem ca suntem constienti ca pentru a-ti facem site-ul asta trebuie sa platesti atat, pentru ca asta e munca.

Marius Deak: Anul asta a venit criza si in plina criza unul dintre clientii nostri a zis ca vrea mai ieftin si face pitch. Au ales alta agentie si"? asta e, am pierdut un client dupa 3 ani, ne-a durut, dar am spus "multumim, la revedere, a fost frumos", le-am dat un bonus de "la revedere" si ne-am vazut de treaba.

Dar 2 luni mai tarziu s-au intors la noi pentru motive ce tin de return-on-investment (la un calcul mai atent au descoperit ca oferta noastra era mai buna decat cea aleasa la prima vedere).

Marius Deak: Noi alocam cati oameni trebuie, am invatat sa estimam destul de clar si corect efortul necesar. La pretul dat initial nu se mai schimba nimic. Am luat in calcul foarte multe chestii. Si da, pretul este un factor foarte important anul asta. Ne-a dezavantajat un pic, dar din fericire, nu traim din clientii din pitch-uri. Mergem, propunem, prezentam, le place oamenilor, considera ca e foarte dragut, foarte din alt film, vor, dar totusi e criza.

Ioana Proca: Si poate mai discutam la anul.

Marius Deak: De obicei ni se intampla asa: din moment ce un client ne refuza din cauza de pret, peste 1-2 ani iar ne auzim. Ni s-a intamplat de multe ori sa pierdem un pitch, iar peste un an sa vina clientul direct.

IQads: V-ati simtit vreodata jigniti ca ati fost chemati intr-un pitch cu o agentie mica, nou intrata pe piata? Sunt orgolii din astea in online? Ca in publicitate stiu ca sunt.

Marius Deak: Nu, de principiu ne-am obisnuit ca lumea care vine la noi sa stie de ce ne-a chemat. Poate si datorita pozitionarii noastre un pic diferita.

Ioana Proca: Mai primim cereri pe email din cand in cand"?

Marius Deak: Noi la un moment dat am schimbat macazul. Cand eram foarte comunicativi si prezenti peste tot, ne-am umplut de comenzi si refuzam prea multi clienti. Nu mai puteam efectiv. Erau probleme de scalare la momentul respectiv. Pierdeam foarte mult timp educand. Incercam sa dam propuneri si estimate si solutii la briefuri prost scrise, pentru clienti care nu stiau exact ce vor. Atunci am devenit noi un pic mai rezervati si in felul asta s-au mai cernut. Au inceput sa vina mai putine requesturi, dar mai calificate, mai clare. Stiau in ce se baga si de ce se baga si ce vor sa scoata din proiectele respective. As spune ca am facut foarte bine. Aveam mai mult timp sa ne ocupam de fiecare request in parte. In general avem numai clienti de lunga durata (Vodafone "? 7 ani, Sanoma Hearst "? 4 ani, Tarom "? 4 ani, BRD 4 ani, Datanet Systems "? 9 ani, etc).

IQads: Participati la pitch-urile de campanii cot la cot cu celelalte agentii sau doar cand sunt pitch-uri pentru specializarea voastra?

Marius Deak: Noi am invatat urmatoarea chestie: ca in general clientii fac pitch-uri pentru campanii pentru ca vor sa cunoasca mai multe agentii. Dar proiectele foarte importante nu prea se aleg la pitch. E prea mult de munca si prea mult timp de dezvoltare si nu isi permite nimeni sa riste. Am mai lucrat cateva chestii micute pentru clienti care ne-au zis: "am vazut ce puteti sa faceti, acum uite ce vreau sa faceti". Daca oamenii vad ca gandim si ca livram rezultate, de multe ori vin direct.

7. E nevoie de cunostinte de publicitate in agentiile de online?

IQads: Dupa Internetics, concluzia a fost ca s-au dat putine premii pentru ca agentiile de online nu stiu publicitate si atunci poate ca ar trebui sa vina oamenii din publicitatea clasica in online sau ca ar trebuie sa se dezvolte cei din online in directia asta.

Marius Deak: Televiziunea de exemplu e un mediu ce tine audienta captiva. Utilizatorul sta, se uita si vede niste fotograme in ordinea in care niste oameni s-au gandit sa apara. Asta se intampla intre o bucata de film care te intereseaza si alta bucata de film care te intereseaza. Omul stie ca "15 minute ma duc sa mananc si apoi vad filmul mai departe".

In online nu exista pauze publicitare. Acolo e interactiv totul. Daca nu esti interesant, relevant pentru omul ala, in momentul ala, pentru ce are el in cap, daca nu stii sa te exprimi, il pui sa incarce 2 MB de spot video, atunci l-ai pierdut pe omul respectiv, ca el n-are timp si rabdare si nu te afli intre 2 bucati de film pe care el vrea sa le vada. Din punctul asta de vedere, eu cred ca un designer de online are o misiune mult mai grea decat un Art Director. Un Experience Designer care trebuie sa gandeasca o intreaga nebunie de campanie / site, are un inventar de informatii pe care trebuie sa le asimileze, mult mai mare decat un creativ.

IQads: Uite, ultima mea teorie e ca asa cum ignori cu buna stiinta pauza de publicitate de la tv, pentru ca stii ca nu te intereseaza, oricat de amuzanta ar fi reclama aia (ti se pare timp pierdut, asa ca te duci la baie, la bucatarie), exact asa lumea nu asteapta, daca n-are conexiunea buna, sa se incarce site-ul X in Flash, pentru ca nu o intereseaza. Produsul X e la fel de bun si daca nu intra pe site. Ai o secunda-doua, esti pe site-ul ala de publicitate si te intrebi de ce as sta aici?

Marius Deak: Lucrurile nu sunt chiar alb-negru pentru ca unele produse, o guma de mestecat sau un pachet de tigari, nu au cum sa se vanda online, asa ca trebuie sa lucreze la alti indicatori. Si atunci ei trebuie sa construieasca experiente, interactiuni, lucreaza in alte zone. Unele sunt pointless. Ma rog, majoritatea sunt pointless. Acolo e intr-adevar mai greu. Aia e singura parte a online-ului care se apropie cat de cat de publicitatea clasica, pentru ca utilizatorul nu vine cu propria lui agenda.

Asta e de fapt toata smecheria, pentru ca vreau sa citesc articolul, dar in momentul ala, pe deasupra lui apare un banner si ma deranjeaza pentru ca eu aveam ceva de citit si in al doilea rand te-am ignorat total: "Unde e butonul de close? Dispari". Daca ajungi pe un site din asta, nu conteaza cum ai ajuns acolo, in 30 de secunde decizi daca vrei sa ramai sau nu. Deja agenda ta este "ma duc la site-ul asta si vreau sa vad". Nu stii ce o sa ai de vazut. Singura ta chestie e curiozitatea. Si atunci seamana cu uitatul la televizor. Ce-ti da, aia faci. Are ceva engaging, te-a prins, ramai si faci.

Eu cand vad pagina plina de bannere, vad asa: publisher care nu-si intelege utilizatorul, pret prea mic pentru spatiul publicitar, advertiser care nu intelege online-ul, agentie care nu s-a chinuit sa explice, probabilitatea unui click accidental, etc. Ineficienta, nervi si banner blindness.

Publisherul ar putea sa creasca un pic pretul si sa lase un singur banner pe pagina si pentru ca ar fi unul singur, ar fi si mai vizibil. Daca s-ar uita afara, ar vedea ca unii au invatat deja lectia asta de mult. Si asta inseamna si respect pentru utilizator si loialitatea utilizatorului si daca ai un site cu continut cum e Realitatea Tv pe care sa-l si pot citi, eu nu ma mai duc pe altceva. Dar nu exista un asemenea site. Sunt niste chestii de atat de mult bun-simt...clientul vrea tot mai in fata si normal, cand sunt 20 acolo, al 21-lea se gandeste ca el o sa puna un banner deasupra tuturor celorlalti.

IQads: Voi faceti vreodata bannere?

Marius Deak: In creatie intra si creatie de bannere. Suntem capabili sa facem tot, sa acoperim tot spectrul, dar consideram ca zonele cu beneficii si return sunt zonele cele mai bune pentru noi: "cum fac sa-mi scot de 10 ori banii pe care vi-i dau voua". Nu ne lasam. S-au cernut in timp clientii.

8. Infochioscurile inteligente

IQads: Cum functioneaza infochioscurile?

Marius Deak: E prima solutie care, pe langa harta, informatii, iti permite sa te duci frumos la infochiosc, introduci buletinul si te autentifica automat, si apoi iti apar taxe si amenzi de plata, pe care le platesti introducand un card bancar.

Dincolo de ce se vede si anume o aplicatie cu un layout dragut, in spate e un "monstru" tehnic si logistic, iar planificarea acestei solutii a fost un proces foarte complex.

IQads: Cum ati ajuns voi sa facesti asta? Care a fost clientul exact?

Marius Deak: Contractorul a fost E-Invest. Ei au avut mai multe de facut, noi ne-am ocupat de toata solutia software si interfata cu utilizatorul.

Ne cunosteam mai demult cu ei din piata, dar nu mai lucraseram impreuna. In cazul acestui proiect, ne-au ales in principal pentru ca nu isi puteau permite greseli, intarzieri sau disfunctionalitati in cadrul acestui proiect.

9. Atmosfera din birou

IQads: Cat de liberi se simt oamenii aici?

Ioana Proca: Oamenii se simt atat de liberi incat cer ei mai multe proceduri la un moment dat. Ce cred eu ca incercam sa invatam de la corporatiile cu care lucram e ca exista niste proceduri "? tindem sa facem si noi cat mai multe. Acum incercam sa vedem care e parcursul unui proiect, unde sunt intreruperile, unde sunt problemele si sa le rezolvam.Totusi, marele nostru atu e ca suntem o firma flexibila.

Marius Deak: Suntem gasca. Un fel de gasca profesionala. Mai merg unii impreuna la foto. Ne adunam seara si jucam un board game pe grupulete. Mai facem party-uri, dar cand e de muncit, lumea stie ce are de facut, isi face treaba.

Doi oameni sunt aici de 10 ani, altul de 8 ani, altii de 4-5 ani, lumea cam vine aici sa stea"?

Background

Marius Deak: Eram designer la INES, cu inceput de spirit anterprenorial, m-am dus la director, le-am spus ca am ideile astea. Ei n-au fost foarte supportive, drept pentru care, la un moment dat am decis sa plec si sa-mi fac propria agentie. A fost cu probleme, cu Interneticsuri, fara Interneticsuri, cu 4 oameni, cu 25.

Ioana Proca: M-am angajat acum 5 ani la GreenPixel. Am fost la Comunicare, SNSPA si am crescut cumva aici, chiar mai repede decat eram eu pregatita. Apoi, dupa 2 ani, am simtit ca responsabilitatile ma depasesc, plus ca as vrea sa vad ce inseamna si altceva decat online. M-am dus la Proximity, din BBDO, unde faceam si online, si marketing direct si am stat mai putin de un an acolo. Dupa ce m-am intalnit cu Marius si i-am explicat de ce plecasem eu de fapt, m-am gandit ca ar fi mai bine sa ma intorc. Am revenit de un an jumate. Gustand si din altceva, am consitentizat ca eu chiar vreau sa fac online. Din afara, se vedea diferenta dintre GreenPixel si alte agentii mai tare decat se vedea din interior. Mi-am dat seama ca daca voiam sa fac online, era clar ca trebuia sa ma intorc aici.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


TreeWorks

Cu o experienta de peste 10 ani, TreeWorks este o companie specializata in crearea de prezente online si solutii web complexe, numarand peste 200 de proiecte realizate pentru clienti romani si straini. Principala... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related